|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Tyvärr så var det längesen BMW förknippades med kvalitet, eller åtminstone det som ordet kvalitet betydde förr. Numer så är mjukare plast i interiören en kvalitetsstämpel. Tittar man på olika mätningar så som JD Powers så är Volvo och BMW likvärdiga, tittar man på Länsförsäkringars årliga maskinskaderapport för 2017 så klarar sig Volvo betydligt bättre än BMW. Att Volvo skulle ha sämre kvalitet än BMW stämmer inte. Dessutom så är det väldigt ovanligt att Volvobilar rostar. Man kan ha otur oavsett bilmärke idag, bilarna är komplicerade. Det handlar snarare om att hitta en ÅF som finns där när / om problemen uppstår. |
|
| Verdi,Andreas,Lus: :-)) | |
|
Vad gäller eventuella kvalitetsproblem på nyare Volvo så har jag hunnit avverka 3 XC90, en V90 och har nu som sagt en ny XC60 och jag har aldrig haft ett endaste problem med någon av bilarna. Givetvis har det funnits några problem på några av Volvos bilar men det finns ju trådar här på AP om både problem på F11 och G30/31, så det gäller nog de flesta märken. Det känns som du Ulf inte kört en Volvo på många år. Ta dig en timme att besöka din närmaste Volvo handlare och provkör en V90 eller XC60 för att ta exempel. Jag tror du blir glatt överraskad. Detta törs jag skriva som känner mig ändå som en "BMW-nörd". Sen är definitivt inte en 520d mer körglad än en XC60. Jag hade en G31 520d ca 10 dagar som lånebil i höstas, så jag har provat den också en hel del. Jättebra bil verkligen men def inte mera körglad än XC60. Dessutom tycker jag det blir lite fel att jämföra G31 mot XC60, det är snarare X3 mot XC60, annars är det mera G31 mot V90 enligt min uppfattning. Hade där V90 D3 AWD i två månader i somras och den gick också fantastiskt bra, TROTS den som jag trodde ynkliga D3-motorn, men den överraskade enormt på mig. /Anders |
|
|
Trots att jag är riktig bmw-nörd hade jag nog valt xc60:n. Bmw är tyvärr för dyra att utrusta sedan så har ju xc60 magiska framstolar |
|
|
Jag håller med rekommendationen i inledningen, provkör! Man kan läsa hur mycket tester som helst och lyssna på tyckare men det kan vara som bortblåst när man väl sätter sig och kör bilen. Med det sagt har du två bra alternativ att välja på, jag tycker Bmwn är mest attraktiv bland kombis i denna storlek och xc60 är ju attraktiv vilket även försäljningssiffrorna visar. Jag tyckte den var otroligt läcker på bild, i verkligheten blev jag lite besviken men det kan ha haft med förväntningarna att göra. Trots allt är det ju något olika bilar, vill du ha kombi eller suv? Stor eller större bil. ”Skandinavisk design” med pekskärm eller stram, korrekt tysk? Oavsett blir du troligen nöjd vilket som. Och så var det det där med utrustningen, får du med vad du vill i båda alternativen? Sen har ulf en poäng, xc90 har rapporterats dras med en del kvalitetsproblem, är de under kontroll iom xc60? |
|
| Drar nog iväg några lax på BMW,n! | |
|
Anders Med Känsla, jag håller med dig i stort. Men som jag skrivit tidigare så har jag testat S90 väldigt ingående (även lite V90) för jag var klar spekulant på en sådan efter kort provkörning vid introduktionen. Men efter ingående tester i 50 mil så kunde jag, trots i förväg mycket positiv inställning från både mig och frun, konstatera att det var ingen bil för mig. Det finns vissa grundläggande egenskaper som för mig är oacceptabla. Jag valde mycket hellre en F11 530d xD IE. Samma erfarenhet gjorde en av mina närmaste vänner. Han skulle byta ut sin MB E-klass. Efter att ha haft Volvon under en lång-helg bestämde han sig i stället för en ny E-klass, utan minsta tvekan. De