|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Förstår ditt dilemma med elservo helt och hållet, dock så skulle jag säga n55-motorn är väldigt linjär och sugmotorlik till karaktären. Äger både M3 E46 och M3 E30 och kör båda relativt frekvent. Min bruksbil just nu är en 135i, skulle säga att den är ett MYCKET körglatt alternativ till ovan lista, givetvis så har den hydralservo :) |
|
|
Personligen har jag aldrig fastnat för E46 och gillar den daterade 90-talskänslan hos E36 men bortsett från ett vekare golv så är nog ändå E46 en klart bättre bil. Speciellt med tanke på hur priserna utvecklats på E36 så får du klart mycket mer bil för pengarna om du tar en E46. Som sagt lär det va betydligt lättare att hitta en bra också. Sen har ju en E36 M3 rätt långsam styrning med moderna mått ändå, blev betydligt bättre med Z3-styrväxel. |
|
| Om körupplevelsen är allt, handlar det om att sitta lågt i en (relativt) lätt bil - som gärna är öppen => Köp en Z3M Roadster...om det skall vara en BMW ;) | |
|
Skulle vilja påstå att du inte kan göra fel oavsett vilken av ovan nämnda gammel-M du väljer. Var bara noga med historiken! Porkern kan du glömma då den har en åldersgräns på 50. ;8) Slutligen kan jag intyga att Philly verkligen hatar svart lack. Haha! |
|
|
Aldrig mer svart igen! Aldrig aldrig aldrig! Trots otaliga lager keramiskt lackskydd, omlack av plast osv så kom nya märken, tvättrepor och stenskott hela tiden. Gaaaah. Får dåliga flashbacks :O |
|
|
Lägger min röst på e36. En äldre bil förmedlar mer känsla vid körning än en nyare är min åsikt. E46 känns som att den filtrerar bort lite för mycket, är lite för bekväm för 300 mil per år. |
|
|
Både E36 M3 och E46 M3 är fantastiska bilar , vilken man väljer är ju såklart en smaksak. E36:an är ju en klart mindre bil och med manuell låda blir den riktigt körglad. E46:an är ju en modernare bil men med lekfullheten kvar, och har S54 motorn som i mitt tycke är BMW:s bästa. Gäller ju som vanligt att hitta en ärlig bil med bra historik. Tror bägge modellerna blir framtida klassiker då dom är av gamla skolan. |
|
|
Om du vill ha en entusiast bil av den äldre sorten utan mycket elektroniska hjälpmedel köp en luftkyld 911! Om du satsar på en 3,2, 964 eller en 993 är en smaksak alla har sin charm å köper du ett bra ex så är dom relativt billiga att hålla igång! |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Men han får ju nästan en E36 M3 och en E9X M3 för samma pengar som en 964. Jag vet vad jag hade valt... :D |
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Enkelt - En E92 GTS - case closed. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Annars - En E46 - kompromissen med lite av allt. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
| Tyvärr får alla M3 E46 sprickor i golvet ovanför bakvagnen. Budgetera för detta dyra jobb. Trist som fan men så ser verkligheten ut tyvärr. | |
|
Läs och begrunda en MYCKET nogrann genomgång av en bil som såg ut att ha klarat sig ganska hyffsat vid en genomgång men.... Länk |
|
| Sprickor i golvet eller elservo, vilket är värst MagnusT? jag tycker att du ska begrunda denna fråga varje gång du trycker på startknappen i din M2..;o | |
| Fast E36 är säkert inte helt förskonad från dessa sprickor heller gissar jag, förmodligen kan samtliga generationer ha dessa sprickor... | |
Sportbilar kostar - så är det bara. Probelemt är inte att köpa dem utan det är att underhålla dem. I princip "allt" på en bil med lite hästkrafter är slitagedelar. Vill man vara safe (om ens då) - köper man en bil med 40 hk och kör som en gubbe :) (inte ens då är man safe (koppling och bromsar mår oftast dåligt). vad jag vill komma till är att om man köper en M3 får man vara beredd på att det kostar att hålla den i trim - har man inte den tron så skall man inte ha en M bil och ffa inte köra den som en M. När jag letade en så var ett av kraven klara - den skall vara gul sade frun. Tittade runt en hel del och inte bara gula. Jag tycker att jag är ganska "kompetent" i jmf med normalsvensson när det gäller att bedömma bilar. Jag vet vad jag skall kolla på men likväl fick jag lägga runt 70 kkr i reparationer som jag omöjligen kunde kolla så det vara bara pay up. Å jag vet inte hur många "lik" jag tittade på - sönderkörda (helt OK för de skall köras) men de alla visade