|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej. Gällande E34. 1992 Jag undrar om någon av er vet med säkerhet om spaken till vindrutespolningen jordar relät när man spolar eller om den skickar en +12v ? Jag håller på och felsöker varför relät till spolningen inte drar, sluter man relät för hand så går pumpen, är det så att spaken jordar så är jag säker på att det är relät. Mvh | |
![]() 13.397 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Nu kan jag bara tala för min E34 535i -89 som har ADV, men där jordar spaken själva spolarpumpen (och vindrutetorkarreläet, som drar när nyckeln är i ACC, RUN eller START, ger i sin ut spolarpumpen spänning). Men med icke-ADV kan det säkerligen vara annorlunda. Bäst om du kollar själv! Länk |
|
ok tack! Jag har spänning fram till reläsockeln (relä 1389002) så fort tändningen är på. Testade mäta mellan alla stift i sockeln medans farsan höll in spolar-spaken men det kom ingen ny +12v på något av stiften då iallafall, därav jag tänker att spakarna jordar vid tillslag, det är ju rätt vanligt förekommande. Relät heter "headlight washer relay" typ, men verkar gå till den vanliga spolningen till rutan också, rätt logiskt eftersom att de ska spruta samtidigt. Jag verkar ha ett vindrutetorkar-relä under baksätet också, som var överraskande varmt när jag tog i det utan att ha kört torkarna, jag reagerade på det iallafall. Torkarna går iallafall som dom ska när man trycker in spaken för att spola men spolarpumpen startar inte, känns som att det är relät till spolningen som är kass.. mer exakt så är det en m5 3.8 -92 |
|
|
tack för PDFerna förresten, har dom på datorn men har inte lyckats hitta något ännu, ska ta mig en närmare titt. Skulle det inte funka med det nya reläet till spolningen då så vet jag att det kan kanske påverkas av vindrute-reläet under baksätet också. Edit, tog mig en titt nu, sidan 6160.0.02 så ser man att spolarpumpen ska vara spänningssatt hela tiden ifrån säkringsboxen och att "spolar-pumps-relät" jordar ner pumpen. Spolarpumpsreläts spole dras via en minus ifrån "general module"? som jag tror/borde vara instrumentpanelen? Spakarna går väl dit kan jag gissa. isåfall är det nog relät som är kass eller kombiinstrumentpanelen. Edit2: efter lite googlande om "A1 general module e34" så kan jag komma fram till att det inte är kombiinstrumentet som är general module iallafall utan en egen liten låda. |
|
Sid 319. Jag timade mig själv och det tog mig 5.5 sekunder att hitta den sidan (inte öppnat dessa på länge). Rubrik står överst så den är bara att dra i sidebaren och hålla ett öga på var ungefär man är i rubriken. :-) Hmmm, relä 13890002 - är det det där 8-stiftiga reläet? Heter det så? Eller är det K5 som är ett vanligt 4-stift relä? Var sitter det, i FPDB (Front Power Distribution Box)? Men mäta bara efter +12 ger ju inte så mycket info. Du har alla pinnar på reläet, du har en workin assumption hur det borde vara kopplat. Bara kör på att köra de traditionella tester en efter en, kolla bra jord, kolla spänning, när/var/hur, kolla vad som saknas, kolla vad som inte saknas, göra sedan override på reläet och notera resultet. På de flesta reläet är även interna schemat ingjutet. Så vad hade du på de standardiserade terminalerna 30, 85, 86, 87? 85 och 86 är alltid control side, medans 30 och 87 alltid är load side. Exempel på det klassiska orange bränslepumpsreläet |
|
