|
Sida 3 av 5
|
|
|---|---|
| Tack för att du försöker hjälpa mig. Mina vibrationer försvinner om jag lägger den i neutral och endast rullar på frihjul. Vibrationer är endast vid segdragning på låga varv i alla växlar😞 | |
| Hmmm jag ger mig. | |
| Har haft fleratlet vibrerande BMW, E34, E39, tom i3. Har tröttnat på att bara slänga nya delar på problemet utan resultat så jag har hittat en NVH meter, Shimmy Diagnoser. Man anger bara utväxlingsförhållande för sin bil, kör så att det vibrerar och håller telefonen emot t.ex. mittkonsollen- så ser man var vibrationerna kommer från! | |
| Spännande | |
|
Jag har oscillerande vibrationer/dovt buller i bilen som blir tydligare ju mer gas jag ger (segdragning värst). Frekvensen är ca 1 Hz, dvs topparna mellan buller/vibrationer är 1 sekund. Tycks inte variera i frekvens med fart men hörs tydligast kring 90. Släpper jag gasen försvinner det (känns alltså knappt vid normal körning, bara vid acceleration). Oberoende av däck och fälg (har olika fälgar sommar och vinter, men beteendet är detsamma). Hör mest bullret och vibrationerna är nog lika mycket ratt som chassie, men det är nog bullret som stör mig mest. Har dock inte lyckats få någon annan, inkl verkstad att uppleva det. Det närmaste jag kom var att en på verkstaden sa att "han trodde han förstod vad jag menade" efter att ha testat bilen. Eftersom det är oberoende av fart måste det ju kommer från någon del som har ett konstant varvtal men som ändå är inblandad i drivningen. Inbillar mig att det kommer bakifrån. Tror inte det var med från början utan kom ca en vecka efter att den levererades och har nu varit exakt likadant i tre och ett halvt år. Blir alltså inte värre. Däck bytta flera gånger, bromsar likaså men bullret (det är mer buller än vibrationer) består utan att förvärras heller som sagt. Min andra 520d msport har inget av detta men den är en pre-LCI. Har även gjort hjulinställning och dom hittade fel men det påverkade inte bullret. |
|
|
Ja det är verkligen tråkigt när man inte kan reda ut varför man har vibrationer. På min så är vi just nu inne på att det kan vara spridarna. Min bil känns på låga varv och segdragning som att man kör på de vita linjerna. Bmw tycker inte det är så mycket men erkänner att det finns vibrationer. |
|
| Märker även vibrationer vid tomgång när den är i neutral. Det gör att det kanske inte har med drivningen att göra. | |
|
Provocerade bilen idag. La den i hög växel och körde i en lång uppförsbacke i jämn fart ca 1000-1200 varv. Då vibrerar bilen en del. Lägger jag över den i neutral så ökar då varvet men bilen blir vibrationsfri. |
|
|
Hardyskiva, homokinesknut eller gummibussning/hållare för stödlagret i kardanaxeln!? Det skulle jag nog börja kika på. Känner du varifrån vibrationerna kommer? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack, känns mest i stolen. Har du tips på nån verkstad i södra Sverige som fattar det du beskriver? | |
|
Rigo bil i Halmstad är duktiga och seriösa. Har positiva erfarenheter av dem. I södra delarna har du väl även Schmiedmann och Jarls bil som verkar ha bra rykte. De två har jag dock inte anlitat själv. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Har du någon speciell på Rigo bil? | |
|
Vad menar du med "någon speciell"? Det är en liten verkstad med bra kundkontakt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ok, tack | |
| Var under bilen och såg att den ena bärarmsbussningen läckte och den andra var sprucken. Kan detta framkalla vibrationer? | |
| Det kan det, om än oftast vid inbromsning i min erfarenhet. Är de spruckna o risiga ska de ändå bytas. Håller tummarna att du hittat det! | |
| Det är dragstagsbussningarna som är kass. Så det lär bli byte av dom. | |
|
För mig två fall nedan som gav vibrationer. Ett tips kan vara att köra till bilprovningen och be dem köra ett skak och bromstest för en väldigt rimlig peng. De kanske de kan hitta om det är bussningar eller annat som har gett vika/slitits ut. I mitt fall visa bromstest att framskivor blivit skeva, trots att det byttes för drygt 1,5år sedan och knappt slitna (skivor reklameras till Mekonomen men man kan väl glömma att de tar det, skyller på allt och annat [installerades på Meknomen också] vad är meningen med 3års garanti?!?!). Ingen missfärgning eller så pga höga temp/belastning men de hade blivit tillräckligt skeva för att det skulle vibrera när man bromsade mm och i vissa fall nedförsbacke men lite tryck på bromspedal kändes ratten och hela bilen som om det vore något force feedback rally spel passagerar mm undra om bilen skulle skak sönder... Nya skivor och bromsklossar är monterade, Zimmerman hålborrade och nu helt vibrationsfritt. Sedan ett annat tips nedre länkarm är vara utsatta/känsliga på F11 och ge vika (bussningar) vilket också kan ge upphov till vibrationer. |
|
| Det som är lurigt med min att jag har mest vibrationer vid gaspådrag. Men den vibrerar även vid hård inbromsning. | |
|
Hej Jag har konstanta vibrationer efter + 110 km/h. Nya BBS fälgar och däck Nya Bromsskivor Ny Kardan (komplett) Bussningar kontrollerade. Bilen är sänkt 20mm framm , började fundera ifall detta kan ändra chassiet och ge upphov till vibrationer... Detta är riktigt surt ! Road force balansering som näst. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.