reportage, tester och undersökningar som jag har läst så har jag fått uppfattningen att Volvo faktiskt har en hel del kvalitetsproblem och i vissa kund-undersökningar ligger de ju riktigt risigt till. Jag har aldrig påstått att BMW är 100%, särskilt inte första årsmodellen av en ny modell (ett argument för mig att välja en ny bil av gamla modellen F11), men så vitt jag kan läsa mig till så har BMW bra mycket mindre bekymmer än Volvo. Vad gäller dieslarnas andrahandsvärdet är jag övertygad att det har betydelse att BMW 520d har omskrivits på ett imponerande positivt sätt gällande effektivt renade avgaser. Medan Volvo tyvärr får väldigt mycket skit på den punkten! Som bil betraktat tycker jag att BMW 5-serie är klart överlägsen en XC60. Som andra påpekat bör XC60 jämföras med X3 och då kanske Volvon drar det längsta strået? Men för mig personligen är vare sig X3 eller XC60 som bil betraktat ens nära en 5-serie. Var och en får tycka vad man vill och smaken är som baken... |
|
|
Volvo har verkligen lyckats ta ett rejält steg framåt gällande designspråket och kvalitetskänslan i sitt senaste modellutbud. Det kan vara så att när man som Audi och BMW redan lyckats väl med design samt kvalitetsintrycket på utgående generation, vilket gör att man har svårare eller inte vill utmana med större designförändringar. Det är uppenbart att BMW valt att följa Audis strategi kring generationsskiften. Nu senaste generationen av 5-serie (G10/11) har BMW knappast tagit några större steg i sin design gentemot mot tidigare generationsskiften. Jag tycker det är tråkigt, vilket inneburit att någon lockelse till bilbyte som jag tidigare känt i anslutning till när en ny generation introducerats finns inte. Som en allmänt nyfiken bilentusiast har jag naturligtvis provat både XC90, V90 och XC60 när de släpptes på marknaden. Tyvärr tycks det som den första generationen dvs XC90 har haft vissa "inkörningsproblem" gällande kvalitetssäkringen i produktionen, vilket framgår ur de många garantiärendena på just denna modell. Förhoppningsvis har man genom en ökad produktion och ett större modellutbud fått till en bättre kvalitetssäkring som torde gynna nya XC60. I en jämförelse mellan XC60 och en 520d med M-sportpaket torde det finnas en prisdifferens som motiverar att jämföra med mer lika modeller som X3, GLC eller Q5 vilka alla är mer jämförbara med XC60. För mig hade inte XC60 varit ett jämförbart alternativ till 520d utan snarare V90. Designmässigt och i övrigt tycker jag V90 är ett mer attraktivt val, med ett undantag till XC60 fördel och det är det bättre i baksätet i XC60 för främst en vuxen, vilket även gäller mot nya 520d där man har ett sämre lårstöd i sittdynan. |
|
|
Båda är fina bilar. Det som avgör är väl hur nära marken du vill sitta? När det gäller kvalitet kommer antagligen båda bilarna fungera alldeles utmärkt dom 2 eller 3 åren som du brukar bilen. Sen är det väl ekonomin som kan styra åt ena eller andra hållet men det låter ungefär som jämnt skägg här. |
|
|
Sedan har vi känslan av den splitter nya bilen. Vad säger hjärtat och magen. Skall det vara en BMW eller VOLVO. För mej är det otänkbart att det skall stå en ny VOLVO på uppfarten när det stått BMW i snart 30 år. Oberoende att VOLVO numera nästan är i klass med BMW så infinner sin ingen riktig nöjdhet när man sitter bakom ratten på en ny VOLVO. Och denna nöjdhet är värd ett antal tusen. Båda är ju riktigt bra bilar men jag köper med hjärtat. Hustrun skall byta till våren. Kör i dag en 118. Hon vill absolut inte kolla på VOLVO men däremot sneglar på A-klasse. |
|
|
