|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Tesla ägare med fokus på prestanda ger sina erfarenheter av S90D mot BMW Jag har kört väldigt mycket BMW 5 serie senaste åren men har nu gått över till en Tesla sedan ett år. Jag kan ladda hemma, har kort resa till jobbet och kör cirka 3000 mil per år. Har även haft hoppbybilar som Porsche 911 Carrera S och Porsche 911 GT3 RS och sedan några år tävlar jag också i bilracing. Med andra ord rätt mycket prio på performance men även vardagsduglighet och komfort. Tesla Plus Drivlina, omedelbar respons och fantastisk kraft i alla lägen. On-line uppdateringar med fix Telefonsupport och Service Center har mycket bra servicenivå Modern framtidskänsla Knäpptyst i låg fart Snygg Ungdomar gillar den Entusiastiska Teslaägare (inkl detta forum) Miljövänlig (tror jag) Tesla Minus Gasar man på lite blir räckvidden RADIKALT försämrad Måste planera laddning på långresa Går inte att koppla ur antispinn och drifta Summon fungerar dåligt, man måste vara alldeles intill med nyckeln för att det skall funka Autostyrning fungerar bra vid kö och motorväg men inte annars Farthållaren fångar upp bilar framför och gör körningen ryckig Baksätet, kort och lågt och obekvämt Inget motorljud vid acceleration Framstolar långt ifrån lika sköna som BMWs, kort lårstöd Stereon i standard är dålig och uppgradering dyr Smäckig (amerikansk) kvalitet Styrningen har artificiell känsla och ger dålig vägkontakt Buller är vid hög fart minst lika högt som BMW Sammantaget inte dåligt betyg för en elbil. Men min slutrekommendation blir, om man utgår från förarprofilen, följande: Gillar teknik, kör lungt och miljöprofil: Tesla Gillar att gasa och värdesätter prestanda: Porsche Panamera eller en BMW 5 stor motor Gillar komfort och är mer konservativ: BMW 7-serie I ett nyligt test i AMS vann Tesla S90D över både Panamera och 7-serien, men då gissar jag att det inte var de sportigaste killarna som bestämde poängen. Räknar med spännande dialog och kommentarer på detta inlägg då det är ett BMW forum med ivriga BMW-fans :) och många Tesla tveksamma medlemmar PS pris för Tesla är i paritet med BMW 7 serie eller Panamera men förmånsvärde är med miljörabatten på samma nivå som en 530d eller 530i | |
|
Tack för en intressant summering! Jag har inte ägt en egen Tesla men haft förmånen att spendera några timmar bakom ratten både på en 85d resp p90dL. Jag håller med dig i det mesta. Den drivlinan skulle jag lätt vänla mig vid vilken dag som helst på året! Det jag framföralllt saknar i Teslan är körglädjen. Jag upplever dem som pansarkryssaare som gillar att gå rakt fram, men att svänga är inte deras kopp av te... Jag har för mig att jag tidigare har kommenterat det som att en Tesla får en Audi A6 2.0t att verka agil och körglad i jämförelse. Jag gissar även att det är därför att alla filmer som läggs upp på Youtube som visar hur en Tesla slår allt motstånd så kör de bara rakt fram! Aldrig en kurva så långt filmen räcker. |
|
|
Nja, Teslan är riktigt bra på att svänga genom att tyngdpunkten lär vara lika låg som en Ferrari 458. Men det sker utan bra känsla i ratten och på gränsen kraftigt reducerat av antisladd och antispinn som hugger in och bromsar framfarten. Teslan är den första bil som jag lyckats köra mig själv åksjuk i en tidig sommarmorgon, väldigt mycket g-krafter men inget ljud och nästan tv-spelslik känsla. En 2wd BMW går långsammare igenom kurvigt parti då den saknar effekt och grepp men är så mycket roligare då rumpan kliver ut i bredsladd på slutet :) |
|
Verdi |
