AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
5.320

Prisnivå F10 F11 dieslar faller?

Sida 1 av 2
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Är det bara jag som tycker det ser ut som priserna på F10/F11 verkar ha gått ner ganska ordentligt senaste månaderna? Och då tittar jag på dieslarna pre Euro6. Känns också som de ligger ute på annons längre. Vad säger ni, har frågan kring miljoner i städer redan börjat göra avtryck på andrahandsvärden och hur tror ni det kommer se ut framöver?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
"Miljoner i städer"? Du menar "miljön i städer" gissar jag?

Jag skulle tro att anledning att priserna på F10 F11 faller kraftigt för att nya 5-serien nu rullar ut på bred front med diverse kampanjer antingen på bilar eller på paket, och då sjunker ju även priserna på den utgångna modellen.

Sedan har dieselsnacket gjort sitt till.
ri
348
rille000
530iM Sedan -02 (e39)
530D -11 (F11)
Mini Cooper S -11
Naturligtvis menar jag miljön, min telefon som korrigerar texten själv, missade det!
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Har också noterat att tidiga 520d som tidigare ändå legat runt 160-170 nu verkar ha sjunkit ner till 120' på kort tid. Hur mycket som bara är ren ålder och hur mycket som beror på diskussionerna om dieselns framtid är svårt att säga. Men det senare påverkar helt klart. Vet att exempelvis restvärderna för diesel justeras ner hos finansbolagen nu och upp för hybrid.

-------
//Lövet
Har också märkt minskat intresse på bilar som innan såldes utanför hallen, ex 520d M-sport. Samtidigt är handlarna duktiga på att försöka kräma ur det mesta av hybridbilarna. Var är ex logiken att betala 450kkr för en förregistrerad 330e M-sport med 500mil på mätaren? Jag betalade 395kkr via företagsavtal för min. Och staten ger väl fortfarande miljörabatt. Likaså knappt 300kkr för en 3 år gammal Golf GTE när en ny kostar från 329...
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Kan inte riktigt förstå logiken i prissättningen mellan en 320i och en 330e, som i praktiken är en 320i med batteri men mycket mycket dyrare I inköp för att spara några deciliter bränsle. Har någon av er gjort en kalkyl och räknat ut vart brytpunkten här mellan dessa två?
Den kalkylen är rätt svår. Kan man pendla på nästan ren eldrift så är det ju riktigt bra, kan man inte det så rasar det snabbt åt fel håll. Har sett en del kalkyler på det och det är väldigt beroende på körsträckor.

Inte konstigt att priserna går ner. Ny modell, och dessutom dieseldiskussionen. Även om det är lite alarmistiskt och lite väl optimistiskt med elbilarna så är det ju onekligen på väg åt ett annat håll än diesel. Frågan är ju bara när...

Dessutom är min känsla att det borde vara riktigt riktigt många 520d ute på marknaden nu. Det sägs ju att en stor del av nyförsäljningen är leasingbilar och vad man kan se på vägarna så har det varit en populär tjänstebil. Värdet kan inte hållas uppe hur länge som helst.
Verdi
Marin,
Fast 330e blir ju aldrig en 320i eftersom batteriet inte blir tomt. Den är både snabbare och snålare plus att förmånsvärdet är nedsatt. Plus att elmotorn hjälper till direkt när man gasar så man slipper det värsta av det där hemska lagget. Jag lånade hem en över ett dygn förra våren och den är rätt trevlig att köra.

Som företagsleasad (vilket de allra flesta är) törs jag nästan garantera att en 330e blir klart billigare än en 320i. Dessutom så hjälper de låga angivna utsläppen till för att den ska klara företags diverse miljöpolicys så många har inte ens möjlighet att göra ett annat val.

330i vs 330e: Länk

Den är klart snålare än 330i även om man aldrig laddar den med extern el. Trots att den är mycket tyngre.
Stor skillnad i prestanda och upplevelse mellan 320i och 330e. Elmotorn finns alltid där så den skall snarare jämföras med 330i. Sen är automat, Navi Pro, aktiv fartpilot standard på 330e. Ihop med miljörabatt är den snarare ett prisvärt alternativ om man klarar sig med en sedan och inte måste ha kombi elle dragkrok.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det där med dragkrok är en märklig miss. Passat GTE och V60 D6 klarar onekligen av att utrustas med krok och för många är det en showstopper.

