AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
11.410

Återkallelse E90-serien

Sida 1 av 3
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej!

Jag hörde på nyheterna igår att mod i rubriken skulle återkallas o USA
bo
283
borka
325i Cab -10
Hittade nyheten: Länk

bo
283
borka
325i Cab -10
BMW återkallar en miljon bilar i USA BMW återkallar omkring en miljon bilar i Nordamerika. Orsaken är att två olika problem som kan orsaka brand har upptäckts. Dels handlar det om en felkoppling i fläktsystemet som reglerar luftkonditioneringen i BMW-3-serien i modeller från 2006 till 2011 Det andra problemet rör en värmeventil i vissa modeller som byggdes mellan 2007 och 2011 och som är utrustade med sexcylindrig motor. Omkring 15.000 bilar återkallas även i Kanada, och det kan även kan bli aktuellt att återkalla bilar i europa, enligt BMW. Inrikes 101 Utrikes 104 Innehåll 700
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
NHTSA brukar ha bra dokumentation och information kring de olika fallen.

Tydligen användes förtennade stift istället för försilvrade stift i kontaktstycket till kupefläkten
Länk

Var materialfel i plastdetaljen som används i PCV valve heater (BMW art.nr 11 61 7 561 408)
Länk

Intressant, visste faktiskt inte att de hade uppvärmd PCV. Men visst har det varit problem tidigare där delar av PCV blev avkylda lite mer än vad som var lämpligt :-)
ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Var i texten kommer du fram till att det är den plastdetaljen?

Detta verkar vara felet:Over time, irregularities in the crimp connection in conjunction with relative movements of the tin-coated connector at the end of the wiring harness, which connects to the tin-coated blower-regulator pin, could lead to frictional corrosion. In combination with very high current flow, which would occur at maximum blower-motor fan speed, variations in the electrical resistance at this connection could occur, which could lead to a temperature increase.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Recalled Component: PCV valve heater; p/n 7 561 408

Det handlar alltså om två helt separata återkallelser (se inläggen från borka) nämligen 17V-676 och 17V-683 (se mina länkar), jag behandlar båda :-)

ga
2.767
gaspo
E91 320dA -09
Missade din andra länk *pinsamt* får skylla på bakfylla.
bo
283
borka
325i Cab -10
Tusen tack, detta forum är verkligen suveränt! Jag ska skriva ut dok och visa Bavaria här i Uppsala om de har koll på detta.

/Anders
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ingen fara gaspo - vet själv hur det är! La till en smiley på mitt svar i efterhand, såg väldigt "aggresivt" ut när jag läste vilket inte alls var avsikten.

Blev lite nyfiken kring detta, då 1-Serien delar många komponenter med E90. Eftersom det inte såldes särskilt många 1-Serie modeller "over there" (men de hade odd-ballen 128i men nu tror jag inte det finns någon 1-Serie alls i utbudet) så visas inte några 1-Serier som eventuellt påverkas i dessa recalls så jag tänkte att gräva lite i det själv.

Ibland kan det faktiskt finnas bra tips där kring lite udda fel som kan uppstå.

@borka : Det är ganska vanligt att BMW beslutar att recalls i USA inte ska gälla i Europa. Är nog 50/50 chans det blir recall även i Europa, är väl rimligtvis först då som återförsäljare blir informerade.

Men även om det blir recall eller inte så är det ju inte fel att göra lite pre-emptive underhåll och byta ventilen ändåså. Fast en ny kostar runt 800 SEK, men är man ändåså där och rotar så varför inte.

Ja jisses, ännu ett värmeelement. Och ytterliggare en möjlig felkälla. Och när detta värmeelement går sönder så blir det en felkod som gör att bilen får underkänt vid besiktningen :-)
Såg att min N46B20 verkar också ha ett liknande värmeelement (fast inte samma komponent då det tydligen bara satt på 6-cylindriga motorer typ 125i och 130i) - så man lär sig något nytt hela tiden :-)
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

@x1xdrive28i på Instagram.
Hur kan man klura ut huruvida man har denna komponent i bilen. Har N52B30 motor i min X1:a från 2010. Bilen delar ju en mängd komponenter med E90, därför blir man ju fundersam.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Ser nu att jag verkar ha del xxx1408 i min bil. Men X1 är ju inte med på usa listorna överhuvudtaget - vad kan detta bero på?
bo
283
borka
325i Cab -10
Nu har jag varit hos Bavaria och de har inte fått något på mitt regnr iaf. N53B25-motorn har jag. Det gäller inga bilar tillverkade för Europa. Det skiljer en hel del på bilarna 'over there'. Elsystem, beteckning (328) bl a.

