AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.483

Spaken till vindrutan, jordar den eller spänningssätter relät?

Sida 2 av 2
He
330
HenrikA
535D Touring M-sport 2009
M5 3.8 1992
M535 1987
tror nästan det är något jordfel eller instrumethuset som är kass, läser man lite så har jag inget av vanligt förekommande fel för GM..

Allt hände så plötsligt med, vetifan alltså..

Att ADV relät är draget typ hela tiden (trots att det inte brummar) och är varmt måste ju betyda något iaf.. vad vet jaq inte ännu.

Men du sa att ADV relät skickar +12v till spolarpumpen ?

måste gå igenom alla scheman ordentligt men dom känns inte så himla kompletta som jag velat samt att vissa grejor inte verkar stämma..

Funderar skarpt på att bygga nya kretsar till varningsblinkes och spolarpumpen, frågan är isåfall om torkarna måste gå samtidigt som pumpen eller om man kan ha dom på separata knappar så att säga.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
liten uppdatering här, vetifan hur det kan komma sig men nu efter att jag monterat dit en ny blinkers-sockel och lampa till höger framblinkers så funkar spolningen..

Kan ha tagit fel kontakt också men jag har för mig att jag testade alla som gick (allt annat vore ju dumt)

Nu funkar vindrutespolningen iallafall :)

Märkte dock att Vindrutetorkarna slår i huven innan dom vänder, tror det var vänster torkare. är det ny torkarmekanism som behövs kanske, den kändes lite "slapp" uppåt, precis som att den borde vara mer tryckt mot rutan.

Nu ska jag bara göra lite småpill och uppfräschning sen blir det in till besiktningen, måste bara få igång hastighetsmätaren och helst varningsblinkersarna också!
Visa användare
ProPro-medlem
13.397
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Märkliga kortslutningar till jord, märkliga spänningsfeedback in i elsystemet, glapp i kontakter och kablage och trettioåttatusenfemhundratrettiotre andra saker kan ändrats/korrigerats i samband med reparationen :-)

En grundregel vid elektrisk felsökning är att röra ett absolut minimum av saker när man utför felsökningen - finns inget mer frustrerande när felet finns där och sedan röjer man runt lite och sedan är det borta. Dels har man förlorat möjligheten att felsöka med felet närvarande (ibland ett måste) och dels vet man inte var på alla hundratals ställen man var och ryckte som återställde det - om det ens fanns en koppling! Ännu värre är det om man gör detta till en kund, du har inte så mycket annat att göra än att släppa iväg den och troligtvis kommer kunden tillbaka en vecka senare med samma fel. Felsöker man för sig själv så är det inte lika farligt såklart.

Nu fungerar den, så nu får vi hoppas den gör så ett bra tag! Om inte, så är det bara att börja felsöka igen :-)

Jo, torkarmekanismen brukar börja glappa efter en del år och massa mil. Såhär såg min torkarmekanism ut när det begav sig och en liten animerad gif-bild var det fräckaste man kunde ha på en hemsida tillsammans med blinkande text och bakgrundsbilder som gjorde all text oläsbar :-)
Länk

Så börja med att demontera vindrutetorkararmen och känn på den splinade axeln hur lös den är.
He
330
HenrikA
M5 3.8 1992
M535 1987
Bmw_slangen, jag skriver mitt inlägg här också, vad tror du om detta?

Letade bland scheman och hittade att den första kontakten som själva givarens kablar hamnar i heter x260 och sitter under baksätet, fick inte isär kontakten men kunde mäta på kablarna 3 och 4 från åvansida kontakt, 0vdc var det där, men det kan det ju vara om givaren i diffen är "stängd", så jag måste försöka få isär kontakten och mäta upp mot IC enbart.

Hissade upp bilen bak, hoppade in och startade & la i 2an så hjulen bötjade rulla samtidigt som jag mäter på x271 pin 8 och 10 (instrumenthuset). Dessa kablarna kommer från diffen och där får jag utslag enligt filmen, gasar jag så ökar spänningen, observera att om jag mätte mellan 8 och 10 så blev det 0v? men mätte jag med bara plus proben på antingen 8 eller 10 så fick jag samma fenomen som på filmen. (minus proben var inte ansluten till någonting)

Det verkar som att givaren skickar signal hela vägen fram till instrumenthuset?

Länk

Vad tror du? beter den sig som en frisk givare? Isåfall lär ju problemet ligga inne i IC dessvärre.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.