|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har under några års tid tittat mer och mer åt BMW och då främst på E61 LCI diesel. Finns då en hel del bilar mellan 2008 och 2010 att titta på som känns rimliga ekonomiskt med en budget med en gräns runt 120k. Om det inte vore för frun så hade det nog blivit en BMW förra året men då blev det en Ford Mondeo från 2012 istället. Den fick påhälsning av älg för snart två veckor sedan och min spaning efter "ny" bil har den senaste veckan helt gått åt BMW hållet. Frågan är bara vad som är bästa köpet då jag aldrig tidigare ägt en BMW. Ser flest 520d ute till försäljning, de verkar vara bränslesnåla och billigare i skatt och så, men jag kan ändå inte sluta att dras mer åt 525 eller 530. När det gäller 530 och även när någon 535 som känns intressant dyker upp i min prisklass med mycket utrustning så är de oftast importerade och har oftast lite mera mil på mätaren, är det något att vara orolig för eller kan man gå på servicebok och dokumentation som finns förutom det självklara att provköra, titta och pilla på allt som går? Begagnatguiden är ett bra hjälpmedel men jag vill ändå om möjligt få lite mera råd och tips innan jag slår till på min första BMW. Tacksam för hjälp. | |
|
BMW:s fyrcylindriga dieslar är i ärlighetens namn inte så himla mysiga, visst dom går ok och snålt men gången är väldigt "hårt" jämfört med tex VW och Audis motsvarande. Sikta på 6 cylindrar om ekonomin tillåter, 525 och uppåt alltså. E61 lci är annars en bra bil på många sätt, bekväm, rymlig (kändes nästan större än F11) och fin att köra. Kan du meka går mkt att göra själv, delar beställer du från Tyskland till rätt pris. Som alltid gäller ju att hitta rätt exemplar, lycka till! |
|
| Jag har en 525d lci som jag haft i 2 eller 3 år och har snart kört runt 8000mil.. Positivt är att jag aldrig blivit ståendes vid vägkanten och den har alltid startat och jag kommer runt 100mil på en tank.. Saker som jag behövt göra är att byta stift och glödrelät, nytt batteri terrmostat amt olja filter bromsbelägg och bromsskivor bak och såklart kablarna i bakluckan då de är en kombi.. Det negativa som jag kanske vållt själv är en renovering av automatlådan för 40500kr.. Det jag skulle ha som krav idag om jag skulle köpt en är bättre ljud än standard men det är ganska lätt att uppgradera själv för 7-8000.. | |
|
Satsa på en 6-cyl. Välj ett bra exemplar och välj "rätt" tidigare ägare. Det tycker jag är MYCKET viktigare än årsmodell, miltal eller utrustning. Jag körde ca 20 000 mil under ca 7 år med min förra E61 530d xDrive och var mycket nöjd. Har skrivit en hel del om denna i många olika trådar. Använd gärna sökfunktionen om du är intresserad. |
|
|
Jag har en 525d -08 och instämmer med Ulf och Johan. Mycket trevliga bilar. Har ägt min i snart 5 år och kört ca 8000 mil och det har varit i stort sätt bara varit normalt underhåll. Bytte termostater första året jag ägde den så det verkar vara förbrukningsvara. Dock har ett glödstift nu lagt av så jag skall byta stift och glödrelä. Hade in på firma och bytte olja och spolade automatlådan för ca 1000 mil sedan (har nu gått 13800). Johan: Lite nyfiken, vad hände med din låda? |
|
| Jag tror det hade o göra med att jag gjorde en kickdown i runt 160 nånting när den va optimerad eller chippad eller vad de heter.. Jag kände att nått hände o fick nå meddelande i skärmen transmissiln failure så hoppa den i friläge o sen dess gick den inte normalt.. Bara när tjejen körde den då va de inga problem. Men så fort den den fick jobba lite typ vid en omkörning hände samma sak.. O så vill man ju inte ha de då är man ju en trafikfara för sig själv o andra.. Dom bytte alla packnkngar o lameller o renoverade konvertern.. | |
|
Bäst hållbarhet av alla BMWs dieslar i E61 har du i 525d LCI. Saknar problem med kamkedjorna, saknar problemen med swirlflaps. Är på sin höjd 8-10cl per mil dyrare i drift än 520d. Lätt värt det. ------- //Lövet |
|
|
Har haft min 530xd-08 i 1,5år, kört den från 21000 slår snart över 26000. Bytt båda termostaterna när jag precis köpt den då den inte kom upp i temp. Bytt samtliga Glödstift då två var paj... Annars bara tuta och köra, grymt nöjd! När jag kör Stockholm Luleå drar den runt ,72 då med farthållaren ganska konstant på +30km/h. Kör man lagligt får den ner mot ,60 Stadstrafik drar den precis över litern. |
