|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Kommentar till allt det där med om 20% av oljan finns kvar i motorn vid oljebyte och det är inte korrekt. Däremot finns nog minst 20% av all skit kvar i oljetråget för det som flytit "ovanpå" oljan följer inte med ut. Pedanter häller i en liter ny motorolja innan man skruvar tillbaka oljepluggen. Prova själv och se hur färgen på oljan förändras med den nya motoroljan innan pluggen dras åt. Dessutom rekommenderas att byta oljepluggen för den är magnetisk och verkan kan såsmått avta med åren.... Mvh Asken |
|
|
Extrempedanten skulle kanske fylla olja till min. nivå ( eller strax under), och köra runt motorn ett par minuter. Då skulle väl de mesta resterna som är kvar, blandas upp i oljan, och försvinna vid en andra tömning. Om man bara häller igenom, kommer väl lite extra skit med, men hur stor andel? Nu finns det ju marginaler med smörjningen/oljan, vilka är krympta i mer trimmade motorer, såklart ( högbärig olja med stort temperaturspann). Sanningen är väl att mer extrema motorer behöver tätare oljebyten, OM de körs hårt, hela tiden!? Körs de mestadels med bara några maxningar här och var, borde inte slitaget på t.ex vevaxellager bli så stort, eller? ( Självklart bara högre belastning vid genomvarm motor...) Om jag förstod det rätt, hade min modell/ motor, E46/S54, en fem sex uppdateringar av vevlager under produktionstiden, och min -03 fick en uppdatering, i början på livet. Den har nu 10.200 mil på mätaren, och jag känner mig inte särskilt orolig, men kommer kanske att skicka ett prov också, något år framåt.... |
|
|
I min mening definitivt bättre att byta olja tillräckligt ofta. Behöver motorn "spolas" så byts oljan för sällan. Osäker på S54an men S65an har knappt 9 liter olja dvs väl tilltagen volym för att hålla sig ren mellan bytena. Sedan fyller förstås filtret sin funktion. Själv bytar jag olja var 800mil (S65). Den pallar/håller sig säkert tillräckligt ren längre än så men tycker det är en låg utgift för "peace of mind" i sammanhanget. |
|
|
Kul med många svar, har inte varit inloggad på ett tag. Helmsman, jodå har läst mycket på m3post men inte postat då jag inte har haft något att bidra med tyvärr. byter oljan på M3:an själv de år när det inte är planerad service. Annars är det mer ICE som jag tycker är kul att pilla med. Där jag står efter oljebytet är avvaktande, då den såg mycket bra ut. Då jag kör 150-300 mil per år så skall jag ta iallafall en oljerapport till, om det ser bra ut troligen två. Förhoppningsvis vet vi då om 1-2 år hur BE bearings egentligen håller eller om vi ser fler "main" bearings fallerande i USA. Tyvärr kan de ju inte hålla sig till en oljesort, utan häller i lite olika varianter. Liqui Moly t.ex. , andra byter till mobil 0W-40 eller olika "cocktails". Bra eller inte? Vet ej, men det gör det svårare att bedöma de som rasar. Har känslan av att de flesta i europa håller sig till rekommenderade smörjmedel. Sen bygger ju mycket på rod bearing hysterin på de som bytt lager, och lagren ser slitna ut - inte att motorn faktiskt rasat. Men det kommer nog debatteras i 10 år till :). Jag byter olja en gång om året, och som sagts tidigare i tråden så är det 9 liter olja - med 150-300 mil per år är det nästan slöseri, men vill inte ha den stående under vintern med "gammal" olja i motorn. Fick den "nya" Twinpower Turbo oljan nu vid bytet. Får se under nästa säsong om det är nån skillnad. Mer info från Blackstone är att den enda metall som ökar linjärt med milen är järn (iron). Helmsman förresten, stämmer det att du gjort "2-pipe mod" på ditt avgas? Vilken firma fixade det och vad kostade det? PM:a gärna om du inte vill lägga det publikt. |
|
|
Tillägg: Anledningen till att jag avvaktar är att jag kör så lite att om jag byter nästa sommar så kommer det dröja säkert 8-10 år innan det behövs igen - och då vill jag verkligen välja rätt lager. Asken: Tack för tipset om att hälla "igenom" en liter olja. Kan vara värt ett försök vid nästa byte. |
|
|
Hej 4hjul, ja man får nog konstatera att vevstagslagren tveklöst slits "onormalt" eller i alla fall mer än på "vanliga" motorer. Samtidigt rullar enstaka 350k km utan issues. Min uppfattning är tight clearance i kombination med då oundvikligt tollerans uppbyggnad, somliga kommer ut väl, andra inte. Yep, fick gjort OEM mod rätt snart efter inköp. Kört med det i 3 är, "no brainer" i min bok. S65an låter LJUVLIGT, en gnutta mer måste helt enkelt släppas ut. Oavsett smak det mest riskfria alternativet man kan gå för, det blir helt enkelt bra utan att bli för mycket. Labbar just nu med annat, återkommer ang det i senare tråd. |
|
| Ok, tack för info, ser fram emot den tråden Helmsman. Mötte en kille i en E90 med "raka rör" i ett parkeringshus för något år sen, den lät ljuvligt aggresivt men han hävdade att det "drönade" för illa i kupén. Jag har ju cab så vill bara släppa ut lite extra ljudmagi ur s65an, låter som om 2-pipe är rätt väg. Ska bara hitta nån som kan göra det för rätt peng. | |
|
Hej igen 4hjul, just det, Bromma Avgassystem gjorde det åt mig. Pekade på några DIY videos/Youtube då det var första gången dom gjorde det. Vill minnas det kostade 3-4k. Köpte en beggad bakbox så har min egna kvar i orginal. |
|
|
4Hul: Ett högst eget tips är att slå i en flaska OMEGA 907 innan oljebytet och köra någon timme. Brukar göra det på alla begagnade bilar jag köper om inte oljan är nybytt och/eller bytt i halvtid mellan intervallerna. Medlet löser gammalt slagg och oförbrända rester i oljekanalerna. Jag förnimmer effekten främst för att det ger ett bättre optiskt intryck när man tittar ner i oljepåfyllningslocket före och efter byte och noterar mängden "ren metall". OMEGA har många seriösa produkter, 909 respektive 917 är inte fel att läsa på lite om själv men med detta är det som med kvällstidning.. Mvh Asken |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.