|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tänkte starta en tråd där vi sammanfattar AGR-problemen på B47 motorn. Finns lite olika trådar i de olika modellforumen, men eftersom problemen verkar omfatta alla modeller med B47 motorn så kan det vara bra att sammanfatta. Min egen X3 20d 2015 har nu varit inne på verkstad fem gånger för AGR-relaterade problem, lyckligtvis har fyra av dessa varit i samband med service eller andra saker. AGR-ventilen är komponent nr 2 på denna bild: Länk För min bil har följande hänt. Hämtade ut bilen i september 2015 och den gick helt problemfritt i 2000 mil. 2016 blev den återkallad för AGR-relaterade problem och AGR:en byttes till en ny med artikelnummer: 11718594492, vid första servicen i augusti 2016. So far so good. Sedan återkallades bilen igen i början på 2017. Då skulle man programmera styrenheterna till AGR:en. Eftersom bilen gick bra så avvaktade jag med denna aktion efter diskussion med BMW. När jag sedan gjorde nästa service i september i år så programmerades styrenheterna om. Strax innan denna service så hade jag börjat få felmeddelanden om begränsad effekt i drivlinan. Dessa försvann dock på en gång och bilen gick hela tiden normalt. Efter omprogrammeringen började dock det roliga. Bilen började rycka kraftigt. Vartalet dippade plötsligt under gaspådrag och vid ett tillfälle fick jag till och med motorstopp. Fick även varning på drivlinan igen. Åkte då in till BMW och fick AGR-en omprogrammerad igen. Efter omprogrammeringen så tyckte jag att bilen gick lite konstigt den kändes lite slö och tvekade ibland vid gaspådrag. Sedan så fick jag vid två tillfällen nästan motorstopp när jag bromsade in vid rödljus. Vartalet dippade under tomgång och motorn började vibrera för att sedan hoppa upp på tomgång igen. Eftersom jag ändå skulle in och byta bromsbelägg bak så passade jag på att nämna detta och nu blev AGR:en utbytt igen till artikelnummer: 11718513132. Det lustiga med detta är att det artikelnummer jag nu har på AGR:en är samma som på diagrammet jag länkade till ovan! Och enligt realoem så har denna del funnits sedan 2013, alltså är det sannolikt denna AGR som jag hade från början på min bil. En annan märklig sak är också att den AGR man bytte till (11718594492 ) inte finns i BWM:s ETK! Varken i den officella eller på realoem. En spökdel alltså! Trodde först att man skrivit fel på min faktura, men googlar man artikelnumret så får man upp denna t.ex.: Länk. Blir lite fundersam över vad BMW håller på med. Känns som att man bytt ut en fungerande AGR-ventil (gick felfritt i 2000 mil) till en sämre som verkar borttagen ur ETK:n och sedan så ändrar man sig och byter tillbaka till den gamla igen. | |
|
Min bil uppförde sig likadant och som sagt vad den hade gått 1200 mil när det började bli riktigt dåligt,tidigare kom det bara ett litet ryck då och då, men enligt BMW satte man dit en uppgraderad ventil,nu går bilen riktigt bra tror nästan att det varit nåt fel redan från början sån skillnad är det nu,men vi får se hur länge det håller,den fick en ny programvara samtidigt. |
|
|
AGR kallelsen fick jag i februari i år. Sedan i samband med service i mars uppdaterade de programvaran. Ingen byte av EGR ventil. Efter omprogrammeringen började kod 255C00 EGR actuator position control valve too far open / negative deviation (Carly) dyka upp. Jag nollställde den flera gånger men den kom tillbaka. Motorn kändes, och känns fortfarande, klenare vid lägre varvtal jämfört med innan. Den tvekar vid gaspådrag också och inte det heller fanns tidigare. Bilen gick fint, inga konstigheter, fram till servicen/omprogrammeringen vid 3000mil |
