|
Sida 4 av 4
|
|
|---|---|
|
Kanske tänker som HD och Ducati, där får man oftast med ljud vid köp. Folk byter ändå system efter tycke och smak. |
|
|
Det är ett "vedertaget faktum" att S55 i grunden låter sämre än t ex syskonet N55. Det finns en uppsjö av trådar i detta ämne på t ex Bimmerpost & 2ertalk. Vill du ha bättre ljud ska du stänga av ASD och byta downpipe eller dämpare. |
|
|
Tyvärr Micke men den filmen du länkade, där låter den ännu värre än original. Går inte få S55 att låta bra dessvärre :( |
|
| Jag har M2 med N55 nu med standardavgas, jag tycker den låter bra, kanske inte riktigt lika bra som S54 på min förra M3E46, men ändå bättre än många andra bilar. | |
|
iqbad: byt downpipe till en 300cel + coda bort ASD så låter den mycket bra. Det är stor skillnad. Kallstarterna är grymma. |
|
|
Måste man ha kattar på downpipes för att klara besiktningen? Hur kodar man bort ASD? |
|
|
Min m4 med M-performance låter hur bra som helst. Sen vet jag att mjukvaran kan tweekas för att det ska "prutta" lite mer än vanligt så det kanske är det som är gjort på den du beskriver. Respektera alltid bilen, farten och använda hjärnan när du kör. |
|
|
Du måste ha kat för att klara besiktning, men en racekat funkar bra (3-400cells). ASD kan du koda bort t ex med Carly eller annat verktyg som kan koda nyare BMW. |
|
| Är det fler kattar än dom på dp? Annars förstår jag att det måste vara någon typ av kat på dp. | |
|
Har lärt mig att OPF ersatte kattarna 07-2018 på S55. Kompisen tog bort sina second cats med gott resultat ljudmässigt, fortfarande oem dp. Någon som gjort så med opf? |
|
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
"Problemet" som jag ser det är när man byter till främre rör utan katalysatorer. Då blir det fiskebåtsljud. Många byter bara för att det ska låta mer men det låter inte bättre tycker jag. Sen tror väldigt många att man måste byta för att man åker med en annan programvara, vilket inte stämmer. Många lyssnar bara på vad någon annan har sagt och tror på det. |
|
Var tanken att det där skulle vara ett exempel på "bra" ljud eller dåligt? De som byter till samma rörlängd tycker jag lyckas betydligt bättre: |
|
Det är upp till var och en att tycka. Så låter det med M performancesystem. Det som låter bäst enligt mig är med enkelrör där man samlar alla avgaspulser och får bort ljudet från två stycken 1,5-litersmotorer. Som en N55 med andra ord. Men jag tänker inte bygga om mitt avgassystem när det var såhär från fabriken utan jag nöjer mig med titansystemet. |
| På en turbo motor vill man inte ha något motstånd i avgassystemet. Bästa vore ju att ta bort hela systemet. Sedan bygga upp det med de bästa delarna. Om pengar regnade från himlen skulle jag valt downpipes utan kat. Sedan Active autowerke equal length rör med varsin race-kat. Sedan som kronan på verket ett eisenmann sport backbox. Ljudmässigt borde det låta fantastiskt | |
| Är det meningen att den ska låta som en AK74? | |
|
Ja, det är designat så. Min S55a smäller också vid gasuppsläpp, fast bara lite då den är helt original. Men en del klipp jag sett på nätet med fritt system låter............tja.......ska vi säga INTE bra. Undrar om det går att programmera bort ? Nån som vet ? |
|
|
Min M2 Comp smäller bara lite vid gasuppsläpp, har Milltek från OPF och bakåt. Tror JohnnyLehti hat programmerat bort sina pops n bangs? |
|
| Låter sjukt fjortis när det smäller så iaf :) enligt min åsikt :) | |
Bikermike, det stämmer, jag har programmerat bort det oljudet tillsammans med en del andra saker som tar bort det analoga i bilkörningen för mig. Jag skämdes med det artificiella oljudet. Tänk själv när man ser en 55-årig gubbe i en M4 som kommer åkande i 40 km/h i stan och så låter bilen som en WRC-bil... Vad tänker man då? |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.