Håller med om det mesta men med vissa korrigeringar. En 5-serie tar in mindre vägljud än en Tesla och är alltså tystare på motorväg. Teslan saknar teknisk förfining. Märkligt nog. HUD, "fotvift" för att öppna bakluckan, riktiga adaptiva strålkastare osv. Teslan har rätt kass förvaring inne i kupén. Däremot tycker jag Teslan har fina materialval i kupén (jämfört med en standard 5-serie, inte en 7-serie med extra allt eller en Panamera). Teslans styrkänsla är inte ett dugg sämre än den vanliga 5-serie styrningen. Har dock inte provat de mer avancerade varianterna som BMW erbjuder... Jämfört med den G31 530d xDrive jag hyrde i somras så kändes Teslan som en gokart. (mild överdrift) Dock hade jag inte luftfjädring på den. Den jag har nu har jag luftfjädring på så den kanske är sämre i den meningen. Nu har jag vinterdäck på så det är svårt att avgöra. Standardstereon i Tesla är bättre än standardstereon på BMW. BMW är ju ökända för usla standardljud. Framstolarna i Teslan är helt ok. Ungefär som BMWs sportstolar, men sämre än komfortstolarna. Du jämför med alldeles för dyra bilar. Även om prislappen är ungefär densamma så blir ägandekostnaderna på t ex en 7-serie väldigt mycket högre även om du köper privat. Dels ska den ha en massa dyr soppa och dels faller den som en jävla sten i värde jämfört med Teslan. Samma sak kan även sägas om Panameran även om den väl lär hålla värdet bättre än en sjua åtminstone. Dock leasas de flesta dyrare bruksbilar så då är en Tesla helt plötsligt ungefär lika dyr som en måttligt utrustad 530d... Att filmerna som läggs upp går rakt fram är väl inte så konstigt? Hur många rakt-fram-filmer har inte Gustav Träff lagt upp t ex? Helt utan några Teslor. Det är ju så man gör på youtube tydligen. Sen är Tesla sjukt missförstådda. Folk tror det är nån slags sportbil har jag märkt... Det är det inte. Nu kan vi väl poppa popcorn och se fram emot alla idiotförklaringar som lär komma. Haha. :) |
|
Lika dyr för föraren absolut, men verkligen för firman? Jämför gärna hur du räknat 530d mot Tesla. Jag köper absolut att det blir billigare för förararen, men en bil för 1 miljon har jag svårt att se hur den kan kosta lika mkt som en för 500k. Tesla kostar ju ändå 10k minst i månaden att leasa. ------- //Lövet |
|
| En Tesla Model S 75 kostar via vår leasingpartner (Autolease) ca 12500kr månaden i TOC för min arbetsgivare men det är inkl vinterdäck. Min 330e ligger på exakt 6000kr i TOC och kan precis som Teslan också köras utsläppsfritt för de flesta vardagliga transporter. | |
| TOC (förkortning för vad, inte Tournament Of Champions väl :D)? Inte TCO (Total Cost of Ownership)? | |
|
TCO skulle det vara - dvs totalkostnaden för företaget att ha tjänstebilen. Sen ligger det även en vinstmarginal i dessa siffror då leasingbolaget också skall tjäna en hacka på leasingservicen - kostnaden blir kanske ännu något lägre på pappret om man är egenföretagare och tar det direkt via Tesla men får sköta det administrativa själv. Men vanligen brukar både mindre eller större företag föredra att fokusera på dess kärnverksamheten som förhoppningsvis drar in pengar än att administrera bilar... |
|
|
Får dock också tänka på hur pengarna hade kommit ut om de inte används på t ex en tjänstebil. För små firmor och framförallt egenföretagare som drar in bra med pengar så är det inte lätt att få ut pengarna på ett vettigt sätt. Att bara betala ut dem slutar oftast med att man får skatta bort 65-70% någonting på marginalen. Definitivt över 70% om man även räknar in momsen (man behöver ju inte köpa något för pengarna). Så 12' vs '6' kan vara 4-5' vs 2-2,5' eller ännu mindre. Då blir det en helt annan kalkyl. Det är givetvis inte riktigt så enkelt, det går ju att sätta av till pension, spara pengarna till sämre tider etc. Beroende på hur det synkar ihop så kan man ta en del i vinst etc. Men alldeles oavsett så är det en rejäl skillnad på pengar inne i ett företag, och de pengar som slutligen hamnar i ens privata händer. Huruvida det täcker skillnaden mellan en Tesla och en 530d kan jag inte svara på. |
