AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
5.104

Behöver experthjälp runt Krängningshämmaren!

Sida 2 av 2
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok! Bra ledtrådar!

Och du är SÄKER på att det är höger fram. Du säger inte höger fram bara för att du vet om att du gör en vänstersväg (och belastar höger sida)?

Det första som slår mig är hjullager höger fram (passar inte riktigt in på filmen men det finns såklart andra komponenter också).

Jag skulle oavsett börjat med en visuell och mekanisk inspektion på höger fram. Upp med höger fram och köra de klassiska moves på den (hjul klockan 12-6 och 9-3, snurra, känna och så vidare).
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Men om de är hjullager så brukar de la börja gnissla också? Lr är de olika kanske?

Jag ska ta och testa detta när jag ska ut igen. får åka till garaget bara (Y)

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nej, sällan de gnisslar. Det vanligaste är ett lågt malande ljud i början som blir värre och värre med tiden (och oftast hörs det tydligare om det belastas) - sen händer det ibland att om det slits tillräckligt mycket så kan det malande ljudet försvinna och ersättas med glapp.
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
aha ok! Men om jag åker och snurrar och känner vad är de jag ska försöka höra/känna? :)

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är otroligt svårt att beskriva över ett tangentbord - krävs lite erfarenhet och att man helst har lyssnat/känt på ett antal innan.

Det är därför man ofta lämnar in denna typ av jobb/felsökning till en bilverkstad.

Men typisk felsökning är att man börjar med att hissa upp höger fram. Snurra på hjulet och lyssna efter missljud. Det ska inte finnas något. Man kan även lägga sig under bilen (då måste man säkra upp med pallbock och ett antal hjulstopp innan man ens funderar på att sticka in ett enda finger under något som är upplyft) och sätta ett stetoskop mot insidan av fjäderbenet (så nära hjullagret som möjligt) och snurra på hjulet och lyssna. Sedan är det att känna efter glapp i både riktningar, dvs man tar tag i hjulet i klockan 12-6 position och känner efter, sedan gör man likadant i klockan 9-3 position. Beroende på vad man hittar här så går man vidare och demonterar mer eller felsöker på annat sätt.
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Jo de är ju sant! Har jobbat på däckfirma förr så här ett hmm men är ju inte bra så på de!

Här gissar upp bilen och bokat o snutar o allt! Tagit av däck o Tagit ett spätt på alla olika ställningar men känner inget som är märkbart! Men kan de bara så att de är i hjullager som spökar så de är svårt att känna/höra??
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jadå, det kan ibland vara svårt att reproducera ett dåligt hjullager (även om man hör det tydligt när man kör som ett konstant malande hjul). Ibland behöver man upp och få rejäl fart på hjulen och lyssna och jämföra exempelvis vänster och höger fram.

Däremot så kan man ofta (om man tränat lite) höra bättre med ett billigt stetoskop (eller vanlig skruvmejsel) och speciellt då om man hissar upp hela framvagnen och kan växelvis lyssna på vänster fram (känd god referens) och höger fram (misstänkt felaktig).

Och det behöver ju nödvändigtvis inte vara ett hjullager. Det brukar inte vara så hårt kopplad till gaspådrag/icke-gaspådrag som man hör i din film.

Det är därför jag undrar hur exakt SÄKER du är på att ljudet kommer från höger fram? Du är 100% säker på att det är höger fram? Det kan alltså inte vara höger bak?
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Som jag sa tidigare i inlägget så har bilen vart inne på verkstad för just detta ljud/vibration men dom hittade inget och gav mig 2 förslag vad de trodde de var och de var fjäderben och hjullager! Men dom var mer säkra på fjäderbenet men som sagt bytte de och de var inte de!

Och dom så också de var höger fram ;)
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jo, fast en sak jag lärt mig är att det är skillnad mellan verkstad och verkstad. Tyvärr är det omöjligt på distans och genom en mening att få grepp om det är en mycket kompetent verkstad eller om det är total inkompetens rakt igenom. Jag har sett hela spektrat.

Så därför använder jag regel nummer #1 i all felsökning - lita ALDRIG på vad föregående person/verkstad gjort före dig :-)

Du har bytt fjäderben också? Antar du bytte fjäderbenslagringen till en HELT ny del -eller hur?

