AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Övriga bilmärken
3.653

En snabbare kombi Bmw vs Audi 5XX vs A6

Sida 1 av 2
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Hej,
Jag går i bilbytartankarna och funderar på vilka snabbare kombis det finns som inte heter M5 eller S6(då jag pga av mitt jobb har svårt att ta en sådan till kundmöterna). Bilen skall vara som äldst från 2015. Jag har kikat på BMW och 5-seriens 535 eller 540 som den heter nu både med diesel och bensin effekten ligger runt 320-340 orginal. Finns 550in eller M50D som kombi? Likaså Audi A6 326hk diesel eller 3.0 TFSI 310/333hk. På Audin ger ju ett steg 1 kit ca 400hk på båda modellarna och då tycker jag att man har en kombi som går att köra om med :). BMWn ligger runt 380hk efter optimeringen, ingen jättestor skillnade kanske men jag har ju ca 330hk idag.

Bonusfråga: syns och hörs det tydligt om man skulle köpa en S6:a och sätta dit A6 2.0TFSI på baken?

Merca går tyvärr bort men tar gärn emot tips, skall se diskret ut men gå bra :) (Tänk Opel Lotus omega)
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
M550d finns det några stycken av, 381 hk på F11 och G31 M550d med 400 hk. Borde räcka till om du ska snabbt emellan möten tycker jag.... Än så länge finns 550i endast på G30. 462 hk, säkert trevlig den med.

Om du ”dekaltrimmar” ner en S6, hm, dubbla utblås på båda sidor, grillen och ljudet när bilen växlar, finns nog en och annan som tror det ska vara så men inte många. Frun tyckte inte alls det var kul när man drog på lite med min S5... Levde om för mycket tydligen 😂😂.

Crille
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

hmm den låter så mycket alltså även om man kör lugnt i bostadsområdet?

M550in är ju fin, finns dock inte jättemånga till salu, du får ju också en S6 för de pengarna med ett steg 1 på en sådan har du 540hk, då är en långtradare inte lång :).

(Som du märker vill jag motivera mig själv att välja S6:an :))
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Kör du lugnt låter det inte särskilt mycket. Mer när man kör lite entusiastisk om man säger så. Ett lite dovt ljud på tomgång är det, inte riktig samma ljudet från en fyra.

Har kört alla S, RS och R modeller då jag varit bjuden 2 gångar på Audi sports tour på flygfältet, vart inte så där väldig impat av av S6. Visserligen blir man lite bortskämd när man får provköra så många trevliga bilar under 1 dag men den kändes lite ”svampig” i beteendet minns jag, inte riktig det här ”klippet” dom andra S modellerna hade. Men trevlig bil, absolut.

Lite anti trim som du märker, om det nu inte finns som tillval till bilen som typ PPK var det bland annat byts laddluftkylare, tror även växellådan ”trimmas” ner på vridet om du inte har sportlådan. Väljer hela dagen lång en original otrimmad bil framför en trimmad i samma prisklass. Fast vi är alla olika som tur är.

Crille
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Håller med, jag gillar att köpa bilar orginal men har trimmat alla bilar jag haft sedan 1998. Speciellt om man får ut 25% extra. Men får helt klart provköra, men det brukar vara farligt.
Visa användare
429
Crille-Boy
X3 30e -21
Inte alls bra provköra för mycket 😂

Crille
iq
327
iqbad
BMW M2 -17
Porsche Cayenne S -15
Volvo S60R -05
Jag har haft en s4 2010 och har nu en A6 3.0tfsi med samma motor. Båda dessa har chippats steg 1 till c:a 400hk. Jag kan rekommendera denna motor! Den går både snålt och snabbt!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Verkar inte som det tillverkats så många 3.0tfsi i Sverige, går inte ens att beställa nu.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Slippy, det tillverkas inga Audi i Sverige alls... =)
S6 är en så ovanlig modell att jag ifjol blev avrådd av Audihandlaren att ta en i inbyte på RS6-an. Gå på en RS6, den var otrolig på många vis och en bil man alltid saknar.

/Anders
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Grelle: tänkte på Audi A6 avant 3.0tfsi. Ej S6 som är en 4.0TFSI.
Tyvärr är det omöjligt för mig att ta en RS6:a till jobbet...
Men jag tycker det är lite överdriven rädsla det här med att ta viss bil i tjänsten. Men jag vet att det på olika ställen kan vara lite tuffare kultur. Samtidigt visar ju en "fin" bil att det går bra för dig. Vem vill handla av en "looser"?

/Anders
Om du är rädd för ljudet så är nog inte 550i heller att rekommendera. Den har iofs inte något brutalt ljud på det viset, men framför allt vid kallstart så är det svårt att undgå att det inte är en vanlig motor i bilen.