|
Verdi |
Jag räknar med att 1 spänn för företaget motsvarar 52 öre för min privatekonomi. Bygger jag en 530d xDrive Touring med den utrustning som jag tycker motsvarar Tesla så blir bruttopriset 808 700:-. www.bmw.se/myconfig/a2n7o2d5 Det är skinn, stolsminne, keyless, panorama, värmare, navi, metallic, M-Sport osv osv. (dvs IE-paketet och lite småsaker) Jag kanske får den för 730 000:- netto? 265 300:- i extrautrustning ger ett förmånsvärde på 11 633:-/mån. Tesla Model S 75D med metallic, panorama, premiumpaket, skinn och autopilot kostar 1 028 000:- efter supermiljöpremien på 40 tusen. 176 tusen i extrautrustning ger ett förmånsvärde på 7583:-. ---------------------- Leasingkostnad md 50% restvärde efter 36 månader: BMW:n kostar 10 997:/mån inklusive halvt momsavdrag => 395 892:- Teslan kostar 11 276:-/mån inklusive halvt momsavdrag => 405 936:- Använde Länk för att beräkna leasingkostnaden hos BMW och satte ingångsvärdet till 730 900:-. Räntan hos Tesla är 0,49%. Hos BMW är den väl bra mycket mer? ---------------------- Kostnad för förmånsvärde: Företaget måste betala skatt och sociala avgifter på förmånen. BMW: 11 633 * 36 * (0,5 + 0,3142) ~ 341 000:- Tesla: 7583 * 36 * (0,5 + 0,3142) ~ 228 000:- ---------------------- Vi kör ca 2500 mil med förstabilen per år. 7500 mil totalt alltså. Teslan kostar drygt 1 krona milen att driva då vi laddar gratis på supercharger, på jobbet osv. BMW:n kostar ca 11 kronor milen i diesel. Tesla: 7500:- BMW: 82 500:- ---------------------- Skatt Tesla 0:- BMW 2823 * 3 = 8469:- ---------------------- Försäkring: Tesla 9100:-/år * 3 = 27 300:- BMW: ~6000:-/år * 3 = 18 000:- ---------------------- Service: BMW: 0:- Tesla: ~10 000:- (servicen är frivillig men jag sätter ändå en liten kostnad) Då så: Företagets kostnader: Tesla: 405 936:- + 228 000:- + 0:- + 27 300:- + 10 000:- = 671 236:- BMW: 395 892:- + 341 000:- + 8469:- + 18 000:- + 0:- = 763 361:- Privata kostnader: Tesla: 7500:- BMW: 82 500:- TCO: Tesla: 671 236:- * 0,52 + 7 500:- = 9 900:-/mån BMW: 763 361:- * 0,52 + 82 500:- = 13 300:-/mån Låg ränta, lägre förmånsvärde och lägre privata kostnader för drivmedel gör väldigt stor skillnad. Jag har sett flera andra kalkyler skapade av andra personer som kommer fram till ungefär samma siffror så jag _tror_ inte att jag gjort nåt större fel. Men jag är såklart öppen för diskussion. :) Även om man skulle få den där 530:n för 650 000:- så blir den alltså antagligen dyrare än Teslan ändå. Vad gäller andrahandsvärdet så är det minst lika osäkert på en diesel... (På Teslan är worst case 50% minus 24 tusen (1500 övermil ggr 16:-)) Kollar man på blocket idag så ligger begagnade Teslor väldigt högt. Mycket högre än begagnade dieslar. Så på de här siffrorna ligger faktiskt en högre risk på BMW:n. Teslan vet man vad den kostar worst case. |
Verdi |
ps. Mycket riktigt Kristoffer_L. En 330e kostar mycket mindre än en Tesla. Tror jag räknade fram månadskostnaden till ca 5 500:-/mån. En Passat GTE kombi ligger där också ungefär. Väldigt billig bil att leasa. Dock har jag bestämt mig att jag bara köper bilar som jag VILL HA. Jag vill inte ha nån Passat. En 330e hade jag kunnat tänka mig istället för i3:an dock men jag valde ändå i3 för att jag haft så många 3-serie och ville ha nåt nytt. Kändes roligare med i3:an helt enkelt. (330e är för liten som familjebil för oss) |
|
