|
Sida 3 av 4
|
|
|---|---|
|
Sluter cirkeln i den här tråden då jag nu är tillbaka i Bayern med en BMW 530d IE efter att ha kört Tesla S90D i 3 år och 10.000 mil. Det första som man märker är att detaljkvaliteten är bättre i BMWn, allt från dörrtjoffet och karosspassningen till sömmarna i ratten. Väl på rull saknar man direkt-klippet som Teslan har. Det är frustrerande att sitta och vänta på nedväxlingen och att turbosarna skall sätta fart. Motorljudet är dock mycket najs att få tillbaka och 30D+ZF är nog den bästa och sista (?) riktigt bra dieseldrivlinan i bilvärlden. Jag fick med den nya instrumenteringen och den måsta vara utvecklad av någon snubbe som fått sparken från Atari 1984 och sovit under en sten sedan dess. När det kommer till tyskarna som gjort I-drive verkar de inte ha haft någon chef utan alla har fått med sina önskemål och synpunkter. Man kan få den mesta informationen på mittdisplayen, i head-upen eller i instrumentklustret. Det går att höja musiken på minst 3 olika ställen och vägvisning på 4. Istället för att låta någon med förståelse för ett modernt användargränssnitt bara bestämma och göra det användbart och enkelt, blev I-drive istället som ett okonfigurerat affärssystem. Du kan få allt du vill bara du hittar alla små sabla tickboxar i i-drive. Vem orkar?! Teslan har hur mycket funktioner som helst men är ett under av lättanvändhet. Jag hoppar över telefonapparna, det blir bara pinsamt för BMW. I hög fart äger dock BMWn både rakt fram och då det svänger. Teslans låga tyngdpunkt till trots så har man inte fått till hjulupphängningen lika bra som bayrarna. Dessutom är det riktigt stor skillnad på Autobahneffekten (hur snabbt bilar kastar sig till höger då man kommer upp i bakluckan på dem). BMWn måste se mycket grymmare ut för den jagar bort sovande Taxi-020 förare från vänsterfilen på ett helt annat sätt än Teslan. Oväntat men skönt. Teslans regen är najs och den motorbromsar lika bra som min förra GT3 RS. Men då man klappar till bromspedalen med lite våld har Tesla inte mycket att sätta upp mot BMW. Jag har iofs M-paketet med de större bromsarna, men känslan är utsökt och man omfamnas av en härlig massiv lättdoserad g-kraft i BMWn. Med lite våld på den andra pedalen får man fram signumet och det bästa med BMW när bakvagnen styrs med hjälp av gaspedalen. Winter here we come! Omöjligt med Teslan som kontrar med fantastisk passiv säkerhet genom välprogrammerade algoritmer som känner av när det stockar till sig i trafiken. Har räddat mig från lättare plåtskador några gånger. Så om det gick att få in Teslans drivlina och GUI i BMWn så har man det bästa av två världar; BMLA eller TEMW. |
|
Transocean |
Nu kör man diesel igen :-) Vilken Clown du är!!! Snart gör du väl reklam för PHEV... |
|
@Transocean Touche :lol: Därför det finns så många teslor till salu på Blocket, ägarna tröttnar på ladda hela tiden men det kommer dom aldrig erkänna, istället köper dom en hederlig diesel.... |
|
| Hi hi, där kom en 530e ägare ut på plankan och tror att han kör svaret på frågan. Tyvärr har jag redogjort för den usla kompromiss som 530e är i en annan tråd. Den är som ett allvädersdäck, inte bra på något. Med 200 kg batteri på bakaxeln och komplex transmissionsintegration så är dess existens bara sprungen ur skattesubventioner och bilbranschens omställningsproblem. Tesla är svaret på framtidens mobilitet, trots att det sitter hårt inne hos oss BMW fans att inse det. Jag har testat. är "back from the future" och vet att det är lika lätt att lära sig ladda en Tesla som att gå från en Nokia 6110 som laddas en gång i veckan till en Iphone som skall laddas varje natt. Under tiden som Transoscean vänjer sig vid att andrahandsvärdet på hans tulipanros rasar, passar jag på att njuta av min sista riktiga fossilmissil. | |
|
