|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
| Har fått olika bud på montering av denna. 18.000 på Bmw. 8.000 hos en annan verkstad. Enligt Skruvat.se så finns det ingen speciell dragkrok till denna bil. Någon som vet ?????? | |
|
Hej, Jag vet inte svaret på din fråga, men Dragkulan, Leif Persson, är en bra och pålitlig eftermonterare. Han har åtminstone tidigare gjort hembesök och monterat Dragkulan.se : Länk En gammal AP-tråd: Länk /Lennart |
|
|
Hade Westfalia avtagbar dragkrok på min F20 118 som den lev ny med, rekommenderas syntes inget när kroken inte användes. /Johan |
|
|
Har tagit kontakt med Dragkulan........ Tack för tipset.... |
|
|
Och idag så fick jag en krok monterad av Lasse på Gran Tourern. Han heter för övrigt Lars och inte Leif. Rekommenderas! |
|
|
Så bra, att det blev bra! :) Om Lars hamnar in i den här tråden, ber jag naturligtvis om ursäkt för mitt misstag. /Lennart |
|
|
I går gjorde jag slag i saken att montera draget på min 116d LCI BMW vill ju ha runt 15000kr och Mekonomen 10000Kr Jag beställde ett komplett kit på E-bay av märket Steinhof avtagbart drag. Det kostade 2400 hemma vid dörren. Samma kit säljs av flera svenska firmor. Jag beskriver lite kort hur jag gick till väga. Det var första gången för mig så det tog totalt tre timmar. Gissar att man gör det på en och en halv om man gjort det tidigare. Lossa bakljusen dom sitter men en skruv på vardera sida. Lossa alla skruvar runt stötfångaren dom sitter i hjulhuset och under bilen typ 8-10 st totalt. En torx sitter bakom innerskärmen uppe. Vik innerskärmen lite åt sidan så syns skruven, när det är lossat är det bara att dra bort stötfångaren. Det är klämfästen i överkant som syns tydligt där får man knäppa loss. Krock balken sitter bakom den avlägsnas och ersätts av dragkroken den sitter med fyra muttrar 18mm. Sen ska elen in. Trodde att jag skulle få borra men det behövs inte. På höger sida i botten av nedsänkningen där förvaringsfacket sitter är det två gummipluggar. Jag tog bort den längst bak och drog in kabeln där, det var rätt dimension som var till gummigenomföringen som följde med elsatsen. Sen tog jag elmejseln och lokaliserade vilka kablar som hörde till vad i bilen. Finns på nätet såg jag men glömde skriva ut det. Sen var det bara att koppla på tjuvarna på respektive kabel och ansluta boxen som följde med. Det finns bra med plats i baljan för kablar och box. Strömmatningen tog jag från det extra 12v uttaget som sitter på höger sida då blir det uppskärrat med originalsystemet och strömmen bryts när bilen är avstängd/låst. Klädseln tog jag bort på höger sida samt plasten bak och golvet. sitter bara med plast pluggar det tog max fem minuter att göra. Om man har gjort enklare saker i garaget förut så är detta absolut inga problem. Nu har jag en bunt tusenlappar över att köpa något annat roligt för. |
|
| 2002tii, hur gjorde du med PDC? Verkar inte gå att få bilen att automatiskt stänga av PDC. En del löser det med fullösning med microbrytare vid kontaktstycket, men den lär ju inte hålla för allt den utsätts för där? | |
|
Finns ingen klassisk knapp till pdc? ------- //Lövet |
|
| Frågar åt en kollega, han har bara PDC bak, då skickar BMW inte med knapp för av/på på F-modeller. | |
|
Det var snikigt må jag säga ------- //Lövet |
|
| När det redan är installerat är det försent, men annars ska man checka innan beställning om elsatsen automatiskt stänger av PDC:n. Med en BMW-specifik elsats slocknar PDC när du stoppar in eldosan. Jaeger har jag monterat med bra resultat. | |
| Grejen är att kollegan fick monterat av en seriös firma som påstår att det inte finns elsats, ens original, som stänger av PDC på genom bilens buss. | |
|
Jag har BMW-specifik elsats på Gran Tourern, den har PDC fram och bak och alltså knapp inne i bilen. Men där kopplas PDC ur automatiskt när man kopplar in släpet. På GT'n har jag bara PDC bak och alltså ingen knapp inne för avstängning. Men där har jag inte drag heller... |
|
| Kan det vara så att man alltid får PDC fram/bak med drag och på så sätt blir det urkopplingsbart? | |
| Original stänger av sig | |
| Niklas: även med PDC bara bak? | |
| 100% | |
|
Original stänger automatiskt av och det gör Jaegers eftermonterade 13-poliga BMW-specifika sats också. 100% säker eftersom jag själv har haft båda varianterna. Fabrikatet på satsen spelar nog mindre roll. Viktigare är om det är en generell elsats eller en modellspecifik elsats. |
|
| Tack för det. | |
| Kan någon ge Jäger eller Westfalia artikelnummer på elsats för en F20 LCI? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.