tack, det var inte många sidor ifrån där jag var :) Som jag ser det så har inte torkar.reläet något direkt att göra med spolarpumpen, inte mer än att båda utgår ifrån "general module" Torkarspaken (wash) -> GM -> spolarpumpen torkarrelät verkar vara styrt ifrån "relay module" och GM. Spolarrelät är ett med 7 pinnar helt utan ingjutningar tyvärr, såhär ser det ut: Länk Så om det inte är spolarrelät som är kass så känns det som att jag borde ta mig en titt innuti "general module", dessa har tydligen 5 kondingar som brukar gå sönder. Som sagt så var torkarrelät (det som sitter under baksätet vid GM misstänkt varmt, kanske är någon halv-kortis i det, dock så funkar ju torkarna som dom skall, men jag reagerade på att det var väldigt varmt när jag tog upp det i handen. Det ska det ju inte vara om bilen bara står med tändning på antar jag. |
|
Hmmm.... 7 pinnar på vad vi tror är spolarreläet. Var sitter detta spolarrelä? Problemet med dessa elscheman är att de är för den nordamerikanska marknaden, och speciellt kring lyse och dylikt så skiljer det sig åt ibland. Kollar man i PDF'en så verkar inte det elschemat stämma överens med hur det ser ut på din bil. Tittar jag i Bentley (som också är för den nordamerikanska marknaden) så sitter det ett separat washer pump relay som har 5 pinnar. Ja, på nyare årsmodeller verkar allt gå igenom GM precis som du säger (fast du skriver spolarpump - men jag tror du menar spolarpumprelä - men det är en ganska stor skillnad). (Jord) <-> (Torkarspak) <-> (GM) <-> (Spolarpumprelä) <-> (Fuse) Ja, GM är en av de misstänkta. Men det kan vara multipla fel, det kan vara fel någonstans. Har du gjort en 100% funktionalitetskontroll på ***ALLT*** utanför GM-modulen? Dvs ***ALLT*** som händer mellan (Jord)<->(GM) och ALLT som händer mellan (GM)<->(Fuse). Detta är vanlig tradionell felsökning, för att med säkerhet veta att GM är enda problemet och att den måste bytas så måste du verifierar du detta. Ren traditionellt divide-and-conquer strategi. Har du en bra fungerande jordslinga från (GM) till (Jord) som kan bära ström? Här handlar det bara om mindre strömmar, så koppla loss GM och ta en vanlig glödtestlampa (de skapar typ 100mA) koppla den mot +12V och sätt sedan spetsen mot korrekt pinne i kontaktstycket. Den ska inte lysa nu. Dra i spaken för spolning. Nu ska den lysa. Fungerar inte detta MÅSTE du felsöka här INNAN du gör någonting annat. Sen ska du se till att du har en bra spänningsslinga från (Fuse) till (GM). Samma sak, ta din testlampa och koppla den till jord istället och sätt nu spetsen mot korrekt pinne i samma kontaktstycke. Nu ska den lysa och samtidigt ska spolarpumpen gå. Fungerar inte detta MÅSTE du felsöka här INNAN du gör något annat. OBS! Testa testlampan VARJE gång innan du mäter. Spelar ingen roll om du provade innan, prova ALLTID innan att du fått kontakt med spänning/jord som du förväntar dig! Tänk på en sak, vi har nu bara provat in/ut-matning på två pinnar till GM. Fullt möjligt att denna funktion inne i GM är trasig. MEN! Det betyder inte att GM är trasig eller att det hjälper att byta GM! GM är beronde av andra externa signaler, främst då spänning och jord. Om en sådan saknas eller fungerar dåligt så kan det upplevas som att GM inte fungerar, men i verkligheten så ligger felet 5 meter längre bort i en halvtaskig jordsplines långt inne i en kabelbunt :-) EDIT : Det viktiga här är att göra en systematiskt och extremt noggrann felsökning, exempelvis finns det alltid risk att det finns flera fel. Är det fel på bara GM? Eller är det fel på en kabel utanför GM ***OCH*** inuti GM? Byter man bara GM slentrianmässigt så står man där med vad man kan tycka sama fel. Och köper man begagnad så undrar man om den nya begagnade hade samma fel eller annat liknande fel? Kanske är det fel på strömmatningen till GM? Och problem inuti GM och dålig kabelanslutning utanför GM? Ja, du förstår vart jag vill komma :-) |
|
