|
Sida 1 av 4
|
|
|---|---|
|
Ursäkta en något provocerande rubrik och känner du dig stött så skyll på BMW :) men hur f-n låter de egentligen? I mina ögon en drömbil utseendemässigt. Stod och tankade idag och bredvid står en überfet M4 med Akra. Alltså helt ärligt. Den låter som en traktor!? Den skramlar och brölar och låter som jag vet inte vad? Hur tänkte BMW här? De gör en underbar bil men motorn låter sämre/värre än en Volvo 740? Jag kan inte vara ensam om att tänka så här. Jag skämdes nästan å ägarens vägnar. Har kollat lite klipp nu och den låter lika illa med originalavgas. | |
|
En granne har en smurfblå M4 med några slags svarta avgasrör på. Den låter som min bensindrivna grästrimmer ungefär. ------- //Lövet |
|
|
Är det tävling i vem som kan överdriva mest här...? /Masten |
|
|
Ja det är ju turbon som förstör ljudet.. Men original låter den ändå ok tycker jag, precis som M2, bara o vänja sig -:) |
|
| haha, jösses vilka jämförelser! | |
|
Masten: Nej varför skulle det vara det? Jag tycker bara det är synd att bilen låter så bedrövligt när den är så fin. Jag menar inte på att min nuvarande har den mest välljudande motorn heller men den har turbo även den och har en helt annan karaktär på ljudet, till det bättre. |
|
|
Grannen har en röd M4 med Akra helsystem och i mina öron låter den underbart. Hör direkt när han startar den i garaget och jag är inne i mitt hus. Visst, jag tycker fortfarande M5 E60 V10 är bland det bästa i ljudväg, men M4:an är helt ok. Jag hade själv en M3 E46 med racekattar och ACS slutdämp, den lät sjukt bra den med. |
|
|
Phoenix M3: "den låter som en traktor", "den låter som en gammal 740", "den låter som min bensindrivna grästrimmer" tycker jag var överdrifter utan motstycke. Visst låter M3/M4 inte lika metalliskt och hårt som en S54, men jag tycker absolut inte att de låter illa. Fast vi har kanske helt olika referensramar, det mesta låter bättre än det dova dieselknattret från min Polo som jag lyssnar på drygt 2 h om dagen :) /Masten |
|
|
Men det är intressant varför bilarna låter bättre, och varför behov av artificiellt ljud behövs hos BMW, när exempelvis min 991.2 GTS låter fantastiskt, trots turbo och avsaknaden av ljud från högtalarna. I grunden är bägge maskinerna 3-liters sexor. Sen tycker jag inte att M3 / M2 låter så illa som folk påstår. M2:an lät bättre än M3:an. |
|
|
Masten: Bilen "pruttar" sig fram. Kan inte använda något ord som exaktare beskriver ljudet än min encylindriga grästrimmer. ------- //Lövet |
|
Verdi |
M2 låter mycket bättre än M3/M4. Så är det ju. Tror det är S55-motorn som är boven. Men med competition pack får man väl lite bättre ljud? Performance-ljuddämparna? acey, Kul att 991.2 låter bra trots turbo. Jag provade 991.1 Turbo S och 991.1 GTS i våras och där var GTS:en utan turbo fullkomligt överlägsen Turbon vad gällde ljudet. |
|
M3 med ZCP låter bättre än M2 i mina öron, men M2 låter bättre än vanilla M3. Givetvis så ska jämförelsen göras live, vid belastning och inte genom ett par hörlurar eller högtalare. Ska bli kul att se hur M2 med S55 kommer låta. Med eftermarknadsprylar på så kan M2 dock låta bättre än en M3 oavsett utrustning. Det jag saknar oavsett modell är vrålet på högra varvtal, uteblir helt med BMWs turbomotorer. Edit: Här är ett klipp som jag anser beskriver ljudet på en M3 ZCP rätt bra, det är inte jättespännande men det gör sitt. Vid fullgas så är inte active sound (motorljud i högtalarna) så dominant |
|
|
Verdi: Verkligen, men GTS har mindre isolering och annat avgas än vanliga S. Den låter också betydligt högre än vanliga Turbo, förmodligen för att Porsche (målgruppen?) vill ha det så. 991.1 GTS låter fortfarande högre, och bättre vid varvstopp, men annars föredrar jag 991.2 GTS-ljudet. dd88: Ja, när får vi se en BMW som varvar över 8 000 igen? |
|
|
De behöver gå en kurs hos AMG;) EB |
|
|
;) Finns gott om turbomotorer som låter bättre, mest grenrörens/avgassystemens utformning som gör att det låter obra. Skulle tro att M3/M4 med andra grenrör låter bättre. |
|
| Turbovin: Härlig film, sitter på jobbet så kan inte ha ljud på men gillar de inklippta bildera på gräsklippare och kossor. Ligger i playlisten för ikväll! | |
| Måste vara lite tveeggat att beställa den där bilen osedd och starta upp den första gången. Muuu? | |
|
Turbovin, tack för den länken ligger dubbel vikt av skratt då jag tillhör den skaran som anser att nya M4 låter sk_t, dröm bil till utseende, trevlig att köra men ljudet får en att skämmas. Blev en c63 cupe för oss istället, betydligt dyrare att äga per månad fast med ljud som är trevlig. Mvh Hampus |
|
| Tycker inte ljudet är så dåligt! Låter mkt sämre när motorn är kall än varm dock! Sedan är det artificiella ljudet lite tramsigt men motorn är det inget gel på enligt mig! | |
| IPhones.... gel=fel | |
| Ljudmässigt så är ju M3 F80 ett rejält nedbyte jämfört mot M3 E9X. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.