|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Kanske är självklart för många, men inte för mig. Hur ofta, med vilka intervaller, bör en F31 -14 servas? Körsträcka 1500-2000 mil/år. Någon som dessutom vet var det går att hitta ett serviceschema, dvs vad för punkter som ska gås igenom vid olika miltal? Jag vill helst inte ha svaret att jag absolut ska åka till en aukt. BMW-verkstad. Få ställen skörtar upp sina kunder onödigt mycket som märkesverkstäder är min uppfattning. Jag tänker vända mig till en annan helt vanlig verkstad, typ Mekonomen eller autoexperten. | |
|
Bilen säger till själv vad som ska bytas. Det finns inga "små" och "stora" servicar längre utan varje servicepunkt (bromsvätska, olja, bromsar osv) har egna intervall. De står tydligt i iDriven. ------- //Lövet |
|
| Men varannan service innehåller väl även en fordonskontroll(?) Kupefilter byts vid varje service. | |
|
"Default-setting" för oljebytesintervallet är 3000 mil/två år (det som kommer först). Sedan kan det förkortas beroende på körsätt. Sedan har du fordonskontroll som är tids-/milberoende och följer oljebyte-service. Luft- och kupéfilter byts vid oljebyte (är osäker på om det är varje eller varannan gång). Dieselfilter byts också vid milintervall, tror det är varannan gång vid oljebyte-service. Bromsbelägg fram och bak har beräknad sträcka som kalkyleras utifrån körsätt - dock inte idiotsäker funktion så där bör man inspektera visuellt hur tjocka beläggen är. Bromsvätskans bytesintervall är tre år. Kan ha glömt något... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Så om jag kört ett år (c:a 1500 mil) sedan senaste servicen skulle jag i princip kunna hoppa över "den årliga servicen"? Eller hur ska jag veta när det behövs? Hur gör ni andra? Väntar ni 3000 mil, eller gör ni "mellanservice" med olje- och filterbyte emellan? |
|
|
Enligt Bmw:s intervall så ska den in vartannat år, det står tydligt under serviceinfo i displayen när tiden uppnåtts, eller då 3000 mil. Förutsatt att den är servad hos en auktoriserad verkstad tidigare och servicedatan inlagd förstås. Vilket innebär att tex min fick ny olja efter 1000 mil som den kördes väldigt lite första två åren. Dom flesta kör hela intervallet om det går o helst lite till är min spontana känsla, men vill man vara noggrann så är det klart bättre för motorn o byta olja oftare. |
|
|
Bilen säger till när det är dags. Observera att om du inte genomför servicen i tid så kommer du få en röd markering i den digitala serviceboken. |
|
|
Jag har bytt olja nu då den servades våren 2016 senast med olja/filter - den hade dock bara rullat ca 1000 mil på den tiden. Så jag bytte olja/filter (BMW LL04-klassad olja och Mann-filter (som levererar exakt samma filter till BMW med BMW-logga)) utan att "nollställa" serviceintervallet och servar den till våren enligt vad bilen anger trots att milen inte är uppnådda men tiden sätter gränsen. Då blir det nog ca 1000-1500 mil på den nya oljan/filtret innan de byts. Jag brukar alltid byta motorolja/filter efter ca halva serviceintervallet på mina bilar. Kostar inte så många kronor om man gör jobbet själv och köper olja (med rätt klassningar) i 20-litersdunkar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tjena! Skulle rekommendera mellanservicear, speciellt om du kör mer stadstrafik. Har kvar bilen om någon undra, den blir 5 år om en månad och jag har kört stenhårt med oljeservice varje 1500 mil eller max 1 år (alltid på BMW). Bytte jobb för lite över ett år sen så nu är det mest stadskörning, är därför nitisk med att varje dag köra den lite extra tills den når arbetstemp på hemvägen. 9000 problemfria mil hittills, ta i trä. | |
|
