AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.026

5E16 CAN ingen kontakt bromssystem - större eller lätt fixat

Sida 3 av 3
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Fullt förståerligt! Och det är långt ifrån alla som har en lämplig plats att göra några avancerade saker på. Har själv mekat ute vid trottoaren, men hur roligt är det när det är mörkt, regn och noll-gradigt - samtidigt som man måste hyra in ett gäng legosoldater för att inte folk ska stjäla både verktyg, reservdelar och bilen!

Jag håller med. Det är exempel på förebyggande åtgärd. Det är inte absolut nödvändigt men det avlastar en del och reducerar risk för materialutmattning en del. Vissa modeller har fler upphängningspunkter än andra, så på vissa modeller är det mer kritiskt än på andra. Men fästet är relativt billigt och enkelt att installera så det är ett ganska enkelt val i mitt tycke.
Nu ska det nämnas att min E30 323i var ett extremexempel. Hela avgassystemet har bara två upphängningspunkter - det vid växellådan och längst bak i två gummihållare.
Så utan fästet i växellådan så satt HELA avgassystemet endast fast i grenrören längst fram och med två gummihållare längst bak! Du kan tänka dig hur bra det gungade och böjde sig när man drar över curbsen på Knutan med ett hårt satt chassi! :-)

Precis, eftermarknadsbatterier är lite som reservdelar. Vissa fungerar bra, men det finns en stor mängd junk som inte fungerar som de ska, som inte ens passar och alla möjliga fel. Fördelen är att de inte utger sig för att vara original Canon iallafall, är väl enda trösten. Men som vanlig konsument är det otroligt svårt att veta vilket eftermarknadsmärke som är bra och vilket som inte är bra - samma sak för reservdelar inom bilindustrin. Är det billigt så är det av en eller flera anledningar - problemet är att veta vilken anledning det är och eftersom du inte vet det så kan du heller inte avgöra om du kan acceptera de begränsningarna eller inte - så man står där som en fågelholk som vanligt...

Men jag köper icke-original ibland också! Men kan jag så försöker jag köra med original batterier, både till 5D'n och 7D'n. Batterigrepp är likadant, jag kör faktiskt med eftermarknads (Pixel) till 7D'n och det fungerar relativt bra. Men inget slår original batterigrepp som jag har till 5D'n!

Fasiken vad jag började glida iväg här :-)

Följ gärna upp efter byte av en eller flera syresensorer! Exempelvis samma test som du gjorde innan. Det borde räcka att stå på tomgång med en fullt uppvärmd motor och katalysator och kolla på de parametrar du gjorde innan (exempelvis de båda downstream syresensorerna) - du borde direkt se en skillnad. Och om du vill, så kan du göra om körtestet och se att de båda downstream syresensorerna beter sig ungefär likadant (och framförallt att de reagerar och på korrekt sätt).
Ni
958
Nip
320i-04
Lite uppdatering:

Bytte o2 sensor bank 1 downstream och nu ser det ok ut.
Offert från två bmw verkstäder:

a) 4600:-
b) 3680:-

så ,det vart b förståss.
A-verkstaden lade på 600 kr + moms för att läsa koder. Vad tusan är det för påhitt.

Men båda tog runt 2100 för sensor i sig. mEn universell Bosch och mecka lite eget med kontakterna - kostar väl runt 700 kr.Svindyrt vad de tar betalt för färdig reservdel.

Readiness CAT blev grön på resan hem nu - den aktiverades aldrig medan koderna låg där.

Readiness AIR är kvar - så får se om den ger sig till slut. Det är väl nollat allt efter repen.

Men förvånad - då jag kollat på drive cycle och efter två minuter 10s tomgång från kallstart skulle det vara klart - enligt diverse YT och annat jag sökt på internet.

Kollade lite snabbt rörelse i graf från sensorerna och ser mer normalt ut nu. Och full skala 0-0.995 V på alla sensorer.

Så man får se om något annat med tiden visar att det är orsak att senorn skadas eller liknande.

Skall göra lite visuell besiktning av gamla sensorn också.

