|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Ska välja ny personalbil och det står mellan 520 d Touring M-sport eller nya xc60 med Inscription. Jag tycker nya xc60:n känns modernare men sen är ju alltid BMW kvalitet. Vad säger ni om valet? Mvh/Hans | |
|
Vilken XC60, det framgår inte? D3,D4,D5? Volvo är ju alltid en Volvo, en personfraktare som är säker men tråkig |
|
| En D4 AWD. | |
|
Jag hade valt Volvon pga att den förmodligen kommer att ha ett högre andrahandsvärde än BMWn och att den helt klart är snyggare än dagens mainstream kombis i det segmentet. Det där med BMW och kvalite, njae, tveksam till att det är ett hållbart argument. EB |
|
| Nya XC60 är ju LÅNGT ifrån tråkig. Tycker den e riktigt snygg! Dessutom då fullmatad :-). Ett delikat dilemma för Hane73. Inga dåliga personalbilar :-) | |
|
Volvon modernare? 520d är ju inte direkt gammal, nya femman har väl bara funnits nåt år. Hur ser du på storleken på bilarna? Volvon är ju mindre, men om det kanske inte är så noga så förstår jag att den lockar. Den sticker ju ut just nu och känns väldigt fräsch mot sin föregångare. |
|
| Har inte kört nya xc60 men väl xc90 d5, den var trevlig utan att jag blev blown away. Tycker nästan min F11 gick tystare tex. Mkt "modern" och fräsch inredning dock! Det lilla jag sett av xc60 ser den minst lika fin ut inne, om inte ännu fräckare! Men det uppenbara tipset får nog bli att provköra båda, gör det och dela gärna med dig av intrycken! | |
| Första frågan är väl: Vill du kliva upp i eller ner i din bil? | |
|
Andra frågan: Vill du kliva ner ett steg på den bilmässiga stegen, eller stanna kvar med "weltmarke aus Munchen" ? En Volvo är en Volvo på gott & ont... |
|
| Kör Volvon, en trist utrustad BMW är inte speciellt rolig. Volvon kommer dessutom ha bättre andrahandsvärde. | |
Verdi |
Nya femman kom väl i år? Fast Volvo har blivit duktiga på interiördesign. Värvade de inte nån från Bentley eller nåt sånt? |
Verdi |
Var tvungen att googla. Jag hade såklart rätt. ;) Länk "För drygt två år sedan värvade Volvo Bentleys interiördesigner Robin Page. Nu har han prisats för att vara den mest framstående i branschen, samtidigt som nya XC90 vann pris för bästa interiör 2015." |
|
Jag har en XC60 D5 2018 och jag kan nog lova att du kommer bli väldigt nöjd. Jag hade valt den alla dagar i veckan framför 520d, som även den är en fin bil men ska du utrusta den till samma nivån som Volvon så blir den väldigt dyr och jag skulle inte betala det merpriset. Jag har kört både D4 och D5. D4 räcker långt men föredrar ändå D5. Just nu har Volvo även mycket fördelaktig kampanj med vinterhjul. Du får alldeles säkert även ett bättre andrahandsvärde på Volvon. Den är dessutom rätt körglad enligt min uppfattning, så trist, nej Volvo är helt annorlunda idag än tidigare. /Anders |
|
|
5-serie Touring hade premiär i mars 2017. Så ja, det är en hyfsat ny modell ;) Hade valt BMW:n pga att det känns mer som en komplett bil, med bättre utrymmen och körglädje. Dessutom är en 520d M-sport knappast "trist utrustad". |
|
|
Internationellt har det rapporterats en hel del om Volvo/Geely:s kvalitetsproblem. Hur är nya XC60? Man kan väl förmoda att en tillverkare (Kinesisk tillverkare...) har genomgående ungefär samma kvalitet oavsett modell, eller? Dock verkar det som att kvalitetsproblemen nästan har sopats under mattan i Sverige, man får inte rapportera om detta, man får inte skada Volvo(?). Kinesiska Volvo/Geely har ju absolut lyckats bättre med sin marknadsföring, även lyckats bättre med produkt-designen, i jämförelse med när Volvo Cars förr var en svensk tillverkare. Reklamen med "Made BY Sweden" etc verkar ha slagit an på den svenska journalistkåren och även på marknaden. Om Volvo/Geely har dessa kvalitetsproblem(?) så skulle jag inte köpa bilen, särskilt inte som jag personligen är känslomässigt tveksam till det Kinesiska bolaget. Det kan väl även vara värt notera att nya BMW 520d betraktas som "typ världsbäst" när det gäller avgasrening. Tom MP och andra miljömuppar har hört talas om hur bra BMW är... "Alla" som vill köra bil i Gamla Stan ska ju köra 520d! |
|
Verdi |
