AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.271

Köpråd BMW E61 LCI diesel

Sida 2 av 2
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Har nu hittat följande 535dA som känns intressant.

Länk

Har gått som företagsbil första 5,5 åren innan den hamnade hos BMW i Uppsala. Sedan har en privatperson, äldre herre med eget företag, haft den i 5 år efter det.
Kanske inte fullsmetad med all utrustning som finns men ser ändå trevlig ut som en första BMW att äga.

Enda grejen är att jag har ca 35 mil till BMW i Sundsvall men har inlett kontakt angående bilen iaf så jag får se hur det slutar om det blir en tripp norrut i helgen.
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Menade såklart att den gick hos företag i 4,5 år innan privatperson hade den i 5 år.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Köp. Småpengar för en fantastisk bil.

-------
//Lövet
Ne
81
NewUser
E350 CDI 4-matic -11
A3 2.0 tdi -10
Såg fin ut, bra komfort och kombinationen av rejält med effekt och ändå rimlig förbrukning är ju trevlig. Glöm inte kolla försäkringspremien först bara om du är lite yngre!

Angående handlaren så köpte jag en begagnad 3-sere där för rätt många år sedan och fick lämna in den hos min lokala återförsäljare för två mindre fel under de sex månaderna efter köpet istället för att behöva åka in till dem. Väldigt snyggt gjort av dem tycker jag.
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Då jag närmar mig 40 så är inte försäkringen så farlig. Visst blir det några kronor mer än Forden men det är det värt.

Låter trevligt att de är så tillmötesgående om det blir fel att man kan få lämna till lokala verkstaden istället för att åka dit om man har en bit att köra för att lösa problemet.
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Blev liten miss med den 535 jag hittade i Sundsvall men är nu inne på denna på lite mindre avstånd hemifrån istället.

Länk
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Ser nu att annonsen är borttagen, den togs bort då jag reserverade den.

Är iaf en 535d årsmodell 2010 med M-sport paket, Navigation professional, Komfortstolar i dakotaläder med el-justering och minne, Lack carbonsvart metallic, Sport-automat växellådan, Avtagbar dragkrok (2000kg), Läderklädd multifunktions m-sport ratt med värme, Elektriskt manövrerad bagagelucka, Full keyless (comfort access), Isofix, Sätesvärme fram och bak, Xenon strålkastare med automatiskt helljus, Parkeringssensorer fram/bak, Belysningspaket, USB-ingång för musik, HiFi system professional, Individual toning rutor.
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Igår kom jag hem som ägare av en BMW 535d och jag är hur nöjd som helst! Idag ska hela familjen ut på en första tur tillsammans, dottern har tjatat sedan jag kom hem igår em.
fe
1.671
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
Grattis till kärran! Hoppas du får njuta många mil :)
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Då har jag varit ägare av min första BMW i en vecka och här är min upplevelse så här långt.

BMWn är något mindre i utrymmet både i bagage och i bilen jämfört med tidigare Mondeo, men det visste jag om vid bytet och kom inte som någon överraskning. Familjen får ändå plats med två vuxna och två barn, ett i bakåtvänd- och ett i framåtvänd barnstol i baksätet. Komfortstolarna gör väl sitt till med utrymmet och både jag och frun sitter kanske lite längre fram än vad vi egentligen skulle vilja, men pga komfortstolarna så sitter man ändå sjukt bekvämt så det står man utan problem ut med.
I bagagen får hundbur, barnvagn och packning plats, dock så kommer det bli lite mer stuvande när full packning ska med på lite längre resa, men jag är övertygad om att det inte kommer att bli några problem att få in allt som vi brukar få med oss.

Något jag kommer sakna är dieselvärmare som jag varit bortskämd med under ett par år. I BMWn sitter för närvarande ingen värmare alls, men det kommer att åtgärdas så snart ekonomin tillåter. Motorvärmare och kupefläkt fungerar bra hemma, men på jobbet finns inga eluttag så där har dieselvärmare varit helt underbart men kostar en del att installera. Skickade en fråga till Webastocenter i Bromma om installation på den 535d jag tittade på innan detta köp och det skulle kosta 30.700kr att få med tidur och fjärrstart på den.