Bad också få med originalsensorn och tänkte se om gaslågetesten ger utslag - vore intressant att se om man ser den typen av fel som i mitt fall inte helt död sensor, bara biased låg och inte reagerar vid gaspådrag.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
De tar inte betalt för själva reservdelen, de tar betalt för själva affärsrörelsen. Finns värre områden, du ska bara veta vad de tar betalt för att bli opererad - hiskeliga pengar bara för en liten kniv och vispa några snitt! :-)

Nåja, för att vara allvarlig igen - just detta förvånar mig något så otroligt! Alla ojjar, debatterar och diskuterar högljutt i olika folkpopulära medier om hur dyr bensinen och fordonsskatten är, men ingen pratar om de eskalerande reparationskostnaderna! Är det tabu? Ingen tar upp det, ingen har med det i sina fräcka kostnadskalkyler (men att man sparar 3 droppar bränsle en gång om året tas upp i kalkylerna).

Jag är för utveckling - men är det ingen som reflekterar? Ett exempel... Förut hade vi en syresensor. Idag har vi fyra syresensorer och en nox-sensor. De håller lika länge som förr och kostar lika mycket som förr... Så hur svårt är det att räkna ut vad servicebehovet blir inom detta snäva område!?! En sensor vs fem sensorer?

Vad kräver jag? Antingen ska de hålla 5 gånger längre eller vara 5 gånger billigare. Jag är förvånad att ingen trycker hårdare på detta.

>> Men förvånad - då jag kollat på drive cycle och efter två minuter 10s
>> tomgång från kallstart skulle det vara klart - enligt diverse YT och
>> annat jag sökt på internet.
Du kan inte gå efter vad som nämns kring detta på Internet och YT.
Varenda motorstyrsystem är olika här, det skiljer hej vilt mellan modeller och år och tillverkare. Det skiljer ännu mer beroende på vilken del av världen som motorn säljs för. Det är ofta det skiljer sig rejält mellan exempelvis Europa och Nordamerika.

>> Kollade lite snabbt rörelse i graf från sensorerna och ser mer normalt
>> ut nu. Och full skala 0-0.995 V på alla sensorer.
Trevligt du hann med och kolla hur det såg ut direkt efter reparationen!
Bara en kommentar och förtydligande, downstream ska såklart röra sig över hela skalan (vilket vi såg att en av dem inte gjorde tidigare innan reparationen).
Men vid många scenarios ska downstream ligga stabilt på en medelhög spänning (0.6-0.8 volt). Downstream ska alltså inte svänga hej vilt över hela skalan - då är något allvarligt fel.

Kul om du kunde göra något enklare prov på originalsensorn! Nyfiken på all typ av uppföljning kring detta!
Ni
958
Nip
320i-04
Hej igen

Eftersom downstream reagerar vid gaspådrag - så beror väl det på att blandning varierar hela tiden beroende på belastning på motorn gissar jag.

Alla reglersystem tar ju någon tid på sig från bör-värde till är-värde.

Vid tomgång ser det lugnare ut.

Någon förklaring i texter jag länkat till tidigare nämnde att cat skall bränna bort syre och downstream skall visa att mindre syre kvar i avgaserna - eller åt det hållet.

Tyckte det såg väldigt skvättigt ut på bank 2 downstream faktist - när nya bank 1 rörde sig ganska lugnt ändå - vid jämn fart motorväg. Så kanske bank 2 är på väg att rasa - vet inte.

Bank 1 rör sig kanske en gång på 30 ggr mot bank 2. Upp och ned.

Med tanke på koder jag hade P0138 - hög spänning och P2270 som bias lean sensor - så tycker jag att datasystemet arbetar och analyserar allt möjligt. Och inga felkoder nu.

Tog några bilder på graf med mobilen jag skall lägga ut senare

Vet inte vad detta secondary air system gör - kan det störa denna aktiviteten?

Har inte fått rediness än på AIR.

Kommer göra lite mer pendling 2x6 mil en gång i veckan framöver några månader så skall se hur det ser ut mer i detalj senare.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer att återkopplande reglersystem har en fördröjning, men detta system är lite mer komplicerat med multipla subsystem ihopkopplade och signalen från downstream syresensorerna ingår faktiskt inte i reglerloopen - så det är inte helt korrekt att prata om bör- och är-värden i samma andetag som upstream och downstream syresensorer.

