|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag lämnade in bilen till Bavaria Solna… på garanti för växellådsläckage, bilen hade gått ca: 3000mil. Lådan lyftes ur för några dagars arbete, den ena förseningen efter den andra resulterade att den blev hängandes på Bavarias lyft i en månad. När den var klar… körde jag ett par dagar innan jag på min förfråga fick arbetsordern och konstaterade att dom hade använt fel olja, manuell istället för DKG. Bavaria ville inte kännas vid detta, hävdade att det var samma sak (förvånande då helt olika teknologi). Först efter diverse förhandlande inklusive av mig inhämtad bekräftelse på korrekt olja från annan BMW verkstad gav Bavaria Solna med sig. I detta läget ville Bavaria… spola lådan. Jag hade dock börjat blir fundersam över deras sätt att agera och kontaktade BMW Sverige som omgående sa att lådan behövde bytas för att funktion skulle kunna garanteras. Jag drog mig för att ha bilen kvar längre än nödvändigt och accepterade spolning med ett vettigt garanti upplägg, jag ville undvika att själv få stå för eventuellt slirande kopplingar ett halvår efteråt. Bavaria fortsatte att slingra sig… fördröja, lät mig driva/komma med förslag, allt till synes för sin egen fördel. Rätt tröttsamt och det resulterade i att jag slutligen med stöd från BMW lyckades forcera Bavaria att byta låda, oljekylare och slangar. Detta tog ytterligare en månad. Vid det här laget var jag både frustrerad och orolig, det är en speciell bil som kräver solid dokumentation för att behålla värdet. För att lugna mig föreslog Servicechefen att dom sonika skulle radera Bavarias historik på växellåds-”incidenten”. Seriöst? Kändes inte rätt för min del och accepterades sålunda inte. Vid senare service på en annan verkstad… upptäcktes möjligt läckage på den nya lådan. Den hade då rullat ca: 2300 mil och var 2.5 år gammal, dvs den 2 åriga garantin hade gått ut. Jag kontaktade Bavaria Solna och föreslog goodwill efter så pass få mil, och den hade utan tvivel börjat läcka tidigare. Dom bjöd in mig för kontroll. Det konstaterades att även den nya lådan läckte, om p.g.a. undermålig kvalité eller felaktig montering är oklart. Efter 7 veckors jagande kom Servicechefen tillbaka och meddelande att Bavaria/BMW inte ville ta på sig något. Om jag inte ville ta det på min försäkring så menade han på att BMW M delarna är så ”optimerade så ett visst oljeläckage fick man acceptera”. Ett i min mening tveksamt argument för grejer som har varit volymproducerade sedan åratal. Summering Inledningsvis råkade man hälla i fel olja i lådan, misstag händer alla. Att förneka att man har gjort ett fel – som kunden har upptäckt – för att föreslå att man döljer historiken känns däremot inte seriöst. Att man sedan inte får en ny växellåda (för 155.000kr) tät och inte visar en vilja att ta ansvar för det, gör det än mer tveksamt. Tilläggas ska att dialogen har inkluderat Servicechef och VD, dvs det är ingen ”kille på golvet” med egna påhitt. Bilen är en M3. | |
|
En sådan story skulle nog vilken biltidning som helst vilja skriva om - även aftonpressen hade nog gärna slagit klorna i detta... Just förslaget om att radera reparationshistoriken känns mest allvarlig i en i övrigt trist historia. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Bavaria i Solna är väl lite *kända... | |
|
Hört den ena skräckhistorian efter den andra om Bavaria Solna på senaste tiden. Tyvärr många nyutbildade meckar där, avsaknaden för kvalite verkar vara det genomgående temat i de 1:a handshistorer jag hört. |
|
|
Nästan mest frustrerande är deras arrogans med kunderna. En gnutta ödmjukhet skadar aldrig när man är fel på det. Hade en sväng med mitt EDC system förra året. Efter att jag då hade kört bilen dagligen i 2.5år ansåg dom ändå att dom visste bättre hur systemet det skulle fungera och att det gjorde det. Vilket det inte gjorde. Men betalt tog dom. För inget. |
|
|
Skulle inte köpa något mer bil av dom, tog ut en ny BMW M3 hos dom som var tillverkad 2 år tidigare ( den hade stått på lager någonstans) fick garantier på att alla vätskor skulle bytas, åkte och hämtade bilen och kom 10 mil innan motorlampor tändes, ringde upp o fick besked på att jag kunde köra vidare. Fick lämna in den när jag kom hem, inget var gjort. efter en vecka på verkstad funkade den, efte att man bytt sensorer mm som tagit skada. |
