|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
| Brukar själv frikoppla, lägga i rätt växel inför rakan och ta kurvan och sedan gasa vidare... Det ligger ju nått i det ni säger men man tappar mindre far om man frikopplar istället för att motorbromsa och sen så kan man ju gasa igenom kurvan men det är ju livsfarligt ifall det är halt. Men på banan så =) | |
|
Det beror ju på vilken situation vi talar om också, ifall det är på en grusbana eller på f1 bana eller ifall vi talar om en vanlig hal 90° kurva ute på Ekerö =) |
|
|
När jag skriver att jag gasar genom kurvan menar jag förstås inte plattan i mattan... Jämnt å fint gaspådrag räcker fint om det är halt. Torrt däremot, då kan man accelerera genom kurvan. Jag lärde mig att inte frikoppla i kurvor i lumpen när jag körde terrängbil... iofs 4/6-hjulsdriven, men det kan nog tillämpas även på en rwd. Tror super-dan slår huvudet på spiken i sitt uttalande... //Koffe, som bara snurrat mha provokation =) |
|
|
bra super-dan! Kan också sägas så här: Det är skillnad på att KÖRA genom en kurva och att ÅKA MED genom en kurva. ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Man kan även se det på det här sättet: Om du frikopplar så behöver du inte hålla reda på både motorns kraft och naturkraften, alltså en mindre kraft att hålla reda på i en eventuellt knepig situation men som sagt det beror ju på situationen och nej man har ju inte precis plattan i mattan i en kurva =) Om du vill ut å räsa så är det ju klart man accar genom kurvan men om det är knepigt så kör ner kopplingen, funkar bäst för mig och det är ju huvudsaken att var och en hittar en körstil som funkar bäst för sig själv, eller hur? | |
|
"huvudsaken att var och en hittar en körstil som funkar bäst för sig själv, eller hur?" Självklart är det så =) Fortsätt kör på ditt sätt, säkert lika bra som mitt! //Koffe, som tror att JAG kommer snurra innan jag(?) ;-) |
|
|
Koffe: Jag har redan snurrat en gång så jag tror inte jag gör om misstaget =D Hör av dig om sisådär en vecka när du själv har snurrat ;-) -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
|
Jag skulle nog vilja tillägga att om man vid uppkörningstillfället befinner sig på en slingrig 70 eller 90 väg och inspektören upptäcker att man frikopplar i kurvorna så kan detta vara tillräckligt för att man blir kuggad... Om detta inte säger tillräckligt om hur man bör köra i kurvor så vete katten... |
|
| Jag har fått lära mig att aldrig frikoppla i kurvor. Om man ger lite gas i kurvan så märker man att ekipaget blir mer stabilt. | |
|
Det är skillnad på att frikoppla i kurva och att frikoppla före kurva och lägga i växel och använda broms, går mycket smidigt och säker... Jag får ta å visa er nån gång ;-) -Jag kör 30 på täbyvägen- |
|
| Jag skulle förtydligat mig genom att skriva att jag lärt mig att aldrig åka på frihjul genom någon kurva, inte ens runt ett gathörn... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.