Det är lite för komplicerat för att gå in på i detaljer. Men däremot är steady-states mycket enklare att analysera (som tex tomgång som du nämner), här ska downstream syresensorn visa syrefattiga avgaser.

Nej, du läste inte att "cat ska bränna bort syre" från några länkar. Du läste det i den här tråden - för jag har redan förklarat detta :-)

Se inlägget 2017-12-10 14:19
"Jag tror det sitter en traditionell syresensor där, och den ska visa en
syrefattig miljö vid normala scenarios (katalysatorn fungerar som en
syrereservoar och suger upp syre som den sedan använder i de kemiska
reaktioner som omvandlar de skadliga gaserna till mindre skadliga gaser)."

Se även inlägget 2018-01-06 15:37
"Nja, vid enklare scenarios som tomgång och jämn konstant gas
ska downstream syresensorn vara på ett relativt konstant högt
värde (dvs syrefattiga avgaser).
Detta för att katalysatorn är en enda stor syrereservoar. Den fångar
upp och lagrar syre från avgaserna och använder sedan detta syre i
de kemiska reaktionerna som reducerar nivåerna på farliga gaser.
Det är därför man bör se syrefattiga avgaser i downstream syresensorn
vid enkla statiska scenarios, för att katalysatorn redan har fångat upp
allt syre (och använder det sedan i dess kemiska reaktioner). Om inte,
så fungerar inte katalysatorn som den ska (eller motorstyrningen)."

Kan vidareutveckla detta lite mer, en katalysator har alltså förmåga att lagra syre. En typisk katalysator kan lagra typiskt mellan 100mg-1000mg. Detta syre används sedan för att oxidera kolmonoxid=>koldioxid samt oxidera kolväten=>koldioxid+vatten.

Angående secondary air injection system, se min förklaring i tidigare inlägg :-)

Se inlägget 2017-12-10 20:56
"Exempel #2 : Secondary air injection (ett system som pumpar in
friskluft in i avgaserna och oxiderar oförbrända gaser som HC och
CO vilket är vanligt vid kallstarter men denna oxidering är en exoterm
reaktion och som namnet anger så avger den värme vilket hjälper till
att snabba upp uppvärmningen av katalysatorerna och de kommer igång
snabbare att arbeta). Detta system är ju i första hand bara aktivt en kort
stund vid kallstarter. Så om du har en genomvarm bil och nollställer alla
felkoder och startar bilen så kommer ju detta system inte att dra igång.
Och drar man inte igång systemet har man ingen chans att kolla om det
fungerar eller inte fungerar. Och kan man inte kolla det så kan man ju
inte sätta några felkoder!"

Intressant iakttagelse där av dig mellan bank 1 downstream och bank 2 downstream! De ska - precis som du misstänker - vara väldigt likartade, speciellt när det gäller "aktiviteten". Så det är faktiskt inte helt otänkbart att bank 2 downstream inte mår så bra heller, fast den har inte "gått över gränsen" ännu. Eller så är det katalysatorn på bank 2 som inte mår prima (och downstream sensorn fungerar alldeles utmärkt). Det avgör man ganska enkelt genom att byta plats på downstream syresensorerna (kanske det roligaste jobbet att göra men det ger iallafall svart på vitt i vilken riktning problemet finns).

Ja, kör en lite längre period nu så får vi se. Alltid intressant! Nu har du ju dessutom ett enkelt men fullt användbart mätinstrument att iallafall se den mest grundläggande informationen!
Ni
958
Nip
320i-04
Körde lite tomgång och det ser stabilt ut på båda downstream här i alla fall.

Men är högt voltvärde låg syrehalt - är lite konfunderad. Du ser ju upstream bank 1 som rött - de andra två ligger stabilt över. typ.

Scanner fixar bara tre grafiska, eller är någon bugg - vet inte. Som listade och valda i tabell kan man köra fler dock.
Vet inte om jag litar helt hundra på denna scannern.