|
|
Vill inte skriva upp verkstaden, men de gjorde ett byte av airbag på passagerarsidan för nåt år sedan, inga problem, men inget större ingrepp heller. Men jag fick bra kontakt med mecken i "M"-båset, redan innan jag köpte min för 3 år sedan, var dit och fick hjälp med data från en som jag INTE köpte, en USA-import med en tråkig "titel". Träffade också samma meck på M-run -15 i Västerås, med en upphottad e46 M3. Han kanske inte är kvar, men gav ett mycket bra intryck, då. I hans bås var det nog mest service, större jobb gör dom nog på andra platser i verkstaden. |
|
|
@em3 Dennis S. heter M- Mekanikern som var på M-Run detta år. Gråfolierad M3 "CSL" med bur är en god vän till oss som han åkte med i till träffen. |
|
| Så var det, hade glömt namnet för jag har inte haft annat än ett reservdelsköp på Bavaria sedan dess, men Dennis ingav förtroende, men har inte gjort något på min bil än så länge, vet inte om han är kvar? | |
|
Tyvärr inte första gången man hör "det" om BMW Solna. (Bavaria) konstaterar att det där med att "radera" historia gjorde även Möller i samband med motorbyte på min tjänstebil. |
|
|
Motorbyte, vad hände? |
|
|
1.4TSI turbo+kompressor motorn första generation - trasig redan från fabrik typ. efter 3-4 besök med byte spridare, spolar, centrifugalkoppling kompressor 2ggr, etc. etc. - gav nåt upp permanent, motorn gick som en 2 taktare. var "lyckligtvis" ca 100 meter från Möller när det hände på Kungsgatan i Uppsala så rullade bokstavligen in - det skulle jag inte ha gjort för då gällde inte hyrbilsdelen i garantin (eftersom jag själv lämnat in bilen var det inte stillestånds garanti) - så blev utan bil i 6 veckor utan hyrbil. ni får gissa själva om jag fortfarande är leasingbilskund hos Möller :-) |
|
|
Men dom tjänade flera tusenlappar på att inte ge dig en hyrbil! ....wait..? Så kan det gå när Snålheten bedrar Visheten. Somliga bilhandlares snålhet i kombination med avsaknad av vishet är stundvis beklämmande. |
|
| En anledning till varför jag slutat köpa nya bilar. Man får noll service och ingen bryr sig efter att betalning från kund mottagits. Man går med på att ta världens tapp när man rullar ut genom dörren men när man behöver hjälp så får Kalle 19 år experimentera sig fram. | |
|
Lämnade bilen för reparation av styrväxeln. Tid hade bokats en månad tidigare. Väl på plats så kliar sig kundmottagaren i huvudet....de verkar ha glömt att beställt reservdelar! Men han var inte säker så lovade återkomma under dagen så jag lämnade bilen i deras händer.... Under eftermiddagen ringer Bavaria o konstaterar att de missat att beställa nödvändiga prylar!! Jag kan hämta bilen och lämna in bilen dagen efter om jag vill då reparation ska ske.... Jag väljer att lämna kvar bilen.... Ringer dagen efter på eftermiddagen och de meddelar att reservdelarna har kommit men ingen reparation har skett!! Ringer åter igen dag 3 på eftermiddagen men svaret är lite luddigt då det verkar vara stämplat i tidskortet att den är klar men ser lite konstigt ut....så de då lovar att återkomma.... Vilket de inte gör.... Dag 4 ringer jag åter igen ....Kundmottagaren vågar inte ge något besked då meken är på läkarbesök.... De ringer strax efter kl 1400 och meddelar att nu är allt klart! Jag åker lycklig till verkstaden och allt verkar frid och fröjd! Jag frågar efter protokollet till hjulinställningen och de säger att det bör ligga i bilen och om det inte ligger där så är det bara och komma upp igen så ska de fixa det. Jag sätter mig i bilen och kundmottagaren kommer springande,,,,, De har glömt att registrera hjulinställningen. Den är utförd men det finns inga bevis att den är utförd....de erbjuder mig att komma in på lunchen dag 5 så ska de fixa det hela.... Även jag har ett jobb så de ger mig en hyrbil så slipper jag åka jojo... Dag 5 så är allt klart!!! Frid och fröjd!!! Sätter mig i bilen och hittar två stora skiftnycklar.... Åter upp till kundmottagaren och frågar om jag får hittelön....han tycker jag ska behålla skiftnycklarna.... Jag säger åt honom att verkstadschefen kan kontakta mig.....vilket han lovar att framföra. På vägen hem så funkar inte farthållaren men den har som tur var repat sig.... Bavaria skickar ut per mail kundundersökning om man är nöjd med sin service och det finns en ruta som man kan bocka i om man vill bli kontaktad vilket jag givetvis bockar i..... Två veckor senare....Ingen kontakt Bavaria Solna verkar helt klart ha problem i organisationen. Solsting??? eller vardag??? |