haha, Rennwagen. Du är oroligt duktig att uttrycka dig, mycket underhållande inlägg. Vad kommer det sig att det inte blev en ny Tesla igen, kvalitén? Jag har börjat läsa rätt mycket på svenska Teslaforumet. Lite av det jag slås över är: 1. Hur OTROLIGT nöjda alla är över sina bilar. 2. Att det är fullständigt normal att behöva åka till Biltema och köpa isolering och slänga in i bagaget för att få bättre ljudisolering på sin nya 700k bil och ingen reagerar på det absurda. Nästan lite kickstarterupplägg på sitt bilägande. 3. Att servicecentren numera verkar vara ett skämt. 4. Fanboysismen är helt galen bland Teslaägare. Inte sett det på den här sidan iPhonereleasen. 5. Att de på forumet rekommenderar att man vid leverans av bilen tar med: ficklampa för att kunna inspektera bilden ordentligt, liggunderlag för att kunna komma under bilen, samt blå tejp för att markera alla lackskador bilen har. Jag slog till på en ny G31, men ibland ångrar jag mig att inte blev en M3, men jag skulle inte våga köpa en Tesla just nu för privata pengar. |
|
|
Alltid lika kul med personer som har det exakta svaret på alla svåra frågor, i detta fallet Laddhybrid v/s ren elbil i form av Tesla... Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Lanab: Du tror inte mängden Teslor på Blocket har att göra med att de leasas och alltid lämnas tillbaka efter 3 år? I takt med att nyförsäljningen ökar så ökar förstås begagnatmängden. En lika bra analys skulle annars vara att BMW 520d måste vara BMWs sämsta modell eftersom det finns så många till salu begagnat... | |
| Rennwagen, sjukt bra läsning! Gött när man sätter folk på plats utan att vara ful i mun. Det är makt. | |
|
danielb: Anledningen till att det inte blev en Tesla igen för mig är att jag bytt jobb och jag fick prioritera andra comp&ben parametrar i min diskussion med min nya Ordförande. Jag skapade tråden just för att jag läst inläggen från alla frälsta Tesla nerdar som helt okritiskt höjt sin bil till skyarna på Teslaforum. Jag var uppriktigt besviken första veckorna då jag med tung blyfot i vinterväder tyckte att räckvidden var för kort. Men efter en kort tid började jag gilla bilen och nu kan jag verkligen sakna den. Dina frågor: 1. Jag är svinnöjd. På 10.000 mil har jag bytt torkarblad och däck (flera gånger :) ). Bilen är bättre då jag lämnar bort den än då jag fick den pga alla uppdateringar och nya funktioner som tillkommit på 3 år. 2. Model 3 är bullrig. S är ok 3. Servicecentrumen var grymma till dess alla utleveranser av M3 började. Men de kommer ikapp är min gissning. Och vem bryr sig, alla svar finns på forumen. 4. Yes, de har nog Tesla loggan på genitalierna... 5. Tesla bilarna är rätt slarvigt ihopkommna, men de funkar bevisligen. Bästa privatbilsköpet just nu är inget köp. Tills politikerna bestämmer sig och laddinfrastruktur kommer på plats är det svårt. Men jag skulle inte vara det minsta orolig över att köpa en Tesla M3 den kommer att förlora minst i %. |
|
| Vad tror ni en Tesla M3 Long Range kommer hålla för andrahandsvärde. Kan man få 450' efter 3 år och 6000 mil tror ni? Funderar på att frångå tjänstebil då begränsningarna i tjänstebilspolicyn irriterar mig nåt ******. | |
|
AutoMotorSport test den 13 juni 2019 räknar med värdefall på 58.245 kr/år eller 9,8%. Jag har för mig att de räknar på 2000 mil per år och ett snitt över 3 år. BMW 330i som de jämför mot i samma test skall falla 62.325 kr/år eller 14,8% Förarkalkylen vid tjänstebil Tesla M3 med 1500 mil privat och 1500 mil i tjänst blir netto 360 kr/månad genom det låga förmånsvärdet och driftskostnaden (330i = 3.640 kr). För företaget kostar M3 13.269 kr/mån och 330i 11.927. Kan man inte få det som förmånsbil finns det mycket skrivet på olika forum om att det tydligen blir lägre kostnad som personalbil. Mao. sämst är privatköp. För tjänstebilisten som vill ha lite koll och räkna på alla typer av bilar, kolla denna Länk |
