|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Lus Dom få gånger jag kommer att backa så får det pipa lite. Piper nästan varje morgon nu pga av frost och snö även fast inget släp är på. Såg att det följde med kabel för pdc men jag brydde mig inte att koppla in den. Men kör man mycket med släp och backar längre sträckor då kan jag förstå att man vill koppla bort den funktionen. |
|
|
Jag köpte från Rameder till min e60, men det verkar vara annat fabrikat nu även om den ser lika ut. Länk Verkar finnas till F20 också med avstängningsbar PDC. Länk |
|
|
Jag har monterat 200-350 dragkrokar om året på Bmw sedan år 2002, vill meddela att för eftermontage på nyare Bmw från årsmodell 2013 vissa 2014 så kopplas inte PDC ur varken på 3serie F30/F31 Eller 1 seri F20. Och jag har talat med Bmw både i Sthlm och i Oslo och får samma svar samt pratat med monoflex/westfalias support. I westfalias brukshandvisning står det att få full funktion av canbuselsatsen kan man programera dessa bilar 1 serie och 3 serie,detta stämmer altså ej.Det har supporten tagit tillbaka. På 5 serien fungerar det där emot,men det gäller endast bilar efter april 2013 Bilar innan april 2013 stänger däremot av PDC automatiskt. Att efter montera på dessa så kommer inte PDC att kopplas ur,men däremot så får automatlådan i dessa bilar vetskapen om att det sitter ett släp bak på bilen. Får inte växelådan denna information så kan du ej backa med släp utan bilen lägger ur växel och du kan endast köra framåt med bil o släp. Så köper du lågprisbolagens dragkrok och får deras så kallade bypass elsats ala 200kr på köpet så kan du alltså endast dra släp framåt. Om du har den riktiga elsatsen som kommuniserar med växelådan så måste du alltså belasta bilen med släpvagnslyse för att växelådan skall fungera. Så om du tex köper en dragkrok och hänger på ett cykelställ bak så sitter dem i vägen för PDC och du kommer inte kunna backa. Då måste du köpa en typ av ljusramp att hänga på cykelstället och koppla in i kontakten för släpvagnen. Då får bilen vetskapen att något är tillkopplat och växelådan börjar fungera som den skall. Så köp inte lågpris grejor då får du problem. Hör gärna av er vid intresse www.dragkulan.se |
|
| tack för den här informationen killar | |
|
Hej! Angående PDC som ej kopplar ur, köper du en orginal krok hos BMW så kopplar PDC alltid ur när släp tillkopplas enligt dem själva. Bilar Med PDC fram och Bak har en knapp att stänga av PDC:n på. För alla eftermonterings EL- satser som tex Westfalia(sitter ofta orginal) Jaeger, ECS-Electronic,Erich Jaeger så har dem alla den egenskapen att på dem alla flesta bilar efter april 2013 att PDC ej kopplar ur. Detta beror helt enkelt på att man har bilar som lägger ur din backväxel när du får full signal på PDC allts för att du ej skall backa på något. Kontentan blir att om du har fel elsats,och när släpet finns bakom så får du full signal på PDC direkt pågrund av att släpet står i vägen. Kontentan blir att du ej kommer bakåt när släpet är påkopplat. Då kan man ej endast ha en elsats som ger info till PDC att vara tyst, utan man har man har fokuserat på att ge rätt info till växelådan för att kunna backa med släp. Du får du en bil som piper när du backar dessvärre, men du får en en rätt elsats som ger rätt info till växelådan. Att PDC väsnas är oftast på Bmw 1 serie F20,3 serie F30 samt 4 serie efter april 2013 Fast och X5 och 5 serie efter 2013 april brukar fungera som vanligt, men är lite individuellt Jimbonelly |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.