-------
//Lövet
Just drag är väl främst ett mantra för svenska kunder och prioriteras säkert därefter.
Men annars håller jag med, att inte ens kunna erbjuda det är ju en miss på svenska marknaden. Tycker även det är märkligt av BMW att inte erbjuda hybridlösningen till andra modeller än sedanen. En 3-serie hybridkombi hade troligen gjort livet väldigt surt för konkurrenterna iom BMWs storhet på företagssidan. Eller varför inte till den läckra 4-serie GC?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
För att återgå till tråden är andrahandsvärdet på femman riktigt dåligt. Förvånad över det usla budet jag själv fått på min. Tappat 40 procent från nettopriset på två år och 3000 mil. Surt. Tror dieseldebatten klart påverkar detta.
Verdi
Oj. Trist. Vad ska det bli istället? G31?
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Väldigt kluven. Just nu (ikväll) är jag inne på att behålla den.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Är det verkligen riktigt dåligt? I andra trådar predikas 50% värdetapp var tredje år och det är ju känt att första året är det värsta. Det är dessutom så att bilfirman ska göra sig en hacka så de 50% de är värda efter tre år behöver ju inte bara vad de byts in till hos handlaren. Låter ju som inom normalspannet även om man såklart aldrig tycker det är kul att vara i nedre delen av normalspannet.
MU
940
MUC
M340i - 2025
Ja troligen börjar dieseldebatten/debaklet påverka andrahandsvärdet negativt, men 5-serien har alltid haft kasst andrahandsvärde.
Extra dåligt givetvis om det är en årsmodell precis innan skifte till ny generation.
Kommer ihåg när jag köpte en E39:a av sista årsmodellen (en 04:a), betalade 240’ på en bilfirma för en 18 månader gammal bil som rullat 3.800 mil - nypris 440’ (brutto).
Vad fick stackaren som bytte in den - knappast över 200’?

Men förmodligen blir det ännu sämre andrahandsvärde på dieslar framöver i och med diesel-snacket som råder nu. Är dock inte lätt att jämföra på den svenska marknaden om diesel sjunker mer än bensinmodellerna på 5-serien eftersom 98% (ungefär) är just dieslar. Kanske lättare att se ett mönster på 3-serien där dieselandelen inte är riktigt lika hög.
I Tyskland är det fullständig katastrof om man vill byta in sin diesel, många handlare vägrar att ens ta emot en euro5-diesel.

Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Det är möjligt att du har rätt grelle, att det är normalt, men jag brukar ha tjänstebilar två år och alltid fått en rejäl slant över när man byter. Jag fick extremt bra rabatt på bilen när jag köpte den så det rör sig naturligtvis om ännu större tapp från bruttopris.
Verdi
Varje gång jag varit inne hos en stor märkeshandlare och bett de räkna på inbytespris så har jag suttit med nåt slags worst case i huvudet, "Det kan väl iaf inte bli sämre än det" brukar jag tänka. Sen kommer de fram med en siffra långt under worst case. Haha. Slår aldrig fel.

Du orkar/får/kan inte sälja den själv? Du borde väl kunna få 20-30 tusen mer på det sättet? Eller KVD?
40% av nypris efter två år - antar att det är på priset med extrautrustning? Det låter faktiskt rimligt. Ligger i linje med vad jag fick för min X3 efter två år och den är ju inte känd för att ha ett dåligt andrahandsvärde.

Verdi
Kan inga detaljer om hans affär. Men lite hypotetiska siffror.

Pris brutto: 500'
Pris netto: 420' (16% rabatt)

Inbytespris efter 2 år: 252'

Sen lägger firman ut den för 295' och säljer den för 270'. De har de 18 tusen som ska täcka rekond, försäljningsarbete och kanske nån lättare reparation.

Ja kanske. Fast lite i sämsta laget är det ändå tycker jag.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dm3, sedan eller touring?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.