Annars så känns det som att jag verkligen har hittat hem när det gäller bil. 535an är helt underbara att köra, den känns riktigt stabil på vägen och visst kan jag känna att jag nu kör bakhjulsdrivet mot tidigare bilar och det är en härlig känsla.
Motorn i 535an är helt underbar och verkar gå att köra riktigt snålt om man bara vill. Jag tankade fullt när jag åkte hem efter köpet av bilen och efter 22,5 mil, mestadels i laglig hastighet, med lite motorvägskörning, landsvägskörning och en stadstur så fyllde jag tanken igen och hade en förbrukning på 0,64 l/mil. Det är 6 cl mer än tidigare bil vilket känns sjukt bra.

Förarmiljön tycker jag är helt suverän. Hade inte suttit i en e61 med nya uppdaterade menysystemet i iDriven med svenska menyer och navigering på svenska innan denna, men det ger bilen ett lyft och är riktigt trevligt. Att sedan ha utrustning som rattvärmare nu när kylan kom har varit helt suveränt. Finns en del att lära om utrustningen än men det är bara roligt.

Totalt sett efter denna vecka så är jag grymt nöjd och glad att jag hittat en så härlig bil. Har ett par längre resor som väntar som jag längtar till att få komma ut och köra. Länge sedan jag hade den känslan sist...
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Hej, trevlig läsning i denna tråden 👍
Jag står i valet på en e61 530diesel (eller 525d) lci och önskar råd...
Behovet är en fungerande dieselsexa med vettig förbrukning för en kultiverad motorgång istället för effect (tror jag 😳😃).
Efter att ha titta verkar det vara olika förbrukning på "likadana" 530d. Ibland 0,68l/mil upp till 0,85l/mil för blandad körning.
Både beror denna skillnad på? - på tillsynes likadana automatbilar? Hur kan man veta skillnaden förutom i bilregistret?
Fråga 2 - är skillnaden mellan 525d och 530d?
525'an försvann tidigare....
Oftast är det lägre utrustning på 525'än, men kanske hållbarare - som någon nämnde tidigare i tråden?
Fråga 3 är väl om känsligheten på kamkedjan...
Har haft en hel del e12, e28, e34, e46 - oftsst 10 år gamla... -så vad kan man vänta sig för underhåll behov på en som har passerat 20.000mil?
Är det något specifikt att kolla?
(Högtryckspump, hjullager, rembyte med dess rullar, elektronik...
Tacksam för er kunnighet

/cg
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Enligt modellguiden här på Autopower drar 530d E61 0,69-0,64; xDrive ngt mer vissa årsmodeller. Tidigare 535d drar lite mer. kolla listan.

525d, 530d, 535d har samma motor i E61, med viss skillnad i turbo, mappning och så. Vill du ha bra balans mellan effekt, bränsleekonomi och kraft är 530d mycket bra. 535d har högre skatt har jag för mig. Dieselsexan går mycket fint!

Kamkedjan är inget problem. Byt olja ofta så kan du fokusera på andra fel som kan komma på alla begagnade bilar - chassiedelar, startmotor, AC...

Matthias

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag har haft både 525d och 530d och skillnaden i förbrukning är så liten att jag inte ens kommer ihåg den
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
Skillnaden mellan 525D och 530D är mindre än steget upp till 535D då du får en helt annan typ av turboladdning med dubbelturbo på 535D, registret är mycket mer likt en bensinmotor fast med mycket bättre bottenvrid.

stor skillnad, om det sen är värt de extra kostnaderna är upp till var och en.

Största skillnaden mellan 525D och 530D för mig, är att 530D har en bättre/mer hållbar växellåda, 6hp26 (28 kallas den ibland) vs 6hp19 som sitter i 525D . 530D har alltså samma växellåda som 535D så toleranserna är väldigt goda där.

525D saknar virvelspjäll så det slipper man oroa sig över men det är knappast ett plus eftersom att det är så enkelt att åtgärda.

Sen är det självklart annat smått som skiljer men detta var sånt jag vägde in i bilden.

Min 535D drog runt 0,75 under 60mils varierande körning med 4 pers + packning till alla. Uppmätt vid pump. 0,7 är inga problem om man inte ligger så mycket över hastighetsbegränsningarna.

