|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, första inlägget - long time lurker som man säger. Har en M3 -08 som gått 5200 mil, historiken är verifierad och fullstämplad bok. Svensksåld om det har nån betydelse. Har ägt den i drygt två år. Nästa år blir den för gammal för motordelen av vagnskadan även med IFs stora försäkring. Börjar därför nu fundera på detta med "rod bearings", eller vevlagren och den hysteri som råder kring detta i USA att göra ett preventivt byte i samband med höstens oljeservice innan avställning. Vad är den allmänna åsikten om detta 2017? En del av mig säger att detta är mest en internethysteri och ett sätt för företag i USA att skrämma upp kunder för att få göra ett lönsamt verkstadsjobb - å andra sidan skadar det inte att vara lite om sig och kring sig med en bil som trots låga mil börjar bli lite till åren. Om jag byter tänker jag mig nya original med original bultar. Konsekvensen av ett större lagerspel (t.ex. BE Bearings) för övriga delar i motorn och oljetryck vågar jag inte riskera utan mer data. Sen den andra frågan; vem skulle du lämna bilen till för detta 2017? Helst Norrort Stockholm. Hittade ett par relaterade trådar t.ex.: Länk Där rekommenderas såklart per Larsson, GW engineering. Men norr om stan - hur är Danviks bil på M? Stjärnans bilteknik? Alla tips är välkomna, framförallt från er som har genomgått liknande mer avancerade jobb än att bara byta olja och filter :). Stort tack på förhand | |
|
har den bara gått 5000 mil och är välskött så skulle jag inte bry mig om att byta några lager, förutsatt att maskinen låter som den ska. har tyvärr inga tips på verkstäder där uppe. ett lätt sätt att ta reda på om lagerna slits är att skicka lite olja på oljeanalys. Kostar väl någon tusing |
|
|
Dessvärre, är ju S85 men även S65 "kända" för att "käka" vevlager, en bidragande orsak är säkerligen att det är högvarviga motorer med relativt små lager-toleranser? Iaf, när man väl hör "oljud" så kan det vara för sent. En "oljerapport" kan ge en fingervisning om "hur långt slitaget" kan ha kommit på ett ungefär, dvs förekommer vissa metaller i "för höga halter" så kan det vara hög tid att byta. Men ett lagerskall kan även "snurra" om det "nyper", o det är ingen höjdare. Jag skulle välja en mycket kompetent verkstad o byta "bara för att". Personligen skulle jag föredra att ligga närmare den övre gränsen vad gäller lagerspel, jag har för mig att de "uppgraderingar" som gjordes var just att man ökade lagerspelet liiiite-liiiite? Att byta vevlager är ingen superblodig affär, tippar att man klarar sig på runt 15-20k inkl arbete, man bör även byta vevstaks-skruvarna, kanske till o med till bättre prylar som ARP? Jag använder mig av Länk , de finns dock söder om stan, personliga o med fullt rimliga priser enligt min åsikt, och framför allt så vet de vad de sysslar med, faktiskt den enda verkstad jag lämnar bilen till, fast helst gör jag saker o ting själv men det är inte möjligt alla gånger, dessvärre. |
|
| Edit: Fast vid 5000 mil så skulle jag INTE oroa mig nämnvärt. Däremot skulle jag bytt vid runt 10000 mil oavsett vad. | |
|
Gällande den verkstad jag använder mig så har jag sett minst en M5 E60 med "rasad" högtryckspump till Vanos med allt vad det innebär. Micke som jobbar där sa att S85 är en bra motor men jääääävligt känslig, de behöver skötas som barn :D. Förmodligen så är det samma visa vad gäller S65, då S65 är i praktiken en S85 minus två cylindrar. Gällande lagerspel så skulle jag nog be verkstaden kolla de nya lagren med "plastigauge" för peace-of-mind. Skulle något lagerspel ligga precis på minimum så skulle jag om möjligt byta lagerskal så att spelet hamnar närmast möjligt den övre gränsen. Gällande BE Bearings så har jag noll koll, men det där större lagerspelet som de har räknas nog i 10-20 tusendels-millimeter, tveksamt att det har nån praktisk betydelse för motorns övrig delar vilka behöver olja, dessutom så är ju tryck en sak, flöde är minst lika viktigt (högre flöde transporterar bort mer värme från lagren...) |