Ok, nu har jag kollat fordonsinfo i idrive. Den säger att allt är ok och att ex oljebyte ska göras aug 2018, dvs om nästan ett år. Bromsar ska bytas om 700 mil. Kan jag lugnt köra vidare ett år till alltså, eller åtminstone 700 mil. Hur vet idrive det? Sker det mätningar/kontroller av oljans och bromsarnas kvalitet? Baserar bilen detta på körsträcka/tid? Jag såg ingen info om luftfilter ellerpartikelfilter. Senaste servicen, för ett år sedan, är utförd på ickemärkesverkstad. Hela systemet verkar uppbyggt kring att tvinga kunden till märkesverkstaden. |
|
|
Bilen räknar ut, den mäter inte, hur långt det bör vara kvar till nästa service. Antalet starter, körsträcka per start etc är inputparametrar till algoritmen. Alternativt två år mellan varje service. Luftfilter ingår i varannan service. Partikelfilter är underhållsfria. Kupefilter skall ingå i varje servicetillfälle. Bromsarna känner av hur långt de har slitits, men det är inget vattentätt system så kolla gärna skicket på beläggen när du byter mellan sommar och vinterdäck. Det finns gömda menyer där man kan nollställa service, bromsar etc. Sök på forumet eller Googla så hittar du mer. |
|
|
Den har som sagt logaritmer för att beräkna sträckan - tiden är fast. Bromsarnas "default-setting" är 6000 mil tror jag - och sedan kalkylerar den sträckan och lägger till eller drar ifrån sträcka utifrån körsätt mm. Mina beräknade bromsbytesintervall har börjat ticka upp typ 400 mil sedan jag köpte bilen och då har den även rullat en bit under den tiden...dvs. kalkylerade totala livslängds-sträckan har nog ökat typ 500-600 mil sedan köpet och "ny körprofil" i förhållande till tidigare förare. Bromsarna har även två intervall/slitagenivåer i slitagegivarna, så börjar man nöta av första steget på givaren, får bilen mer inputs i kalkylen för sträckan. Annars är som sagt kalkylerad sträcka för bromsbyte inte helt 100%:ig i sin beräkning. Mät tjockleken på slitytan på beläggen så ser du exakt hur mycket det är kvar. När det börjar krypa ner mot typ 3-4 mm eller så, brukar det vara dags att planera in byte om man vill vara på säkra sidan. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jag betalade idag 11 345 kronor för 'stor service' på en F31 335i 2014 som gått väldigt få mil men där tidsintervallet uppnåtts. Inga oväntade punkter utan allt enligt plan - dvs felfri. Dyraste servicepunkte var byte av sex tändstift. Min fråga: Är den duktigt saftiga kostnaden 11 345 kronor för detta jobb i linje med vad ni andra fått betala hos 'äkta' BMW-verkstad? |
|
|
Mer exakt, hur var fakturan specificerad? Dvs. vilka poster kostade vad? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Arneby: jag betalade 8000 kr för "samma" stora service för min 335:a på auk bmw verkstad. Servicen innehöll fordonskontroll, oljebyte inkl filter, byte kupéluftfilter, byte luftfilter och byte av stift. Bara stiften stod för drygt 3000 kr av kostnaden. Det enda som saknas är bromsvätska, men den byttes förra året. | |
| Korrigering, det var visst 7500 kr.. | |
|
Byta tändstift efter tre år och "gått väldigt få mil"? Hur många mil? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Servicen innehöll samma punkter som DLC räknar upp ovan. Tar stiften som exempel här: 1740:- 6 tändstift 2591:- arbete 155:- 4 torx-skruvar 207:- övr förbr matrl Servicen utfördes hos Bilia Nacka. |
|
| Stiften tar stryk i turbo bilar. Jag köpte original NGK på nätet, tror jag gav några hundra styck, själva bytet tog väl en timme, köpte dock även en extra lång/smal hylsa för någon extra hundring för att underlätta bytet. Annars byter jag också olja tidigare än bilen vill, faktiskt mycket tidigare - kör 10 månader, ca 1000 mil. På min F30 så var logiken som skulle gissa bromsbelägg fullständigt värdelös, bad mig byta vid 50% beläggtjocklek. | |
| Vadfan stifft för 3k? är dom gjorda av 24k guld? :o | |
| Haha, nä men faktiskt Iridium vilket det finns 40ggr mindre av i världen än guld! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.