AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
27.790

X-drive, vågar man?

Sida 1 av 2
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Efter att ha läst några trådar och själv gått och funderat så ställer jag frågan. Vågar jag köpa en bil av nyare årsmodell (2014 och framåt) med x-drive och inte behöva byta tex fördelningslåda var 10000 mil för dyra pengar? Finns ju som sagt några trådar där man läser om haverier, restade fördelningslådor, huggande drivning, drivlina som lever om vid krypkörning osv.
Anledningen till frågan ställs är främst pga att begagnatmarknaden är ju överöst med bilar som har just x-drive och chansen att då finna en bil som överensstämmer med mina prioriteringar är ju så mycket större om jag letar i det segmentet när väl tiden är inne för att byta bil.

// Jonas
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Jag undrar hur mycket sanning det ligger i dessa "några trådar där man läser om haverier med mera" egentligen. Jag känner tre personer som har en BMW med xDrive och ingen av dem har haft problem med fyrhjulsdriften, den ena har dessutom ägt flera med xDrive.

Jag hade inte varit det minsta rädd för att köpa en begagnad med xDrive.
cr
3.938
crille82
Mercedes C 200d -19
1302 LS Cab -72
BMW F750GS -19
A3 1.8T -99
T-Roc Cabriolet -20
Man har ju maskinskadeförsäkring 8 år eller 10-15000 mil, om något skulle hända...

MVH Christofer
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
Är strax uppe i 10 000 mil med min xDrive som gått hårt offroad. Inga indikationer alls på sliten drivlina, silkeslen som när hon var ny.
Raven71
Min är upp i 19 000 mil inga problem. Av dom 10 talet xDrive som jag och kollegorna har haft så har ingen haft några xDrive problem.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vart finns dessa trådar? Har verkligen inte sett många här i alla fall.

-------
//Lövet
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Fördelningslådan på min 318d x-drive från 2015 började krångla vid knappt 4000 mil. Garantin hade gått ut för några månader sedan, men BMW tog det direkt på Goodwill. Fick betala 2000kr för bytet. Hoppas denna håller längre.

Vill dock berömma BMW i Uppsala som skötte detta otroligt bra. Dit kommer jag åka i fortsättningen, trotts att jag har en annan BMW återförsäljare 10 mil närmare...
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Har en bekant med en f11 535d xDrive som han köpt i Munchen på Premium Selection med Europlus där fördelningslådan började spöka rätt omgående.

Efter den första felsökningen så sades det att inga fel fanns på lådan. Min kompis framhärdade och till slut letades en kompetent mekaniker fram som kunde konstatera att fördelningslådan faktiskt var kass.

Efter ett tag så fick kompisen ett prisförslag på 82.000 svenska enkronor som dom tyckte att han skulle betala själv direkt eftersom den auktoriserade verkstaden inte ville ha med Europlus att göra, dom fick inte ersättning från Europlus.

Efter mycket om och men och suckande och långbänk så gick det hela på Eurolus men kompisen fick trots det ligga ute med en del stålar.

Han hade fö fått nya skivor och belägg (originalprylar så klart) på bilen innan leverans. Efter ca 500 mil dömdes skivorna ut som OVALA (inte skeva alltså) och det fick han veta att det inte var något fel, det kan bli så..... Han fick vackert pynta en ny uppsättning.

Så:

Fördelningslådor kan gå sönder
PS och Europlus betyder inte ett smidigt begagnatköp trots att BMW påstår detta
En auktoriserad verkstad är inte alltid bättre

BMW = Premium ??????

Niklas

Fransosen
Allting på en bil kan gå sönder och sett till de toleranser som alltid finns kommer någon per automatik drabbas utav det oavsett hur liten sannolikheten är.

Att exempelvis tio bilar utav hundra tusentals byggda drabbas innebär inte att det är ett känt fel eller en felaktig konstruktion.

En bil med xDrive har fler rörliga delar som kan gå sönder men det behöver inte betyda att hållbarheten är sämre än på en bakhjulsdriven bil. Den bakhjulsdrivna bilens drivlina kan definitivt haverera före den fyrhjulsdrivna.