|
|
Tack för alla svar så långt! Henrik, ja välskött är den. Jag kör stenhårt på 90 grader på oljan innan jag varvar eller belastar motorn för att vara snäll mot grejerna. Men man kan ju aldrig vara 100% på de två föregående ägarna, förra ägaren var definitivt entusiast och hade den i fyra år. Dawwe, precis, S85:ans ras är ju om möjligt ännu mer omskrivna, men S65 är ju samma konstruktion. Men har för mig att den har lågtrycksvanos till skillnad från S85an. Bra tips med plastigauge, kan man ju fråga om för att veta om verkstaden har koll. Att ligga på den övre gränsen för lagerspel verkar sunt. Tyvärr är jag inte tillräckligt insatt i motorkonstruktion för att veta vem som egentligen talar sanning - det enda som verkar säkert är att BMW kör med lägre lagerspel än 'branchstandard' - men frågan är vad som är standard på en V8 som varvar nästan 8500 varv :) Vad gäller lagerbytet 2011 (?) så var det någon ny EU-regel som gjorde att man inte fick använda bly i lagren. Vad jag förstår ändrades inte lagerspelet, iaf inte i USA men det finns väldigt lite information om europeiska modeller - vad jag lyckats lista ut så skall det inte vara någon skillnad på motorerna. Håller också helt med om verkstad som har 100% koll är att föredra. Att de är på min sida stan vore bra då jag visserligen är nöjd med Bavaria men att hitta en riktigt duktig mekaniker är viktigare. Då återkommer jag gärna även för enklare saker (typ olja, bromsvätska) och får lite kontinuitet i det hela. Har använt Bavaria i Vällingby hittills, deras mek verkar duktiga men sa i princip nej till att byta lagren och rekommenderade att jag vände mig någon annanstans. Skall fundera på Stjärnan. Ös gärna på med fler erfarenheter av duktiga verkstäder. Edit: Oljeanalys låter vettigt. Finns ställen i Sverige som gör sådant? |
|
|
Läser man lite så blev lager skalen "bimetall" istället för "trimetall". Dessa "nya" lager är ett antal gånger "hårdare", tydligen så saknar de blylagret, detta i kombo med att de är typ "4 gånger hårdare" gör att oljeanalyserna blir mindre informativa. Det påstås att med dessa "nya" lagerskall så är risken/sannolikheten större (?) att vevaxeln kan eventuellt ta skada? De där BE lagren verkar ju mer eller mindre vara "matchade o dubbelkontrollerade" original trimetall lager? Personligen hade jag kört på BE med ARP. Men som sagt vid 5000 mil så borde det inte vara några problem. Å andra sidan så är varje motor unik. För att vara 100% att bilen aldrig "idiot varvats" kall så måste man ha ägt den sedan ny, o inte ens den vetskapen är någon garanti mot ras/problem. Vevlagerproblemet är reellt, men förmodligen större på internet än i verkliga livet? Jag kan till viss del förstå Bavaria, skall de byta på din bil som är symptomfri o så rasar de nya vevlagren säg efter 1500 mil så blir det en knepig situation? Detta resonemang kan säkert användas av fler andra verkstäder. Det är av yttersta vikt att lagerytorna är helt rena vid montering, minsta lilla smuts kan ställa till det ganska snart. Så det gäller att välja verkstad med omsorg, o tala om vad man förväntar sig samt att man är kanske villig att betala lite extra? Kanske att du borde vända dig till typ nåt "Team