Ulf, Så nu ska du försöka smeta skit på Volvo genom att skriva Volvo/Geely och framhäva det kinesiska ägarskapet? Menar du att kineser som ras är oförmögna att skapa bra grejer? Eller varför gör du så där? Men jag tror du kan vara lugn för särskilt många kineser jobbar det väl inte där XC60 byggs? Eller har de ett "China Town" i Torslanda nånstans? Alltså, du är bara för mycket. Du personifierar den gubbiga trångsyntheten. (förlåt alla äldre gentlemen med öppet sinne :-)). ps. Får väl hoppas att inte BMW köps upp av kineser eller annat "konstigt folk" då för din skull. En Range Rover eller Jaguar kan du väl inte heller köpa? Vet man ju hur de där indierna är... |
| Vi får hoppas att Uffes F20 är ihopskruvad i Regensburg eller Leipzig och ingen av de andra fabrikerna i Thailand, Kina, Indien eller Brasilien! | |
|
Du har verkligen ingen koll på någonting Ulf. Du borde bara dra ur sladden ur datorn och sluta skämma ur dig mer. Det finns inga ”geely-delar” i XC60 överhuvudtaget. Det finns däremot Volvodelar i Geely. Lär dig skillnaden. Och som vanligt fick du in en konspirationsteori i det hela också, bra jobbat. Sitter foliehatten bekvämt? ------- //Lövet |
|
|
Hej Verdi, käkat taggtråd till frukost i dag..? Det jag skriver är att i internationell motorpress (m fl) har det rapporterats om Volvos kvalitetsproblem. Min tolkning är att problemen har ökat sedan Volvo Cars fick Kinesiska ägare. Jag har frågat vad andra tycker/tror/upplever gällande detta. Jag har även berömt Volvo Cars för bättre marknadsföring och bättre design, sedan de bytte ägare. Ingenstans har jag försökt "smeta skit". Ingenstans har jag skrivit om ras, människor eller haft några synpunkter på olika länder, inte heller hur många människor från olika länder som jobbar med vad vare sig i Torslanda eller någon annanstans. Ingenstans har jag skrivit något som ens skulle kunna vara i närheten av vad du försöker insinuera. Verdi, du har väldigt mycket åsikter och uppfattningar om än det ena än det andra. Det är helt ok med mig, du har rätt tycka och tro precis vad du vill. Men du verkar ha mycket stora problem med mig som person och du ägnar dig upprepat åt personangrepp. Det tycker jag är ynkligt av dig och beskriver nog mer om dig som person än om mig... Du gillar inte mig och du gillar inte att jag har andra åsikter än du. Det är helt ok för mig. Men jag förbehåller mig min rätt att ha precis vilken åsikt jag vill oavsett vad du tycker eller tänker. Jag gillar inte dig Verdi, ofta gillar jag inte dina åsikter, och jag tar direkt avstånd från att du inte klarar av att skilja på sak och person. Men min tydliga uppfattning är att du har absolut rätt att ha vilka åsikter du vill. Varför anser du att jag inte har rätt att ha vilka åsikter jag vill? Vad är du för person som anser dig ha rätt bestämma över mina och andras åsikter? Varför väljer du upprepat gå till personangrepp? I stället för att skriva som du gör och framstå som en ynklig person så borde du i denna tråden skriva om din uppfattning om TS frågeställning, eller? Det har jag försökt att göra. Om jag gjort det bra eller dåligt, rätt eller fel, är helt upp till TS och andra att avgöra. |
|
Verdi |
Ulf, Whatever... Tänker inte ödsla mer tid på energitjuvar som dig. |
|
...och ingenstans har jag skrivit om vilka komponenter som sitter i XC60 eller i andra bilar. Kära pojkar och farbröder, hur har ni det med läsförståelsen? Jag har skrivit att: - Internationell press har skrivit om Volvos kvalitetsproblem. Har jag fel i detta? - Volvo Cars har kinesiska ägare, ägs av eller är systerföretag, eller liknande, till Geely. Har jag fel i detta? - Geely är en kinesisk tillverkare. Har jag fel i detta? - Volvo Cars har numera lyckats bättre med marknadsföring och design. Har jag fel i detta? - I sin reklam använder man uttrycket "Made by Sweden". Har jag fel i detta? Lövet, beskriv gärna och ge exempel på vad jag skrivit i ovan som jag inte har koll på??? Jag har inte skrivit om någon konspiration. Skärp er för f_n. Om ni ska försöka hoppa på mig så får ni väl ha åtminstone någonting på fötterna! Försök hålla er åtminstone någorlunda till trådens ämne i stället för att haka upp er på mig personligen och på vad jag skriver! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.