|
| @notko: Föreslår att du åker inte till BMW-verkstaden igen och låter dem kolla på detta. Det beteende du har låter exakt som det jag hade. Har du felkod på EGR:en så ska de byta ut den åt dig kostnadsfritt enligt avgasreningslagen. | |
| Edit: "Föreslår att du åker in" ska det vara | |
|
Tack bmw newbie! Jag ska prata med dem om detta. De får ta det på nybilsgarantin. |
|
|
Min 320d hade gått 1000 mil när jag fick "Fel på drivlinan, full effekt ej möjlig" första gången, drygt 4000 mil andra gången det hände. Båda gångerna byttes EGR/AGR ventilen. Den har gått felfritt för övrigt. Nu har jag kört snart 6000 mil. Som jag förstår det är biltillverkarna enligt lag alltid skyldiga att åtgärda emissions-relaterade fel. |
|
| Återkoppling - ventilen byttes på garanti i samband med 6000milaservice | |
|
Har en 120d 2016. Fick varningen fel på drivlinan osv igår. Kollade upp felkoden, visade sig vara AGR/EGR ventilen. Var in till BMW, dom sa dom skulle byta ventilen troligtvis kostnadsfritt då garantin gick ut i sommras och fick sedan en lånebil. Har gått 2800 mil nu. Jävla drygt när det ska jävlas dock :/ |
|
| Jo det är lite drygt, men för min del så löste BMW det snabbt och utan knot. | |
|
Har en 320d 2017, automat. Efter 3600mil fick jag felmeddelande om fel på drivlinan och bilen var kraftlös. Åkte in till BMW som bytte AGR-ventilen. Dock har bilen känts annorlunda efteråt, den går lite ryckigare och växlar tidigare(?) samt att bränsleförbrukningen har ökat med ca 10%. Tyvärr är det mest en känsla (förutom förbrukningen som jag vet har ökat, men går inte att bevisa). Åkte in till BMW igen för felsökning. De kollade felkoder, mjukvara, provkörde mm men kan inte hitta något fel. De kollade även någon BMW databas (puma?) med kända fel och det finns ingen som har varit inne med något liknande (hmmm...). Dessutom tvingade de mig att betala för felsökningen eftersom de inte kan se att något är fel. Känner mig inte så glad just nu då jag inte vet hur jag ska komma vidare. Tar gärna emot tips... |
|
|
Har med råkat ut för detta. Har inte koll på om jag har B47-motorn (Har en 218D Gran Tourer) Köpte bilen i mitten av juni förra året och råkade ut för att motorlampan lös och bärgning till verkstad där det konstaterades att kontakten till AGR-ventilen hoppat ut! Dock va ventilen bytt tidigare. Igår fick jag felmeddelande Drivlina. Fortsatt färd möjlig. Full drivkraft inte tillgänglig. Dock tyckte jag bilen gick normalt. Imorse från jobb, samma sak och nu saknade bilen kraft. Känns ju förjäkligt att det ska trilskas! Bilen har precis passerat 3500 mil och redan sådana här "stora" problem på så ny bil. Man börjar ju fundera på kvalitén... /Marcus |
|
| "Nightfox" Jag har också upplevt att bilen växlar upp tidigare an vad den gjorde innan bytet av EGR. Jobbigt när den ligger på ca 11-1200 varv när man kör 40km/h. | |
|
Precis hämtat bilen från Holmgrens Nybytt AGR-ventil (igen...) Denna version ska tydligen vara en ny uppdaterad version där problemen ska vara borta. Får se hur det blir med det Men nu går bilen som en dröm igen :) |
|
|
