|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Vore kul att se vad en sådan annons skulle ge för resultat. Tycker många annonser brukar låta import 1 ägare i sverige körd av bmw direktörs fru i tyskland. Klart det låter ju bra :) Du glömde Bilen rullar även på michelin ekonomi däck 155/65/15 för extra bra rull! |
|
|
Blir inte besinförbrukningen alltid 0.0 l/mil när man motorbromsar en bil med insprutning ? 0.2 l/mil är väl en förgasarmotors respons på motorbroms. |
|
| Tillförseln av soppa stängs ju av när man släpper gasen och har ett varvtal på över 1200 varv, åtminstone om jag förstått M30-motorn rätt. | |
|
Stänger den av soppan helt vid gassläpp även på de tidigaste årsmodellerna? Har för mig att det infördes -83 eller -84......? --------------------------------------------- Länk |
|
|
Soppan kanske stängs av vid motorbroms. Men vi pratar ju om bromsning - var kom farten ifrån till att börja me och vad gick det åt för att bygga upp den...? Mvh Björn |
|
| Är det någon mer än jag här som har kommit på hur bra det är att frikoppla? ;) Kommer in i kurvan i 120km/h, lägger i kopplingen bromsar in en del och väljer rätt växel inför nästa raksträcka, tar kurvan i 90 och släpper upp kopplingen och räsar vidare =) Någon som känner igen sig? | |
| man lär bli kuggad på uppkörningen om man inte utnyttjar motorbroms??! och kör man där det är backigt är ju rekomenadationen att köra på samma växel uppför som nerför, dvs motorbromsa för att inte matta ut bromsarna! Och som sagt, på nyare modeller stängs soppatillförseln av = spara pengar. | |
|
Häl-tå bromsar och har rätt växel i hela tiden. Att frikoppla kan vara bra om man inte kör särskilt hårt. På det sättet får bromsarna jobba lite mer och man slipper rostiga skivor(särskilt bak) osv. |
|
| VillaRosa: Stämmer bra! På uppkörningen får du aldrig rulla med kopplingen intryckt, bilen ska hela tiden driva. Enda gången du får ha kopplingen intryckt är när du ska växla (tur va?) och när du står still vid rödljus med 1;an ilagd. Personligen använder jag ganska sällan motorbromsen numera...men ska försöka skärpa mig :) | |
|
Jag kör _alltid_ med gas genom kurvan. Att åka frikopplat genom en kurva när det är halt är inte att rekomendera, mycket lättare att få släpp då! Fast när det inte är halt växlar jag gärna ner nåt/några snäpp innan kurvan, motorbromsar till lagom hastighet och accelererar genom kurvan. Lagom till kurvan är slut är varvet lagom så nästa växel läggs i i början av rakan... //Koffe |
|
| MAn måste ju rulla på kopplingen fram till rödljus också såvida man inte vill åka kängrubil :) Så fort varvtalet sjunker uder 1000rpm kanske det är dags att börja tänka på att koppla. | |
| Koffe: vad är det jag hör? "Att åka frikopplat genom en kurva när det är halt är inte att rekommendera, mycket lättare att få släpp då!" Hmmm, tycker jag inte alls stämmer in på min bil, körde i Ekerö korsningen här om veckan å det hade regnat och plus att det lågn en massa olja kvar sedan asfalteringen... Gasade en aning i kurvan och fick sladd direkt! Gjorde en 180 och höger bak däck åkte rakt på trotarkanten och däcket åkte av fälgen en bit. Så det var bara att sätta på reservhjulet och åka till närmsta mack och fixa på däcket på fälgen igen... Sedan dess frikoppla jag alltid i skarpa kurvor då det är halt... Gas i hal kurva = 180 ;) | |
| acey: jo så är det ju naturligtvis, men bara om du har en snäll kontrollant ;-) | |
| nofx16: Är du ett fan av NoFx eller? Har ju typ alla deras skivor =P | |
318 iS |
Vad jag vet så fick man lära sig vad som är bra och inte bra med motorbromsning på trafikskolan då man var 17 år. Ni alla har säkert kört tusentals mil och inte har fattat vad som är bra och inte bra. acey: Jag håller på att skratta i hjäl mig. Du är så j-a rolig. |
| 318 is: Det är skillnad på att köra bil och att KÖRA bil! | |
|
I bilskolan lärde de i alla fall ut att man absolut inte ska frikoppla i kurvor... Det finns ganska så mycket erfarenhet bakom framtagandet av läroplanen skulle jag tro... |
|
|
I bilskolan fick man även lära sig att köra lagligt =D Läs vad jag skrev ovan om 180 =) Kan inte se varför det ska vara farligt att frikoppla i kurvor? Någon som kan komma med en fysikalisk förklaring? |
|
|
att rulla frikopplat i kurvor gör ju att man tappar en massa fart, som man måste ta igen. Och då har konkurrenterna redan försvunnit. Nej, växla ner före kurvan och nyttja motorbromsen eller växla ner senast i ingången till kurvan och upp med kopplingen. Dra på genom kurvan och du kommer som ett spjut ut på rakan. Då har du full koll hela tiden. Kanske nån med erfarenhet av rally eller bankörning kan verifiera detta? ______________________________ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
| Den fysikaliska förklaringen finns i körkortsboken. Men om man absolut inte orkar läsa den så har det just med naturkrafter att göra. I en kurva strävar massan utåt. Detta motverkas till viss del av att bilens drivning strävar i vägens riktning. Om du frikopplar är du helt och hållet utelämnad till naturlagarna... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.