|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
| Tack så mycket för tipsen. Jag har köpt reservdelar ifrån Bmw skruvat.se mekonomen och Schmiedmann. Vart är bäst och billigast nuförtiden? Vill gärna ha nån garanti. | |
| SKF och Pierburg för ca 300 euro kan jag hitta på autodoc.de tex. Om de passar på just din bil vet jag dock inte, | |
|
Tittat lite runt på priser och så. Blir nog ifrån Schmiedmann . Kollade alla delar på realoem. Nya skruvar ska man ha till vattenpumpen, men ska man ha nya skruvar till termostaten? Någon som har mekat med denna motorn N52 och skulle vilja ge tips? Byter allt som är till drivremmen samtidigt. Spännaren och och det andra drivhjulet. Det var 2011 senast som jag mekade med liknande jobb, bytte vattenpump+termostat på min e46 då. Hoppas det är liknande jobb. Vad innebär det att pumpen är elektrisk? Styrs den med el och inte med motorns varv?Tittade närmare på hur vattenpumpen ser ut. Min teori som jag skev innan måste väl stämma. Aldrig bytt en elektrisk vattenpump innan. För billigt och dålig kvalite? Länk nedan. Länk |
|
| Gick tydligen att köpa elektrisk vattenpump till E90 N52 ifrån Ali express. Någon som köpt och monterat? Kommer inte att köpa därifrån men intressant att höra om nån har köpt ifrån något billigsre ställe och om den håller. | |
| Om du är så "osäker" att du väljer att betala runt 10 000 för en pump istället för ca 3000, så förstår jag inte varför du ber om alternativa inköpsställen. | |
| Kollade på aiutodoc och jag hittade liknande pris på vattenpumpen.pierburg elektrisk runt 4000 något. Har inte beställt därifrån innan. Lutar mot att beställa ifrån Schmiedmann men jag undrade om nån hade beställt ifrån något billigare alternativ? | |
|
Köpa från Schmiedmann för 10000 kr? Om det måste vara ngt i Sverige så kolla in Mekster. 3800 kr. Länk /Kent |
|
| Nej . Jag menade Pierburg. Ca 4400kr ifrån Schmiedmann . Ska kolla mekster . Är det ett pålitligt alternativ att beställa ifrån? | |
|
Pierburg på Trodo ligger på 4450 typ. När jag bytte min för ett antal år sedan låg den på 2750 typ. Så dagens pris är inte orimligt. När du byter så kopplar du bort elkontakten till den. De är trångt att komma åt underifrån, ssk om man ligger undertill. Man får alltid lite kylvätska i ansiktet. Annars inga direkta knep. När du fyllt på kylvätska så luftar du bilen elektriskt, det ligger säkert en video på tuben för hur det går till. |
|
| Blir alltid lika glad när någon skriver och hjälper. Jag blev upplärd i telefonen hur man luftar elektriskt. Billigaste och bästa köp är nog mekster.se. 3års garanti på delar. Vattenpump 3799 med 3st bultar(Pierburg). Termostathus+termostat 1039(Gates). Tips till nån som vill köpa en bra och billig scanner/felsökare. Ancel BM 700. Jag gav 700kr med frakt på Aliexpress. Lite dyrare nu men värd vartenda öre. | |
| Vilken kylarvätska skall man fylla i på N52 motorn och hur många liter? Fanns en bra vin deoder hemsida förr som man kunde se hur många liter av alla vätskor till bilen men den fungerar inte nu: www.bmw-z1.com. Ska det vara vanlig blå eller longlife röd till N52 | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Här finns all info om typ av kylarvätska du ska ha - och det är ta mig fasiken omöjligt att ta död på den där förbaskade myten att färgen på kylarvätska betyder något :-) Länk Färgen är HELT irrelevant - specifkationen är ALLT. Men jag kan summera för dig :-) Du ska ha BMW LC-87 kylarvätska (art.nr 83 51 2 355 290). Vill du inte köpa på BMW (det är kaffepengar om man sätter det i relation med hur ofta man byter kylarvätska så finns egentligen ingen anledning - förutom om man har extremt långt till närmsta BMW-återförsäljare - att inte köpa direkt hos BMW och slippa fundera och klura på vad som är rätt och fel), så finns alternativ. Kolla under sektionen "HOAT (utan nitriter, med silikater)" i avsnittet "Exempelprodukter" på ovan nämnda websida. De produkterna motsvarar vad som finns i en BMW LC-87 kylarvätska. De produkter med blå symbol med BMW-specifikation är dessutom officiellt godkända av BMW. Exempelvis BASF Glysantin G48 är officiellt "LC-87" certifierad av BMW. Hmmm, förr (när bilar var bilar och män var män) stod det i instruktionsboken hur många liter det fanns i kylarsystemet. Men det (tillsammans med all annan viktig och användbar information) har de garanterat tagit bort och satt dit massa varningar istället för dagens icke-tänkande curlade människor... Aha! Hade en Haynes E90 liggandes här. Den säger 7.2 liter för 4-cyl man, 8.0 liter för 4-cyl aut och 8.4 liter för 6-cyl. Men de siffrorna är ju den totala volymen för hela systemet, den mängden får man ju aldrig ut även om man försöker... |
| Schysst. Tack för bra svar. Ska försöka skaffa rätt. Blir att beställa allt ifrån Mekster.se. bra priser och 3 års garanti. | |