|
| I teslakalkylen räknar man med 326' efter 3 år för M3 LR. Det känns orimligt lågt ändå tycker jag? | |
| Löwet, jag tycker alla laddbara bilar av vettigare snitt haft mycket bättre andrahandsvärdet än förväntat så jag är som du sugen att göra detsamma. Tycker även Volvo T8 verkar hålla väldigt bra i värde. | |
| Utvecklingen går ju fort på elbilsområdet vilket borde innebära snabbare "föråldring" av elbilarna värdemässigt men jag tycker inte att jag ser det. Det är ju fortfarande så att det inte finns något annat motsvarande att köpa på marknaden och det lär därmed inte finnas så mycket annat begagnat heller om 3 år som är konkurrerande. Inga av de stora märkena har ju fått igång försäljningen av elbilar än (oavsett hur mycket de vill låtsas...) | |
|
Wayke's VD (bilhandlarnas konkurrent till Blocket) säger att elbilar tappar värde långsammare än fosilbilar Länk "Efter tre år (och 6000 mil) har elbilar kvar runt 60-70% av nybilsvärdet. Mer än de flesta andra avgasbilar, som vid det laget brukar ha tappat 50-60% av sitt värde." |
|
|
Tesla bilen som plötsligt gjorde 0-100 skitviktigt, kanske för att dölja toppfarten Sen kan de ju köra av sig själva med och krasha och brinna upp. Världen är inte redo för spnt, och vad är det för fel på att styra själv? Elbilar måste nog ha en laddmotor. Förstår inte varför de bygger hybrider som ingen kan laga. Ha en motor driven av bränsle, denna går på jämt varv för laddning hela tiden, sen en elmotor det kan fungera och ör enkelt, diesellok har haft så i evigheter. Ingen vill betala skitmycket för nåt dör man inte vet om man måste ladda innan man gör en oförsedd avstickare. Tesla liksom, ser ju fin ut, men här har vi vinter, och då de satsat så hårt på acc, men det ska man inte använda. I Sverige gäller ju 120 så går bilen 210 så röcker väl det, men kör aldrig så fort ever. Obegripliga bilar imo, lite sektmässikt runt den här Musk, han är rik osv och sånt beundras djupt i USA. USA har ju aldrigt bygt premiumbilar, spg en idiot klagandes på Mercedes då när de höll ihop med Chrysler, hur dåliga Chrysler blev då, det säger ju en del. Få amerikanska bilar ör öht säljbara här, det är väl ofta muskelbilarna och Corvette, en och annan Chrysler voyager osv. I det stora hela ser vi nog olika på bilar och bilkörning Sen tänker sällan filk hela vägen, EL kommer inte ur ett utag av sig självt, betänk mångder med elbilar var ska elen tas från? Brunkolskraftvek är nog sanningen, har man då vinnit nåt? |
|
| Välkommen till 2019.. | |
|
@Löwet 520d?, tycker du N47 är bra på något sätt? jag ger dig en ledtråd...kamkedjeras.... Att du är förvånad att inte Tesla rasat mer i pris beror främst på att det inte finns någon konkurrent idag som kan erbjuda en ren elbil med vad man får. |
|
|
Som sagt tills alla ska ha nån form av elbil, ifall det inträffar, man måste ändå få ut el för kladdningen., Idag finns inte den elen, och sja de stönga kärnkraften blir det brunkol. Kontentan ger inte direkt miljövänligt. Det är inte bara att hälla i el o köra igen, batterier med viss livlängd. Har inget emot Tesla i sig, men är tveksam mot att elbilar är lösningen. Såg att beskattning stod med i tråden och det kan absolut göras som med dieselbilar, i Sverige har väl aldrig nån chans att beskatta bilismen missats. Men först måste elbilarna vara ett hot glvetvis, som det är nu kan man väl köra Tesla om man vill det. Det finns ju entuuiaster för allt. |
|
|
Silwer72, el till elbilar är inget omöjligt problem. De reaktorer vi ska stänga kommande år påverkar mer än att elektrifiera personbilarna i Sverige. Effektbrist kan däremot vara ett mer märkbart problem. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.