Då kommer ju frågan : hur SÄKRA var verkstaden på att det var höger fram? Trodde man, gissade man eller visste man? Denna typ av påstående kan tas fram genom alltifrån att man gissar på måfå vid kafferasten till att man gör rigorösa tester med lyssnare och lyssningsutrustning.

Hur mycket tid lades på felsökningen? Vad kostade felsökningen?

Oavsett så känns ändås det som att hjullagret på höger fram (förutsatt att ljudet faktiskt kommer från höger fram) är mest misstänkt. Skulle nog försöka lyssna med stetoskop och se om man kan höra någon uppenbar skillnad i ett back-to-back test mellan vänster fram och höger fram. Även göra en visuell undersökning och dubbelkolla att inga andra saker ligger emot och letar efter spår från detta (alltifrån bromsok, bromssköldar och allt däremellan - exempelvis om det är extremt tight mellan bromsok och fälg så kan du få detta ljud vid belastning då du alltid har ett litet minimalt flex i komponenter när du svänger).
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Jao de är ju sant! Men lämnade in bilen på en av Trollhättans "Bästa" verkstad! Och dom gick igenom ca 5-6 timmar runt hjulhuset och kollade över alla bussningar osv..

Men ah man vet ju aldrig om den personen som greja med min bil var mindre erfaren!!

100% säker är inte jag men efter som dom sa de och jag och alla andra som har åkt med tycker samma och att de känns mest att vibrationen kommer från höger fram :D

Men ah du har nog rätt i din regel där att inte lita på allt och alla :D Haha

Men tror du att de kan vara så att hjullaget gör denna vibraton när den får så mycket påfrestning vid vänster sväng och svårt att få fram de glapp/ljud när man står still!?!?

Lite tråkigt att lägga runt 2k på något som inte är fel på :D haha

Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ok, men då verkade de ha gått igenom den seriöst och grundligt. Ibland har man råkat ut för "Nej, vi hittade inget fel" och när man gräver lite djupare så visar det sig att de bara lagt ca 3 min utan att ens hissa upp bilen.

Men vad kostade den felsökningen? Kan ju inte varit gratis?

Knepigt, nej är inte säker på att det är hjullagret. Först och främst för jag sitter många mil härifrån bakom ett tangentbord och aldrig ens hört eller upplevt ljudet, men just att det är så stor skillnad mellan gaspådrag och inte gaspådrag gör mig lite tveksam.

Oavsett så skulle jag personligen börjat med de saker i mitt förra inlägg (20:09).
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Jag tror så ja! Dom skrev en lista på ca 10-12 saker dom gjorde för att leta rätt men inte hitta de!
Jag gjorde andra saker som gick på 10k så dom var så snälla och bjöd på dom timmarna för att dom inte hitta de och kände sig lite dumma typ... (Y)

haha jao de är sant de du säger!
Tackar iallafall för allt du skrivit och tipsat om. ska ta någon dag när jag har mer tid på mig och skruva isär allt och kolla igenom och polera lite så de inte är smuts och annat som sitter runt! Så får vi se om jag hittar något som inte stämmer!

Ska bli intressant och se vad som händer nu när jag snart ska sätta på mina vinterdäck! (Y)

Cy
650
Cykeltjuv
F15 X5 4.0d
Är hjullagret riktigt slut så kan du får vibrationer pga glapp ja, men har varit med om att det bara uppstått oljud även fast lagret känts bra
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja, stämmer det Cykeltjuv skriver - inte ovanligt att det låter om hjullager fastän allting ser och känns hur bra som helst (även om man snurrar på hjulet).

Därför är nog det smidigaste/enklaste att se om man kan fånga upp någon skillnad med stetoskop eller dylikt - speciellt om man kan göra ett back-to-back test vilket man bör kunna göra här. Annars brukar man behöva hissa upp bilen och få upp en viss rotationshastighet på hjulet (och eventuell belastning på hjulet också) för att kunna höra något - och då behövs lite mer utrustning än en domkraft.

Värt att nämna är att man bör skruva och montera loss bromsok med bromsbelägg (och hänga det i en stålwire/bungycord) för att inte ljud från bromsbeläggen stör. Enkelt, sitter ju med bara två guide bolts och ett anti-rattle clip.
To
17
Tobbewezi
BMW 335D -08
Jao blir nog att testa något liknande och så får vi se vad som låter! Måste bara hitta tiden! =) Tackar för tipsen (Y)

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.