AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.820

Erfarenhet intercooler till 420i, N20

Sida 1 av 2
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Hej,
Äntligen åter som BMW-ägare och tankar på mer effekt dyker upp.
Jag undrar vilka varianter och erfarenheter som finns gällande kvalitet på intercoolers då jag även funderar på downpipe och JB4 utöver intercoolern?

Fann dessa som intressanta:

Wagner a´7245 SEK
Länk

BSR a´6995 SEK
Länk

Phoenix a´ $299
Länk

Innan denna dök upp - made in china men det är väl de flesta billiga......pris=kvalitet

Turborevs a´£200
Länk

St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Har nu fått hem 1st IC för 2500kr och den verkar gediget tillverkad och ska ha 87% mer volym än standard vilket de flesta verkar ha.

Återkommer när den är monterad ihop med Jb4 etc.....
se
661
seb_540
328i M F30
Spännande, men börjar du inte i fel ände - downpipe först..? Eller du kanske inte tänkte ta ut så mycket är 20i motorn?
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Har kollat runt på downpipe för att få rätt och kommer vänta lite. Får se hur bilen går med modifieringar jag tänkt först. Downpipe ger väl 10-15 hk och ser ut att bli en Wagner då den har både snittarea och 200cell.......

Fann dock en KinaDP för 3000kr men hade dålig snittarea = sämre flöde.

Har snart allt hemma o hoppas på 260hk+.......
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Har en 428i gc med N20, antar att 420 motorn är snarlik.

Jag köpte en wagner EVO2 competition IC, wagner catless downpipe, charge pipe och turbo to intercooler pipe. därefter bad jag ESS justera min mjukvara lite till. resultatet bänkat till: 292hk / 442Nm på bakhjulen.

Startade en tråd i annat forum, där kan ni se min graf:
Länk
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Vad schysst......
Jag är inte lika seriös i mitt projekt tyvärr. Har lite problem med att få JB4an att starta o inväntar kablage för att kolla programvara. Tar nog downpipe till våren kanske......tänkte även lite diskretare variant av modifiering.

Har du problem med bränslelukt i coupén eller besiktning då du kör catless? Hoppas du får/har sköna mil med mkt glädje.

Jag tog JB4 för att kunna återställa inför besiktning.
Visa användare
637
Pavel
2020 M135i xDrive
Nej, ingen bränslelukt i kupen. Men står man bakom bilen när motorn är igång känner man lukten ordentligt!

Jag är inget fan av JB4, gillar inte hur de löst kablaget och kontaktpunkterna. Även om det är mer tidskrävande och inveckat är jag mer för ECU uppdaterad mjukvara. Min bil är byggd november 2015, har inte besiktat den än. Min tanke är att köpa wagner racecat nästa vår och uppgradera turbon.
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Up and running.......
Provat Map1 och 2 men hade kanske väntat mig lite mer knuff. Får se om/när det blir downpipe, DV+ och throttle body spacer samt även kanske lite öppnare skorsten.
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Har installerat en Wagner 200cells downpipe ikväll. Problemet var att flänsen som ska sitta i grenröret var några tiondelar för stor så det blev att slipa en del för att den skulle passa. Ändröret var också lite mindre än standard så där blev det en aluplåt och avgaspasta.

Köpte downpipe billigt ifrån Ebay - var en tillfällighet o fann en för 500 dollar med 2 dagar kvar på auktion o vann ensamt bud. Billigare än 8500kr från Stertman.

Inväntar Mapkörning imorgon............
Länk
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Hur går det? Är du nöjd med JB4:an?

Jag har ju samma motor och funderar starkt på att byta min jb+ mot en 4:a men blir lite tveksam när du inte tycker att den ger så mycket
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Det som känns mest var faktiskt downpipen då gasresponsen blev helt annan. Är väl lite avtrubbad nu och skillnad mellan 200hk och 250hk kanske främst syns på 0-100 tiden vilken jag ej mätt..........
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Intressant.
Men varför kör du map 1-2? Map 5 är ju anpassad för x20i
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Std är 8psi och jag har EWG samt läst att köra helst Map 1 eller 2. Map 5 är väl för E85 om jag inte läst fel i forum. Kan ha fel men vill inte heller förstöra motorn med övertryck.
Finner du annan info laddar jag gärna mer......map 1 ger väl +4psi och map 2 +6psi
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Länk

Map 1 och 2 verkar ju vara additiva och anpassade för 28i. Map 5 däremot är anpassad för 20i och dubblar laddtrycket jämfört med orginal, dvs +9psi och borde ju ge mer effekt.
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Antingen har jag läst fel annars har de uppdaterat installationsguiden "Newer JB4 harnesses also include a 3-position FLEX FUEL wire which generally only needs to be installed on 320i & 520i installations, or those who plan to use E85 mixtures down the road."
Nu är det som du säger - jag har dock ingen kabel för Flex Fuel kontakt o får beställa detta - schysst att du upptäckt. Mer mos till mig ;-)
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Gött, ser fram emot att höra vad du tycker. Map 5 skall ju ge bra med kräm i en 20i till skillnad mot 28i där map1 mer skall motsvara stage1 (rimligt eftersom de lägger på lika mycket ladd). Vad jag läst är folk nöjda med jb4 på 20i. BMS dynografee visar ju 260hk så borde ju märkas 😁
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Har du förresten fått tag i ett begagnat ex? För nya verkar ju innehålla ff kabeln.
Sitter själv och skannar ebay efter begagnade saker i europa, det är ju surt att behöva betala tull och moms från us
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Köpte ny i höstas från ML i England vilket verkade lämpligast.
Om jag förstår det rätt måste jag ha både FF kabel och EWG kabel då inget följde med vid köp. Det som är kul är att de uppdaterar kontinuerligt så nya möjligheter uppstår vilket jag nu saknar.
Köper nog kablar från ML oxå....
De
143
Dez_
520iA Touring -14
Ah. Har kikat på england också men tycker att det blir dyrare än att beställa direkt från bms trots tull, moms och frakt.

Som jag förstått det är ff kabeln bra att ha på 20i eftersom den går för magert annars. Egw kabeln måste ju fortfarande köpas separat, men eftersom denna inte verkar ge så mycket på n20 tänkte jag skippa den.
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
Tänk på tullavgift finns ej än om man köper från England......EWG kabel var ju bättre om man ska köra på Map5.....
St
13
Sterra
420i Gran coupe -15
overtake,se har JB4 för N20 till skapligt pris............
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.