Med detta sagt så skall du inte trimma så mycket eller så, så är det hugget som stucket.. både 525D och 530D är grymma bilar med bra drivlinor, M57an är riktigt hållbar och har inga kamkedjeproblem eller liknande.

E60/e61 är enligt mig mycket trevliga och väl ihopsatta bilar, speciellt med komfortstolarna.

Vid 20.000mil finns det inget direkt livshotande att förvänta sig, min har gått 16k mil ungefär och fick precis byta hjullager fram, det kostade ungefär 2400kr för båda sidorna (SKF) och jag gjorde jobbet själv.

Polarens (535D) vattenpump rasade vid 18k mil ungefär så jag har en sådan hemma med ny multirem som jag skall byta bara för säkerhets skull, det sitter plastimpeller i originalpumpen och metall i de nya versionerna.

Annars är det bra att ha något att läsa av motortempen med för termostaterna har en tendens till att paja vilket resulterar i att motortempen är för låg och att DPF regenereringen inte tillåtes att börja vilket i sin tur kan leda till att man förkortar livet på DPF.
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Tack , intressant.
DPF är lite nytt då jag inte haft dieselfilter innan, (fanns inte på min gamla kära 524 som gick 37k innan jag överhettade toppen).
Trimma är inte aktellt - förutom.kanske någon optimering typ KCR för att gå.lite smidigare.
(Har ingen keps utan är 50+... så.komfortstolar är av värde 👍🙂
Är det bytesinyervall på DPF'en, köper man ny eller bränner den rent av sig själv?

/cg
De
13
Denblå
F11 520d 2015
E3 3,0 1977
Intressant med infon om vxl-lådan
👍

/cg
Ch
248
Chip_saffire
X5 4.0d 2011
Den bränner rent av sig själv. Men behöver ändå tillslut bytas, iallfall vad jag läst här. Min har som satt rullar 28500mil och har aldrig bytt... bytte krängningshämmarstag för nån månad sen, börjar nog bli dags att byta övriga stag också... men det tar jag när det jag börjar känna vibrationer i ratten!

Annars tycker jag det är en ganska lättskruvad bil. Har gjort allt själv. Båda termostaterna, AGR-ventil, olja i växellådan, glödstift, bromsklossar sen säkert nå mer:)

Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Jo BMW Diesel 530d räckte för att fp mig att tänka om angående diesel, vilket vrid.
Och då är 535d rejält värre, men trimma skulle jag nog passa mig för.

Tyvärr har Sveriges 3,9% miljöpartiet ett hat mot Diesel som syns på literpriset och eventuella ytterligare förbud framöver.å, ingen röstar på dem men de får bestämma då de ju ger kulor åt nya innevånare.

Så jag köpte ingen 530d.
el
14
elstefo
BMW 535dA Touring -10
Nu har jag nydligen bytt den 535d E61 jag hade men den hade en förbrukning som låg mellan 0,6-0,65. Var då mestadels landsvägskörning till och från jobbet runt 90-100km/h.
Körde bara ett par längre resor där jag gjorde kollade förbrukningen, en för ett år sedan Eskilstuna-Tällberg-Eskilstuna 2 pers i bilen där den snittade 0,6 och i sommras en resa Uppsala-Göteborg-Uppsala 4 pers i bilen (gick rätt lungt ner men med rätt tung fot hem) och låg då på 0,62. Allt uppmätt vid pump.
Si
51
Silwer72
BMW E61 525i 3.0 LCI 2007
Jo diesel är snålare ön bensinmotorer, men öven BMWs modernare raksexor bensin är snåla.
Inte som din Diesel men en 530i går att köra hyfsat snålt till vardags 0,75 iaf.

Men då är det förstpss inga fullgaskörningar direkt., Det bensinren har är mer varv ön dieseln att arbeta på, bättre ljud med lite öponare avgasslut.

Annars ör dieslarna riktigt bra, en 530d E60 drar lätt min bil i acc, inget snack ens.
I toppfart är de väl ganska lika möjligen är bensinaren snabbare just oga utväxling.

De ör rätt hala de här modellerna 240 ärliga ör bra jämför andra bilar i tiden.

Visst en opel Calibra turbo 4x4 gpr nåt lknande, men en Volvo 850 R krövde mer effekt för det.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.