AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.321

Funderar på att köpa e91 3-serie, helt ny på BMW, råd och tips?

Sida 1 av 2
Tja.

Funderar på att köpa en 3-serie, om jag förstått det rätt kallas modellen för e91, alltså en kombi mellan 2006-2012. Min enda erfarenhet av BMW sen innan är en 325 e36 som tuktades duktigt som isbil under flera år. :)
Bilar generellt förstår jag mig dock på och är hyfsat duktig på att skruva.

Jag vill ha en bil som bara funkar och tar mig dit jag ska. Prestanda och bus har jag andra bilar för, detta skall enbart vara en arselfraktare från punkt a till punkt b, så det är främst 320 jag tittat på.
Motorkoden skall tydligen vara N46-B20 i dessa bilar.

Finns det några kända fel eller brister i dessa? Jag har läst en del om läckande spridare, men det verkar vara främst i 330 modellen med direktinsprutning. Har även 320 dessa problem?
Har även läst om kamkedjeproblem. Finns det något enkelt sätt att exempelvis mäta kamkedjesträckning, eller är det lyssna efter rassel som gäller?
Det kom tydligen en uppgradering någonstans runt 2008 som gav 320'n 170hp istället för 150hp. Vad skiljer däremellan, är det en helt ny motor eller har dom bara skruvat upp effekten lite? Går det i sådana fall att själv skruva upp 150 hästarn till 170?

Något annat man ska kolla efter specifikt? Vilka modeller/utrustningar är det man ska titta efter?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Om du inte får så mycket svar så nyttja sökfunktionen på forumet så hittar du redan mycket skrivet.

Om en bil bara ska fungera och ta dig från a till b så finns det ju andra märken än BMW. BMW kostar ju ofta lite mer än andra bilar för oss som tycker bilkörning är lite mer än bara ta sig från a till b.

Istället för att fundera på att skruva upp effekten på en icke-turbo-bil så är det bättre att direkt köpa den starkare versionen.
Jag har sökt åtskilligt i forumet men tycker faktiskt det är väldigt lite vettig info skrivet.

Jag förstår att BMW kostar mer, och det gör mig ingenting. Det jag försökte påpeka var att jag behöver inte ha en prestanda bil, det har jag redan ett flertal andra bilar till. Jag vill ha en bra, driftsäker bil att förflytta mig med, och BMW verkar passa in bra där.

Vad skiljer den starkare versionen ifrån den svagare? Bland många andra bilmärken är det oftast bara mjukvaran som skiljer olika motorstyrkor åt, är det likadant på BMW?
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Det är olika motorer, N46 och N43.
Länk
Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Där ser man.
N43 verkar ju vara direktinsprutad och kanske därmed drabbad av problemet med läckande spridare som jag trodde bara fanns på 330. Eller?
I sådana fall har jag ju även indirekt fått svaret på vilka årsmodeller som bör undvikas.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad gäller E90 så verkar den enda motorn som inte har regelbundna typfel vara 325d. Bensinfyrorna och sexorna efter facelift är minst sagt skakiga. 330d kanske också ska räknas som hållbar men den har ju ändå sina swirl flaps kvar vilket är någon slags riskkomponent även om rasen verkar vara ovanliga efter facelift.

-------
//Lövet
pe
1.034
pew

325iA Cabriolet -90
Har en kompis som har en325i E93 -12. Han har inte haft några som helst problem med den. Tror sista årsmodellen av 325 är ganska problemfri.
Den har väl hanska låg förbrukning och låg skatt också.
Hade gått knappt 11000 mil då han köpte den för snart två år sen.
Efter facelift, innebär det alltså N43 motorn? Den är om jag förstått det av den direktinsprutade varianten och där verkar det förekomma en hel del fel.

Dom bilar jag kollat på hittills har haft N46, hur är den? Den är inte direktinsprutad och jag hittar inga direkta kända svagheter i dom sökningar jag gjort.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ursäkta, men tänkte du köpa en helt ny E91 på BMW, en modell som slutade tillverkas för snart fem år sedan?
N43 introducerades till årsmodell 2008. Facelift/LCI 2009.

Ang N46 och N43. Googla t.ex. n46 timing chain samt n43 timing chain
AlexanderK, jag tror du tolkat rubriken lite konstigt.
Det är jag som är ny på BMW, det är inte bilen som är ny.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Okej. :) För övrigt har jag faktiskt tolkat rubriken precis som det står på svenska. Dvs att det som "helt ny" avser är det som är nämnt i huvudsatsen dvs en E91:a. Läs noga så ser du. Sen har däremot alla andra tolkat det som du har avsett.

Men om vi skall ge upp språkpolisandet :)

1. Om du är orolig för problem med kamkedjan så går det att mäta upp. De har tidigare haft en aktion på de fyrcylindriga dieslarna där man bland annat mätte upp kamkedja och kamkedjesträckare, så det kan inte vara särskilt svårt att mäta upp kedjan, även om det skulle vara en bensinare. Problemet var för övrigt främst på dieslarna. Det kanske kostar 3-4000 tkr, men vad är det om det får dig att slippa ett haveri i 50-75 tkr-klassen.