Mitt spolar-relä "headlight washer relay" sitter i motorrummet ensamt med 2 andra reläer (gula vanliga reläer) , på samma sida som "huvudsäkringsboxen" fast lite längre ner förbi fjädertornet, öppnar jag relät och sluter kontakterna för hand så går pumpen. Jag har inte alls felsökt noggrant utan mer dragit vissa slutsatser som inte måste stämma överrens med verkligheten. jag ska absolut göra så som du sa, se så att jag har jord/+12v fram till boxen osv, går det med en vanlig 12v/5w lampa ? Min varningsblinkis slutade också hastigt fungera, har bytt knapp då den förra var paj men det funkar fortfarande inte, när jag låser och larmar bilen från dosan så blinkar alla blinkes och knappen blinkar också. Men inte annars. Vet inte om det kan ha något samband, jag har ju ryckt hela kabelhärvan ifrån motorkontakten och skruvat dit ett annat sprut, vet inte om det kanske är några stift i motorkontakten som ska vara jordade? har vissa schema på funktioner som oljetemp, tryck , varv osv som jag kopplat in mig på men det är ju ett gäng kablar kvar. Dock funkade varningsblinkes, spolarpump, hastighetmätare oav innan med detta sprutet. Men tanken har slagit mig att jag kanske hade behövt vissa grejor i motor-kabelhärvan till övriga bilens elsystem, är det något du kan se i schemat tros? Om du har tid dvs, jag är ingen hejjare på att hitta rätt bland sidorna än men jag ska såklart försöka! |
|
Aha, det sitter i auxiliary reläboxen. Detta är vad jag syftar på med FPDB Länk Och detta är auxiliary reläboxen, som sitter precis som du säger lite framför FPDB, men på min E34 535i -89 var den helt tom - men jag gissar på det är här som det röda reläet sitter? Länk Nu blev det ju lite problem, för alla elscheman påvisar ett vanligt 4-stift relä. Men uppenbarligen sitter du med 7-stift relä. Det gör ju felsökningen lite knöligare, tillgång till korrekt elschema är nästan en nödvändighet. Ok, så när du öppnade reläet och fysiskt slöt reläet (vilket är samma sak som att brygga load side av reläsockeln) så gick spolarpumpen. Isåfall har du iallafall verifierat en del av systemet, vi vet då att hela load side av reläet och systemet utanför är helt intakt och fungerar utmärkt. Således är det control side av reläet som behöver undersökas. Men det är 7-stift reläet gör det lite knöligare. Om vi inte har ett elschema över det där så får du klura ut det själv. Vad vi först och främst måste veta är vilka stift som står för control side av detta relä. Sen hade det varit intressant att veta vad de andra 3 stiften har för uppgift och hur de är kopplade. @HenrikA : Men först och främst - vilka stift på detta relä är för control side? När du sedan klurat ut vilka stift som är för control side, då har vi fortfarande problemet att vi inte vad de två stiften för control side går till. Men det går att komma runt.... När du identifierat vilka stift som är för control side, mät då i sockeln efter spänning på dessa två stift. På ett av dem ***bör*** du ha +12V med tändnyckeln i ACC, RUN eller START. När du identiferat den pinnen, samt att du ***faktiskt*** får spänning där så kan med relativt stor säkerhet säga att den andra pinnen är styrningen som går till spak/GM. Isåfall är detta en ground side switch konstruktion, dvs en krets som slutes genom att man har en öppen del av kretsen mellan förbrukaren och jord. När du kommit så långt ska du försöka identifiera vilket stift på GM-kontaktstycket som går till detta spolarpumprelä. Börja enkelt genom att köra kontinuitetstest med multimeter mellan reläsockeln och GM-kontaktstycket. När du känner du säker på att du hittat rätt så kan du ta din testlampa som är ansluten till jord och röra vid