|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
hej. har köpt min första bmw. en 320i touring bens 170hk. 2008 med m_chassie och m-sport inredning. mycke nya saker som dyker upp. har kollat i alla böcker till bilen, men hittar ingen sida där det står oljevolymer,vilka lampor som sitter i ,osv. tänkte köpa mej en haynes. letade som faan efter oljestickan, tills jag fick reda på att de inte sitter nån sån på bilen. tänkte koppla in ett slutsteg med baslåda till originalstereon, finns de nån lågnivåutgång på , eller bara högnivå. i så fall, sätter man en omvandlare. men var kopplar ja in omvandlaren i så fall. vet inte om de sitter nån,nåra wofers i den original. skriv gärna svar o tankar om mina frågor om ni vill. skriv även allmänna saker som ni tycker är viktigt att hålla koll på och vara extra noga med,osv. en sak som jag redan upptäckt är torkaraxeln bak | |
|
Välkommen! Olja Länk Lampor Länk Ljud Länk Länk --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Tack för länkarna. En sak ja undrar över är motoroljan. 0w. de har ja inte ens på min v50 d2 2011. Kör med 5w på den. Tycker 0w verkar väl tunt |
|
|
Jonas Ottosson: Det är ju kallviskositeten, vad ser du för negativt med att oljan är lättflyande när den är kall? //Stenback |
|
|
Tycker bara 0 verkar tunt,som vatten. Den kommer ju åt,men skyddet. Oljan ska ju va en skyddande hinna. Hade de vatt 20-30 minus dygnet runt, Men här nere verkar de onödigt tunt |
|
|
5W-30 är tunnare än 0W-40, när den är varm. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här nere i södra Sverige brukar ofta 5W räcka fint, men får man tag på 0W så är det såklart bättre (men man behöver inte springa benen av sig för det om man säger så). Bor man i mitten av Sverige och uppåt så är 0W definitivt att rekommendera. Problemet är att vi människor naturligt baserar alla våra observationer och reflektioner utifrån vår egna vardagliga miljö (det gäller all vetenskap från matematik och kvantmekanik till vanliga fysikalilska observationer) - så man tittar ofta på oljan i normal rumstemperatur och gör bedömningar efter det. En motorolja är numera av typen multiviskositet, dvs det står tex 5W-40 där 5W anger den så kallade kallviskositeten, det anger hur lättflytande oljan är när den är riktigt kall (alla testpunkter och gränsvärden finns i SAE-specifikationerna om någon är intresserad). 40 anger varmviskositeten, dvs anger hur lättflytande oljan är när den har arbetstemperatur (vill minnas att specifikationen mäter vid 100 grader C), dvs det är denna viskositet som gäller hela tiden som motor/olja är driftsvarm! Grovt förenklat så kan man säga: Andra siffran är den viktigaste - den ska anpassas mot respektive motortyp! Första siffran är bara av intresse när motorn är kall - ju lägre värde desto mindre slitage vid kallstarter (ju kallare desto viktigare med lägre värde). Oavsett hur man än vrider och vänder på det så är oljan tunnast/vattnigast när motor/olja är uppe i full arbetstemperatur. Därför kan kallviskositeten <x>W aldrig bli "för tunn", för motoroljan är alltid tunnare vid arbetstemperatur. |
|
Det stämmer nog det du säjer. Vet bara att till v50 in står de 0w Men på servicen på volvo sa dom att dom har fått order att hälla i 5w,för 0 inte e bra för den motorn. D2 1,6 2011 |
|
|
I hyundaien, i30 1,6 bens 2008 kör ja 5w Och v70 in 2,4 l -98 10w. Men då skulle man kanske köra me 0w på dom ochså |
|
I princip alla biltillverkare har numera sina egna klassificeringar och som biltillverkare använder sig av Exempelvis BMW använder sig av BMW LL-01, LL-04, LL-12 och så vidare. Troligtvis är det mer bakom ovanstående uttalande från Volvo än vad vi ser. Exempelvis har de bara ett fåtal oljeprodukter som de säljer och det kan exempelvis vara som så att deras 0W olja inte har ACEA C3 klassning - vilket gör den olämplig för just en dieselmotor med partikelfilter. Däremot kanske deras 5W olja har ACEA C3 klassning. Då är ett uttalande som "det ska vara 5W i denna motorn, för 0W är inte bra för den motorn" fullt logiskt och make sense! Kallviskositeten är faktiskt den mest ointressanta siffran - den ska du inte vara orolig för och definitivt inte fokusera på. Varmviskositeten är däremot KRITISKT att du inte väljer fel! Det är faktiskt tokenkelt att köpa olja, kolla vilken oljespecifikation som bilen kräver och köp olja med den oljespecikationen :-) Vilken oljespecifikation står det tex att D2 och i30 ska ha? Min BMW 120i ska ha BMW LL-01 eller bättre, så då pinnar jag iväg och köper antingen BMW LL-01 eller BMW LL-04 klassificerad olja av valfri typ. Enkelt :-) Min gamla Volvo 855 -96 (B5254S) får exempelvis Biltema Helsyntet 5W-40 med API SN / ACEA A3 klassning. |
