|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Kan rekommendera Haynes boken. Står en hel del matnyttigt. Ligger på 250-300:-. | |
|
En dyr men omfattande bok är annars Bentleys (t ex inkl elscheman) Länk Dock täcker den inte dieslarna, vilket haynes gör... Youtube ersätter dock till viss del mek-böcker numera, i alla fall för mig. /Patrik, 325i touring -02, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Ja har ingen aning. Kollade vin nr nu. A101935 |
|
|
Haynes räcker utmärkt för hemma meck. Har dock även Bentley som pdf på datan,bara o ladda ner här:Länk |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu vill jag inte hänga upp mig på detaljer utan i första hand gratulera Jonas Ottosson till sin första BMW! Men det Grelle nämner stämmer, tyvärr så är det mycket vanligt att en bil "överuppgraderas" när det gäller M-Sport detaljer - och värst är det när en bil läggs ut för försäljning :-) Om du är intresserad (kan vara kul att se ibland) så kan man begära från BMW vilken utrustning bilen tillverkades med, men du kan även gå in på www.bmwvin.com och få fram denna info. Slog in ditt chassinummer och bland annat fanns dessa options S481A Sports seat S710A M leather steering wheel Som jämförelse har min 120i -06 ett M-Sport paketet och har dessa options P337A M Sports package P7AXA Advantage + Sport Package M S2MGA BMW alloy wheel, M double spoke 207 S481A Sports seat S704A M Sports suspension S710A M leather steering wheel S715A M Aerodynamics package |
|
Slår man bara in eposten. Elle bara klicka. Kostar de nått |
|
Ingen kostnad. Ingen e-post. Bara fyll i 7 sista tecknen i VIN. All info kommer upp på skärmen (och där kan du välja om du vill skapa en PDF också). |
| Tänkte på bentley o haynes | |
:-) Nej, ska bara vara att klicka. Men verkar vara lite flaky, jag var där för några veckor sedan och då var scriptet inte aktivt. Provade igen nu, och nu fungerar det. Denna pdf tog faktiskt med elschama-sidorna också vilket är bra - många skippar det. Dock så har jag alla mina Bentleys här i bokhyllan - så jag är happy as a clown :-) |
| Är den snarlik, så ja kan ha den te 320 | |
Hmmm, var det en fråga eller ett påstående? |
| De va en fråga | |
Hi hi - ibland kan man ju tro att operatörerna har en extra hög avgift för just skiljetecken :-) Jomen, Bentleyn fungerar alldeles utmärkt till din bil ("bara" motorn som inte täcks in). Se mitt svar från 2017-12-06 02:12 >> Mmmmm, dubbelkollade för det var en sak jag var lite rädd för och >> det stämde. Bentley är fokuserad på den nordamerikanska marknaden >> och där brukar inte motorsvagare modeller säljas, så just N43-motorn >> täcks inte av Bentley >> Länk >> >> Däremot allt annat förutom motorn täcks in väldigt bra av Bentley. Däremot så ska Haynes (om jag minns rätt) täcka in din motor. Det är därför jag tycker att har man båda så kompletterar de varandra mycket bra (motor+diverse från Haynes och kvalitet+detaljrikedom från Bentley) Länk Länk EDIT : Men om det bara är lite enklare service som ska göras så bör Haynes räcka. Men ska du gå all-in så behövs båda böcker och lite till. |
| Haynes boken täcker en hel del mer än bara simpel service. Men som skrivet ska du plocka ner bilen i molekyler så är Bentley bra :-) | |
|
Du skriver att LL är bakåtkompatibel. Men nåra inlägg innan skriver nån att acea inte är bakåtkompatibel, att ska de va acea 5, ska man inte ha acea 3 |
|
|
Fokusera dig på BMW-LL-klassningen så blir det automatiskt rätt oljekvalitet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det är helt rätt. Det var jag som skrev att om bilens manual föreskriver tex ACEA A3 så kan det i många fall vara högst olämpligt att använda tex ACEA A5 (och vice versa). ACEA är en standard framtagen av just organisationen ACEA (Association des Constructeurs Européens d'Automobiles) och arbetar för bilindustrin i just Europa. Så ACEA har tagit fram ACEA klassicifcieringssystemet (som är för motorolja för främst bilindustrin i Europa). I detta klassificeringssystem anger inte siffran någon stegning eller enumeration i någon specifikation. ACEA A3 är en helt annan typ av olja än ACEA A5. ACEA använder årtal för att representera olika "versioner". Exempelvis är ACEA A3-2016 en modernare specificering av ACEA A3 än vad ACEA A3-2008 är. Nya ACEA-specifikationer släpptes de här åren 1998, 1999, 2002, 2004, 2007, 2008, 2010, 2012 och 2016 Helt parallellt med denna klassificering har BMW tagit fram sin helt egna klassificeringssystem som de kallar BMW Long Life (tex BMW LL-01 eller BMW LL-04). I detta klassificeringssystem betyder siffran just ett årtal när (ungefär) den versionen släpptes. Och i detta klassificeringssystem har de bestämt att en nyare olja alltid ska vara bakåtkompatibel med en äldre. Och parallellt med dessa två klassificeringssystemen finns ännu ett som är inriktad mot den amerikanska marknaden och heter API (American Petroleum Institute) och där stegar man upp olika specifikationer genom att stega upp en bokstav. Exempelvis kom API SL runt 2001, API SM runt 2004 och API SN runt 2010. I det här klassificeringssystemet har man också bestämt att nyare versioner ska vara bakåtkompatibla med äldre - men detta garanterar API endast för bensinmoterer. API S<x> hetter klassifikationen för bensinmotorer, API C<x> heter klassifikationen för dieselmotorer. Jag citerar API "For diesel engines, the latest category usually - but not always - includes the performance properties of an earlier category". Jag drog in ACEA som ett exempelvis i diskussionen kring Volvo V50 att det är MYCKET viktigt att titta på specifikationen (samt veta VILKEN specifikation man ska titta på). När det gäller din BMW så ska du titta UTESLUTANDE på BMW LL klassificeringen. Står det att din bil ska ha BMW LL-04 så ska du använda det. Står det att den ska ha BMW LL-01 så kan du välja själv om du vill köpa BMW LL-01 eller BMW LL-04. |
|
A1/A5/C1/C5-oljor är lågviskösa oljor med lägre skjuvmotstånd - ska endast användas där sådan olja är uttryckligen godkänd! I andra motorer kan sådan olja leda till dyra och permanenta motorskador på lager etc... Återigen - använd biltillverkarspecifika klassningar (BMW-LL i detta fall) utom i direkt nödfall om inte BMW-klassad olja finns att tillgå vid akutbehov av att fylla på mindre mängder! Men då pratar vi om att man står i ödemarken och behöver toppa upp typ en-två liter olja akut... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Eftersom ingen läser mina långa inlägg så gör jag en förenklad smartphone-anpassad variant av det :-) >> När det gäller din BMW så ska du titta UTESLUTANDE på BMW LL klassificeringen. >> Står det att din bil ska ha BMW LL-04 så ska du använda det. Står det att den ska >> ha BMW LL-01 så kan du välja själv om du vill köpa BMW LL-01 eller BMW LL-04. |
|
...ungefär det jag skrev! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.