2 De fyrcylindriga bilarna är så gott som alltid tvåliters-maskiner, sen om de heter 318, 320 skiljer bara på programvara och turbostorlek har jag för mig. På de sexcylindriga som heter 325, 330, 335 så skiljer det även där i stort sett bara på turbostorlek och programvara. Oavsett om det är bensin eller diesel.

I övrigt är E91 en rätt bra och välbyggd bil. 325d slutade vara en sexa någonstans i E90-vevan och övergick till en fyrcylindrig, men jag vet inte exakt vilket år det var.

Förutom gångkultur, kraft och förbrukning skiljer det inte så mycket mellan sexorna och fyrorna (Det är ju rätt mycket dock). De sexcylindriga brukar vara ganska påkostade utrustningsmässigt, men det är ju bara naturligt. Även om fyrorna är bra både på bensin och diesel så ger sexorna den rätta BMW-känslan.
Fan, jag brukar i normala fall vara språkpolis själv, men du har helt rätt, det är ett syftningsfel i rubriken så den korrekta tolkningen är faktiskt den du gjort. Ber om ursäkt för detta. :)

1. 3-4000 för att mäta upp kamkedjan?
Ny är jag som sagt ny på BMW, men om man jämför med exempelvis Saab där det tar 2 minuter att mäta kamkedjesträckaren så låter det ohyggligt dyrt? Med tanke på priset antar jag att det är en någorlunda komplicerad operation och alltså inget man kan göra själv på plats när man tittar på en bil?

2. Turbo? E91 hade väl N46 och N43, ingen av dom har turbo. Eller du kanske menar dieslarna, dom har jag faktist inte kollat alls på. Ser nu att jag inte skrivit det, men det är bensinare jag är intresserad av. Jag vet att BMW har fina dieselmotorer men jag personligen vill inte ha diesel. Mer en personlig preferens bara än något annat.

Att det mesta är tvåliters maskiner oavsett beteckning hade jag faktiskt antagit, det är likadant bland dom flesta märken numera.
Jag är som sagt ute efter en ren bruksbil så prestanda är ganska sekundärt, dom 320 jag tittat på med 150-hästars motorn räcker alldeles lagom för att förflytta mig till och från jobbet, och N46 med 150 hästar verkar ha mindre problem än N43 med 170 häst som kom i senare årsmodeller.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
N46 är att föredra över N43, helt korrekt.
Visa användare
2.332
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Ja Alexander är ute och cyklar.

"...Oavsett om det är bensin eller diesel."

Varken 318i, 320i, 325i eller 330i har turbo.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Kan inte låta bli..rcy, ser ingen felskrivning på tråden du startade..så det är Alexander som har cyklat hela tiden :)

själv har jag en e91 -07 som har låga mil och är mer än nöjd med den.
försök att hitta en som inte gått så långt.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Satsa på en 325i eller 330i före faceliften. Då har du förmodligen minst bekymmer, underbar gång, rimliga prestanda och relativt bränslesnål. Skicket och rätt ägare innan är viktigare än lågt miltal, men visst är ett lågt miltal att föredra också.
ma
557
malcus
330d xdrive Touring -20
Som sagt, N52b25 och N52b30 är i princip skottsäkra, byt olja på 1500mil och dom går hur länge som helst. N53 och N54 har enorma problem med spridare och bränslepumpar. N47 och N43 har enorma problem med kamkedjor.
Ja, N52 motorerna har jag hört mycket gott om, det enda som ideligen återkommer när man pratar om dom är "HVA rasslet" med tickande ventiler. Men det verkar mest vara kosmetiskt, ingen verkar ha haft något ras relaterat till det. I övrigt verkar det vara en riktigt trevlig motor.

Dock är jag mer inne på N46. N52 är säkerligen en trevlig motor men jag har inget behov av prestanda så känner inte för att släpa runt på två cylindrar extra. Men visst, dyker rätt bil upp och den råkar vara 6 istället för 4-cylindrig så är det inte en dealbreaker.

Men, för att sammanfatta så är det alltså N52 och N46 motorerna som är dom bra spisarna i E91 serien?
Bl
237
BlueScreenVW
BMW I4 edrive40 -24
Mini Cooper S -16

Såld: 320d Touring -10
Såld: 430i GC -16
Oavsett tolkning så är det fråga om tvättäkta satsradning i rubriken! Det är väl auto-ban för detta? ;)

Jag tycker egentligen att du oavsett motortyp bör provköra ordentligt innan du slår till. E91 är en fantastiskt körglad bil - betydligt roligare än F3X vad gäller styrkänslan - men tenderar att vara ganska spårkänslig med fel däckval. Dessutom var sportchassit (dynamic-paket eller M-sportpaket) hårt fram till omkring år 2010 men ska ha mjukats upp till de sista årsmodellerna. Den är alltså ingen klockren stjärttransportör om man bara vill åka rakt fram, men om man gillar att köra bil aktivt är den svårslagen. Då duger även exempelvis 320d bra.

Undvik förresten manuell växellåda till dieselmodellerna!
Styvt chassi gör mig ingenting, alla bilar jag har brukar utrustas med hårdare bussningar och sportchassi även om dom bara är bruksbilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.