AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.344

Motorproblem

Sida 1 av 2
Sk
58
Skippern
525iA M Sport Touring E39 -04
Startat och går bra på tomgång, men stannar vid gaspådrag.
Inga felkoder.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
Kollat bensinpumpen?
Visa användare
1.932
pbengtss
Volvo V60 D4 AWD -13
Kolla gummibälgar och vacuumslangar efter sprickor. Kläm ordentligt, för om det är det som är problemet så syns det knappast eftersom den går som den ska på tomgång. Det finns särskilt en slang som går till motorns baksida som får utstå mycket värme vid infästningen där, och det finns en under spjällhuset som är värd att undersöka extra noga.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur långt har bilen gått?

Bränslepumpen är inte omöjligt - gav upp vid dryga 25.000 mil på E39:an - började som ett "missljud" och sedan började bilen tveka ibland vid gaspådrag för att till slut bli supertrött - den gången gav pumpen upp och jag hade toktur och lyckades precis köra hem bilen.

Lyssna om pumpen jobbar - sitter på högersidan under baksätets sittdyna.
Hörs tydligt om man lägger örat till.
Det ska vara ett svagt surrande där - är det tyst är pumpen död (kan vara säkring i bästa fall).

Kom problemet plötsligt?

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Hade liknande problem för några veckor sedan. Det var pumpen. Min surrade men klarade inte att leverera vid belastning. Så den behöver inte vara stendöd för att dessa problem skall uppstå.
Sk
58
Skippern
Bilen har gått 25.000 mil.
Det har varit små ryck tidigare men nu blev det total stopp och bogsering.
Jag lämnade in bilen på verkstad och där bytte dom luftmassemätaren.
Jag körde sedan c:a 2 km och sedan var det stopp igen. Ringde verkstaden och dom kom och hämtade bilen. Så nu är den där, får väl se vad dom kan göra.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför byttes LMM?

Känns som att det är ett jobb du inte ska betala för då det inte lagade bilen...

Spontant låter det som bränslepumpen.

Mvh
Johan B

Sk
58
Skippern
Dom ringde från firman och sade att dom inte klarar att hitta felet då deras diagnosutrustning inte visar vad det är för fel.
Bränslepumpen fungerar.
Luftmassemätaren är bytt till den gamla.
Jag får hitta någon annan som kan hjälpa mig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kam- eller vevaxelgivare är misstänkta om man VET att bränslepumpen fungerar och ger rätt tryck vid "fuel-railen". (kan ju vara igensatt bränslefilter med)

Om jag inte minns fel, sitter det en schrader-ventil på fuel-railen och det gör att det är enkelt att mäta bränsletrycket om verkstaden är normalutrustad med en tryckmätare.

Har de mätt bränsletrycket?

Mvh
Johan B

Sk
58
Skippern
Vet inte
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Be dem mäta bränsletrycket, det var så jag kom fram till att min var kass. Fanns inga felkoder lagrade. Hade jag inte gjort detta hade jag säkert kastat massa nya delar på bilen helt i onödan!

Det finns en schrader-ventil på fuel-railen.
Hb
187
Hbn
320iA Cab 2003
IX3 -23
Ett tillägg, de måste mäta när de belastar motorn. Min visade bra på tomgång, men vid belastning sjönk trycket.
Sk
58
Skippern
Jag har lämnat in bilen till en annan verkstad.
Fick tillbaka allt jag hade betalat.
Allt var kollat men dom hittade inget fel, nu går bilen inte att starta
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Låter som pumpen...

Mvh
Johan B

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...tillägg:

OM pumpen är hel och ger rätt tryck och de har gjort misslyckat(-de) startförsök, kan stiften ha surat ner sig och då blir motorn mycket svårstartad.

Detta är dock enkelt att kolla genom att skruva ur ett stift - är det helt torrt får motorn ingen soppa, är det surt har de surat ner sig = håll nere gaspedalen HELT och nöt med startmotorn i tio sekunder eller så, då brukar minst några cylindrar börja tända och sedan brukar de andra vakna vartefter efter några sekunder.
(släpp gasen när motorn startat!)

Mvh
Johan B

Har du minst 20 liter i tanken ?
Om du har en sugpump som pumpar över bensin från ena sidan av tanken och den lägger av så brukar motorn hacka för att till slut dö, ibland uptäcker man problemet när man parkerat med lutning då går bilen inte att starta.
Har du runt 20 liter i fyll på bensin för att se om den går igång.
Sk
58
Skippern
Det är lite bensin i tanken.
På måndag skall bensinfilter och pump bytas och då kan man titta i tanken.
Varför är det 2 st nivågivare och hur kan man kolla sugpumpen?
Bilen går nu på tomgång och någon km samt får många felkoder.
Hur lite bensin?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vilka felkoder?

Varför ska pumpen bytas?
Har man konstaterat att bränsletrycket är för lågt eller att den inte jobbar alls?

Tanken består av två halvor och sugstrålepumpen (en enkel hävertpump) pumpar över bensinen till högra halvan där bränslepumpen sitter och som i sin tur pumpar bensinen till motorn via filtret.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Som sagt alltid mera än 20 liter i tanken till att börja med. Funkar bilen då är det fel på sugstrålspumpen. Den drivs av returrycket sitter på förarsidans nivågivare. Tanken är ju delad i två halvor därav två givare och två pumpar.
Den elektriska bränslepumpen håller sällan mer än 25.000 mil.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Sk
58
Skippern
Kan jag få upp sugpumpen om jag tar bort nivågivaren.
Det är nog mindre än 20 liter i tanken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.