/Anders
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Även om de inte återkallar bilar i Europa så betyder inte det att vi inte har samma delar. Går jag in på reservdelslistan, så får jag fram samma artikelnr som anges ovan - men att den nu är ersatt av ett annat artikelnr. Så frågan är väl huruvida man ska bekosta ett byte själv, eller bara hoppas att man inte hör till den procent som drabbas.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kort svar - eftersom de flesta har svårt att bibehålla fokus längre än 3 meningar :-)
* X1 såldes inte i USA vid denna tidsperiod som denna recall gäller.
* Recalls är mer politik/juridik än teknik, de flesta recalls som görs i USA görs inte i Europa eller övriga världen (oavsett bilmärke).

Längre svar :

Jag tror inte X1 såldes i USA vid den här tidpunkten som denna återkallelse gäller för. Jag vill minnas att det var runt 2013 som X1 (kanske var det i samband med faceliften) som den introducerades i USA.

Därför är den modellen inte med på listan.

Det gäller även väldigt många andra modeller som inte är med på listan (som exempelvis 1-Serien). De såldes helt enkelt inte i USA. De brukar endast ha de mest motorstarka och de största modellerna där borta - samtidigt som vissa delstater har väldigt stränga utsläppskrav. Aldrig funderat på mindre vikt/storlek och mindre effekt vilket ger mindre förbrukning och mindre utsläpp? De är lite speciella där borta.

På tal om speciella, vi har ju Kina som med sin storlek och väldigt speciella inhemska marknad som styrs med järnhand av staten för att favorisera nationella företag (vilket inte är ovanligt men med aggresiviteten Kina gör det och det faktum att alla företag och nationer oavsett storlek håller med och rättar sig in i ledet gör det unikt). Detta gäller ALLA sektorer, inte bara bilindustrin. Nåväl, alla biltillverkare gör ju specialversioner för Kina. BMW har ju sina F35, F18 ochG38 (extra långar 3-Serie och 5-Serie) .

Som jag nämnt innan så är en återkallelse endast ett politiskt och juridiskt spel. Man anpassar sig helt enkelt efter de olika lagar och affärsmodeller som finns för olika områden. Helt normalt och görs inom alla sektorer.

Det har ofta ingenting med teknik att göra. Spelar ingen roll om exakt samma del sitter även i europeiska bilar. Det i sig skapar inte automatiskt en återkallelse här i Europa. Vad man gör är att man analyserar/tolkar de lagar, regler och straff som är applicerbara för en viss marknad och gör ett beslut baserat på detta om en återkallelse ska göras eller inte.

I vissa fall kan dock andra kemikalier eller material använts, pga exempelvis nationella regler om vilka ämnen som får finnas i olika produkter och tillverkningsmetoder (tex RoHS).

Men de flesta återkallelser som görs i USA görs inte i Europa (även om exakt samma delar används). Fullt normalt.
BM
338
BMWE21323
X1 28i xDrive N52B30

Jag är inte så brydd om varför inte återkallelser görs i Sverige eller europa på samma sätt. Om jag ser att jag har en del i min bil med samma artikelnr som den återkallade delen i usa - då vill jag ju bara veta huruvida jag ska bekosta bytet själv, eller om denna del skiljer sig i materialval här i europa trots att artikelnr är detsamma.

Att det återkallas mer i usa, förstår de flesta av oss.

Vad man vill veta är om delen är identisk, så att man sedan kan överväga om man ska byta delen eller inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Generellt sett (baserat på den lilla mängden av verkliga exempel jag hanterat) så är det annat artikelnummer om egenskaper, materialval, funktionalitet, tillverkningsmetoder mm ändras. Men vad som exakt gäller, vilka gränser och vilka regler som gäller för detta stannar säkerligen inom BMW.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Generellt är det samma tekniska krav på reservdelar som har samma art.nr., men ibland kan det finnas fler än en tillverkare av samma del, vilket i verkligheten kan innebära små skillnader men de ska ha samma tekniska specifikationer utifrån BMW:s krav.

Däremot är det mycket vanligt att olika delar nummerändras (både en och flera gånger) och då är det troligen någon teknisk specifikation hos delen som ändrats, vilket gör att delarnas tekniska egenskaper skiljer sig på ett eller flera sätt utifrån ett tidigare art.nr.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
bo
283
borka
325i Cab -10
Update:

Fick brev från BMW Group idag, nu vill de göra en recall för anslutningen till fläktslutsteget. Oklart när jag blir kallad då reservdelstillgången är begränsad för närvarande skriver de.

Avd ref: B1-NE-A Angående 0061830400

Fler som fått brev?

/Anders

32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Fick samma brev som borka ang min E91a idag. BMW återkommer då det finns fler reservdelar.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Fick ett brev idag med.
Fick en kallelse igår för min -07..det blir byte när reservdelarna finns.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.