vilka bygger sina egna motorer"? Har för mig att SMR (SupraMannenRacing) bygger sina egna motorer, o SMR låg iaf för 4-5 år sedan norr om stan, närmare bestämt Åkersberga. Söder om stan finns JRM Racing, de är nog inte helt tokiga de heller, har även varit i kontakt med de gällande en renovering, o nu så här efteråt så var nog det uppskattade priset baserat på tidsåtgången helt OK. Fast det e klart, skiter sig något så drar timmarna iväg... Jag tror inte det är så viktigt att välja en "BMW kunnig" verkstad för att byta vevlager, utan snarare att det är av stor vikt att man byggt (egna?) motorer tidigare o vet vad man sysslar med, och att verkstaden i fråga känner sig trygg med att de kan göra jobbet 100% korrekt o ytterst noggrant. Skall det lämnas garantier på jobbet så tror jag att det blir ytterst svårt att hitta någon verkstad alls. Det är inte svårt, gäller bara att vara noggrann och göra på rätt sätt enligt tillverkarens instruktioner (det skiljer säker mellan moment vad gäller OEM kontra ARP skruvar tex). Det jobbigaste är när tanken om ett eventuellt problem fastnat så är det ofta svårt att släppa det tills man åtgärdat det, oavsett om bilen är symptomfri eller ej. Ett alternativ är som sagt att du kör vidare, 5000 mil är inte mycket. Är du superängslig så skicka iväg ett oljeprov till Blackstone (heter de så?) om möjligt, så får du iaf en indikation på hur det kan stå till? |
|
|
Tack Dawwe. skall nog hitta en firma som kan göra analys och börja med det för att se om jag har förhöjda nivåer av koppar. Som du mycket riktigt påpekar, fel verkstad kan göra ett icke-problem till ett problem genom att göra fel vid monteringen. Och originalbultarna är komplexa (ska dras åt, släppas, dras åt tre ggr till olika moment). Så ARP kan vara ett alternativ. Jag hänger nog upp mig på åldern på bilen, men det har ju egentligen inget med lagrens slitage att göra. Är nog mest förvånad att inte fler verkstäder i Sverige gjort detta till en 'grej' som i USA. Men kan vara som du säger att om det rasar efter några hundra mil kan det bli jobbigt. Och marknaden är väldigt liten i jämförelse. Har väl läst om ett par-tre som rasat bara. Finns ju hur många spekulationer som helst rörande USA-marknaden; dålig bensin (knackningar), annan olja än rekommenderat, hur många som egentligen var överladdade eller chippade med höjt varvstopp men hävdar att bilen är orörd :) Så, som sagt, börjar med en oljeanalys så får jag se hur jag tar det vidare sen. Oroar mig inte så mycket egentligen, men kanske övertänker detta då det är kul att läsa amerikanska forum - men varannan tråd handlar om vevlager ;) |
|
| Utan att veta så tror jag att Danviks bil nog är kompetenta för ett sånt jobb. | |
| Utan att veta så tror jag att Danviks bil nog är kompetenta för ett sånt jobb. | |
|
ja kolla en oljeanalys först och främst, vad du än har för lager och vad dom är gjorda av så kommer det synas på en analys om något är sliten i maskinen. De kollar efter alla typer av förekommande metall bl.a Länk vet dock inte vad det finns för gränsvärden till när man bör oroa sig, men det lär man kunna googla sig till :) |
|
|
Jag tycker helt klart Per larsson är värt det om man är i sthlm. jag har alltid fått väldigt bra hjälp av dom med min M3 |
|
| Tack för fortsatta tips om Danviks och Per Larsson. Då var första steget taget, beställt ett kit från blackstone labs. Återkommer med resultat. Skall ta 1-2 veckor att få kitet, sen ska det ju skickas till USA och analyseras. Hoppas inte tullen har åsikter om begagnad olja :) | |
| Är det någon firma i Sverige vart man kan kolla olja analyser? | |
|
