|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Har ett problem med mina däck och fälgar, bilen äter däck!! Har 255*30*19 bak, med folk i baksätet och ibland även annars också så låter det som om något tar i, och tittar jag på däckens insida ser jag att dessa är kraftigt nedslipade. Någon mer som har samma problem, vet vad som tar i eller förslag på lösning? BMW’n i fråga är en 335Cab -08, 392C, (E93, N54??), är osäker om den dessutom är något sänkt från originalet. | |
|
BMW käkar insida standard från fabrik. Hur ser slitaget ut? Några spår efter att det tagit i? Eller motsvarande vanlig förslitining? Hur länge räcker ett par däck? Lika på båda sidor? |
|
|
Har du korrekt ET-mått på fälgarna? Det låter spontant inte så. 255 mm breda däck ska ju få plats, men om ET-måttet är fel så kan de ju ha hamnat för långt in och därmed tar de i. (392C är ingen del i en BMW-beteckning, det kan du ta bort från profilen.) |
|
|
Om det låter som något tar i, har du något problem! Som nämnts - BMW kan vara aggressiva mot bakdäckens insida om man har breda däck. Är bilen sänkt blir problemet större pga ännu mer aggressiva vinklar. Samma sak kan inträffa om man har fel fälgar/däck. Är det BMW originalfälgar som är avsedd för din bil? Har däcken rätt bärighetsindex? Om det är för lågt, slits däcken snabbt. Sedan går vinklarna i bakvagnen att justera i viss mån, så en hjulinställning är nog vettigt att göra efter att du fixat problemet som gör att bilens däck tar i någonting vid last. Du får felsöka genom att lasta ner bilen ordentligt med något tungt i bagaget och några polare i baksätet och sedan kika var det tar i... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tackar för alla förslag! Förslitningen är inte normal, efter 5-6månader är det bara stålkorden som håller ihopp däcket om ens det, har vartannat år slutat med däcks explosion alternativt vanlig punktering, slitbana i övrigt ser nästan ny ut. Förslitningen är precis i innerkanten av däcket i kanten mellan slitbanan/däckskanten med en liten fortsättning ner på övre delen av däckskanten. På båda bakdäcken ser förslitningen identisk ut. Fälgarna gissar jag är BMW tillverkade, är dock mycket tveksam om dessa har levererats som original på bilen då dessa går exakt i kanten med karossen (eller kanske lite lite utanför) Det där med ET-måttet låter intressant, utan jag exakt vet vad det innebär, men gissar det inte går att flytta ut fälgarna med några typer av distanser för att förändra ET-måttet då fälgarna redan idag går kant i kant med karossen. Tror inte bärigheten är problemet, sista sommardäcken var 91Y vilket jag tror innebär 615Kg / 300Km/h. Har tidigare kört med kvalitetsdäck men numera bytt till lågpris då däcksbudgeten gått genom taket med dagens förslitningstakt. Problemet är dock inte nytt, har funnits sen jag köpte bilen, fälgarna ingick. Sist men inte minst så ska det nog till med en däcksinställning både fram men speciellt bak, men skulle helst först gå till botten med däckproblemet då detta känns som något utöver det vanliga. Återstår att lasta pråmen och hissa upp för att se vad som tar i, men alla råd om varför och vad att göra åt det tas tacksamt emot!! Fälgar enligt nedan (hittar ingen märkning på fälgarna förutom BMW och M3), Länk Mvh Joakim E |
|
| M3 kopia fälgar, som placerar hjulet långt ut + dåliga silentblock kanske? Den bredare spårvidden gör däcken mer känslig för cambern, och slitna bussningar låter det hela skena till för mycket camber under belastning. Bara en gissning. | |
|
Vad är silentblock, har aldrig hört talas om dylika?? Var sitter dom, hur kollar man om dom är slitna?? Vet inte om hjulen sitter långt ut, dom verkar ta i på insidan (och ytterkanten går precis i linje med karossen)!? Hur ser man om fälgarna är original eller kopior? Mycket nyfiken om någon här har någon åsikt/erfarenhet om det ska fungera med dessa fälgar och däck utan att det tar i (255*30*19 bak, Länk )? Eller är fälgarna för breda? Däcken av fel profil? Eller är det något annat problem? ----------- Joakim E |
|
|
Problemet är sannolikt att du har dåligt anpassade eftermarknadsfälgar. Om det är äkta M-fälgar har dessa även fel ET/offset för din bil. Däckdimensionen du har är en av flera originaldimensioner. Dvs ska inte vara ngt problem, men det kräver att fälgen har rätt mått. Ta reda på: Allt som står på insidan av fälgen. När vi vet ET/offset och bredd kan vi hjälpa dig vidare. |
