|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Tjena! BIL: BMW 335D 2008! Bytt precis min högra Stabilisatorstag fram hö Länk .. Och har fortfarande kvar vibrationer i den, vilket jag måste gå djupare in på Krängningshämmaren.. Vibrationerna kommer när jag kör över 100km/h och när jag svänger rätt grov (rondell) vänster.. Iallafall så måste jag försöka lösa detta problem och ska försöka mig på att byta busningen till hela Krängningshämmaren!! Då är min fråga om jag ska byta båda lr bara den högra? Som sagt har haft dessa vibrationer ett tag nu så kan ju lika väl den vänstra också tagit stryk av detta! Sen om någon hart tips om annat vad de kan vara så säga till gärna?!!? TIPS om vilket märka osv på bussningen jag ska köpa skulle uppskattas mcyket också! :D Tackar för allt! MVH Tobbe. | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Välkommen! Ska man byta bussningarna till krängningshämmaren så byter man båda - de kostar ingenting. Märke spelar inte så stor roll på denna komponent, men märken som Vaico, Delphi, Meyle och Febi fungerar alldeles utmärkt. Denna komponent är inte hårt utsatt, de där brukar man inte behöva byta förräns efter typ 50 000 mil / 30 år. Men... Hur vet du att det är krängningshämmaren (och denna bussningen) som vibrerar och är orsaken till dina vibrationer? Jag är fullt övertygad om att det inte är det - problemet är någonannanstans. |
| Håller med Slangen. Det är stabstagen som får påfrestningarna. Ett bättre ord för dessa kräningshämmarstags bussningar vore kanske gummihållare. | |
Fast helt utslitna krängningshämmarstag/stabilisatorstag orsakar ändåså inte några vibrationer, det typiska symptomet brukar vara klapprande ljud från framvagnen när man kör över gupp eller ojämnheter (varför de ibland kallas klapperstag). En liten korrigering gaspo : Krängningshämmarstagen/stabilisatorstagen har inga bussningar (gummihållare) - det är krängningshämmaren som sitter fast i bussningar :-) Orsaken till vibrationerna är tyvärr någonannanstans (och inte bland dessa komponenter). |
|
Hmm tackar för alla svar! Efter jag bytte Stabilisatorstag så tyckte jag att min vibration blev en mer "fast/hård" vibration istället för en intensive. Svårt att förklara exakt.. Förstår vad ni säger men har typ bytt allt annat nu med bussning och stag osv runt detta hjul hus! Ska se om jag kan filma och få med ljudet! |
|
| Slangen:Jo självfallet är det krängningshämmaren som jag menar :-). | |
Orsak till vibrationer kan vara svåra att hitta - så förstår din frustration! Hur upplever du att det vibrerar? Vibrerar det genom ratten? Vibrerar det genom stolen? Vibrerar det även när du bromsar? Vibrerar det i alla varvtal och alla växlar? Vibrerar det både med och utan gaspådrag? Hur uppstod vibrationerna? Plötsligt eller kom det smygande? Kom det i samband med att du råkade köra över eller på något eller tog av ett eller flera hjul? Vibrerar det bara när du gör i runt 100 km/h? Du nämnde att det även vibrerade när du kör i en rondell (svänger kontinuerligt vänster) - stämmer verkligen det? Ljudet? Vänta nu... Är det vibration eller oljud vi jagar efter? Vibrationer genererar ju dock ljudvågar, men man använder orden olika beroende på medium. Med vibrationer menar man ofta vågrörelser/svängningar i material, med oljud menar man ofta vågrörelser/svängningar i luften. |
|
Slangen: Vibrationen kommer när jag svänger som sagt vänster, och vibrationen gör även ett ljud som låter nästan som att däcket skrapar i.. Men de är inte däcket!! Vibrationen kommer när jag svänger och när ja kommer över 100-110km/h då känner jag de i ratten (men bara när jag släpper gasen).. Tror de är att när jag släpper gasen så släpper jag "antagligen" trycket på den saken som skapar vibrationen och den börjar vibrera! Hoppas du/ni förstår! :D |
|
Intressant! Är det exakt samma vibrationer du känner när du svänger vänster i typ 40-50 km/h (typ rondellhastighet) och när du kör i 100-110 km/h? Det finns möjligheten att det faktiskt är två helt separata fel/problem du jagar (ett som orsakar problemet vid vänster svängning och ett annat som som orsakar problemet vid 100-110 km/h). Angående vibrationerna vid 100-110 km/h, det låter mer som ett drivlineproblem (då det försvinner när du släpper på gaspedalen). Finns vibrationerna kvar vid 100-110 km/h oavsett vilken växel du har i (dvs omdet finns både vid typ 2500 rpm och 6000 rpm när du kör i 100-110 km/h)? Eftersom bilen är en 335d -08 så antar jag det är bakhjulsdrift (och inte fyrhjulsdrift) - eller hur? |
| Har du kollat dina hjullager? | |
|
