|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Igår började oljelampan lysa, 250 meter senare så stod det stort på displayen Stopp olja nånting på tyska. Jag parkerade och kollade oljenivån vilken var nere på 0, tänkte att köra till macken 500 meter bort borde gå bra. Det gick inte alls. Jag gick istället dit, fyllde på med olja och allt gick som vanligt igen. När jag sedan idag skulle köra från jobbet så efter halva vägen så gick tempvisaren upp på max och det blev imma i bilen. Jag kollade kylarvätskan och det är fullt. Är det någon annanstans jg behöver fylla på? Jag vet att jag antagligen låter otroligt blåst i och med detta inlägg. :) BMW 525 -00 | |
|
Har du luftat systemet? __________________________ Livet är roligare med rak sexa |
|
|
Om problemen med oljenivå och överhettning skulle ha ett samband, får jag lite vibbar om topplockspackningen. Men så illa är det förhoppningsvis inte. Har du någon id'e om hur fort oljan har försvunnit? Hur många mil? Kylarvätskenivån kan du inte kontrollera när motorn är varm. Då jäser det över när du öppnar locket, även om det saknas vätska i systemet. Det finns beskrivningar här på hur man fyller och luftar kylsystemet. Men det som oroar mig är att det blir imma på rutorna. Det antyder läckande värmepaket. Luktade det sött / glykol i samband med imman? /Lennart |
|
|
Jag kände ingen lukt direkt, kände bara att det blev väldigt fuktigt liksom. Jag lämnar in bilfan imorrn så får proffs kolla på den. :) Känner att jag är på för djupt vatten för min kunskap. Tack för svaret Lennart! |
|
|
Håller tummarna. Jag hoppas att du återkoppla med resultatet /Lennart |
|
|
Fukt i kupen... Nu är detta orelaterat till olja men se till att kolla fuktspärren i dörrarna. Kolla att dina instegslister är torra. Fyll en literflaska med vatten. Häll på rutan. När det runnit igenom kolla på instegslisterna. De ska vara snustorra fortfarande. Alternativt när det regnat mycket kan du kolla om instegslisterna är helt torra som de ska vara. Du kan ha en bassäng i golvet om du har riktigt otur. E39ans golv är en gigantisk svamp. |
|
| För att komplettera "N"'s inlägg. Ska man felsöka vattenläckage så bör man använda regnvatten och inte kranvatten. Regnvatten har mycket lägre ytspänning och tar sig lättare in runt dåliga lister och tätningar. Alternativt köra i en biltvätt. | |
|
Tjena grabbar! Fick besked från bilverkstaden precis att det var fläkten som gett upp. Han skulle återkomma imorgon om pris osv, skulle kolla efter en begagnad. Vad tror ni, kommer det kosta skjortan? Tack för alla svar boys. |
|
|
Fläkten? Den diagnosen köper jag inte rakt av, med tanke på din tidigare beskrivning. Men kanske menar du kylvätskepumpen? Elektrisk? Då närmar man sig problemet, men imma i kupén lär du väl bara få, om detta hände i samband med överhettningen, och om något läcker i kupén. /Lennart |
|
| De hörde av sig igen, tydligen hittade dom ett hål i kylaren. Prylar beställda och felsökning påbörjas när de bytt de delarna. 4500kr än så länge med arbete inräknat. | |
| Felsökning återupptas menar jag. Om det skulle vara något mer alltså. | |
|
Ett stort tack för dina återkopplingar! Hoppas på ett lyckligt (=någorlunda billigt) slut och ser fram emot att få ta del av det också! /Lennart |
|
|
Här kommer slutrapport från verkstaden, han visade mig för övrigt fläkten som var riktigt illa däran, han gissade på att nåt djur varit och klättrat eller liknande för det är väldigt sällan en fläkt går sönder. Specifikationen lyder som följer: Byte av motorkylare (ny) Byte av kylfläkt (beg) Byte av expansionstank (ny) Byte av kylarslang Clutch till kylarfläkt. Dom monterade en tempgivare som jag köpt in själv också. Pris: 6200;- ex moms. |
|
|
Tack igen för din återkoppling. Håll nu bara i fortsättningen koll på oljenivån också! ;) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.