AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.740

Bilen äter däck, 255*30*19 bak

Sida 2 av 2
Ic
42
Icaros
335 Cab -08 (E93, N54)
SAAB 9000 2,3T A50
Återupplivar tråden igen!

Däcken tar som sagt i karossen!

Men nu har det blivit betydligt värre speciellt på högersida inte minst i vänstersvängar och nu även med bara mig i bilen!!

Har kontrollerat fjädrar och stötdämpare, fjädrarna ser ok ut om än inte nya, samma sak med stötdämparna, inget lekage och inga konstigheter vid försök att gunga bilen!

Vad bör jag göra, byta stötdämpare eller ska jag byta både stötdämpare och fjädrar?
Eller är det några bussningar som riskerar förorsaka problemet?

Hat sett att bakre fjädrarna verkar ställbara i höjdled, kan detta förorsaka problemet, eller skulle det vara möjligt att bara höja fjädrarna för att kompensera att något tar i?
Är det möjligt att inställningarna på fjädrarna har ändrats under åren (bilen har dock alltid varit låg såväl bak som fram) men just nu är bilen knappt körbar då det tar i allt som oftast!

Är novice på detta så, please help!!

-----------
Joakim E
Hej! Kolla vilka fälgar du har om de är för din bilmodell. Annars tror jag att det kan vara slitna länkarmar och fel hjulinställning. Har själv bara originalfälgar på mina bilar med fräscha chassidetaljer och kör 255-35-18 bak på min e91 som sliter helt jämnt. Är du osäker lämna in bilen till en bra verkstad. Lycka till!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan är som sagt, har du rätt inpressningsdjup på fälgarna?
Fel fälgar flyttar hjulets centrumlinje utåt eller inåt (beroende på vilket felaktigt värde du har) och då kan givetvis däcken ta i skärmarna!

Sedan spelar däck- och fälgbredd in, samt i de fallen det är väldigt tight med passningen - däckmodell (vissa däck har en större sektionsbredd än andra och även slitbanans bredd kan skilja ganska mycket, även om de har samma storleksbeteckning).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ic
42
Icaros
335 Cab -08 (E93, N54)
SAAB 9000 2,3T A50
Hej!

Det hela har blivit markant värre sista tiden så gissar det inte fälgarna som är största problemet just nu men ska kolla fälgarna igen!

Angående länkarmarnas status är det bara att bända dessa med bräckjärn för att se hur mycket dom rör sig eller finns det några andra knep för att kontrollera dessa?
si
36
simba_RR
Tesla Model 3 LR -21
@Icaros, Kolla mitt tidigare Inlägg i denna tråd. Har du en 335i e93 så är 255/30-19 orginal dimension bak. Att hjulen sliter på insidan vid last och att hjulinställning är nyligen utförd (väldigt viktigt på dessa bilar) så kan det tyda på att det är dags att byta dämpare. Med fräscha dämpare skall du inte kunna trycka ner bilen med händerna. Öppna bagageluckan lägg händerna på kantern till bagageluckan och tryck hårt nedåt. Med mina 80kg så kunde jag trycka ner bilen med gamla dåliga dämpare men inte med nya fräscha.
Detta får mig att gissa att din bil är rejält sänkt och nu säckat något så att däcken tar i. Att det inte är kanten på slitbanan som slits tyder ju också på det.

citat: "... bakre fjädrarna verkar ställbara i höjdled, kan detta förorsaka problemet, eller skulle det vara möjligt att bara höja fjädrarna för att kompensera att något tar i?
..."

Om allt inte rostat fast kan du ju prova att höja den lite.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.