|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, fått möjlighet till tjänstebil inom ganska snäva ramar 7,5pbb och 120g co2, 20000kr i utrustning och inte heller cab, suv. Plus endast från Skoda, VW, Audi, Bmw, Volvo. Hemma är vi 2 + bebis och inom 4 år (avtalsperiod) får vi säkert en till. Vi gillar att åka till fjällen etc och bor i södra sverige, alltså behövs hyfsat stort bagage. Frugan kräver automat men om möjligt även att hon sitter lite högre upp. För mig är känslan viktig samt ok stereoljud, streama/spela spotify, parkeringsvarnare och gärna säkerhetsgrejer som lane assist etc. Men även 4wd fast det verkar vara svårt under 120g co2. Har ni några tips? Antar att det står mellan Superb, Passat, a6? V90 d3 business ed eller bmw 320D GT? Men vilken konfiguration? Hur skulle ni tänkt? | |
|
Spontant så känns det lite svårt att få med allt ovan på de premisserna. Men baserat från de önskemål du har hade jag nog tittat närmare på: Länk 2.0 TDI 190 hk S tronic /Proline Edition Där kommer du under 7,5 pbb och en kärra som har bra känsla. Är dock inget vidare på korta sträckor eller kul väghållning men som långfärdsbil och med dess kvalitetsintryck så är det en bra bil. Sjöberg |
|
| Är det inte roligare att ta en A4 2.0 TDI Sport 190 hk quattro S tronic /Proline Edition för 336' (samma pengar) och få quattro, modernare bil, fräschare inredning och offra lite utrymme? | |
|
Jag hade nog passat på det erbjudandet. Får du ett lönepåslag om du skippar det? Läste i någon annan tråd här om väldigt bra erbjudande på privatleasing , kika på det så kan du välja lite friare. |
|
|
Hej, Visserligen kallas den för suv, men vad definierar en sådan? Högväxt? CO2 har jag heller ingen koll på, men en Skoda Kodiaq kanske du ändå kan förhandla dig till? Mångas önskebil. Länk /Lennart |
|
| BMW X1 20d xdrive? | |
|
Tråkigt nog lär inte alla önskemål gå in. Suv kan funka men då utan automat å utan 4wd. Tex Volvo xc60 Classic. 4wd BMW Audi går väl inte in under 120 co2. Frågan är om nån gör det? Gjorde grundligt jobb när jag skulle välja sist, dock hade jag 10 pbb. Så frågan är hur du känner inför att välja nåt du inte vill ha. Eller om du kan hitta nån kombo som funkar. Lycka till! |
|
|
Det har ju gått att åka till fjällen utan AWD alla år, utom de sista 4-5 när Volvo och VAG började kampanja 4wd då det helt plötsligt blev livsnödvändigt, så du ska nog se att det går nu igen. Behöver du adaptiv farthållare? Har man väl vant sig vid det är det ju beroendeframkallande. Det får ganska stor betydelse ekonomiskt nämligen eftersom den är gratis till Passat och Superb men kostar svinmycket på A6 (typ 20k) och i A4 måste man köpa den i relativt dyra paket. Fick jag välja fritt mellan de du skriver hade jag valt A4 2,0 TDIq 190 S-Tronic. Oerhört mångsidig bil och komforten är i samma nivå som A6 (som är en mkt äldre konstruktion och ska ersättas snart). 4 års avtal känns trist dock. Händer mycket på den tiden. 20k i utrustning räcker inte heller nånstans i Audi-världen. Skoda säljer fullsmetade Superb som L&K, kanske du nästan "tvingas" till en sådan med dina regler. Kolla standardutrustningen och jämför med de övriga... Länk ------- //Lövet |
|
|
Tack så mycket för alla svar! Keep em coming! Lite reflektioner sedan igår. Igår var jag på BMW och kollade in 318/20 GT och fick rätt mkt utrustning inbakat till rätt pris. Däremot lånade jag hem den över natten och var ute en sväng igår. Visst, det är en trevlig bil, men den känns ganska mkt budget för att vara BMW, vilket iof också "borde" stämma. Testade med tygklädsel och har specat delskinn, men kanske kan pruta till mig helskinn för att få upp premiumkänslan. Men annars kände jag väl inget jätte ha-begär. Efter att jag lämnat in den var jag förbi VW och kollade lite snabbt på Passat. De kommer med ngn kampanj nästa vecka som var fördelaktig där rätt mkt ingick till rätt pris. Provsatt som hastigast men kändes mer premium med de mocka/alcantarastolarna och annat krimskrams. Nu om en stund åker jag och kollar på Volvo V90 D3 och om jag hinner Audi också, däremot har jag en gammal A6 -08 nu och är inte särskilt impad av audin, min 525d E60 jag hade var däremot en dröm. Återkommer med intryck därifrån. övriga kommentarer till er input: - Tack för input om 4wd, väldigt sant. Lätt att stirra sig blind på fel saker. - Ja, ifall jag avstår tjänstebil får jag 3000kr mer i månaden, men det är ju 45% skatt på det. - Japp, det är ju paketlösningar och editions man får leta efter vad gäller audi. - Ja, 4 år är länge, men det går väl så länge jag inte behöver stå för underhållet. - Kollade lite snabbt på X1, kändes väl OK, lite som GT'n vad gäller premium/inte premium. Någon som kört en sådan, hur är den generellt, och ljudnivån? |