denna pinne. Vad du gör då är att du agerar GM och sluter kretsen mot jord, du ska få reläet att dra och därigenom få spolarpumpen att gå igång. Yes, en vanlig 12V5W lampa duger alldeles utmärkt. Det ger en ström på runt 400mA vilket är helt ok. Nja, har man lekt i elkablaget kan vadsomhelst ha hänt. Speciellt om femtiåtta andra gjort samma sak innan dig. Fast just denna funktionalitet har ingen direkt koppling till motorstyrsystemet, så i det här fallet borde det inte spela någon roll. Men eftersom vi vet om detta så får man vara extremt försiktig vid felsökningen, utgå ifrån att allt inte är som det borde vara och inte förutsätta något utan kontrollera varje detalj. Nej, helt omöjligt för mig att kunna se vad som behövs och inte behövs. När man byter elsystem och motorstyrsystem så är du on your own - det är bara du som vet vad som gjorts. EDIT #1 : Aha, nu fattar jag vad du menar med relä 13890002 :-) Är ju reservdelsnumret på "head lamp cleaning module", dvs 61 35 1 389 002 i fullt utskrivet format. Länk Just den tvisten med head lamp cleaning gör ju att flera saker i detta system och elschema ser annorlunda ut. Men vi verkar troligtvis ändåså hittat rätt, så no big deal. Är lite högre än vanliga och ser ut såhär - eller hur? Länk Länk Länk EDIT #2 : Aha! När jag såg det där reläet så påminde det om mitt ADV-relä Länk Och i Bentley så finns ett schema över detta ADV-relä. Sen fluktade jag på elschemat för en 1992 wiper/washer och där finns samma typ av konstruktion som ett ADV-relä, fast de kallar det Relay Module! Aha! Vi har nog inte rätt elschema. Allt visar att detta sitter i Relay Module, men för din bil verkar det ha brutits ut och är placerat i sett separat relä. Flukta nu på sidan 320 i PDF'en för elschemat, där står A5 Relay Module. Det är iallafall ett elschema över ditt röda relä. Bingo! Det tråkiga är att det inte är direkt kopplat till spolarvätskepumpen, iallfall inte PDF'en med elscheman. Fast nu kan du iallafall se hur reläet är uppbyggt! Vad man kan konstatera är nog att de elscheman har du inte så stor nytta av, de verkar inte stämma på din bil. |
|
tack för infon, det är som du säger, allt verkar inte stämma helt överrens.. Te.x givare som oljenivå och oljetryck/temp, står ju i schemat att det går rakt in i "instrument cluster" alltså kombiinstrumentet, men i verkligheten går de ju via motorkontakten, kunde gjorts mer tydligt, ifall jag inte missat det bland alla 570 sidorna då. Jag söker förbrilt efter någon som kan renovera mitt kombiinstrument, har kollat med OBDtuning och ett företag till men ingen av de kan, är rätt säker på att något är paj i detta och på dessa modellerna så går ju nästan allt via instrumentpanelen, så strular den så kan man få alla möjliga problem. Vore bra att kunna utesluta den helt iaf. Från en sak till en annan. Jag har beställt ett nytt relä som bör komma imorgon eller onsdag, har jag tur så är det relät som pajat, inte helt ovanligt, speciellt inte 25år gamla grejor. Tjejen fyller år idag så har inte hunnit felsöka något om jag ska vara ärlig men jag är riktigt taggad på att försöka hitta felen, hade problem med att generatorn inte laddade, köpte ny generator och kopplade förbi kombiinstrument osv men tillslut visade det sig vara brott på kabeln mellan startmotor och generator (+v12). Mycket småfel som sagt. Om man nu skulle kunna komma fram till att det är te.x GM som är paj, kan man köpa en begagnad och sätta dit eller behövs sånt kodas in på såna här gamla bilar också? Återkopplar om hur det går :) |
|