Lite trist med den kultur som råder på många ställen i Sverige. Att man har en finare bil kan ju bero på så mycket mer än att man "lurar" sina kunder. Dessutom så är en affär eller vad det nu är man gör inte beroende på något den andra parten äger kan man tycka. Är man beredd att betala för något (pris, lön etc) så borde det vara helt ointressant vad motparten använder pengarna till.

Mitt intryck är att de som är intresserade och vet vad det är för en bil bara tycker det är roligt och de som inte är intresserade förstår ändå inte vad det är för något. Och då räcker det att man kör BMW så tycker folk det är flådigt fast de själva har en Volvo norr om halvmiljonen. Men sen finns ju de som är avundsjuka eller misstänksamma mot allt och tyvärr vet vad det är för en bil och vad den eventuellt kostar och då kan det bli trist.

Körde själv min 650 till kunder och hade inga problem vad jag vet. Men så är jag inte i en säljande roll heller.
Verdi
Är det någon som har verkliga exempel där man blivit av med en affär eller fått försämrad kundrelation pga för dyr bil? Eller är det bara en myt? Jag tror man ska vara försiktig med att tolka pikar och skämt som direkt illvilja.

Beror väl lite på hur man är själv också? Vad man signalerar när man hoppar ur bilen helt enkelt. Är man åt det smådryga hållet så förstärker bilen kanske det på ett olyckligt sätt? Vad vet jag... Har ingen erfarenhet av försäljning.

Kan det inte vara en fördel ibland också? Att man lättare blir ihågkommen? Just det, "han med den häftiga BMW:n" bland alla Passat GTE...
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Med känsla: Du menar på fullt allvar att man är en looser bara för att man inte har en dyr och fin bil när man åker på kundbesök...?

/Masten
Jag är ingen säljare så jag vet faktiskt inte. Jag har bara hört en småsur kommentar om min bil, och inte direkt riktat mot mig heller.

Men det finns gott om folk som jämför sig med andra hela tiden baserat på hur det ser ut på ytan och blir sura om det verkar som om någon har det bättre. Framför allt om de anser det vara på deras egen bekostnad.

Sen handlar det ju om affärer, är det värt att eventuellt reta upp en kund för att man vill köra en viss bil? Kanske, känner folk som resonerar som att de inte vill göra affärer med den typen av människor ändå och skiter i vad andra tycker.

Personligen tycker jag det är underligt. Att någon har en finare eller bättre bil kan ju bero på så många olika saker. Vad andra spenderar sina pengar på är helt ointressant, det är väl kul om någon tycker sig ha råd att spendera pengar på sina intressen. Men det finns som sagt många underliga typer, och man vet aldrig var man stöter på dem.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Varför inte en Tesla S P100D?
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Nimgaard: Håller med det är ofta inte bilentusiasterna som är avundsjuka utan de tycker det mest är kul med en rolig bil. Det är ofta Svensson som har åsikter det är där jag hoppas de har svårt att identifiera en bil utan modelbeteckning eller "deklatrimmad". Men en RS6 kan till och med min farmor se att det är en häftig bil, speciellt när den startas. För att inte tala om vad mina anställda tycker "han har råd att betala mig mer lön" se så fin bil han kör OSV.

Masten: ja jag tror det spelar roll man ska nog inte har för dålig bil till säljmötet det signalerar inte något positivt, lika lite skall man komma i en Ferrari...
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Marin: tänkt budget 5-600k och tänkt ha den privat. i3 är bra leasing bil :).
Ma
3.050
Masten
Z3 2.8 American Edition -99
MX-30 Sky -22
Touran 1.4 TSI R-Line DSG -18
Slippy: Det jag menar är att det verkar dumt att anse att någon är en looser bara för att vederbörande kommer i t.ex. en ny Skoda istället för en ny BMW eller annat premiummärke. Kommer en säljare i en tio år gammal Nissan är det väl en annan femma, men det innebär ju inte att man är en looser bara för det.

/Masten
Nej absolut inte Masten, jag uttryckte mig slarvigt och ursäktar för detta. Jag menade bara att som jämförelse när man jobbar med sälj så kan vissa kunder vara osäkra om man köper rätt produkt/tjänst från rätt leverantör. Att om man då har en "fin" bil så är det ju ändå att visa att för den här leverantören går det iaf inte dåligt och han har sannolikt flera kunder. Att man dessutom kan ha råd med en "fin" bil (i andras ögon) kan ju bero på en mängd olika prioriteringar som att man inte röker, snusar, lägger pengar på andra utgifter osv.

Jag har haft både RS och M-modeller och jag har aldrig känt något "negativt" av detta, mera att en del är intresserade av fakta om bilen osv. Sen kan man ibland ha fått någon gliring från grannar, men på skoj. Det händer dock aldrig numera då jag nu kör Volvo :-)

/Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.