|
| Tillägg, efter att ha kollat audis hemsida på Lövets förslag A4 och vad man får så verkar det ändå rätt mkt bil för pengarna, där får jag quattro också ju... Så blir nog en längre stund hos Audi än vad jag räknat med. Bäst att sluta jobbet nu. Ciao. | |
|
Men går A4 Tdi 190 med quattro in under 120 co2? Vill minnas att den inte gör det? Så du inte blir besviken. |
|
|
@Gusvigilante: Jo det verkar som det: Länk Vilket också styrks här: Länk Det borde väl ändå vara genomsnittet de visar? Eller är det på äckligt typiskt audi-manér så de tar det lägsta? Isf, det är just därför jag är negativt inställd mot audi, känns som de har en "sniken" affärsmodell. Fast det är ju en affärsmodell också såklart... |
|
|
Yes det är 116g som gäller: Länk A4 är ett alldeles förträffligt val och (enligt mig) den "bästa" bilen av de du nämner. Men det är inte säkert att den blir det bästa köpet eftersom utrustningen är så dyr, standardutrustningen knapp, och du bara får lägga på 20k. Proline räknas iofs in Business varianten men allt annat kostar extra. Drag, p-värmare, metallic så är du direkt förbi 20k i extras och någon aktiv farthållare kan du inte få med då. Sorry om jag tjatar om den men jag är helt såld på det vilket iofs kan kopplas till att jag kör så mkt i tät trafik hela tiden. Nu blev det ingen A4 för mig ändå eftersom jag har personalbil och den skulle bli 2000kr/mån dyrare än motsvarande Passat och 2400kr/mån dyrare än motsvarande Superb L&K pga sämre rabatter och samma andrahandsvärde i % som båda. 1500-200kr netto (beroende på skatt) om du avstår - ja då är tjänstebilen trots begränsningarna att föredra. Finns inte en chans att dra runt nåt någorlunda modernt för de pengarna. ------- //Lövet |
|
|
Yes, verkar som det funkar, 116 med 17 tum, 120 med 18 tum. Go for it! :) Du behöver inte få in vinterhjul i 7,5 pbb? |
|
|
Gillar du benutrymme och lite mera utrustning så kolla in superb. Många delar som gör att den rullar framåt är ju precis samma som Audi. // Magnus |
|
|
Möjligt att tjänstebilen är till fördel men du kommer ju förmånsbeskattas för den. Så om du plockar t ex en A4 för 7.5pbb så ligger förmånsvärdet på ca 3800kr. Du verkar ha en god lön så troligtvis landar det i ca 1900kr mindre i plånboken. Dessutom avstår du ju från 1650kr (3000*0,55) i handen. Så det är ju summan du ska jämföra med alltså 3550kr (1900+1650). |
|
|
Helt sant. Men 3500kr/mån räcker på sin höjd till en ~3 år gammal begbil, jämför man med kontantköp av motsvarande bil hamnar man lätt runt 6-7 tusen. ------- //Lövet |
|
|
Hade nog avvaktat med tjänstebil tills facelift A4 B9 eller A6 C8 kommer. Den sista dock knappast under 7.5 PBB. Mest prisvärd just nu är väl ändå A6 C7? Trots det hade valet nog blivit A4. Hur blir det med förmånsbeskattning om du använder bilen privat? |
|
|
Det är just det som förmånsvärdet är till för ;-) Kör du bara i tjänsten är förmånsvärdet 0kr. ------- //Lövet |
|
|
Nej, 3500kr räcker nog inte till så mycket. Jag petade mest i siffrorna. Vill inte vara negativ kring det hela men man bör tänka efter innan man slänger sig in i ett 4-årigt avtal. Eftersom det verkar svårt att hitta rätt bil med de begränsningar gäller kan det lätt bli fel. |
|
|
Tack så mycket för svaren, väldigt uppskattat. Precis, om jag inte tar en tjänstebil så har jag ca 4000kr i handen istället, men då blir det nog att fortsätta pka runt med min audi a6-08 i ett år till. Sedan får vi se, hade en Touareg förut, behöver inte ha en ny sådan utan en 3 år gammal funkar för mig med 10k på mätaren. Inte en ny bil, men en go sådan. Provkörde både v90 och a4 i em, skriver imorgon om det, men svårt val! Utrymme, högre standard och längre väntetid på v90 (mars). A4'an förhoppningsvis innan jul och quattro.... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.