Doh! Tyckte jag kände igen det där röda reläet :-) Har ju ett sådant till salu (50 SEK) Länk Nej, GM behöver inte programmeras in. Generellt behövs inga boxar programmeras in på E34 (undantag är såklart EWS och pluggen i instrumentklustret). Ännu en sak som gör allt så mycket enklare på dessa modeller, inget krångligt inkodade. Se mitt rabblande nedanför. Det är bara om bussarna i bilens elsystem. Du kan inte byta en enda komponent utan att den måste programmeras / initialieras med rätt program eller sekvens. Byta vanliga spridare på en direktsinsprutad bensinmotor? Då ska spridarna kodas in. Byta storlek på batteri? Då ska det programmeras om. Byta DME eller CAS som vi kan göra på dessa bilar? Glöm det... Kolla noga upp nummer på GM. Enda jag har liggandes är från E34 518i, och den vet jag att den bara passar på "low-end" modeller som 518i och 520i. Länk Länk Och även om jag hade haft kvar min GM från min E34 535i så är jag ganska säker på att den inte var rätt för din modell (dels var min en 89 och sen var den lågutrustad och inte omöjligt 540i/M5 hade annan typ än de andra). Men för skojs skull, ta en titt vilket nummer du har och jämför med vad jag hade på min E34 535i. Det var denna nedan och hade reservdelsnummer BMW 61 35 1 379 740. Länk O nej, väkdigt lite går igenom instrumentklustret och elektroniken i dessa bilar är rena stenåldren jämfört med bilar från idag. "You ain't seen nothing yet" skulle man kunna säga... Tror inte du vill se heller, å andra skulle du uppskatta hur löjligt enkelt systemet du har framför dig är :-) Exempelvis integrerade Jaguar på facelift S-Type modeller mer eller mindre en komplett gateway och router för deras CAN-bussar inuti deras instrumentkluster. I princip ALL kommunikation gick igenom instrumentkluster och då pratar vi riktiga bussar i form av olika varianter av CAN. Ta en titt på en modern bil, kolla alla typer av bussar och busstopologier du har. Felsöka med multimeter? Bara att lägga ner... Du har K-bussar, P-bussar, I-bussar, D-bussar, M-bussar, BSD-interface (generator, IBS, diesel preheating, oljenivågivare och elektrisk vattenpump pratar alla IBS med främst motorstyrenheten)och olika varianter av CAN-bussar (du har CAN, K-CAN, F-CAN, PT-CAN), du har byteflight som är ett optisk stjärnnätverk, du har MOST som är optiskt ringnätverk... Sen har du gateways mellan de olika bussarna och nätverken... Och det är numera relativt vanligt att en "finess" på bilen innefattar kommunikation med ofta 5-8 olika moduler på ett eller annat sätt. Alla moduler pratar kors och tvärs mellan varandra. På en vanlig lågutrustad modell så finns det minst över 20 olika styrboxar/enheter som kommunicerar över någon typ av bussar. På en modell med många finesser är du uppe i emot 80 olika styrboxar/enheter där mer avancerad kommunikation än späning/ingen spänning ska ske. Ta en sådan enkel "finess" som Start&Stopp, det är över 14 komponenter som agerar input/output till då främst motorstyrenheten (DME-styrboxen, CAS-styrboxen, startmotorn, instrumentklustret, MSA-knappen på instrumentbrädan, hjulsensor, IBS-modulen, motorhuvbrytare,bälteslåsbrytare,kopplingspedallägesgivaren, bromsservovakuumsensorn, växelväljarsensor, klimatanläggningen och så vidare). Ett skitfel på en relativt oviktig komponent inkopplat på ett CAN-nätverk kan sänka hela nätverket (vilket ofta kan resultera i att du bara krypa fram med bilen eller inte köra den alls). Hoppas jag skrämde dig nu - så du med glada steg och glädjeyra stormar ut till ditt otroligt enkla system för felsökning :-) |
|
