AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.204

Ärliga erfarenheter av Tesla mot BMW

Sida 2 av 4
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Intressanta kommentarer och känns bra att jag har gjort en ekonomiskt bra affär också då. Tack Verdi för utmärkta kalkyler. Jag tittade mer på 0-100 km/h och prestanda än finräknade och då trillade Teslan också upp i 1,4 MSEK.
En intressant sidoeffekt med Teslan är att jag kan komma på mig själv med att leta upp laddstolpar i parkeringsgarage för att tjäna de 70 kronor det kostar att fylla upp den med el. Detta på en bil som kostar 1,4 M och rullar på 21 tumshjul med svindyra däck. Människan och framförallt bilförare är inte alltid rationella. Det är därför vi har så kul på forum som detta :)
Jag testade en Model S 85D i somras. Helt klart en bil jag skulle kunna tänka mig att ha. Kändes oväntat lätt på foten med tanke på att den trots allt väger runt 2200 kg. Kanske inte direkt körglad men helt ok ändå Nu var det ju ingen av dom riktigt snabba modellerna men prestandan var ändå riktigt imponerande, speciellt sättet det levereras på. Man behöver väl lite tillvänjning när man kör den eftersom man i princip inte behöver använda bromsen, det kändes lite skumt och ovant.

Men ett stort minus för den usla detaljkvaliteten, långt ifrån att motsvara priset. Fanns även ett "elektriskt" ljud i bakgrunden som jag ogillade. Men det tänker man nog inte på om man kör bilen för jämnan så att det blir en vana.

ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
En fråga angående kalkylen, är ingen expert på området. Företaget betalar väl bara sociala avgifter, skatten är ju inte på bolaget, skatten är på individen, eller missar jag något?

”Företaget måste betala skatt och sociala avgifter på förmånen.

BMW: 11 633 * 36 * (0,5 + 0,3142) ~ 341 000:-
Tesla: 7583 * 36 * (0,5 + 0,3142) ~ 228 000:-”
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du missar något. Företaget betalar sociala avgifter på det förmånsvärde bilen har. Alltså en kostnad för bolaget.

Man kan se förmånsvärdet som en slags "låtsaslön" som man får i form av en bil.

-------
//Lövet
Verdi
Bolaget betalar in skatten med oskattade pengar som dras av från vinsten. Alltså en kostnad för bolaget och inte en privat kostnad.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Om jag har en bil med 1000 kr i förmånsvärde så får företaget betala 314 sek i sociala avgifter. Jag påförs en förmån som jag betalar skatt för, i detta exempel ca 500 sek - min poäng är att det är jag som betalar skatt inte bolaget - eller så missar jag något
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Är det att vi kallar sociala avgifter för "skatt" du reagerar på? För det har du rätt i, men till statskistan från företaget ska det vilket som.

-------
//Lövet
MU
940
MUC
M340i - 2025
Nja, arbetsgivaravgiften/sociala avgifter innebär bara att det är arbetsgivaren som administrerar inbetalningen. Egentligen är bara arbetsgivaravgiften ett annat namn för skatt. Same shit - different name.

I princip en skatt för löntagaren istället för att få ut ”avgiften” som lön nu så består arbetsgivaravgiften till stor del av ålderspensionsavgift, sjukförsäkringsavgift etc. som (kanske) kommer löntagaren tillgodo i framtiden.

Men visst - det är givetvis också en kostnad för arbetsgivaren, precis som löneskatten är en kostnad för arbetsgivaren som en del av den totala lönekostnaden.
ei
51
eis
X5 45e - 20
530e - 18
Magdalena tar ju alltid sin beskärda del oavsett vad vi kallar det:) att 0,314 i sociala avgifter är en skatt för företaget/arbetsgivaren är solklart, det jag reagerade på var 0,5 an i kalkylen som jag anser är individens skatt och inte bolagets
Visa användare
ProPro-medlem
2.226
Jörgen
530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :)
325 E30 Cab-93a
750i-96
750i-90 Sv.såld 6200mil.
Verdi, hur kommer du fram till detta: "Jag räknar med att 1 spänn för företaget motsvarar 52 öre för min privatekonomi."

1kr, 22% vinstskatt=78 öre kvar, 20% skatt på utdelning, blir då 1kr motsvara 62.4 öre ?
Verdi
Exakt Jörgen. Man kan argumentera för 62,4 öre också. Men jag har inga anställda och får inte ta ut så stor utdelning.