Tack för en intressant tråd och bra forum! Mycket kul läsning för en hyffsat nyinvigd BMW-ägare! Tänkte jag kan fylla på tråden med min kärras problem. Alla symtom som visat sig den senaste veckan verkar stämma överens med den beskrivning som flera av er gör här i forumet gällande EGR-ventilen; bilen tappar kraft okontrollerat i korta sekvenser, larmar i displayen om "fel i drivlina", något för hög bränsleförbrukning osv. Fick under fredagen lämna in bilen till BMW-verkstaden för felsökning då bilen larmat om drivlinefel som föregåtts av flertalet korta effekttapp. Väntar spänt på resultatet och vem som ev. skall öppna plånboken om det nu rör sig om detta. Saken är den att bilen inköptes av en fristående handlare i vintras som erbjöd en 6mån garantiförsäkring till bilen, till saken hör att bilen gått ganska långt och att denna försäkring endast gäller tom. 150000km och täcker endast fel som uppkommit efter köpet. Bilen har rullat ca 140000 nu, vilket gör att BMWs skyldighet att reparera bilen mht. avgasreningslag passerats, tror ni BMW tar detta på goodwill? Vad är era erfarenheter? I övrigt är bilen servad enligt konstens alla regler på BMW och vad gäller bilens historik verkar den tämligen oklanderlig. |
|
|
Uppdaterar vad som hänt. Som misstänkt; EGR-ventilen kass. Den är nu bytt och bilen går klanderfritt, ingen ryckig gång eller effektbortfall. Upplever även att växellådan går mjukare och växlar smidigare, även om det inte bör ha någonting med EGRen att göra kanske de uppdaterat något eller så inbillar jag väl mig bara. Lustigt nog ville dock inte BMW ta detta på någon goodwill vilket jag kan tycka är förbannat märkligt då nybilsgarantin visserligen gått ut, men bara för fyra veckor sedan(!). Som tur tog garantiförsäkringen som medföljde bilen vid köpet denna kostnad, förhoppningsvis hade BMW agerat annorlunda om denna försäkring inte funnits, det är ju liksom alltid gött att skicka räkningen till någon annan😊 |
|
| Lite lustigt. Nu när min bil passerat 3 år och 15000 mil så har BMW kommit på att de vill byta ventil och uppdatera programvaran på min bil. Hoppas att de har optimerat ventil och programvara vid det här laget, så det inte blir sämre. Bilen har hittills fungerat perfekt i det utförande den kom från fabrik. | |
| Kände små små ryckningar i helgen. Inget felmeddelande kom upp. Åkte in igår och vid nyckelavläsning så fanns det mycket riktigt felkoder registrerade på EGR-ventilen. Den byttes och fick tillbaka den samma dag. Bilen är en -17 som gått 1600mil. Den var inne för något år sedan på kontroll, men då var allt grönt. | |
| Adelson - if it ain't broken don't fix it! | |
|
Bra tajming på att denna tråden kom upp till ytan, var precis och hämtade vår 520d från BMW med nybytt EGR-ventil. Hade vad som verkar vara klassiska symptom - hack, tvekan vid gaspådrag ibland, alltid vid del-belastning och så stannade motorn vid två tillfällen när jag skulle köra iväg. Inga felmeddelanden tändes upp. Har känt något ryck då och då tidigare, men nu kring 1600-1700 mil så blev det plötsligt rejält mycket sämre. Hade tänkt vänta till servicen, men nu blev det för illa så fick lämna in den separat för detta. Snyggt skött dock av BMW som tog in bilen direkt, gav mig en G30 och var klara med bilen dagen efter. Kanske inte märkvärdigt i sig egentligen, men har tyvärr rätt lågt ställda förväntningar trots nybilsgaranti. |
|
|
Har en liten fundering Vår nybilsgaranti har precis gått ut. Vi har fått bytt ut ventilen 2 gånger under bilens livstid, senast för 2 månader sen. Om det händer igen, hur tror ni BMW kommer att agera? Iom att bilen har den historian den har med dessa två reparationerna. Osäkert att svara på men jag kan väl tycka att allt som har med den ventilen att göra borde gå på goodwill |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.