|
Sida 2 av 4
|
|
|---|---|
| Det gäller ju i princip alla modeller som gått från sugmotor till turbomotor. | |
Verdi |
Fast F80 är överlägsen på allt annat än ljudet. Motorn, förutom ljudet, är ju en riktig pärla. |
| Håller med dig det låter inte trevligt, förstår inte varför man köper en M3/M4 över en C63s. | |
Verdi |
För att en M4 är snyggare och betydligt snabbare runt en racebana? C63 är väl mer av en "muskelbil"? Eller är de inte så tunga längre? |
|
Mercedes fixade till C63s när coupén kom, synd att dom samtidigt inte gjorde något åt sedanen och kombin. Skiljer ju en hel del till coupéns fördel (spårvidd bak, bredare däck, annat avgasljud, uppdaterade dämpare, annan utväxling mm), nästan i nivå med competition pack till en BMW. Jag tycker att topplistan är rätt enkel: Coupe: C63s Sedan: M3 Kombi: Kommande RS4 kanske skulle funka, men för jävla dyr. När det kommer till sexor som låter bra, så måste man ändå säga att Jaguar har lyckats. Provkörde en F Type 400 och den lät magiskt: |
|
| Verdi - M4 är marginellt snabbare på bana om man nu tillhör den 1% som faktiskt tar sin bil till banan. Utseendet är individuellt men jag håller med om att M4 ser lite trevligare ut. Ljudet i en M4 är en besvikelse medan en C63 ger dig goosebumps. | |
| N54 låter riktigt bra. Man hör att det sitter en sexa i | |
Verdi |
dd88, Ja just det ja. Det har du skrivit förut. Jag har så dåligt minne. :-) Tyvärr gillar jag inte riktigt utseendet på den ändå. Fredde123, 1% bara? Är det så illa? Jag förstår att alla resonerar olika men för mig så är en sån bil komplett meningslös om man inte kör på bana åtminstone ibland. |
|
Phoenix Nästan alla, inkl jag, tycker att N55 låter bättre än N54. Har du hört båda på samma premisser? |
|
| Nej har inte jämfört så nej. Tycker båda låter riktigt bra dock. Är nöjd med originalljudet i nuvarande Zätan med n54. | |
|
Ljudet påminner om en grannens grabb som körde rakt rör på sin Volvo 960. Fyfan vad burkigt och illa M3/M4 låter, helt sanslöst hur ett sånt skitljud kunde passera ut i produktion. |
|
|
Och ni som tror att det beror på turbo, avgasrör osv. har helt fel. Hur avgasljudets karaktär blir, handlar om hur avgaspulserna hamnar mot varandra från grenrör till kollektorer och downpipes efter turbos. Ett exempel är M5 F10, det är en crossplane-V8 men har p.g.a. grenrörsutbyggnaden ett ljud som en flatplane-V8 (detta för att få tätare pulser till turbosarna). Ett klassiskt sätt att få både radfyror och radsexor att låta gott är att ha s.k. "equal lenght headers", vilket betyder att grenrören till kollektorn ska hålla exakt samma längd vilket gör att avgaspulserna aldrig krockar med varandra. Här är några exempel på Honda CBX 1000: Equal length: Med ICKE equal length: Notera här hur flera av de där rören har tydliga likheter med M4:ans ljudkaraktär. Nästa exempel, Ferrari gick till FF och Berlinettan över till equal length-grenrör. Skillnaden i ljud är tydlig, här en Maranello med gamla icke equal length-grenrör: Här en Berlinetta: Nissan Skyline GT-R (RB26, dubbelturbo). Med original/icke equal length-grenrör: Med equal length-grenrör: (bonus, det är jag som kör) Ett sista exempel: Det är en Subaru Impreza där de jämför ljudet med original och equal length-grenrör. Med equal length, låter den som en vanlig radfyra. Japp, du gissade rätt, du kan få din vanliga radfyra låta som en "Subba" om du bygger ett grenrör där pulserna krockar med varandra. |
|
|
Personligen tycker jag M2 låter kass inne i bilen men helt ok utifrån. Och M4 tvärtom. Låter shyyst inne i bilen men sådär utifrån. Då har jag iof bara kört M4 på bana. M2 desto mera :D I originalskick då båda två. Jävlar vad det händer grejer med ljudet med eftermarknads downpipe o avgas! |
|
| Alltså... kass ljud om man jämför med tex CSL'en jag hade. | |
| Tycker det är lite hårda ord mot M4. Jag tycker den låter häftigt. Potent. Däremot är det för mycket feedback i högtalarna. Bättre i M2. Har haft båda bilarna (M3 f80 o M2). | |
| Har en M4 med M-Performance system och det låter helt ok! | |
|
tyckte också det har blivit väldigt tråkigt och "ljust" ljud på nya modeller.. värst är nog 335i som låter som en ettrig popcornmaskin kombinerat med typ kalle anka.. kan inte sätta fingret på det men det är stor skillnad mot s38an te.x :P Kanske går att fixa med nytt avgas. |
|
|
Har ni lyssnat på en Saab 900/9000 Turbo16? 82-87. Dessa var visserligen utan kat. Inget fejkat sound här inte. Lät mycket trevligt både inne och utanför kupén. Lite fiskebåt från pipan på tomgång. |
|
| Är det ens någon som läst mitt inlägg som förklarar vad som gör ljuden? | |
|
Japp. Tror bara de flesta lever i förnekelse ;) Tack för informativt inlägg. Lärde mig massa nyttt! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.