AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
27.791

X-drive, vågar man?

Sida 2 av 2
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vill ju inte vara den som skriver att "fördelningslådor" rasar på löpande band...
MEN, min syrra köpte en ny 320D GT-15(eller om det var en sen -14) där fördelningslådan rasade kring 5-6000mil.

Inga felaktiga däck eller hård körning var det frågan om..."rensade splines" i någon axel i fördelningslådan vill jag minnas att felet var, fördelningslåda byttes och allt frid och fröjd.

Allt kan hända...kanske var extrem otur, men jag tror att en del serier av fördelningslådor inte var/är sådär "jättetillförlitliga".
Jag hoppas och tror att BMW har fått bättre fördelningslådor än "batchen" som var till iaf årsmodeller kring -14,-15..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kan tillägga att jag läste i någon tidning(AMS) om att det var mera vanligt med fördelningslåderas i GT modellerna av 3-serien pga att("enligt spekulationerna av tidningens journalister") dessa har ett längre axelavstånd och påfrestningarna blir större med denna modell(jmf med vanliga 3-serie xDrive).

M.a.o....kanske inte vanligt, med det händer och det skrivs om detta..
Man får väl själv dra slutsatser av detta.

Mvh Janne.
Kör en F34 och lite orolig över det jag läser här på forumet. Det lär väl dröja innan BMW funderar på Goodwill på dessa saker är jag rädd..
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
Har haft xDrive i 15 år och är extremt nöjd.
Vi 3 st olika bilar med xDrive i familjen, för tillfället två 5-serie och en 1-serie.
Har hittills inte haft ett enda fel.
Äldre BMW från tex 2004-2007 med fyrhjulsdrift (Xi modeller), hur var kvalitén på detta system?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.