Således blir slutsatsen att köp det du vill ha.
Ul
2.044
Ulf530
530d F11 xDrive Msport -16
118d F20 xDrive Msport -17
530i E34 -89 en ägare
24 000 mil hade min förra xDrive 530d E61 gått när jag sålde den. Felfri och fungerade absolut 100%.
Men självfallet hade jag servat med oljebyten och skött om min bil som man bör göra.

Träffade nya ägaren häromdagen och han hade kört 2 000 mil och var helnöjd.
Dock hade han nu "chippat" den, så jag mer eller mindre förväntar mig att han har fått problem med xDrive, lådan eller något annat nästa gång jag träffar honom...

xDrive och allt annat går självfallet lätt att köra sönder, eller "chippa" sönder, om man bara anstränger sig det allra minsta.
Eller om man inte orkar bry sig om att ge den lite extra service och omvårdnad så ökar risken betydligt.
All erfarenhet tyder på att det nästan alltid beror på den mänskliga faktorn om en "bra" någorlunda ny bil bara "går sönder".
Självfallet påstår var och en att man absolut inte gjort något fel... Så kan det kanske vara (ibland?) men om man inte haft bilen sedan fabriksny så vet man ju inte vilket handhavande den råkat ut för.

Vissa verkar inte förstå de allra enklaste sambanden. T ex om man köper "billigast på blocket", eller i prisklass däromkring, så har ju bilen med sannolikhet som gränsar till visshet INTE fått bästa tänkbara omvårdnad och handhavande.

Jag behåller ofta mina bilar väldigt länge och kör dem ganska långt, jag är inte det minsta orolig för xDrive.
Första frågan bör vara - Behöver jag XDrive? Jag har aldrig kört fast någon gång trots resor i fjällen m m. Det handlar om att planera sin körning lite!

Behöver du Drive skulle jag inte köpa en långmilare om inte fördelningslådan är bytt! Jag känner flera vars låda rasat mellan 10-14k mil. Jag tror att det är ånga att köra med däck med lika rullomkrets fram/bak samt att byta oljan i lådan med jämna mellanrum.

Jag har aldrig träffat på en livstidsolja och kommer förmodligen aldrig göra det!
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
De flesta av oss "behöver" inte xDrive.
För mig, som för de allra flesta, handlar inte 4wd i första hand om ökad framkomlighet, att köra fast eller inte, utan det handlar om ökat grepp och säkerhet, och då framförallt på vinterväg. Att t ex passera snö-/slasksträngen är en dramatisk skillnad.
Men xDrive och 4wd har även andra fördelar.
Det framgår klart och tydligt om man på vinterväg provkör två likadana bilar med rwd respektive 4wd. Jag har själv gjort många jämförande prov.
Senast jag var med om en direkt jämförelse var när jag och frun skulle köpa andrabilen och hon provkörde 118d rwd respektive xDrive. Hon kunde själv känna en klar skillnad och efter provkörning förordade hon bilen med xDrive, trots att hon tidigare hade tyckt att 4wd var en helt onödig kostnad eftersom hon "kör så försiktigt...".
Vi beslutade oss för xDrive även på andrabilen och tänkte då också på säkerheten för våra barn, som är relativt oerfarna förare med nytagna körkort.

Om man verkligen behöver det eller inte må vara upp till var och en.
Kanske behöver man inte heller ABS-bromsar?
Jag som aldrig har krockat, och aldrig har tänkt att krocka, skulle ju med samma resonemang inte behöva vare sig t ex säkerhetsbälten eller airbags...

De som tror att xDrive primärt är till för att öka framkomligheten och undvika fastkörning kan ju läsa på lite om nya M5.
Jag tror inte BMW har valt att förse den med xDrive för att man ska slippa köra fast (?)
Samma gäller för väldigt många sportbilar/hyper cars/prestanda-bilar, av de allra mest kända märken, som till 99% är avsedda för asfaltväg; de har väl knappast 4wd för att slippa köra fast?
Tycke och smak som vanligt! Kan förstå 4wd och dess fördelar men vill själv inte ha en tyngre bil som kostar mer och laga och drar mera! Lite magstarkt att jämföra med säkerhetsbälten m m tycke that...
Ul
2.044
Ulf530
530i E34 -89 en ägare
Ville bara klarlägga att för mig som för de flesta är xDrive en säkerhetsdetalj, även om det självfallet går att klara sig utan.
Tycke och smak, ja absolut.
Jag är också övertygad att BMW noga övervägde ökad vikt och alla andra aspekter när man valde att förse nya M5 med xDrive. Tydligen konstaterade BMW ändå att fördelarna överväger.
Sa
566
Saab9-5
X5 F15 -16
"Första frågan bör vara - Behöver jag XDrive? Jag har aldrig kört fast någon gång trots resor i fjällen m m. Det handlar om att planera sin körning lite!"