Visste att du skulle räkna ;-) Jag köper absolut att en elbil för 1.1 är billigare än diesel för 800k. Skulle vara intressant att se vart brytpunkten går: 400,500,600,700? Diesel för 800k är ju kanske inte den vanligaste tjänstebilen heller så då är vi nog lite tillbaka till egenföretagarspåret. Med lite tjat kan jag ta en GTE, men steget till Tesla är nog långt än... ------- //Lövet |
|
|
...men kalkylen stämmer inte för elbilen då det är en skattepliktig förmån om man laddar den hos arbetsgivaren! Länk Kanske inte påverkar extremt mycket men det bör vara korrekt i kalkylen för annars kan man t ex. säga: "Jag tankar gratis diesel från farmartank hos företaget"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo, men då ökar drivmedelskostnader till kanske 2.50-3kr per mil om man skattar för varenda krona? 1kr är säkert för lite per mil, det kostar inte elen trots allt. Lite svårt att utgå från att någon annan alltid ska betala ;-) ------- //Lövet |
|
|
Intressant att se kalkylen helt klart. Tror att alla måste göra sin egen för att veta exakt beroende på brytpunkter, skattesatser och annat men det skiljer säkert inte allt för mycket. Man kan väl dock konstatera att om det finns möjlighet att leasa via företag (eget) så går det inte att bara titta på bruttopriset på bilen. |
|
Verdi |
Rättning: Korrekt månadskostnad för leasingen på Teslan är 12 369:-. Jag kollade på fel siffra förut. Men Teslan är fortfarande billigare med rätt så mycket. Nu ökade Teslan till uppåt 10 500:-/mån. Jag har räknat med inköpspris på 730 tusen, inte 800 tusen. Var break even går vet jag inte riktigt. Beror så mycket på förmånsvärdet. Skulle tro att det ligger kring 600 tusen nettopris. Dvs bruttopris på 650-680 tusen nånting. Vad gäller elen så visst. Räkna med 2,50 kronor istället. Men då kan vi även lägga till att man får ta ut 9,50:-/mil skattefritt på en elbil men bara 6,50:-/mil på en dieselbil. Att slippa skatta på 3:- är väl värt 1,50:- i runda slängar. Det kompenserar för elkostnad på 2,50:-/mil. Bra va? ;) För övrigt laddar jag inte hos arbetsgivaren rent formellt. Jag laddar, högst sporadiskt, hos mina kunder. Tycker ärligt talat det inte är värt besväret att ta fram kabeln. Gjorde det inte idag t ex. Det är vanliga motorvärmarstolpar som inte har nån mätare. Betalade ingen förmån förut när jag hade elektrisk motorvärmare och kopplade in mig på precis samma stolpar. |
|
Johan B: Det var nytt för mig att elen på jobbet skall förmånsbeskattas för elbilar. Då borde detta också gälla mobiltelefonen som också pluggas in förjämnan på jobbet. Eller kanske kan jag dra av detta om jag samtidigt laddar jobbtelefonen hemma :-) Dessa klåfingriga politiker.... |
|
|
Kristoffer, finns det några förmåner värt namnet som inte ska beskattas? ;) Det är som sagt skatteverket som säger att laddning av elbil på jobbet är förmån som ska beskattas, vilket iofs är rimligt då man inte kan/får tanka gratis diesel ur farmartankar till grävmaskiner om man t ex. jobbar på en entreprenadfirma... Vilka möjligheter man har att undvika att skatta för diverse kostnader genom att låta någon annan (t ex. ett företag) stå för dem via fusk, är kanske inte så relevant om man ska göra rättvisa jämförbara kalkyler (förutom för sig själv utifrån en given situation där man har tillfälle att fuska för egen vinning och tjäna några kronor extra genom fusket). Givetvis måste man utgå från nu rådande regelverk, men naturligtvis kommer det att bli allt mindre förmånligt att köra elbil i takt med att fordonsflottan ställs om till eldrift...det talas t ex. redan nu om att snart införa kilometerskatt på ALLA fordon oavsett framdrivningssätt... Om man tror att elbilar kommer att vara billigare i drift om några år än vad fossil-bilar är idag är man nog naiv! :( Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Verdi |
