AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
15.784

Vibration F10 2011

Sida 1 av 5
Känns som bilen har en släng av Parkinson. Har gjort hjulinställning och bilen har nya vinterdäck. Vibrationer var det även med sommardäck så jag misstänker något annat. Någon som har tips?
08
953
08976
535dX Touring -16
750i -06
Jeep Grand Cherokee -14
Miltal på kärran?
Bakre länkarmsbussningar typisk grej vid vibrationer. Vad händer med vibrationerna om du bromsar?
11400 mil. Inga direkta vibrationer vid inbromsning.
Ingen som haft vibrationer som inte haft med däcken att göra? Och fått det fixat. Behöver lite olika alternativ till vad det kan vara.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Var kommer vibrationerna - i sätet eller i ratten?

Skillnad kall eller varm?

Vad är det för däck och fälgar?
Fabrikat och modell?
Hur mycket balanseringsvikter är det på fälgarna?

Kan ju vara mängder av andra orsaker;
Slitna bussningar i fram- eller bakvagnen.
Slitna stötdämpare.
Obalans i kardanaxeln/dålig upphängning till stödlager/dålig homokinesknut (om sådan finns - troligen på din modell).
Momentomvandlaren (om automat).
etc...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Glömde:

Kom problemen plötsligt?

Mvh
Johan B

Känner ingen skillnad kall eller varm. Om man kör i jämn fart runt 100 så kan man känna vibrationer i stolen och förmodligen i hela bilen som kommer och går med väldigt jämna mellanrum. Det är 18 tum nya vinterdäck. Har precis köpt bilen och då hade den sommardäck och jag trodde att sommardäcken framkallade vibrationerna. Ja det kan vara mycket som du skriver. Bilen skall in på en felsökning angående detta. Hoppas att dom kan hitta felet. Tack för tipsen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Exakt vilka däck är det på både sommar- och vinterdäcken?
Märke och modell?
Hur mycket balanseringvikter sitter det på hjulen?

Är det eftermarknadsfälgar eller BMW-original?
Om det förstnämnda; passar fälgarna rakt av eller ska de ha navringar?

100 km/h eller precis däromkring brukar vara den mest kritiska hastigheten när det gäller hjulrelaterade vibrationer.

Mvh
Johan B

Sommardäck är Dunlop Sport. Vinterdäck är Nokian Hakkapelitta Rz2. Båda 245 45 18 på originalfälg. Tror inte det är däcken då det känns långsökt att det skulle vara fel på båda uppsättningarna. På sommardäcken såg jag nu när jag fick hem dom att det var mycket balanseringsvikter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jag skulle definitivt inte utesluta däcken - låt en seriös däckverkstad med "road-force-balanseringsmaskin" göra en kontroll/balansering.

Det kan vara så illa att något däck inte är riktigt runt och det går aldrig att balansera bort även om man har 0 grams felbalans...men syns direkt i road-force-balansering.

Mvh
Johan B

Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
APA71 fick du ordning på vibrationerna? Jag vet ingen som inte har vibrationer bär det gäller F11/10
Jag upptäckte vibrationer igår första gången efter jag slängde på vinterdäcken körde första gången ca 120km på vintern då kom det klassiska vibrationer. Hade det på min förra f10 det löste sig med nya Ali fälgar gick ifrån .org 18 till eftermarknad 19.
Nu har jag samma symptom på .org 17 och ska till sommaren byta till eftermarknads 19 på igen då befintliga 18 är också .org men vibrerar inte lika mycket men finns där.

Känner två andra en med f10 en med f11 vi alla har någon gemensamt och det är vibrationer med originala fälgar .. han med f10 bytte från 18 .org till eftermarknads fälgar vib försvann på hans bil.

Min erfarenhet BMW org fälgar efter tag blir kassa eller så är det bara konstigt sammanträffande.. Men uteslut inte däcken.

Jag har fått hem mina nya 19 fälgar återkopplar så fort jag monterat dessa på med nya GY.
Mvh
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ser att det är en del stavfel nu får ursäkta då jag skriver med mobilen.
Wa
596
Waterlily
BMW 530dx Touring -11
Jag har inte upplevt några vibrationen alls på min bil. Men så har den inte gått så långt. Bara ca 5000 mil. Jag har originalfälgar och däck. RFT Bridgetone Turanza ER300 225/15 R17 på sommaren och Hakkapilitta R2 RFT dubbfria på vintern med amma dimensioner och fälg som sommardäcken.

Jag kanske är undantaget som …

Vänligen Näckrosen.

I rather go ponding
Jag har mina vibrationer kvar. Har bytt hardyskiva men utan resultat. Bmw skall titta på det nästa vecka. Kan vara mycket som framkallar vibrationer. Länkarmar kanske eller gummibussningar i framvagnen.
Har gjort hjulinställning, balanserat alla däcken och bytt hardyskiva. Fortfarande vibrationer. Har lokaliserat vibrationer att de uppstår vid gaspådrag och motorbroms. Någon som har någon idé?
nu
43
number1
525xd touring-12
518i-81
3,0cs-73
2800cs-71
Var det bara balansering eller roadforcemätning som Johan nämnde?
Vad fick du för roadforcevärden i så fall?
Att bara balansera säger bara hur det ser ut viktmässigt.
Det går utan problem att balansera en propeller, men den går ju inte att åka på trots perfekt balans.
Dom blev så kallat komfortbalanserade. Vibrationer finns på samma sätt även med sommardäck så jag utesluter däcken. Det lutar att det är något med drivningen.
Kolla nav-diam. noggrant....,! !
Bilen har originalfälgar på både vinter och sommardäck.
186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Röstar för @Johan B Alla mina 5:or har/haft vibrationsstörningar (E34,E39 och F10,alla utom en har varit välservade lågmilare vid resp inköpstillfällen genom åren). Gjorde en påkostad bussningsrenovering både i fram och bakvagn på den mist välskötta bilen,det blev faktiskt BRA i c:a 1100mil vill jag minnas,numera orkar jag inte bry mig längre om darrande passagerarstol och backspegel,gör bara insatser när det uppstår lite "mer vibrationer" i 90-110 intervallet (oftast däckbtye,4-hjulinställningar och föreslagna hjulupphängningsdetaljer.bromsskivor har ALDRIG vållat nått bekymmer. Men jag inbillar mig att Johan B är på rätt spår...
Fortfarande vibrationer på min F10. Det liksom vandrar och då i låga varv vid svagt gaspådrag. Någon som varit med om något liknande?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.