|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Efter att ha suttit med en offert på en M2 så har jag slutligen hoppat av. Det som slutligen blev en dealbreaker för mig var elektriskt servo och överladdningen. Användningsområdet är entusiastbil, jag kommer absolut inte köra bana eller pendla till jobb. Jag siktar på 300 mil/säsong. Prestanda är för mig inte det viktigaste utan jag är primärt ute efter körupplevelsen. Soppaförbrukning och bullernivå är helt oväsentlig. Jag har tidigare erfarenhet av motorsvagare E36 och E46 samt M3 E92. Min spontana känsla vid provkörningen av M3 E92 var att motorn och bromsarna var grymma men att jag saknade den sista udden, den kändes för silkeslen helt enkelt och jag vill ha något råare. Hur upplever ni skillnaden mellan E36 och E46? | |
|
Hoppade du av efter provkörning? Nedan en länk till en film som testar generationerna. //Mats |
|
|
Det är ju M6 e63 du ska ha och inget annat;) Alla M3or suger i jämförelse med V10an. EB |
|
| M3 E46 är väl det enda riktiga alternativet, E92 har som du säger egentligen enbart motorn. Bromsar kan du fixa bättre oavsett bil. | |
|
Pula: Jag tror du missförstod - frågan löd alltså INTE: : Tips om lämplig vulgo-bil med löjligt höga förväntade driftkostnader ;) //Mats |
|
|
Aha..., men om killen bara ska köra 300mil om året så finns det väl ingen anledning att köpa en familjebil med prestanda som en nyare Volvo;) Vänta nu.. e46 M3 csl är väl det jag tänker på som borde passa. EB |
|
|
Z4M Coupé om du vill ha en rå bil. CSL i miniformat. Finns dock i sjön :) Ps. Jag letar också nu...Jag kan hålla koll i södra Sverige så tar du Stockholm och uppåt ;) Btw, är 8000 mil mycket för en M3 E92? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Köpa en till Z4 M Filip? :D |
|
Håller med tidigare talare Z4M! Filip, ja det är mycket vet en på 4700mil som är till salu ;) |
|
|
Philly. Hur mår du?;) EB |
|
|
Starbringe; M3 E36 känns inte tillräckligt i mina ögon. Du njuter mer i en E46! Den känns mer bil och interiören är riktigt klassisk medan E36 ser rätt trist ut inuti Philly, varför sålde du Z4:an? Trodde du skulle ha den länge :) Vad är du ute efter istället? /Mathias |
|
|
1: E46 manuell 2: E36 manuell 3: E9X manuell Skippa SMG eller DKG! Skulle råda att välj en cab om du nu inte vill åka bana? |
|
| Om inte annat så är utbudet på E36:or rätt dåligt. | |
Verdi |
Finns ju en. Länk |
| Mitt förslag blir Z4 M. Mer karaktär än M3 E92 och en äkta entusiast bil. Lägg till ett eisenmann avgassystem, sen e den perfekt. | |
| Röstar M3 e46 eller Z4M, s54 is king. | |
|
Sålde av lite olika anledningar. Hatade svart. Hatade. Sa jag att jag hatade svart? Bilbytarlusten föll på. Ska väl heller inte ljuga att marknaden var gynsamm. Kommer väl behöva en familjebil framöver så kände att det kanske är bäst att försöka sälja. Suget har inte funnits efter försäljningen men har sakta kommit tillbaka. Fler frågor? |
|
|
philly, förstår dig helt och hållet. Kul med förnyelse :) hoppas du inte tog illa upp, inte alls min mening. Fin såg den ut att vara iaf. Inga fler frågor denna gång |
|
|
Skulle lagt till en smiley :) Det var inte meningen att det skulle låta nonchalant. Ja den var mint verkligen. Får se vad som händer framöver :) Trevlig kväll. |
|
|
Mats72: Ja, alltså M2 är en underbar bil men jag vill köpa något för att äga lång tid. Turbobilar med elservo är framtiden, därför måste jag köpa något från dåtiden. Visst kan det låta töntigt med min hangup på elservo men seriöst, finns det någon här som hittat ett alkoholfritt vin som är gott? Det jag menar är att för att få till ett elservo med bra känsla gör man allt för att imitera ett hydralservo... varför imitera när man kan få the real deal? Pula: M6an är säkert en trevlig bil men även om V10an säkert är grym så är jag ute efter något agilare. Dessutom skrev jag att prestandan inte var det viktigaste, en bil blir enligt mig inte rolig bara för att man har +400 hk. Phoenix M3: Deal, jag kan ta Sthlm och norrut. Z4M Coupé kan vara ett alternativ, men då kommer jag alltid in på Cayman S =(. Allt under 10 k mil är ok, dock så är min favorit bland E9X designmässigt E90an och det begränsar ju utbudet. mattemattee:Jag har ju bollat detta med familjen och de tycker E36an ser ut som en Volvo 940. Jag håller inte med men utseendemässigt är den rätt så tam jämfört med E46 som är lite bredare över baken och i alla fall har lite sidogälar. På E36 krävs det verkligen en kännare för att se skillnad mot en E36 M-sport. Min första BMW råkar vara en E46 så det kanske är vägen att gå. Även om jag kan gilla E36 interiören så är såklart E46 betydligt modernare. Dawwe: Manuell är jag väldigt övertygad om, just för framtiden då det kommer bli en bristvara framöver. Fördelen med cab är ju att det är lättare att hitta bilar som gått mest på sommaren men jag känner samtidigt att om körkänslan ska stå i fokus tappar man ju styvhet och får extra vikt med en cab. Men om jag ska sammanfatta känns det som att forumet rekommenderar E46 och att den inte ska vara tråkigare än E36 i alla fall. Samt att Z4M Coupé är vägen att gå om man vill ha det råaste från BMW-parken. Budgeten tillåter tyvärr inte varken CSL'en eller en E30. Tack för er input! |
|
![]() 308 BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07 Audi A2 1.4tdi (90hk) -04 Volkswagen Transporter T6 -16 |
M3 GT E36 kanske kan vara ett alternativ? Borde ligga i budgeten runt en M2:a och värdet borde stå sig bra med tanke på att det bara finns 356 ex. Lättad bil med chassiförbättringar och mindre tam i utseendet med vinge bak och fram än en vanlig M3a borde göra den mer rå i upplevelse än övriga alternativ. Personligen gillar jag exteriörkulören i British racing Green och att den invändiga klädseln matchar färgen. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.