AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
5.015

Köpa begad grand coupé, höjdskillnad xdrive kontra bakhjulsdrivet m.m.

Sida 1 av 2
Hej!

Är på g och köpa mig en grand coupé då de är så himla vackra och såklart en med M-sport paket.
Först kommer lite spec på vad jag söker efter för utrustning:

* M-sport paket
* Mineral Grå
* Elektrisk dragkrok
* Stora displayen med nav (kommer dock mest använda waze i mobben men en mysig detalj)
* Skin
* Hifi ljud eller Harman Kardon.
* Fälgar som hänger med på bilen kommer säljas då jag vill kasta på 20"
Länk

Här kommer några frågor ni kanske kan hjälpa mig med, vore hyvens!!

* Tycker de är lite väl höga fjädringsmässigt? Speciellt xdrive, är det olika fjädringar på xdrive och bakhjulsdrivet?
Hur många cm kan man sänka bara genom att byta fjäder?

* Vilket ljudpaket är att föredra? Hifi ljud eller Harman Kardon, är det väldigt stor skillnad ni som hört bägge?
Vill minnas att HK paketet hade nån form av problematik men kommer inte ihåg vart jag läst.

* Är det nåt mer jag bör försöka få med i bilen? Ett tag var jag inne på taklucka men tycker att det sänker takhöjden lite för mycket.

Mvh/Sunstroke

Visa användare
940
bmwe392001
E39 520iM -01 (M54B22) Orientblau Metallic

F36 420xD -16 (N47D20)
Sparkling Brown Metallic
15 mm
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ja, x-drive betyder generellt eftersom de som regel inte sänks med sport- eller m-chassi.

H&K är såklart bättre ljud än hifi, men i mina ögon inte en anledning att avstå en annars fin bil.

Taklucka är ett trevligt tillval och om du inte är lång, 190 cm+ så tror jag inte takhöjden är ett problem utan du kommer uppskatta en takluckas extra ljus.

Vilken motor tittar du på?

Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
(Minst) H/K är ett måste, "Hifi" är olidligt om man gillar musik.

X-drive har jag rasat mot innan angående denna modell, kan väl enklast sammanfatta min åsikt som: Undvik.

Comfort access är guld att ha, just i kombination med elbaklucka.
Taklucka är skönt, och ingår i Loungepaketet (med H/K och CA).

Satsa på en sexcylindrig motor, om budgeten tillåter!
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Sani, jag tror inte Loungepaketet finns längre.
Visa användare
3.753
Sani
Jo, jag har fortfarande kvar det (i min begagnade bil..) ;)
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Bra där Sani, jag som inte kunde läsa rubriken. Det finns ju kvar på min beggade med :)
Go
295
GoC
MB GLC 220d
svankstöd
Rwd
manuell låda
adapiva LED lysen
bensin. 430 eller 435/40
ej eljusterad storlar, dom går att sänka lägre som är bra när man är lång (+190), och enda chansen att rymmas med taklucka. men det är standard på en 435/40
inte stora displayen (så man har större chans att få ha bilen i fred)

Tack för alla svar!

Besvarar er i turordning:

@Grelle

Jo, har stört mig på att just Xdrive är lite hög.
Dock har jag sätt att man kan köpa fjädrar från h&r för 2700:- som sänker 35mm och blir ju då t.o.m. lägre än Rwd.

HK blir inte ett avgörande i valet då det är mycket som ska klaffa när man köper begagnat, tycker hifi låter helt ok, men alltid nice såklart med HK.

Glas taklucka vore nice isåfall! Är 1.87 så borde inte vara några problem.
Eftersom M-paket levereras med mörkt innertak kan ju ljusinsläppet kännas väldigt trevligt.

@Sani

Kör du din bil vintertid? Hade en e46 Coupé för 10 år sedan och den var omöjlig vitertid, fick alltid ha med en säck med sand i bakluckan.
Har de blivit stor skillnad på antispinsystemet?

Olidligt ljud var väl lite att ta i? :), bilen jag testa för någon vecka sedan hade Hifi, tyckte det pumpade på rätt bra till min Trance.
Men förstår att det är mer ös i HK, ska försöka hitta en att testa.

Som sagt lutar nog åt att jag försöker hitta en med taklucka, trevligt då ja kom på att m-paktet kommer med svart innertak.

Elbaklucka verkar de flesta ha, dock behöver jag även elektrisk dragkrok.

@GoC

Hur funkar Rwd vintertid nu? (se svaret till Sani)
En gång automat aldrig mer manuell låda :)
Stora displayen är ju riktigt potent, dock kan ja tänka att det förhöjer risken till inbrott.
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Nu har jag bara åkt F10 520d vintertid, dubbade Hakka8, upplevde aldrig några problem med framkomligheten. snarare förvånad över stabilitet och framkomlighet.
Ingen märkbar skillnad mot min föregående framhjulsdrivna Audi A4. egentligen är väl xDrive mer ett i-landsproblem, kört bil i 32 år och 150 000 mil i alla tänkbara former av vinterväglag innan jag 2014 skaffade min första 4-hjuls drivna. Men visst gamla BMW:ar är väl välkända för att vata ganska usla vinterbilder.
Displayen inte bara förhöjer utan den tillsammans med M-ratt är väl 99,9% av grunden till alla bildelsstölder. Där BMW står för 60% av alla rapporterade stölder.
Visa användare
3.753
Sani
Ja jag har kört min bil vintertid också, och det har fungerat alldeles utmärkt. Det farligaste som hänt öht är att jag höll på och kanade av vägen förra hösten, men det var med mina RFT-sommardäck! (De blir som bakelit vid kyla, livsfarliga..)