samma sak - de ägarna hade inte råd att ha en M. Nu har jag en framvagn som behöver riktas (visar sig att ena tornet är snett) plus en hellack - då den verkar ha varit krockad och rel dåligt lagad plus att jag har det klassiska klarlackssläppet lite här och var. Det trots att jag ringde de gamla ägarna, verkstäder, försäkringsbolag. Visst är det som alla bilar - har man otur MEN en M serie är byggd för att busa med och den busas av de flesta och då pajjar prylar. Är det inte sprickor så är det kamkedjoir eller så är det ramlager eller vevlager eller SMG - många ggr för att ägare inte behandlar dem på det sätt de måste behandlas. Vissa grejjer kan vara renat konstruktionsfel osv osv. Oavsett! Köper man en M måste man ha en stor plånbok så man kan ta smällarna om de kommer För mig är det värt varenda krona så jag betalar och är glad. Vetskapen om sprickan (jag har inte tittat ännu - vågar inte ;) ) skulle likväl inte ha hindrat mig från köp för jag vill ha en E46 M3 och då köper jag den och tar de eventuella smällarna. Visst kan det komma stunder då jag önskar att jag hade mer "tur" men jag kunde inte göra mer än vad jag gjorde när jag köpte min. Nu letar jag en E39 M5 alt E60 så min plånbok lär vara tunn lång tid framöver. "I used to jog but the icecubes kept falling out of my glas." BMW CS #05XXX |
|
Precis, en M, eller egentligen alla beg bilar, kostar vissa mer andra mindre... Min "approach" när det gäller M har varit att åtgärda alla "fel" innan de ens uppstått, det blir faktiskt billigare, om alla fel uppstår under tiden man äger bilen :D. Alla mina bilar är i praktiken "som nya" både mekaniskt o "optiskt". Mekaniskt har jag bytt i praktiken allt trots att symptom saknades. Ett exempel kan vara koppling/svänghjul till min E39, den senaste renoverade. Där var lamellen, och endast lamellen bytt ca 700 mil innan jag köpte bilen. Kopplingen kändes verkligen perfekt, men vilket fusk-jobb att inte byta tryckplatta/svänghjul/urtrampningslager/mm. Nya Sachs kopplingsdelar kostade ca 7000 kr ex montering. Den gamla felfria kopplingen sålde jag för 2500, så i praktiken 4500 för nya prylar, oslagbart. Hade jag väntat till något rasat så hade jag det blivit dyrare :D. Så ni kan tro att jag har en hel del utmärkta delar kvar både till E39, E36 men även till E34 :D. Vad gäller "krock" kan man aldrig vara helt 100, aldrig. Om alla hjulvinklar är 100% inom toleranserna så är det en god indikation iaf. Att komma ihåg är att det är inte bara milen som "dödar" utan även tiden. En gummibussning kan vara helt torrsprucken/kass efter 10-12 år, även om den så bara gått 5000 mil... Det skall dock tilläggas att många gånger så märker jag ingen skillnad mellan före och efter, men det ger mig peace-of-mind att jag gjort det som göras kan inom rimliga gränser enligt mig, en bärgning o allt vad det innebär är inte gratis... Det enda som är "orört" (bort sig från givare, slangar o liknande) är motorerna. Att öppna en motor o renovera som jag anser att man skall göra har visat sig att landa på minst 250', o för de pengarna så tar det faktiskt emot att ge sig på att öppna nåt som fungerar felfritt, men jag lyssnar alltid efter minsta lilla oljud/whatever, hittills har jag klarat mig men så kan det så klart inte fortsätta för alltid. |
|
|
"Sprickor i golvet eller elservo, vilket är värst" Vilken fråga, klart att det är värre med en bil som håller på att falla isär... --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Jag är också en av dom som byter delar i förebyggande syfte, eller som vissa säger "i onödan". Men hellre ett planerat driftstopp än oväntat, det blir oftast billigare och bilen håller sig i bättre skick. Sprickorna i bakvagnen var anledningen att jag gick till Z4M från M3 E46. Den dras inte med samma problem och är roligare och personligare på alla sätt enligt mig, dock väldigt opraktisk och lite jobbig, precis som jag vill ha det :) Min M3 E92 är som en fotölj i jämförelse, men grym på sitt sätt. |
|
| Z3 Coupe kan kanske vara ett alternativ, i teorin "lite E30" men med ordentlig motor? Visst, svåra att hitta, och dyra. Enligt mig ljusår snyggare än Z4 Coupe. Det negativa är att den 6-petade lådan fick inte plats :(. Värdeutvecklingen tror jag blir klart positiv på en Z3 Coupe. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.