Tack för svaren :) kanske är rätt lätt elektronik i e34 ändå ;) Har inte hunnit åka till garaget och meka med bilen mer än att testat mitt nya (beg) relä. Och det funkade inte med detta heller. Verkar som många har problem med LKM och GM modulerna så nästa steg efter lite felsökning kommer nog bli att kolla repair diy;s av dessa och försöka laga de. Eller försöka få tag i nya boxar om det inte går att laga. Ska montera ur dom imorgon och anteckna artikelnummer. Verkar vara typ samma boxar på de flesta e34/e32 ifrån -92. Himla lustigt för spolarna, hastighetsmätare m.m funkade för något år sedan och den har bara stått.. mestadels utan batteri dock.. men kan ju hända bevisligen. :) Nu har man helgen räddad iaf ! |
|
|
idag har jag lött om LKM och relät till spolarmotorn men utan framgång, får nog beställa nya kondingar till general modulen och testa det.. tycker det är konstigt att mitt relä under sätet "wiper pressure control relay" är varmt hela tiden, även precis när jag låst upp bilen efter att den stått över ett par dagar.. Ska det vara så? precis som att det går massa ström igenom det hela tiden. Har ju bilen på underhållsladdning men förut vet jag att det kunde gå lite tjuvström.. |
|
Nej, det är inte normalt. Värme är energi, så den energin måste komma från någonstans. Och när bilen står stilla så kan det bara komma från batteriet - energi från bensinvärmare, solcellspaneler, plasmareaktorer och evighetsmaskiner utesluter jag då det är högst osannolikt :-) Men har du ADV på din E34 M5 -92? Trodde de bara hade det de första åren. Vänta nu, kom inte S38B38 först 1993? |
|
vet att bilen dragit lite tjuvström förut, kanske hittat boven till det då, eller iaf hittat en del av det som felar. Återstår att se vilken modul eller vad det är som drar det reläet, det klickar såfort man stoppar i det. Nu vet jag ju inte iofs om relät är draget när bilen är låst och larmad men allt lutar åt det, kände på relät kanske 30 sek efter att jag öppnat bilen och då vart det väldigt jummet redan. Jag vet inte om jag har just det ADV relät men jag har ett typ likadant, som på min -92 sitter på den plats där "electric power protection relay" sitter på denna bilden: Länk det svarta nere i hörnet märkt " wiper pressure control" sitter alltså där det gula sitter som jag nämne åvan och inte där det sitter på bild. Jag sökte på artikelnummret innan och fick då fram "wiper pressure relay" så det vet jag att det är. Länk Läste igenom tråden du länkade och när han förklarar problemet så dånar det om någon motor eller vattenpump framtill vid vänster torkare om jag inte låser bilen utan bara låter den stå.. Glömde låsa bilen en dag och när jag kom in i garaget så stod den och surrade, tänkte att det var pumpen till värmepaketet, den sitter ju typ där också.. men det skulle ju kunna vara den där Motorn ni pratar om i tråden du länkade. Så just nu är problemen: * Spolarpumpen går inte, går när man sluter relät i AUX boxen manuellt. * wiper pressure realy är varmt och verkar konstant slutet (även om det inte surrar fram vid torkaren) *11.40volt vid halvljusen så dom funkar inte? borde inte ljusen vara tända vid 11.4v? De funkar om jag lägger 12.4v på dom. * warningsblinkes funkar inte trots ny knapp, låser jag bilen så blinkar alla blinkes inkl knappen. *Hastighetsmätaren slutade fungera plötsligt. Något jag ska göra nu är: * beställa nya condingar till GM ( Länk ) * Byta jordkabel till motorn samt ta loss och putsa jordpunkter jag hittar i bl.a motorrummet. *Mäta kontakten till varningsblinkes knappen och se så jag har 12v fram dit. *Kontrollera strömställaren till lyserna ? De mesta av felen jag rabblar ( förutom lyserna fram? ) verkar härstamma ifrån GM. Sen intill GM sitter ju relay module, den har jag inte satt mig in i något ännu men jag har för mig att den boxen mest styr vindrutor, centrallås och lite sånt i bilen. idag har jag monterat