Hmm.. Har inte testat med olika växlar. Får göra detta! Kan vara så vet ej. Är inte helt 100 på allt! Men Har vart inne på verkstad och dom hitta de inte.. Men har själv försökt felsöka lite och därför jag bytta Stabilisatorstag för den var helt slut.. Men kan de vara så att Stabilisatorstaget har vart så dåligt lite för länge att de har gjort "bult hålet" lite större så de blir en lite vibration där emellan! Ska dra ut med bilen nu med en gång och känna de du säger och försöka filma med ljud lite! (Y) Uppskattar alla svar och hjälp jag för (Y)(Y) Cykeltjuv: Neh de har jag inte men tror verkstaden kollade över dom! Brukar inte Hjullager gnissla när dom börjar bli dåliga? |
|
Nej, det som alltid går sönder i stabilisatorstagen är att kulleden slits ut och det blir ett glapp mellan kulan och skålen (och det är det som ger upphov till det där klapprande metalliska ljudet). Inga av felsymptomen stämmer in på dåliga stabilisatorstag/krängningshämmare. Förutom i ett fall jag såg där en främre krängningshämmaren vreds av (Volvo S60 har ihåliga krängningshämmare där fram) och trillade ned och började släpa i asfalten. Det var dock inga problem att klura ut vad som var orsaken till det oljudet :-) Precis som Cykeltjuv är inne på så lutar det åt mer hjullager, bromsskivor, fjäderbenslager, fjäderben eller liknande för problemet när du svänger vänster. Därför föreslog jag att du troligtvis har två helt separata problem. Nu kan problem med ovanstående komponenter även kunna orsaka vibrationer vid olika hastigheter när man kör rakt fram, så man kan inte helt utesluta att det är samma problem. Så vad som behövs är att försöka ringa in problemet, vilket inte alltid är så lätt. Men ett sätt är att ta fram så mycket information och ledtrådar som möjligt och på så sätt kan man börja ringa in problemet (eller iallafall börja leta i rätt ände). Så ut och prova och försök samla in så mycket information som möjligt! Ett annat sätt är att spänna fast en boliviansk dvärg under bilen, men pga kostnadsskäl används sällan den metoden (enlig Rob på American Body Shop). |
|
1:a klippet är på ljudet när jag svänger! Svårt att få de bra med ljud osv men försökte mitt bästa haha Kör i en rondell och gasar så de blir en påfrestning på just de hjulet! Och glömde svara på att de är bara bakhjulsdriven ja! Den vibrerar även på 3:a till 6:a i 110km/h ! Känner de i ratten och lite i sättet nu när jag verkligen fokusera! :) |
|
|
Har köpt ett helt fjäderben på skroten som jag har på just nu och problemet kvarstod! Skivorna fram och bromsklossar är ca 2 månader gamla! HAHA jo jag försöker så gott ja kan, gött att höra lite andra vinklar från andra/er! :) |
|
Första reaktion är differential/växellåda (just E87/E90 differrentialer var lite vanligare att dess hjullager blev dåliga och därför säljs många reparationskit till just dessa differentialer - men det brukade ge mer ett konstant tjutande/malande ljud)... Men får återkomma när jag funderat lite mer :-) Men filmen verkar visa motsatsen till vad du sa tidigare, oljudet verkar uppträda när du trycker på gasen (och inte när släpper upp gasen). Eller ser jag bara fel från filmen? |
|
Växellådan är överkollar och ny sköld med ny olja och allt! (Ca 2 månadersedan) haha ja de var svårt men de blev så att när jag gasar så får jag till ljudet för de blir ju den påfrestningen på de hjulhuset då! Som sagt svårt att filma för att visa de ljudet! Ljudet kommer ju som sagt bara från just vänstersvängar! |
|
|
Kompisen sa att jag skulle nämna att jag får öven de ljudet när jag kör fort och svänger skarp också! eftersom de blir samma påfrestning! |
|
Men får du EXAKT samma ljud och vibration när du sedan kör rakt fram i 100-110 km/h? Men då endast när du släpper på gaspedalen (och endast rullar utan gaspådrag)? Eller? |
|
När jag svänger får jag ljudet/vibrationen! När jag kör rakt får jag bara vibrationen! (släpper jag gasen vibrerar de lite mer) När jag kör fort och svänger skarpt för jag båda! |
|
Ok! Då lägger vi den där vibrationen i 100-110 km/h åt sidan för tillfället (och anser att det är ett separat problem). Fokus på oljudet vid vänstersväng + gaspådrag alltså (har vi tur så är det delvis kopplat till vibrationerna)! Då frågar man sig följande: Kommer ljudet från där fram eller där bak? Hur uppkom oljudet? Kom det plötsligt i samband med någon händelse, service eller incident eller har oljudet växt sig starkare och starkare under en längre tid? |
|
Yesbox! Ljudet kommer från höger fram, bara då de blir påfrestningen på hjulet! Ljudet har vart där från jag köpte bilen.. Har haft den i lite mer än 2 år och de har blivit värre nu på senare dagar! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.