Kan vara värt att kika på lastutrymmet väldigt noga vid provkörningar. SUV:ar har ofta ett förvånansvärt begränsat bagageutrymme sett till hur stora bilarna ser ut att vara. Gamla XC60 har ju ett förhållandevis kort bagageutrymme med en baklucka som stjäl ytterligare utrymme. Kanske blivit bättre på nya, men värt att kolla upp. Lite udda val också, de är ju som påpekats inte direkt två motsvarande bilar. Personligen gillar jag inte nya XC60s utseende jämfört med gamla. Känns för mycket fyrkantig låda. Den gamla håller jag fortfarande som en av de snyggaste och sportigaste SUV:arna i utseende, framför allt med R-design. Men det är ju mer personligt tyckande. Interiört är den nya bra mycket bättre kan jag tycka. |
|
|
Vad kostar bilarna i löneväxling? D.v.s. ditt brottolöneavdrag om du väljer en personalbil? Båda bilarna är bra. Du måste testköra dem själv! Personliga preferenser samt behov kommer avgöra. G30/31 har yttre karossdelar + framvagn i aluminium. XC60 kommer sannolikt ha ett högre andrahandsvärde. Testa även V90/CC. Du kommer nog bli mer nöjd med Volvon. |
|
| Byter till nya XC60 efter 3 st BMW, var helt inställ på ytterligare en ny BMW men tyvärr är designen alldeles för feg, är ingen skillnad, tråkigt! | |
|
Testkör båda är mitt tips. Och som skrivs innan: vill du sitta lägre eller högre? Jag har personligen svårt för SUV-bilar medan andra älskar biltypen. Sedan är det mycket känslor som vanligt med bilar! |
|
Verdi |
Kolla som sagt bagaget. Har man hund, barnvagn eller annat som tar mycket plats så är ju G31 klart bättre antagligen. Och så kan man ju inte få 6-cylindrar hos Volvo längre. Kanske inte ett problem om man tänkt sig en 4-cyl BMW också men... Personligen tycker jag en sexa skänker bilen ett helt annat lugn. |
|
Blev en XC60 T8 här av en enda anledning, trist design på G31 jämfört med F11 Inte mycket som hänt, men G30/31 är en fantastisk bil att köra och leva med absolut. Denna gången fick Volvo vinna för första gången i mitt liv, jag har alltid varit av mottot "aldrig Volvo" men med det nya designspråket, hybrid och även familjesynpunkter så föll valet på XC60. Hybridlinan sitter som handen i handsken för vår körning och där ligger BMW långt efter. (en sedan är inget alternativ just nu iaf) Byter om tre år igen, så talar om ett stort i-landsproblem..... (ironi) |
|
| Fick du en bra deal på T8:an? Tittade på hybridlösning när jag köpte V90in men fick en så fruktansvärt bra deal på D4:an att det liksom inte gick att göra något annat. | |
|
Tycker faktiskt att jag fick en bra deal, men fick nöta en hel del. Inbytespriset försökte de spela bort mig på men även där möttes vi bra. Hjärtat har lite svårt då det dunkar hårt för BMW XC60n kryssade dock i alla bockar jag kunde tänka mig, gick på en R-design Leveranstiden hos Volvo är dock ett stort skämt Men jag kör ju en fantastisk bil under tiden =) |
|
|
Jag har kört både 5-serien och XC60 och dåda är bra bilar med bra komfort. Mycket hänger nog på som flera andra nämnt hur högt över marken du vill sitta. Själv hade jag valt XC60 i detta fallet. Tycker man får mer bil för pengarna hos Volvo. Så stor, om ens någon, skillnad i kvalitet är det inte längre. Sen är BMWs höga priser på extrautrustning ett aber tycker jag. Gjorde bl.a. att det blev en XC60 T8 istället för nya X3 för min pappa. Vet att 5an har lite bättre priser på utrustningen men ändå dyrare än vad det behöver vara. mduck: Vad fick du för leveranstid på din T8? Pappa fick 14 veckors leveranstid på sin T8 vilket jag tyckte var rätt ok. Beställde för 3 veckor sen. På X3, som var alternativet, så var det 14-16 veckor så ingen direkt skillnad. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.