på insugsplenum och dragit in vevhusvent m.m. till besiktningen i vår, måste bara lösa dessa elproblemen. Mycket nu men, vet du om E34 tar hastigheten till kombiinstrumentet från något annat än givaren på diffen bak? Te.x vänster ABS sensor eller något? - Ska beställa en ny givare på diffen och testa. enligt scheman du skickade så ska givaren gå rakt till instrumethuset sen vidare ifrån instrumenthuset till ECU (som idag inte finns). Hasstighetsmätaren ska och har funkat utan original ECU. ABS började lysa i samband med att hasstighetsmätaren dog för ett år sedan typ, nu lyser inte ABS längre men mätaren är fortfarande död. även tank-mätaren ballade ur efter att jag rivit ut motor-kabelhärvan, visar typ fullt nu när det är fullt men sen fastnar den på kanske 20L eller så, väldigt opolitlig, därför misstänkte jag att jag råkat ta med mig något ifrån motorhärvan (hela härvan efter motorkontakten är väck) som tillhörde instrumethuset, typ någon jordning eller så. Eftersom att det var över 5år sedan jag gjorde det så kommer jag inte ihåg exakt.. alla problem har kanske inte med varandra att göra men vi lär sortera lite bland dom, huvudsaken är ju att allt som krävs för besiktningen i höst funkar :) S38b38 kom -92 :) |
|
Svarar lite i omgångar. Angående om du har ADV eller så kan du kolla det på din vänstra vindrutetorkare (var bara förarsidan som hade ADV). Först och främst så ser torkararmen annorlunda ut. Den har en extra "vipparm" med insexskruv i mitten. Länk Systemet har även en liten pinne i mitten av den splinade axeln (där vänstra vindrutetorkararmen sitter monterad) Länk Sen går det två kontakter till vindrutetorkararmaturen - man kan se dessa relativt enkelt. Den svarta går till vindreutorkarmekanismen och den vita går till ADV. Länk Länk |
Information om hastighet kommer endast ifrån givaren på differentialen. Rekommenderar starkt att testa givaren innan du beställer en ny (och undvika onödig kostnad). Väldigt ovanligt att de slutar att fungera. Tycker många bara öser ut pengar på att köpa nya delar i rena rama chansningar, varför kan ingen ösa lite pengar över mig nån gång istället? :-) EDIT : Problemet med att bara byta en komponent, som många göra, är att de aldrig tänker på signalintegritet. Det går massa kablar och kontakter också, dessa glöms ofta bort. Hur vet vi att kablaget mellan sensorn och instrumentklustret är helt? Byter man bara sensor utan att felsöka så får man aldrig reda på det, man byter sensor och det hjälper inte och man lägger undan den delen av felsökningen och fokuserar på tex instrumentklustret och byter det - och det hjälper inte. Och sen står man där... Glömde ju såklart info om hur man mäter (om du väljer att göra det), bäst är om du har ett oscilloskop. Men i den här tråden tar jag upp lite om detta, alltifrån oscilloskop till stämjärn :-) Länk |
|
Länk μM ? (mikromega) Ska väl vara μF (mikrofarad)... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| japp det ska det vara :) uF alltså. | |
|
nu har jag fått mina nya kondingar, ska byta dessa och återkomma om resultat :) |
|
|
Kan konstatera att det inte är samma GM på m5 som "övriga" e34, inte samma kondingar och ett extra uttag undertill. Så det var bara att sätta ihop den och försöka se glad ut igen och hoppas på att det inte är den som strular. ADV verkar jag ha också, det började brumma fram-vänster när jag var i garaget och då kunde jag känna att torkaren trycktes mot rutan + att det vibrerade i den. Så den lever ju lite sitt eget liv också, slutade dock när jag låste och larmade bilen.. men ändå, så ska det ju inte vara. trött blir man :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.