AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
15.667

Bavaria Solna - Seriösa?

Sida 2 av 2
ar
457
argungu
118i -20
Nu är det min tur.

Lämnade in Z4:an på service hos Bavaria Solna. Filterbyte, oljebyte och nya tändstift ville bilen ha. Innan service går den som en klocka.

Vid start efter servicen låter bensinsexan som en gammal diesel och bilen skakar till. Dock går den som vanligt när man väl kommit igång.

Lång historia kort, det visar sig att mekanikern tappat bort en gummibussning till luftburken i samband med filterbytet.

Dessutom hade killen fällt ner cabtaket utan att kolla att det var fritt i skuffen. En plastlåda som låg i vägen blev hopklämd av takmekanismen. Lyckligtvis verkar taket inte ha blivit snett i alla fall.

Jag fick åka in två gånger till Solna för att få felet med luftburken fixat. Men Bavarias personal (oräknat den klantige mekanikern som ställt till det hela) uppträdde professionellt och bad om ursäkt, åtminstone.

Egenkontrollen i verkstaden verkar vara under all kritik. Att lämna tillbaka bilen till kund utan att upptäcka att det har blivit fel på den är helt oförsvarbart.

---

En fråga. Jag kommer inte att lämna in bilen på Bavaria någon fler gång. Vilken serviceverkstad i stockholmsområdet är bäst?
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Argungu, tyvärr inte ett dugg förvånad över dina erfarenheter från Solna. Lämnar inte min bil på deras verkstad igen men händer att jag handlar någon enstaka reservdel om jag inte hittar den någon annanstans. Även det har dom svårt att hantera, beställer fel grejer, skickar inte ut utlovat sms vid ankomst etc....

För service har jag varit några gånger hos Bil&Motorteknik (Per Larsson). Mindre ställer, man kan vänta (+ ha lite koll) medan dom servar. Lägre priser än Bavaria men dom tar fortfarande bra betalt. För mer omfattande jobb har jag åkt utanför Sthlm för, alternativt gjort själv.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Perra och GW har varit mina rekommendationer under lång tid.

GW har tyvärr flyttat från Bagarmossen en bra bit utanför stan :
Länk
ar
457
argungu
118i -20
Tackar för tipsen. Det blir Per Larsson eller GW nästa gång.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Bavaria Solna fortsätter att spöka i bakgrunden.

Lämnat in bilen på en annan verkstad för DCT läckage. Fastän dom har haft konversationer med Solna om vad dom behöver så saknas det packningar och dessutom levererades för lite olja, med följden att bilen blir kvar en dag till på verkstadens lift.
Dom var inte jätteimponerade över att Bavaria inte visste vad deras egna bilar krävde och vill förstås bli av med min bil och få in ny business, fullt förståeligt.

Man undrar hur ointresserad man får vara av sitt arbete, år ut och år in, och ändå kunna behålla det. Jeez!
Sl
1.146
Slippy
M3 touring comp 2025

Vilken skillnad. Bilia Kungsbacka åker hem och hämtar din bil för service och lämnar lånebil eller som i morse däckbyte, kommer upp och byter bil när jobbet är klart. Världsklass. Nu har de en iof en säljare som bor i GBG och får då ta "lånebil" hem för att byta bil med mig men ändå. Affären är inte slut bara för man sålt en bil.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Som en liten kompensation för Bavaria: Precis besökt deras anläggning i Vällingby. Helt annan inställning till kunderna, lyssnar och om man vill visar hyr dom ska göra vad. Trevligt och seriöst!
Sa
195
Salonika
Bmw M4 2016 - M Performance
Slutsats:
Slut åka till eller köpa bil hos Bavaria i Solna

Respektera alltid bilen, farten och använda hjärnan när du kör.
Sn
777
Snart525iA
Alpina B10 BiTurbo -93
750i -00
540i/6 -94
520iT -96
Numera Bavaria Kista.
Gissar att kompetensen flyttat med...
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Yes, kunde efter ett av mitt försäkringsbolag "tvingat" besök på Bavaria Kista konstatera att "kompetensen" och arrogansen är medflyttad från Solna. Hittar inga fel baserat på kod, fullständigt ointresserade att ta uppslag och ideer kring fortsatt felsök. Tar däremot gärna pengar för arbete som förutom besvär för kund resulterar i ingenting. Att det är den "största och bästa" BMW verkstaden i landet är skrämmande.
Men dom nya lokalerna är fina, det ger jag dom.
He
18
HenrikNordlander
325 Ci cab e46 -06
Volvo v70 d5 awd summum polestar -12
Måste ge en eloge till bavaria i Uppsala, tidigare novation.

Brukar vara in. Beställa grejer. Kan till o med mejla. Dem har en klockren kille på Reservdels avdelningen. Som fixar mer utöver man ber. Skickar hem det i kuvert så man slipper åka in m.m.

Ger till o med mek tips då han själv verkar va en liten e46 entusiast.

Henke
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Bavaria Solna är/var ju sämst. Totalt ointresserade av att sälja bilar, inte heller särskilt imponerad av serviceavdelningen. Bavaria Vällingby är trevliga på service och delar men jag gör numer av princip mina nybilsköp utanför sthlm. Senast M-Bilar Etuna, Autowåx och Holmgrens Växjö. Det är värt några mils resa för att känna sig uppskattad som kund, oavsett om bilen kostar 150000 eller över miljonen…
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Håller med, Bavaria Vällingby är av helt annat virke vs Solna/Kista!
Litet, personligt ställe där man fortfarande är intresserad av kunder. Dom har fått göra några småjobb och sålt lite prylar som jag inte lättvindigt hittar på nätet.
Sist jag var där fick jag en spik i däcket, åkte tillbaka precis vid stängningsdags och dom fixade det på rot utan att blinka.
Så länge dom har ett stort inflöde av mindre vetande kunder så bryr dom sig inte för de genererar stora intäkter ändå.
Om Bilia Kista inte gör sina kunder glada är det i alla fall roligt att läsa omdömen på Google.
Speciellt verkstaden verkar vara under all kritik

Bilia BMW Segeltorp verkar bra under mina få kontakter med dom.
Personlig och pedagogisk service.
ca
84
campari
G81 M3 Touring
R60 Countryman S
Bavaria lever nog gott på några storföretag, ”fleet sales”… så kan man ignorera pöbeln som dreglar i bilhallen.

Segeltorp har jag beställt en bil via, allt funkade bra.
He
143
HelmsmanPlay
E90 M3 ZCP -11
Kort update: Efter att slutligen införskaffat en skanner som läser även DKG temp sensorer (Protool) så kunde jag konstatera att en sensor var trasig vilket har gett överhettningskod. Lämnade in bilen på Bavaria/Hedin i Vällingby och bad dom byta specifikt den sensorn. Allt i sin ordning igen, skönt!

Dragits med detta i åratal och tidigare varit till Kista men önskemål om att specifikt mäta temp sensorerna då det inte fanns anledning till att lådan/oljan skulle vara överhettad. Resulterande i "inga koder det funkar". Bad som om mätprotokoll där en sensor mycket riktigt ligger på 160C medan sumptemp är på 85C, fortfarande ingen reaktion eller vilja göra något.

Så nu utan vagnskada kostade det 20k att få ner låda och byta sensorn. Istället 2.5k självrisk när jag var hos Bavaria Kista och åratals gissel...

Så svaret på min fråga i trådtiteln är fortfarande: Definitivt nej.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.