Angående stereoljudet måste jag faktiskt stå kvar vid "olidligt" - kommer man, van vid H/K, och lyssnar på en likadan bil med Hifi; är skillnaden enorm. I mitt fall nog för att stänga av helt, faktiskt.

En sista notis om motorval förresten: Bland de fyrcylindriga rekommenderar jag faktiskt 420d, före alla andra versioner (inkl bensin).
Men den här modellen avnjuts bäst som 435d eller 440i, och automat & RWD.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
@Sani, 435d går tyvärr inte att få med RWD, 435i/440i finns däremot både RWD/4WD.

Jag har klarat mig fint 2 vintrar med F36 RWD och BMW orginalhjul, något Dunlop - europeiskt vinterdäck. Men jag kör rätt sparsamt och bara i södra Sverige.

Då var bilen köpt och hämtas imorrn, aj så sugen man är!!! :)
Blev en vit rackare istället, f36 420D Xdrive modelår 2017, i trafik 2016-10-01.

Nästan alla mina önskemål blev tillslut uppfyllda, puhh!

* Navi professional
* Glastaklucka
* Harman Kardon (Sanis övertalande) :)
* Infällbar dragkrok
* Svart skin
* M-paket

Vad som kommer fixas vartefter:

* 20" Hjul
* H&R sänkning (25 eller 30mm)

I övrig

(205) AUTOMATISK VÄXELLÅDA 0,00
(248) RATTUPPVÄRMNING 0,00
(258) RUNFLAT DÄCK 0,00
(2PF) 19 M LM SJÄRNEKER 0,00
(2VB) DÄCKTRYCKSMONITOR 0,00
(322) KOMFORT ACESS 0,00
(337) SPORTPAKET 0,00
(3AC) DRAGKROK INFÄLLBAR 0,00
(403) EL TAKLUCKA 0,00
(420) SOLSKYDDSGLAS 0,00
(481) BMW SPORTSTOLAR FRAM 0,00
(493) FÖRVARINGSPAKET 0,00
(502) STRÅLKASTARTORKARE 0,00
(508) P D C FRAM/BAK0,00
(521) REGNSENSOR 0,00
(522) XENONLJUS 0,00
(544) FARTHÅLLARE MED BROMSFUNKTION 0,00
(563) BELYSNINGSPAKET 0,00
(575) EXTRA 12-VOLTS UTTAG 0,00
(609) NAVIGATIONSSYSTEM 0,00
(688) HARMAN KARDON HÖGTALARSYSTEM 0,00
(698) EUROPA KOD 0,00
(6AC) INTELLIGENT EMERGENCY CALL 0,00
(6AE) TELESERVICE 0,00
(6AK) CONNECTED DRIVE SERVICES 0,00
(6AM) REAL TIME TRAFFIC INFO 0,00
(6AP) REMOTE SERVICES 0,00
(6NH) BLUETOOTH ANSL SAMT USB ANSL 0,00
(6S4) SVENSK SPRÅKVERSION 0,00
(6UH) TRAFFIC INFORMATION 0,00
(6WA) INSTR.MED UTÖKAT INNEHÅLL 0,00
(710) M LÄDERRATT 0,00
(715) M AERODYNAMIK PAKET 0,00
(760) HÖGGLANSPOLERAD SHADOWLINE 0,00
(775) ANTHRAZIT INNERTAK 0,00
Btw
Nån som testat detta chiptrim, 190hp till 223hp? Hur funkar det med garantier m.m. från BMW? har 1 år kvar på nybilsgarantin.
Länk
Go
295
GoC
MB GLC 220d
Räkna med att all garantier försvinner
Skit i xdrive den är värdelös och stängs av automatiskt när du kör snabbare än. 70-80 km/h. Inte värt pengarna alls rena skiten.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Helt fel. Vad har du fått detta ifrån!?
Knepigt sågning av Xdrive. För 1.5v sedan var det totalt kaos i Sthlmstrafiken och det stod flera BMW och spann bara i backarna, jag (med min Xdrive) märkte inte att det var halt förens det skulle bromsas. Väljer inte bort Xdrive idag.
Xdrive stängs av vid högre hastigheter än 70-80 km/h gå in på BMW och fråga. Det bara är så. Rena skiten och det är även så på min BMW. Xdrive är ingen riktig 4 hjulsdrift utan kopplad endast in när hjulen känner av det och max upp till 79-80 km / h precis som på de asiatiska jeepar/suvs som just nu är så populära.
ts
414
tsint
Polestar 2 -23
Jag tror ju iofs det flesta som köper xdrive har behov av 4WD <80km/h, det är nog ytterst få som köper 4WD för att köra >80km/h.
På tidiga versioner av xDrive så stängdes fyrhjulsdriften av över 180 km/h, men det gäller så vitt jag förstår inte på de nyare versionerna. Och xDrive är inkopplad från start, så bilen är permanent fyrhjulsdriven i startögonblicket. Men om du med riktigt fyrhjulsdrift menar mekanisk mittdiff så har du rätt ur den aspekten är xDrive inte riktigt fyrhjulsdrift. Tycker dock det fungerar hur bra som helst i praktiken och kör man inte längre stunder i terräng så klarar man sig utan mekanisk mittdiff.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.