Länk

Så det som syns som upstream - vet inte om jag gjorde misstag eller scannern visade fel kurva tidigare. För upstream ser precis ut som jag minns bank 2 downstream som jag beskrev som skvättigt. Men det är väl demensen slår till gissar jag.

Lite ovan med kameran i mobilen och autofokus fungerar på den, så fick lite suddiga bilder från den gången.
Visa användare
ProPro-medlem
13.394
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Stämmer, för den gamla vanliga syresensorn (den typen som du har som downstream) så indikerar hög spänning låg syrehalt.

Jämför med när dessa gamla vanliga syresensorer även användes som upstream i äldre motorer, då betydde ju låg spänning mager blandning (överskott på syre dvs hög syrehalt) och hög spänning betydde ju fet blandning (underskott på syre dvs låg syrehalt).

Tänk dock på att numera används i princip alltid airfuelratio-sensorer som upstream (även i din motor) och där finns inga generella regler om vad låg och hög signal betyder, vilken signalnivå som motsvarar stökiometrisk blandning, vilka signalnivåer som är max och min eller ens vilken enhet som rapporteras. Alla system är unika och ska man felsöka seriöst på dessa måste man läsa på ordentligt för just DET specika motorsysystemet och just DEN motorn.

Fast får hålla med, det utseendet på kurvan är inte riktigt vad jag förväntar mig från ett motorstystem med upstream sensorer av typen airfuelratio-sensorer - vilket jag är säker på att du har....

Ehum.... Vänta nu... Är väl en E46 320i med M54-motorn vi pratar om? Kollar jag lite snabbt i reservdelskatalogen så är dina upstream sensorer Bosch 0 258 003 477 och enligt Bosch så är de av typen LSH-25C dvs de är de vanliga gamla syresensorer (som förenklat sett bara kan visa två lägen).

O tusan, jag var säker det var airfuelratio-sensorer på M54'an... Vet inte var jag fått det ifrån...

Ja, men då är den röda kurvan hur fin som helst. Prova gärna att köra med konstant hastighet på någon rak motorväg (den röda kurvan kommer då att se likadan ut), men prova sedan att trycka plattan i mattan. Motorstyrsystemet går då ut ur closed-loop och fetar på blandningen (för att maximera effekten) och du kommer att se att den röda kurvan kommer att ligga på konstant hög nivå. Kul experiement att prova :-)
Ni
958
Nip
320i-04
Tack för bekräftelse av min fundering kring volten.

Jo, det är M54B22 motorn.

Så fortsätter att försöka lära mig max från denna incidenten....första blir att kolla om begynnande demens att jag valt två downstream fel tidigare när jag fick lynniga kurvan(ej på någon bild) - eller om scannern plockar fel kurvor för visning.

Blir ju rent och snyggt med bara två downstream och göra gaspådrag och se att nu båda reagerar lika snabbt. Ser ju finfint ut när jag har tre kurvor - men förbryllad över tidigare resultatet när två valda där en blev skvättig.

Och att rediness AIR inte aktiveras stör mig just nu. Sex av sju är klara, bara AIR kvar. Tråkigt nog hade jag inte sinnesnärvaro första gång jag kollade scannern om alla var satta då. Var ju helt novis då.

Kan det bero på några kassa gummislangar någonstans, typ?

Minns att en polare som köpte en långmilare fick rådet att byta rubbet slangar i motorummet då han köpte sin och ville förebygga problem.

Den har ju varit 13 år i trafik nu.

Hittade detta:
Länk

"In order for the PCM to enable the secondary AIR system monitor the check engine light has to be commanded off, continuous monitors and the oxygen sensor monitor must have been successfully completed."

Det förklarar ju varför det inte släcktes medan felkoder O2 downstream.

Så skall göra 2.5 minut tomgång nästa uppstart och se om den vill tändas.

"If an incorrect oxygen sensor signal is detected the PCM will set a pending code."

Det har ju inte skett - så förmodligen har inte testen aktiverats.

Vad jag sett skall man dra på AC och bakruteavfrostning och kanske värmesits etc också för max elförbrukning.

Mer info:
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.