Johan B, Jag har redovisat det förut och orkar inte länka källan igen men statens intäkter från vägskatt, koldioxidskatt och energiskatt från bensin och diesel uppgår till 3,46% av de totala intäkterna. Om nu elbilarna ökar i popularitet så rör det sig ändå om skattebortfall på storleksordningen 0,1% per år. Det kan väl inte vara så jäkla svårt att kompensera för? Beskatta fossilbilarna ännu hårdare t ex. Vilket ju man ska göra också. Bonus/Malus du vet. ;) Det som är naivt är att att tro att staten står och faller med intäkterna från biltrafiken. Dessutom räknas allt in i de där 3,46%. Lastbilar, båtar, traktorer, entreprenadmaskiner, snöskotrar, motorcyklar, gräsklippare... Så länge som elbilar inte är klart billigare än sina fossila kusiner så kommer det dessutom inte att finnas någon vilja att skatta de särskilt hårt. Då går ju folk tillbaka till fossilbilar och det är ju inte meningen. Sägs ju att om 20 år så kommer ca 30% av bilarna fortfarande gå på fossila bränslen. Det betyder att jag har minst 20 år av skattelättnader att se fram emot. ;) |
|
Tanken med Bonus/Malus är att det ska vara skatteneutralt intäktsmässigt. Det har man ju "misslyckats" med och systemet kommer ge en kraftig snedvridning till malusdelen vid nuvarande försäljning. "Ojsan" sade regeringen, "det hade vi ingen aaaaaaaaning om" Kul också för exempelvis egenföretagare som behöver en pickis eller skåpbil i jobbet. De får samma skatteparametrar som personbilar nu vilket gör att en Crafter, Amarok och liknande kostar 12-15 tusen framöver i skatt per år. Rimligt... ------- //Lövet |
|
|
Verdi, jag har läst din länk om intäktsnivån via bilskatt. Men det gör inte per automatik att staten kommer att strunta i att beskatta bilarna framöver - snarare tvärtom med tanke på det offentliga förfallet på många områden i vårt samhälle som måste rustas upp innan "korthuset rasar helt" (t ex. väg- och övrig transportinfrastruktur, sjukvården, polisen, försvaret mm.). Det totala skattetrycket kommer säkerligen att öka framöver av ren nödvändighet och då står inte bilarna i en egen gräddfil... Nu lockar politikerna över folk till elbilar för att stänga in dem i ett system som sedan plötsligt går att beskatta hårt - när partikelutsläppen inte minskar som man hoppats på kommer man säkerligen på att det är själva transporterna i sig som är problemet och därmed skattar man fordonen hårt för att "få ner mängden transporter" (vilket troligen inte kommer att bli effekten om man inte chockhöjer skatterna på bilar totalt). Se hur det var med dieselbilarna där man först sa att dieslar var "miljölösningen" för att sedan plötsligt anklaga dieselmotorerna för att vara värsta miljösvinen när tillräckligt många köpt dieslar... Etanolbilarna var en annan "miljösatsning" som kostade samhället offantliga summor utan egentlig positiv miljöeffekt. Det var väl egentligen bara de som fick köpa skatterabatterade bilar som tjänade på det för att sedan tanka vanlig bensin då det var billigare och inte orsakade motorproblem som etanolen gjorde (iofs fanns det en del personer i lobbygrupper som t ex. bönder och de som byggde etanolfabrikerna mm som gjorde sig en stor hacka på "omställningen".) Jag har inte lösningarna på miljöproblemen men jag tycker att man måste försöka höja blicken lite och inse att det inte finns enkla lösningar på komplexa problem och att man inte får vara så naiv att man tror att bilägandet på sikt kommer att bli billigare oavsett vilken teknisk lösning man väljer. Debatten riskerar att bli ganska poraliserad och nyanslös om man inte ser lite utanför boxen... ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.