|
|
Är det inte så att 530 har samma låda som 535? Känns som att 530-modellen har väldigt mycket marginaler när det kommer till drivlina. Men kanske bara är jag själv som kokat ihop det från diverse diskussioner här på forumet - så om någon annan sitter på mer fakta är det välkommet |
|
| Det skiljer bla på artikelnummer mellan momentomvandlare på 530d resp 535d. Lådan är i bägge fallen GA8HP70Z men det finns skillnader mellan dem. | |
|
Tack för svaren! Har absolut inga problem med att betala några kronor mer i skatt och få en liten ökning i förbrukning mot vad jag tidigare haft och jämfört med en 520 om 525 är ett bättre alternativ. Testkörde en 525d i Uppsala, mest för att få en första känsla av en 525d då den var närmast till hands, som haft en ägare innan den hamnade på firma och gått runt 10500 mil som ligger ute för 124k. Blev bara en kortare tur på somardäck i snöslask men det var ändå en trevlig upplevelse, gick stabilt o fint, trevlig förarmiljö, satt skönt i sportstolarna och det känns verkligen som att det är gott om plats på alla platser i hela bilen. Frun fortsätter prata Mondeo medans jag själv går mer och mer åt BMW. |
|
|
Hittade följande 530d som jag blev lite intresserad av. Länk Är det något som är värt att satsa pengarna på? Några speciella extra tips på vad man ska kolla efter när man kollar och vid provkörning som inte nämnts än? |
|
| Den ser bra ut och GP-motor är en vettig handlare. | |
|
Vettig bil. Men en bil med 22k mil på mätaren kommer antagligen kräva visst underhåll. Så är det bara. Men underhåll är inte heller linjärt mot miltalet, det kommer i stötar. Så en bil med 22k mil på mätaren kan mycket väl kräva mindre underhåll 22k-30k mil än 12-20k mil. ------- //Lövet |
|
| På en 22' milare borde alla slitdelar vara bytta minst en gång | |
|
@Marin, Nja. Jag har enbart bytit bromsskivor, hjullager h.fram samt styrled v.fram på 25' mil, så det kan finnas mer att byta, men verkar inte vara så tät mellan tillfällena ;-) //Lasse |
|
|
Trevlig bil du hittat! M-paket och komfortstolar är väldigt trevlig utrustning som den hade och motorvalet är perfekt till bilen. Just komfortstolarna är nog det jag saknar mest på nuvarande bil (som ersatte vår E61:a). Typfel är kablage till bagageluckan och nivåregleringen, du hittar massor om det om du söker. Angående slitagedelar så skulle jag kolla extra på vinterdäck och bromsklossar/skivor då de kostar en del att byta om det är dags. Att automatlådan känns bra är väl också en väsentlig del - andra får dock bidra med hur man bedömer skicket på den. |
|
|
Kolla tempen via dolda meny. Om jag inte missminner mig så öppnas termostaten runt 88 grader. Så tempen borde ligga däromkring när du kör några mil på motorväg. |
|
| Tack för alla tips! Ska åka och ta en titt så får jag se var det landar. | |
|
Vill bara ge en liten update om läget och jag letar vidare efter min första BMW. Har gjort mig lite bekväm med att ha parkeringsvärmare i Mondeon jag krockade med och det är något jag nog gärna vill ha även vid ett byte till BMW. Har varit outstanding att ha då jag saknar möjlighet till el på personalparkeringen vid jobbet. Även dragkrok är något jag gärna vill ha på vid köp även om jag via forumet läst vem jag kan vända mig till för att få hjälp med montering av drag om det skulle saknas om allt annat känns rätt. Blev även lite panik att införskaffa en större bil till hela familjen igen så för att göra frun nöjd och köpa mig själv mera tid så har det tillfälligt blivit en Mondeo med samma utrustning som tidigare men med automatlåda (tidigare var manuell) så länge tills jag hittar rätt bil med den utrustning jag vill ha. Hade jag fått pengarna från försäkringsbolaget ett par veckor tidigare så fanns det en 530 med allt jag skulle vilja ha i utrustninsväg men den försvann tyvärr ganska snabbt. |
|
|
Någon som har något att säga om denna F11? Länk Många mil och 7 ägare men ligger inom dagens budget. Är det något som är värt att titta närmare på? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.