Har försökt det här med planering i förväg osv men känns ändå hela tiden som jag hamnar i situationer där xDriven får hjälpa till lite :(

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Ska man hårdra det hela är det ganska mycket man klarar sig utan, men som många ändå vill ha i sin bil...

AC, taklucka, skinnklädsel, stark motor, flådiga fälgar med breda lågprofilsdäck, handsfree, navigator, metalliclack....listan kan göras lång!

Bäst hade nog varit om vi alla körde runt i eldrivna Trabanter utan både värme och ac, och som kan köras max tre mil på en laddning, då skulle vi automatiskt få bort all "nöjeskörning" som sker helt i onödan! ;D

Jag tycker nog faktiskt att fyrhjulsdrift är ett ganska vettigt säkerhetshöjande tillval i vårt klimat, även om jag har klarat mig bra utan det i många år.

Mvh
Johan B

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Grabbar! Tillbaka till frågan: vågar man en långmilad XDrive? Jag svarade nej om inte oljan är bytt i flrdelningslådan. Det var mitt svar!
Johan B: det ordnar sig nog med din framtidsvision: det blir ju bara fyrcylindriga motorer nu och snart små trecylindriga för att sedan bli bara el....
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kalla mig Nostradamus! ;)

För att svara på frågan, jag tror inte att fyrhjulsdriften är så mycket mer drabbad av skador än andra system i bilen.
Om så vore fallet, skulle det ju finnas drivor av havererade x-drive-bilar då de sålts rätt länge nu...

Allt kan gå sönder och givetvis är det alltid bra att byta oljor med jämna mellanrum i alla system, även om tillverkaren hävdar "livstidsfyllning"!
Så är ju även fallet med automatlådor - men de vågar ju de flesta köpa även om bilen har några år på nacken, även om oljan i lådan aldrig är bytt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jc
570
JcN
Bmw 520da F11 -14
Opel Astra -02
VW Polo -03
Tack för alla svar! Är ju delade meningar ang tillförlitlighet men jag kan ändå utläsa att den samlade meningen är att vara noga i urvalet av bil när tiden väl är inne. Man skall inte vara rädd för Xdrive men ändå köpa "rätt" bil som skötts lite utöver vad tillverkaren anger. Det är här min egna övertygelse kommer till sin rätt.

-byt alla oljor och vätskor vid vissa mil/år. Inte bara enligt biltillverkarens rek.
-rotera hjulen någon gång per säsong för lika slitage samt håll god koll på däckstryck.
-vara noga med rullomkrets och dimensioner så de inte diffar från original.

Jag har klarat mig kalasbra med bakhjulsdriften hittills och bilen uppför sig mycket stabilt även vid halt underlag. Bakhjulssläpp på motväg pga svart-is var inga konstigheter.

@Saab9-5: Roligt att se du använder bilen :)

// Jonas
Lu
70
Lux Luthor
320dA GT xDrive -17
Har själv en 09:a 320d xDrive som gått 16 700 mil som jag ägt i drygt 6 år nu. Har inte tidigare hört talas om några problem med fördelningslådan till xDrive. Tvärtom tycker jag att vi har haft anmärkningsvärt små problem med vår bil. Faktiskt inga alls bortsett från en framdämpare som sprang läck. I övrigt bara slitdelar som bytts mellan 7 400 och 16 700 mil.

Här om dagen pratade jag dock med en bussförarkollega (bilmekaniker i grunden och ägare till verkstad) vars son har en nyare bil med xDrive och han har pre cis fått byta fördelningslådan till en kostnad av 40 000 kr hos Bavaria i Luleå. Något som enligt vad han hört nu skulle vara väldigt vanligt.

Vi tittar nu på bilar att byta upp oss till av årsmodellerna 2015-2017, men kände att jag måste forska djupare i den här saken innan vi fattar några beslut. Finns det någon här som sitter på någon form av statistik över felfrekvensen, när problemen började visa sig o s v?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.