|
|
Verkar tyvärr vara så att Bavaria Solna är på kraftig dekis..... Har ungefär samma erfarenheter från förra året. Det tar TID för dom att få saker gjort och den stackars kundmottagaren har på tok för många bilar att hålla koll på. Min sa att han hade över 100 bilar inne. Vet inte det stämmer men han sa så. Jag vet att många slutar där, på verkstaden och på reservdelar men även andra delar av organisationen har stort manfall. Har även hört rykten om att dom inte har meckar så det räcker utan tar in från bemanningsföretag. Så Solna ska man nog passa sig för. Niklas Fransosen |
|
|
Är väl i paritet med de flesta Bmw verkstäder... Merparten har uppenbara problem med det mesta! Ibland undrar man verkligen om tiden står helt still i märkes verkstäderna. I jämförelse, innan millennium skiftet gick väl utvecklingen aningen framåt men nu verkar det ha flippat ur. |
|
|
Inget konstigt då många duktiga gamla meckare har tröttnat på yrket och jobbar med annat idag, det som blir kvar kan ni gissa till själva med få undantag. Antingen fixar du en duktig mekaniker privat eller genom kontakter som kan göra jobbet vid sidan om eller så meckar du själv. |
|
|
Solna bytte mina belägg nyligen (kompensationsjobb, mitt sista besök på verkstaden). Ett par rejäla kluttar bromsoksfett i båda framstolarna. Lyckligtvis upptäckte jag dom innan jag satt mig - dom syntes tydligt - har inte meckarna koll på slutfinishen så skulle dom anställa en kvalitetskontrollant. Sedan upphör man inte att förvåna sig över deras priser. Bara material (belägg runt om + sensorer) kostade 4200:-. Man köper OEM standard för 1800:- över nätet. Arbetet ligger på 6000:- (....😱), men det var en bjudis. Antar att sådana här verkstäder i slutet på dagen enbart kommer att göra jobb på tjänstebilar, i dom fallen varken ägaren eller ekonomisidan bryr sig. |
|
| En bekant hade en audi för några år sedan och bad dem byta ett (1 st) torkarblad samtidigt som bilen var på märkesservice. Lite över 600 kr tog dom för det... | |
|
Dags för mig att klaga på Bavaria Solna. Skulle idag köpa oljefilter till en Z4 3.0 och en 120i. (Inga M-modeller, men jag fortsätter på en befintlig tråd i ämnet). Jag hade inte reg.numret till sonens 120i vilket gjorde det mycket svårt att hitta reservdelsnumret. Det räckte inte med årsmodell och motortyp. Efter några minuters letande kom jag på att jag har foto på bilen och hittade reg.numret. Annars hade hon förmodligen letat fortfarande. Om inte jag hade googlat fram det åt henne då. Till Z4:an fanns inget oljefilter på lager. Det fanns inte på någon av deras anläggningar i storstockholm. Hon sa då att en Z4 var ju inte så vanlig bil. När jag påpekade att det är samma filter för alla jämngamla sexcylindriga tre- och fem-serier såg sa hon "ja, jag går ju bara på chassienumret". Jag behöver filtren idag och en minuts googlande visade att det fanns fem Mekonomen inom 12 km från Solna, alla hade filtret på lager. Jag gillar att ha BMW-märket på det jag köper för då VET jag att det är rätt prylar och har gärna betalat några kronor extra för det. Men dagens kundupplevelse var även att tjejen på Mekonomen i Häggvik var väldigt mycket mer kompetent än hon på Bavaria och de hittade omgående rätt pryl med ett leende och inlägg som gjorde att man märkte att hon vet hur en bil ser ut under huven. Jag kan tillägga att jag igår var på Upplands motor och köpte filter till min Amazon och Volvo 740, där kunde reservdelskillen numret utantill och hämtade filter från hyllan. Och då pratar vi om filter som inte suttit på nya bilar under det här århundradet. Så min signoff gäller fortfarande för märket, men skulle jag välja bil efter serviceverkstäderna och reservdelshanterarna så skulle mina BMW säljas omgående till förmån för Volvo. **BMW-ägare i 39 år och fortfarande lika entusiastisk som 1980** |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.