Mekster har ett par alternativ av kylarvätskor som är tekniskt mycket lika det som BMW säljer och är helt korrekt kylarvätska för din bil. Såg nu att Mekster även har varumärket ProMeister, trodde det var Mekonomens egna märke. Aha! Meko AB! Är ju samma bolag bakom Mekonomen, Mekster, Meca och Speedy. Det förklarar saken. Åter till ämnet... Dessa två finns hos Mekster och är lämpliga alternativ för din bil: Agrol Glykol Premium G48 MPM Glykol G11 Mekster hade däremot inte "ProMeister Glykol Premium G48/774C/G11" vilket också är ett lämpligt alternativ för din bil. Men den kan du pinna in hos din närmaste Mekonomen och köpa. Ehum... Vänta... Alla dessa kylarvätskor är ju billigare från Mekonomen - eller har jag missat något här? Då kan du lika gärna bara pinna in hos Mekonomen och köpa det. Agrol Glykol Premium G48 (4L) Mekster : 389 SEK Mekonomen : 215 SEK Länk Länk MPM Glykol G11 (1L Ready-To-Use) Mekster : 89 SEK Mekonomen : 77 SEK Länk Länk Kuriosa : G11 i namnet på vissa kylarvätskor refererar till VW's specifikation G11 (VW TL 774-C) på kylarvätska som är tekniskt mycket lik det som BMW specificerar och därför fungerar VW G11 / VW TL 774-C kylarvätska finfint. Om du trodde BMW krånglat till det så är VW värst - det är rena minfältet och de har bytt från totalt olika specifikationer många gånger de senaste 15 åren. VW G11 : Hybrid OAT med silikater (och lite borater) VW G12 : OAT helt utan silikater VW G12+ : OAT helt utan silikater VW G12++ : Low Hybrid Si-OAT (en gnutta silikater) VW G13 : Low Hybrid Si-OAT (en gnutta silikater) men delvis gjord på glycerol VW G12evo : Low Hybrid PSi-OAT (en gnutta silikater och fosforer) |
|
Ang inköpsställe och tillverkare. Båda har relevans men inget absolut samband. 1. Du får var du betalar för. Billigaste delen bör nog undvikas om det är fel varumärke. Och dyraste behöver inte vara bäst (läs BMW). Trodo som exempel försöker hjälpa till med sin uppdelning av delar i olika kvaliteter. 2. Schmiedmann, Mekster/Mekonomen eller Trodo? Okänd säljare kan innebära risk för förfalskad reservdel. Köper du från etablerade handlare så minskar risken till nära n0ll. Och eBay är som resten av nätet, alla sorter finns där också. Är det för billigt så finns det med få undantag en anledning. Men alla vill göra en bra affär så...? |
|
| Tack så mycket för utförligt svar. Mekonomen är billigare som du skrev. Hur hårt ska nan dra skruvarna till vattenpumpen? Funderar att byta laddningsregulator till generstorn samtidigt. Bil rullat 14000mil. Nån som vet hur många mil bränslepumpen rullar på en liknde bil? Haft tre st pumpar till olika Bmws som gett upp ,Bosch vid ca 17000mil. Bogsering hem är inte billigt. | |
Snart525iA har helt rätt. Det finns mycket mer plagiat där ute än vad ni tror. Jag har personligen sett och delvis råkat ut för både counterfeit skjutmått, mikrometrar, kamerabatterier, kameraobjektiv, tändstift, integrerade kretsar, Intel CPU'er och säkert mer som jag glömt. Förut var det riktigt dassiga kopior, men idag börjar det bli skrämmande bra. Kineserna är plagiatens mästare (i princip uteslutande alla piratkopior kommer inifrån Kina). Angående skruvarna för montering av vattenpumpen mot blocket: * Alltid nya skruvar till vattenpumpen * 10 Nm + 90º |
Blocket är ju av en magnesiumlegering (Mg/Al/Sr legering) och därför är skruvarna i aluminium (för att undvika korrosion). Och dessa dras delvis in i sitt plastiska (deformeras permanent), därför kan de inte återanvändas. Notera att man aldrig ska låta kylarvätska ligga kvar i något skruvhål eller liknande i blocket. Alla skruvhål ska blåsas rent från kylarvätska direkt för att undvika korrosion. |
|
Bytt alla delar spm jag beställt. Blev en hel del bla vattenpump o termostat. . Luftat kylsystemet elektriskt enligt instruktioner. Pluggade in min felsäkare och körde live data. Kylarvätskans temperatur i motorn gick upp till 109 grader tidigare på dagen när det var plusgrader. Körde 15km sedan efter provkörningen då låg den strax under 100 grader. Nu på kvällen minus 2 grader ute temperatur låg den under 100grader. Nån expert som kan säga varför den gick upp så högt? Fel på luftning? Normal temperatur är runt 100 grader eller? |
|
Fullt normalt. Motorer från denna era har ofta komplexa mappade ofta 3- eller 4-stageade termostater och heat management system. Ännu nyare motorer har ännu mer komplexa heat management system med olika temperaturzoner i motorn och olika flöden runt motor och topp beroende på temperatur och mycket annat. Men en N52-motor (som du har) har i regel en mappad 4-stagead termostat. Vilket betyder att den har fyra arbetstemperaturer den arbetar i och växlar emellan beroende på en hiskeligt massa olika parametrar som matas in i en komplex algoritm. Så en typisk N52-motor har du följande arbetstemperaturlägen (exakta grader kan dock variera beroende på motorvariant, försäljningsmarknad och massa annat): * 112 grader C = Economy mode * 105 grader C = Normal mode * 95 grader C = High mode * 80 grader C = High + Mapped Thermostat Mode |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.