Dessutom skattar jag inte 50% personligen då jag försöker lägga mig under brytpunkten. Men det är svårare nu med två bilar... också en sak som gör att jag värdesätter lågt förmånsvärde rätt mycket.

Man kan vrida och vända på siffrorna rätt mycket men min poäng är att en Tesla är billigare än vad folk tror.
Visa användare
215
civ98ssu
E46 330 02 Turing
E39 525 02 Sedan
Hej

Synd att det bliv skatt och sånt skit diskussion. Jag tror TS började tråden för att diskutera prestanda, kvalite, körkänsla mm mellan Tesla och BMW, men som vanligt kom ekonomer och förstörd allt.

Said
Verdi
Jag blev tillfrågad om att visa min kalkyl. Du behöver inte läsa om du inte vill.
Dessutom så är ju ändå jämförelsen mot BMW och andra bilar, då blir priset en faktor så man inte jämför äpplen och päron. För just elbilar blir det lite speciellt med andra faktorer för bränslekostnader och förmånsvärden.

Som jag skrivit i andra trådar så är min känsla när jag bara åkt i en Tesla att den där riktiga premiumkänslan inte riktigt infinner sig. Däremot är ju fartresurserna imponerande. Har alltid tyckt att det var en avgörande faktor för mig om man ska lägga den typen av pengar. Men om det som tjänstebil ska jämföras mot en 6-700' bil snarare än en 1000'-bil så tycker jag ändå att Teslan står sig betydligt bättre än mitt initiala intryck.
Dm
544
Dm3
BMW i3s
Porsche Cayenne
Porsche 718 Gt4
Kanske inte förändrar din kalkyl något nämnvärt Verdi, men en 530d får du mycket mer rabatt på än 70 papp. Man får ju innovation för 120. Redan där 80 i rabatt. Sedan ramavtal på bilen...
Verdi
Sant Daniel. Och jo, det förändrar väl kalkylen en del. Man kan säkert få ner förmånsvärdet lite också.

Att jag valde en Tesla var väl att det kändes nytt och spännande. Kul att testa. Är inte miljövän på det viset att det spelade nån större roll. Men nu när jag vant mig vid eldrift så är det en rätt hög tröskel att gå tillbaka. Fast visst finns det nackdelar också. Det ska man inte sticka under stol med.
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Tur att Verdi finns, jag är mindre analytiskt lagd. I mitt fall var det nog mest ungdomarna i familjen som klagade efter att jag kört BMW 5-serie i hela deras liv med bara ett snedsteg på en Porsche 911 som vardagsbil. De tyckte det var dags för mig att testa något nytt och förnya mig. Barn och ungdomar påverkar vår konsumtion mer än vi vågar erkänna och det är iofs deras framtida luftrum vi gasar sönder, så lite bättre känns det nu med Tesla.

Tidigare:
BMW 530d aut LCI 2014
BMW 525d 2010
Porsche 911 Carrera 2003
BMW M5 2001
BMW 525i 2002
BMW 528i 1997
BMW 525i 1993
Visa användare
3.489
Narvselius
Alfa o BMW
Länk

----
BMW CS/SC #6212
Re
270
Rennwagen
Tesla Model S 2024
Porsche GT3 RS
Kul att du skickade den länken Narvselius, jag såg det i en annan tidning. Jag har haft tur med både mina 5-serie och Tesla. Nästan inga problem alls, men servicenivån på Tesla center då jag hade en punktering slår allt. Och att kunna ringa till supporten dygnet runt och få hjälp värdesätter jag mycket. Så jag rankar Tesla högt faktiskt. Hade iofs ett elände med min första F10 där dörrarna flög upp vid minusgrader (mer om det i en annan tråd).
Vår X3 däremot har strulat rejält med havererad mellandiff +40k och nyligen rasad turbo minst 25k.
Verdi
Jag hade ett veck i skinnet på min förarstol. Bilen hämtades från min uppfart och en låne-Tesla lämnades. Sen kördes bilen hem till mig på kvällen. Under tiden hade den försetts med en helt ny stol. Och tvättats utvändigt!

BMW är inte i närheten av samma service. De är bättre än VAG dock men långt ifrån Tesla som verkligen vill hjälpa och inte bara klara sig undan.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.