AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.050

Trött startmotor

Sida 1 av 2
Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Har 523ia E61 -06:a.
Varje morgon känns startmotorn trött.
När man startar på jobbet då den stått parkerad 9tim är det inget, pigg och rapp!!
Har ca 15-20min körtid till jobbet.
Men varje morgon är det seg snurr på starten!

Hade Ctek laddare på över natten men var precis lika trött på morgonen.
Tvivlar på att batteriet är dåligt.
Nån som har nån idé?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur kallt är det på natten/morgonen respektive eftermiddagen?

Vilken olja är det i motorn?

Har du mätt batterispänningen på morgonen innan start?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Bilen står i kallgaraget så cirka 5-10 plusgrader och nästan liknande på eftermiddagen.

Har inte mätt spänningen innan start.
Idag tog jag loss laddaren 2min innan start.
Tar inte batteriet emot laddning eller inte kan behålla laddning så borde laddaren säga ifrån då den testar batteriet och kör flera olika laddprogram.

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Kör med Castro edge 5w-30 och den har jag kört med så länge jag haft bilen. (2,5 år)
Problemen har kommit nu för ca 3-4 veckor sedan.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det beror lite på hur avancerad version av laddare du har - men oftast brukar laddaren först ladda upp batteriet och sedan görs det en kontroll där laddaren mäter hur snabbt batteriet tappar laddningen.

Om batteriet är dåligt kan det vara så att du avbröt laddningen innan den var klar.

Hur gammalt är batteriet?

Vilken olja har du i motorn?

Mvh
Johan B

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Laddaren är en ctek mxs5.0 köpt för 2 veckor sedan.
Körde laddning med recondprogram i nästan 2dygn för 2veckor sedan.
Körde laddaren inatt ca15tim utan recond.
Den hade gått till näst sista steget. Sista steget är underhållsladdning.
Laddaren bryter vid steg 5 av 8 om batteriet inte kan bibehålla laddning.

Oljan är Castro edge 5w-30. Har använt mig den oljan så länge jag haft bilen(2,5 år)

Problemen med startern kom för ca 3-4 veckor sedan.

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Batteriet är ca 3 år.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om laddaren inte gått till sista steget är batteriet inte fulladdat...

Hur gammalt är batteriet?

Din körprofil är "ogynnsam" och sliter på batteriet.

Mät vilospänningen innan start på morgonen så får du en god indikation på batteriets status.

Är spänningen under 12,.4V kan du betrakta batteriet mer eller mindre urladdat och vid den spänningen börjar batteriet även förstöra sig själv genom sulfatering på blyplattorna - det gör att batteriet tappar kapacitet även om det kan ge acceptabel spänning. Förenklat kan man säga att batteriet "krymper" i kapacitet och i stället för t ex. 80 Ah kanske det bara har kvar 30 Ah...
Ett friskt fulladdat batteri som fått vila några timmar efter laddning/körning (helst 12 h eller mer) ligger runt 12,7V.

Misstänker att problemen kom i samband med kylan - kyla gör att kapaciteten på batteriet kan mer än halveras mot en varm sommardag.
Kombinerar du det med tappad kapacitet pga. sulfatering får man problem i kylan!

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
3 år anses ofta vara normal livslängd på ett batteri - även om det kan hålla både kortare och längre tid.
Livslängden avgörs i väldigt stor utsträckning av hur det är skött/laddat - fulladdat batteri åldras mycket långsammare än ett dåligt laddat dito.
Även hög värme sliter på batteriet i det långa loppet.

Stödladdar man batteriet varje eller varannan månad med en bra laddare och kör långsträckor regelbundet samt kontrollerar/justerar vätskenivån regelbundet (i de batterier där det är möjligt), kan batterier hålla väldigt länge - mer än tio år är inte ovanligt.

Å andra sidan går det att knäcka ett nytt batteri på någon månad om man misshandlar det genom att låta det vara urladdat...

Gissar på dåligt batteri!
Mät vilospänning på morgonen till att börja med och sedan kan man gå vidare med att låta en verkstad göra ett belastningsprov med ett särskilt mätinstrument - då får du svart på vitt exakt vilken kapacitet/vilket skick batteriet är i.

Mvh
Johan B

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Vid steg 4 är batteriet tillräckligt för att starta motorn, vid steg 7/8 är batteriet fulladdat, enl. manualen till laddaren.

Bilen är ju inte seg efter stått på jobbet?

Imorse stod laddaren på steg 7 och bilen var seg efter 2min från bortkoppling, men inte efter 9tim parkerad på jobbet?

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om batteriet inte är fulladdat efter en hel natts laddning (vilket det inte är om laddaren inte gått över till underhållsladdning) är det inte friskt!

Gör en riktig mätning på batteriet för att få mer kött på benen!

Mvh
Johan B

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Ska mäta över batteriet imorgon.

Länk

Laddaren kommer aldrig till steg 7 om batteriet är dåligt.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Om det inte är fulladdat över natten, är det antingen i dåligt skick eller extremt urladdat.

Jag har själv två C-tek-laddare (sn som motsvarar den du har och en som är större) så jag är väl insatt i hur de fungerar.

Mvh
Johan B

Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Jo men hur kan det vara dåligt på morgonen efter en natts laddning och bra uppladdat efter 15 minuters körning med bilen, sedan parkerad i 9timmar?

Knepigt problem.

En logisk lösning vore att laddaren är defekt.

/Lennart
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Konstiga saker kan hända...

Börja med att mäta spänningen på morgonen!

Utifrån det mätvärdet får du gå vidare.

Mvh
Johan B

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Jag hade ju kollat att laddren fungerar som den ska också. Dvs mät ström och spänning.
Laddaren motsvarar ju en hel natts långkörning.

Kan det uppstå några lustigheter när bilen laddas? Typ att bilen vaknar upp för att batterispänningen är hög?
ma
7.450
marin849
Föresten du får väl struntai att ladda och se om bilen då startar lika pigg både hemma och borta.
Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Det var så allt började, trött hemma på morgonen men pigg när det var dags att starta och åka hem.

Då köpte jag laddaren och testade ladda, ingen skillnad!
ma
7.450
marin849
Du får gå ut vid midnatt och provstarta då så att du testar 8h intervall ;)
Pa
95
Patrik5serie
520d xdrive touring -18
520d xdrive touring -15
523iA Touring -06
Eftersom batteriet endast är 2,5år och Bosch har 3 års garanti så åkte jag till MEKONOMEN och bad de kolla upp om det var fel på batteriet.
De gjorde en mätning och efter 23timmars laddning med Ctek och ca 30min körning visade batteriet 12,33volt och det visade 722A. Det är ett 800 batteri.
Enligt deras test fick de ut att batteriet är bra men måste laddas. Ingen reklamation.
Ska testa denna vecka att hänga på laddaren varje dag och se hur det slutar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.