Uppdatering: Nu har jag fått tillbaka min oljeanalys från Blackstone labs. Koppar och bly är det som primärt indikerar vevlagren, och de var låga (1 ppm på båda). Så givet det resultatet och mina relativt låga mil, har jag bestämt mig för att avvakta med lagerbytet och tar en ny analys nästa oljebyte. Blackstone hävdar också att man normalt inte får ut all olja vid ett byte, utan ca 20% av den gamla finns kvar. Låter mycket i mina öron. Mitt resultat: Länk Schrickm5: Hittade ingen i Sverige, så jag använde det som är populärt på M3post. Jag bara beställde Blackstones Länk testkit, det kom fram efter ca 2 veckor till min brevlåda. Sen postade jag det och hade resultatet efter ca 3 veckor. Så om du står ut med väntan så verkar det fungera. Jag gjorde ingen extra förpackning utöver den de skickade, och frakten kostade ca 70 kr via vanliga posten. Själva testet var $28. |
|
| 4hjul - tackar för infon. | |
|
Hej 4hjul, intressant läsning kring dina RB tankar. Hänger också mycket på M3post (Helmsman. Du?), och har efter åratals läsning om detta tagit principbeslut att byta lager. Haft bilen i 4 år nu och njuter fortfarande av den varje dag och vill ha kvar den. Min är en '11a, motorskadegarantin går ut våren '19. Bilen har rullat 5600mil idag. Börjat smida planer för nästa höst. Det var efter snack med Per Larsson som jag insåg att det faktiskt går att få gjort "även" i Sverige. Vi har ju bara kring 450st M3 med S65B40'or så fick för mig att det inte var typ på kartan med RB byte här. Per indikerade 25k vilket möjligen är i överkant för jobbet men fortfarande billigt jämfört med att byta bil. Var står du efter Blackstone rapporten 4hjul? |
|
|
Finns det någon uppgift på hur bra de där nya lagren är med större spel? Är de väl utprövade? Sitter och överväger en M3:a igen nämligen och vevlagren är en sådan sak som har fått mig tveksam. |
|
|
Harmon, eftermarknadslagren är hyggligt nya men baserat på tillgänglig info verkar det helt klart finnas fungerande grejer. Plenty med information på M3post.com. Förutom vevlagerna - som ju går att byt - får man säga att S65B40 motorn är grymt solid. Hela bilen också får jag tycka efter 4 år och i princip INGA fel överhuvud taget. Tips är att vara noga som f-n när du letar, skick och servicehistorik är key. Lycka till! Edit: Nåja inga var väl fel, men förutom DKG läcka (dessvärre standard) och visst EDC strul. |
|
|
Tack för tipset. Jag är väl medveten om att vara noga vid bilköp. I synnerhet bilar som M3. Skapade en tråd som jag lyfte 2015 då jag sist var inne på M3. Redan då fanns det mycket att läsa på bl a M3Post. Däremot var det rätt tyst om det här. Provkörde en M3 med låga mil som i princip var som en helt ny bil. Jag är inte på jakt efter en lågmils bil, utan ser hellre en bil som har varit använd mer regelbundet där ägaren har haft möjlighet att hitta och åtgärda fel och brister samt slitage. Det skulle väl vara vevlagren då om de har slitits för långt så att säga så att det är mer att göra än bara att byta dem. Vi får se hur det slutar - om rätt objekt dyker upp. Har nog bestämt mig för en fyra dörrars sedan eftersom jag redan har två sportbilar i min ägo som jag inte avser att avyttra. |
|
|
Nu vet jag inte vad lagerskålar kostar till den motorn, men OM man nu har rivit allt så att man kan mäta spelet exakt, är det inte lika bra att passa på och byta alla lagerskålar ändå när allt ändå är demonterat - om inte annat vet man då att allt är nytt och fräscht...? Det borde vara arbetskostnaden som står för i princip hela reparationen i detta fallet känns det som. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.