|
| Silentblock är det som gör att vägljudet inte sjunger i kupen, dvs gummi som isolerar bakvagnen. De slits, men jag vet inte hur vanligt problem det är på E90. Som sagt, även jag misstänker fel fälgar - crap kopior, eller original - för de har som Epsilon skriver helt fel ET för en icke M bil. Frågan är bara om ett opassande ET kan få såna konsekvenser för sig själv...? | |
| Fel hjulvinklar, kinakopior med fel ET som flera redan nämnt tar för vana att göra hjulinställning 1-2ggr per år kostnaden är rätt liten mot för att få snedslitna däck och allmänt lustigt beteende på vägen. Har du kollar på insidan skärmkanten så det inte är där de gnuggar i med folk i? | |
| Är det bilden som lurar ögat eller vad har du för lufttryck? Ser ju nästan ut som om däcket bara står på gummit utan luft. | |
|
Japp punka enligt ovan, bilden tagen utanför gummifirman med special jour i Skellefteå (77mil hemifrån) klockan 3 på morgonen inför det årliga däcksbytet :-p ----------- Joakim E |
|
|
Har försökt kolla om däcken tar i skärmkanten, men ser inga förslitningar varken i plåten eller i däckens ytterkant efter den varit lastad, men däcken ligger nära skärmkanterna! ----------- Joakim E |
|
|
Jag återupplivar tråden för jag har precis samma problem dock blev det väldigt mycket bättre efter att nya stötdämpare och fjädrar installerades. Mina fälgar är orginal BMW Style 230 19" och 9" breda bak och jag kör på runflat 255/30-19 vilket är orginaldimension. Mina däck slits på insidan, inre centimetern. Hjulinställning är gjord dock utan med last i biien vilket jag förstått kan vara ett alternativ. Kör jag utan last dvs med två personer i bilen i framsätena så kan jag köra utan att däcken slits på insidan, problemet uppstår enbart med fyra i bilen och full last. Min bil har gått 22 000 mil nu och det kan ju finnas bussningar som börjar bli mjuka men inget som påtalas vid service på autoriserad verkstad eller besiktningen för den delen. Jag har haft bilen sedan den gått 8500 mil och det kan tänkas att bilen är mjukare i bakvagnen än vad den var tidigare. Finns det någon som vet vilka bussningar som kan vara intressant att titta på? Jag tänker bussningar som gör att hjulen vinklas utåt vid last och guppig väg. |
|
| Vilket ET har du på fälgarna? Är fälgarna originalfälgar till bilen? | |
| Ja, samma fälgar som bilen levererades med 2007, 19” BMW Style 230. Bilen har M-sport chassi och fjädring och dämpare byttes för 6000 mil sedan. Givetvis gjordes 4-hjulinställning så sent som i fjol. | |
|
De är snygga fälgar! Ja, då borde det inte ta i, oavsett fullastad bil eller ej. Så länge vi inte pratar om vårdslöskörning i gupp. Det blev alltså bättre när du bytte dämpare och fjädrar? Bättre eller försvann det helt? Hur artar sig problemet? Endast Slitna däck, eller hör du hur det tar i när du kör med fullastad bil? |
|
|
På BMW o Merca kan du med fördel öka cambern bak (mindre negativ), då vi här inte kör som man gör nere på kontinenten med högre farter. Jag gör det på alla mina BMW, och det gör märkbar skillnad på däckslitaget bak. Fram går inte justera något nämnvärt. Göra hjulinställning är bra, men standardvärdena är för hårt satta och du kommer återigen uppleva slitage om du inte gör en kreativ justering bak. |
|
| Ja Grelle, det blev märkbart bättre efter byte av fjädrar och stötdämpare men ingen bot mot att köra med tung last på gropiga vägar i Norrland. @Mahhbechh jag tror du har helt rätt att göra hjulinställningen med mycket last i bilen och dessutom full tank samt ställa camber mindre negativt tror jag får bli det jag provar härnäst. @Grelle, om du kan trycka ner bilen med händerna och din kroppsvikt ( jag menar inte sätta dig på kofångaren utan trycka med händerna) så är dämparna på väg att ta slut samt hög tid att byta. Så var det i mitt fall, jag trodde att bara för att dämparna tog hand om returen så var de OK men så var inte fallet. | |
|
Min däckfirma berättade om ett liknande problem, bakdäcken slets ut på nolltid trots alla möjliga inställningar. Lösningen var att skippa RFT. Med vanliga däck ändrades slitaget till normalt BMW slitage. Kommer inte ihåg vilken modell det var dock. Kanske värt att prova? |
|
| NGV11, jag har beställt nya däck, inte RFT denna gång så det blir intressant att se hur det fungerar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.