Fluktar jag snabbt in på Volvo och kollar specifikationer för V50 D2 2011, så säger Volvo att rekommenderad oljekvalitet är Oljekvalitet : ACEA A5/B5 Viskositet : SAE 5W-30 (vid ogynnsamma förhållanden SAE 0W-30) Märkligt nog refererar de inte till någon Volvo-specifik klassificering. Även märkligt att de inte rekommenderar ACEA C5 - fast Volvo kanske valt en annan approach för den extremt komplexa avgasreningen som behövs för dieselmotorer. Nåja... Det viktiga här är just ACEA A5/B5, detta är en speciell typ av lågfriktionsolja och som ska användas till motorer som är specifikt gjorda för detta. Exempelvis är en motor gjord för ACEA A3/B3 så är det inte bra att använda ACEA A5/B5. Det omvända gäller också, om en motor är gjord för ACEA A5/B5 är det inte bra att använda ACEA A3/B3. Därför är specifikationen mycket viktigt att kolla upp (ACEA Ax är klassificering för bensinmotorer och ACEA Bx är klassificering för dieselmotorer). |
|
Jo du har rätt. Men tycker endå oljor är en jungel. Som när volvo häller i 5w när det står att det ska va 0 w. En annan fråga, sitter oljefiltret ovan i motorrummet i en behållare eller under som på dom flesta andra |
|
|
Är ju van vid att de står i instruktionsboken. Vilken olja, hur mycke. Servoolja lampor osv |
|
Ja, om du tycker oljedjungeln är otrevlig - då ska du se hur de lyckats odla sönder glykoldjungeln! Den är ogenomtränglig numera.... :-) Håller med, instruktionsboken numera handlar mest om hur man rattar in tv-kanaler, lämpliga sovställningar eller tips på matlagningsinställningar för den inbyggda mikrovågsugnen i vänster backspegel... Tillbaka till BMW (eller egentligen vilket märke som helst) och verkstadshandböcker, rekommenderar starkt dessa två nedanför - de kompletterar varandra och jag har märkt att man ibland behöver båda. Haynes är bra för lite enklare jobb men är på väldigt många ställen lite för generell och missar modellspecifika detaljer samt hoppar över en hel del viktiga arbetsmoment vilket Bentley täcker upp riktigt bra. Ska du bara köpa en verkstadshandbok, köp Bentley. - Bentley - Haynes Komplettera dessa två ovan med Internetresurser (tex ETK online, TIS online och forum) så har du en bra informationsbank. Fast filtrera info från forum med en mycket bra filtreringsutrustning - ju närmare USA du kommer alternativt ju mer generella forum du är inne på desto bättre filtreringsutrsutning behöver du :-) På de flesta BMW-modeller numera så sitter oljefiltret i en liten bräcklig plastbehållare (som man kommer åt ovanifrån relativt enkelt). Du borde rimligtvis ha N43-motorn i din E91 320i -08, så då ser det ut ungefär såhär Länk |
|
Okej Tack för all info |
|
|
Okej Tack för all info |
|
| Du har ingen länk till billigaste bentleybok till min | |
Mmmmm, dubbelkollade för det var en sak jag var lite rädd för och det stämde. Bentley är fokuserad på den nordamerikanska marknaden och där brukar inte motorsvagare modeller säljas, så just N43-motorn täcks inte av Bentley Länk Däremot allt annat förutom motorn täcks in väldigt bra av Bentley. Jag brukar köpa begagnat från amazon.co.uk (sök på "bentley bmw e90"). |
|
Okej. Kollade på bt för skoj skull. Köper oljan billigare från tyskland än på bt. Men på bt har dom 0 och 5w. Vilken är bäst av LL1 O LL4 |
|
LL-04 är bäst. Den största skillnaden mot LL-01 är just lägre svavelfosfornivåer i LL-04 vilket är ett måste för exempel dieselmodeller med partikelfilter. De är dock bakåtkompatibla, så en bil som sägs ska ha BMW LL-01 kan alltid få BMW LL-04. Dubbelkolla i instruktionsboken vad din E91 320i -08 ska ha. Fast högre än BMW LL-04 är det iallafall inte. Så köper du BMW LL-04 så kommer det att fungera finfint. |
|
Välkommen till BMW-träsket. En av de vanligaste missförstånden med BMW är vilken form av M-sportutrustning som sin egna bil har. Du skriver: "en 320i touring bens 170hk. 2008 med m_chassie och m-sport inredning." M-sport inredning är en tyg/alcantarainredning som endast kan fås då M-sportpaketet väljs. Det är inredningen som medföljer då, även om många väljer bort det till förmån för skinn. Däremot kan M-sportratt och växelspak köpas som separat utrustning för ca 2' extra. Troligen är det de som du har för har du tyg/alcantara utan att ha M-sportpaketet från fabrik så vore det nära unikt. M-Chassi är en form av sportchassi som vanligtvis betyder 2 cm sänkt chassi och lite styvare, däremot är det inte samma chassi som sitter på en M3:a. Ingår i M-paketet om det väljs, men kan på samma sätt som M-sportratten/växelspak väljas separat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.