|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
| Vad tjänar man mest på om man räknar väg + förbrukad bensin? Att trycka ner kopplingen och frikoppla eller att motorbromsa? När du motorbromsar så förlorar du ju fart men bensinförbrukningsmätaren står på noll. Om man frikopplar så förlorar du ingen fart men bensinförbrukningsmätaren står på ca 0,2 liter milen.... Så vad tror ni, vad tjänar man bäst på? Brukar själv frikoppla =) | |
|
Gammal vana av att motorbromsa så mycket som möjligt. Det spar både bromsar och bränsle. Rent vetenskapligt vet jag förstås inte om det stämmer, men jag har en vana att motorbromsa på vått eller fruset underlag då det verkar generera färre avåkningar... MVH KJELLE |
|
|
"Verkar generera färre avåkningar"... Erfarenheten som talar eller Kjelle? =) Rent teoretiskt borde det väl vara tvärt om nästan... Bromsar du med färdbromsen så slår ju ABS:en in om du tappar greppet, det händer ju inte om du "låser upp" däcken mha motorbromsning? Fast jag motorbromsar alltid jag med... Fast om man oroar sig för vilket alternativ som drar minst bränsle kanske man skulle se över sin ekonomi eller överväga att köpa en Daewoo Matiz eller nåt annat med en slagvolym på under litern. Tror inte man kan mäta skillnaden om du så slår ut det över ett år =) |
|
| ja motorbromsar överallt å hela tiden | |
| Koffe: Du får ju matcha varven med gasen under nerväxling så slipper du låsa upp bakhjulen ;) | |
| Hehe, ja jag kanske borde ta å se över min ekonomi! Nä men skämt åsido så hade jag en diskussion med en bekant om detta så jag vart lite engagerad i problemet =) | |
ant |
angående motorbroms på halt underlag.. vid motorbromsning så bromsar endast bakaxeln.. för mig blir resultatet att bakvagnen åker i annan linje än framhjulen. vilket för mig generar fler avåkningar.. men det är klart om man inte mbromsar så hårt går det ju naturligtvis bra. att i stället ge gas vid uppkomen sladd har däremot räddat mig från avåkningar vid flertalet tillfällen.. =) dock så blir inte bränsleekonomin något bättre av detta.. =) |
| Vif kraftig motorbroms på halt underlag aktiveras ASC+T och förhindrar att drivhjulel låser sig. Saknas ASC+T är det inte att rekommendera motorbromsning vid halt väglag. | |
|
acey: Jo, jag får väl det... =) Var det du som atte bimmern i nån tegelvägg lr dyl i Gbg förresten? "Gick som på räls" om du förstås hur jag menar? Tänkte på din "äger föjande BMW"... //Koffe |
|
|
Haha nej men jag åkte förbi och förstår inte hur han lyckades (killen finns/fanns på forumet). Men rälsen är ISHAL när det regnar. Har haft ett par släpp som man fått hjärtat att bulta extra när man inte vaknat ordentligt på morgonen ;) Kollektivt är inte fel i rusningstid. Till kungsportsplatsen från mig. Gång: 21 minuter Kollektivt: 13 minuter Bil: 19 minuter |
|
|
Hehe... ok! Vet att han håller/höll till här på forumet, men jag kommer inte ihåg vem det var. Läste din profil å tänkte "han kan det va" =) Men då blev vi (inte) på det klara med det =) //Koffe |
|
| Nej vet inte om han finns kvar kanske skäms lite. Var rätt kul att läsa i GP vilket fall. Dock var det rätt ställe att göra det på (sahlgrenska) ;) | |
| Koffe, jag har fått beteendet genom min far. Han sa till mig att motorbromsa för att spara bromsarna när jag var liten och han kör samma röda mazda idag... | |
| powerkejll: om du motorbromsar så sliter du ju på motorn istället för på bromsarna som man lätt kan byta ut, eller hur? | |
|
Det är inga tvåtaktare vi åker i va ? :) Om vi pratar normala motorbromsningar så slits inte motorn nämnvärt, ligger man konstant mellan 5-7´rpm så är det ju lite annorlunda... -------------------------------------------- Länk |
|
| Hallå är det inte där man ska ligga??? ;) | |
| Exakt ;) Nä men jag vete inte riktigt hur det där med motorbromsning fungera men jag tycker att det låter logiskt att det tär mindre på motorn att frikoppla... | |
|
Jo, men jag pratar om de som "gubbkör". Själv brukar jag ställa upp den i varenda kurva med hjälp av motorbroms eller plattan i mattan! Ps. Min bil är till salu, någon som är intresserad? :)) -------------------------------------------- Länk |
|
| Lycka till med att få bilen såld hörru ;) | |
|
Jag vet vad du ska skriva i annosen funkar kanon. Säljes. e46 328i. Direktörsbil, använd som lätt shoppingbil åt frun. Ej körd när det regnar. Ej varvad över 3500 varv. Ännu mer offtopic. Hade glömt deleta annonser på min bil ringer upp en utlänsk tjej årsmodell 65 kanske. hij, bil finns kvar pris högstbjudande? hej nej bilen finns inte kvar måste tyvärr ha glömt ta bort annonsen var såg du den? higstbjudande skriver här vilket pris? Bilen är såld tyvärr. Går disskutera? Kanske (mumlar) minus 20.000 Eh nej den är såld tyvärr Var du bor? Göteborg Okij, jag bur i iskelstuna det är långt. JA okej men du bilen finns INTE kvar. Tyvärr Okej, vi åka göteborg nästa vicka kanske om bilen kvar vi komma. Hej då. Ja okej hej. |
|
|
Ha ha.... :) Bli inte förvånad om hon knackar på i dagarna... Några fler punkter i annonsen: "Bilen har rullat 8000 mil, aldrig körd. Bara frikopplad. Mycket bensinsnål, förbrukning blandad rullning, ca 0,2 l/mil." Kom o köp! -------------------------------------------- Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.