|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Gjordes ett batterianalystest? Det finns speciella mätapparater som gör en analys av batteriets status. Antingen har du en dålig generator som inte laddar batteriet eller så är batteriet knas. Vilken vilospänning hade batteriet på morgonen utan att ha blivit laddat? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gör EN uppladdning av batteriet under minst ett dygn - helst med batteriet frånkopplat från bilens elektronik. Därefter låter du det vila under ett dygn och mäter vilospänningen. Tappar det då laddning är det dåligt. Om du får bra mätvärde med det testet, gör om processen med batteriet inkopplat - tappar det spänning då, har du något som drar tjuvström. 12,33V är långt under gränsen för när batteriet börjar sulfatera blyplattorna - det är i praktiken helt urladdat... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Nu är batteriet uppmätt och testat i verkstad utan anmärkning. Fick ett lånebatteri och billen hade bra snurr på startmotorn i ca 2veckor. Nu är det lika igen. Butiken jag köpte och testade batteriet i tror att det kan hjälpa att göra en programmering som inte gjordes när jag bytte batteri sist, ok det är jag med på att inte bilen laddar som den ska tack vare det. Jag misstänker dock att något ligger och drar ström. Hur mäter jag det? Testade med multimeter och ställde om till ampere likström, serie kopplade multimetern mellan pluskabel och pluspol men det gav inget utslag??!! Gör jag fel? | |
|
Du bör nog använda en tångamperemeter för att mäta tjuvström och sedan rycka säkring efter säkring för att identifiera vilken krets det är som ev. drar ström. Mät även upp hur mycket generatorn laddar på förhöjd tomgång. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Det är rätt att seriekoppla multimetern med batteriet. Multimetern ska sitta som förlängningssladd mellan en batteripol och batterikabelskon som du kopplar loss från batteriet. Ta hellre minuspolen för annars bränner du säkringen i multimetern när du råkar gå emot karossen med nåhon av probarna. Tänk på att du bränner säkringen i multimetern direkt när du kopplar in den eftersom det gnistrar till bra om du kopplar in den med batteriet urkopplat eller om du sätter på tändningen etc. Lossa plusspolen men låt den ligga kvar ordna så att du sedan kan ta loss batterikabelskon och lämna över till multimetern så att säga. Jag tog en batteriladdare och satte på supply--läge till hjälpstartpolen och kopplade sedan loss batteriet. Du kan använda en tångamperemeter men de kan inte mäta små tjuvströmmar. Tänk också på att bilen måste stå 20 minuter så att den somnar. Iofs, om strömmen aldrig går ner till 20-50mA eller liknande så har den inte somnat och du har redan där konstaterat ett fel... |
|
|
Om bilen sänker generatorspänningen för att förhindra att batteriet laddas bara för att man inte kodat in ett nytt batteri vore oerhört märkligt och obegripligt dumt. Däremot kan det mycket väl vara så att man inte kan nyttja ett nytt batteris reservkapacitet, men ladda ska den göra. Det räcker att stoppa i en multimeter och ha den inkopplad när du kör runt lite så der du vad spänningen ligger på i olika situationer. |
|
| Spänningen över batteriet vid körning ligger mellan 13,7-14,3v. | |
|
Laddspänning ok. Har du några felkoder, på tjuvström tex? Ser det enkelt med Carly, ex Länk . --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Inga felkoder. | |
|
UPPDATERING!!!!! Till 99,99% är det startmotorn som är problemet. Den la av helt i veckan, har köpt startmotor och börjat plocka isär, Phu, inget kul jobb!!! Bättre är att jag igår blev ägare till en 520d xdrive -15 så nu kan jag byta startmotor i lugn och ro! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.