AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
9.718

Motorstopp bmw f11 520d-17

Sida 1 av 2
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tjena! Var ner till sjön och backade i båten imorse. Åkte en tur på sjön och sen när jag kom tillbaks till bryggan och skulle ta bilen hem igen så gick den riktigt dåligt på tomgång, hackade och stoppade när jag försökte gasa lite. 3-4 ggr hände detta men inga felkoder eller varningar. Sen helt plötsligt gick den som vanligt igen. Nån som varit med om nått liknande? Bilen stod i svagt uppåtlut under tiden som jag var på sjön men det ska den väl tåla tycker ja. :)
mu
29
murv
F11 530xd
Jag hade liknande problem för några år sedan, bilen pendalde mellan att fungera som vanligt till att helt plötsligt bara dö helt sluimpmässigt.
Jag kom efter ett tag på att det hängde ihop med fukt och orsaken var att en del av kablen till motorstyrningselektroniken ilåg oskyddat.
Mina problem försvann när isoleringen till kablen åtgärdades.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Tack för svar murv.
Bilen har inte betett sig konstigt på tomgång något mer men idag har den hackat under körning. Vid jämn gas i ca 100km/h så gör den några små ryck ibland.
Inga konstigheter när jag drar på eller gör omkörningar utan bara vid jämn gas. Hoppades att jag skulle slippa sånna här problem när jag bytte ut e61an mot en ny bil. Får väl ringa verkstaden på måndag.
Det låter som EGR-ventilen. När den kärvar kan motorn gå ryckigt då den belastas vid låga varvtal. Har själv varit med om exakt samma beteende med och då var det EGR-ventilen. Efter att den byttes har problemet aldrig uppstått igen.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Här läst om egr-problem nu i en annan tråd och det verkar vara det jag råkat ut för. Fick även ett felmeddelande på drivlinan idag när det hackade till rejält.
yu
29
yunca
520d M-sport -16
@JohanNilsson Du har haft exakt samma problem som jag, problemet var EGR-ventilen men min som byttes på garantin. Efter bytet har jag inte haft några problem.

Hälsningar /Yunca
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Värt att nämna om EGR-ventilen är att den ska vara kollad på en återkallelse (vet inte exakt tillverkningsspann) Min är kollad och uttagen september 2016. De använder ett verktyg/teknik för att kolla den, detta har inte varit helt tillförlitligt. Hände min kollega vars bil blev kollad och inget fel hittades, men han fick ändå dessa problem och tillslut byttes ventilen.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Sådär, fick tid på verkstaden kl 7 på onsdag morgon. En timmes felsökning bokad och kan dem inte åtgärda felet under den timmen så får jag lånebil. Återkommer med resultatet.
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
3 stopp och mycket hackande på väg hem från jobbet idag, 2 timmar senare stod en bärgare på gården och lastade av en f31 330i som jag ska ha som lånebil. Hoppas att felet är snabbt åtgärdat så jag får tbx min bil innan helgen.
Ro
95
Rodjak
520d -14
Hej

kan någon vänligen ta fram information angående EGR-ventilen och om det har bytts på goodwill vid service?

Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Jag fick ett samtal från verkstaden igår och felet var redan åtgärdat. Det var EGR-ventilen.
Jag är mycket nöjd över hur BMW har skött detta. Riktigt snabb och bra hjälp!
Rodjak: Du får kontakta en auktoriserad BMW verkstad för att ta reda på huruvida EGR-ventilen har bytts på din bil. Det är inget vi kan se.
Har tyvärr upplevt liknande symptom på min X3 20d nyligen. Fick motorstopp häromdagen, men jag var först osäker på om det var jag som gjort något fel med auto start stoppet. Men idag på väg till jobbet så började motorn rycka lite. Dock ska alla EGR-aktioner vara gjorda på min bil.
Känns om att BMW har ganska stora problem med EGR-ventilen på B47 motorn. Min har både fått ny ventil och omprogrammerade styrenheter. Idag hackade den dock ordentligt på väg till jobbet och jag fick gul motorlampa. Ställde den hos BMW-verkstaden, så nu får jag åka Land Rover Discovery Sport i några dagar. Pratade lite med servicerådgivaren och han sa att omprogrammering inte alltid hjälper. De har visst ha flera fall med folk som kommit tillbaka och fått problem igen.
Visa användare
203
HIO
540i G30
520dAT LCI-14 inbytt
Z4 3,0i Roadster-05
BMWCS
Har precis samma störningar på lånebilen 320d GT 2017. Får felmeddelande: Drivlineproblem kör försiktigt till närmaste verkstad, sedan försvinner det lika snabbt.
Har fått felmeddelande nu ett par gånger under 3 veckor!

/// Mårten
Har fått meddelandet tidigare också, innan BMW programmerade om styrenheterna till EGR ventilen. Men då märktes inget på motorgången. Den här gången så hackade motorn rätt så kraftigt och dessutom låg meddelandet kvar i check control.
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Hej!

Vår Gran Tourer 2015 (218D) fick trots återkallesen defekt EGR ventil. Igår kom varningen om drivlina och en avläsning av nyckeln så framkom att det var EGR ventilen igen. Garantin gick ut i Maj och BMW betalar inget........ Ruskigt dålig goodwill hantering hos BMW.

Brorsans V60 2014 med 11000mil fick också strul med EGR. Volvo betalade allt och sa att vissa EGR strular och kunden skall ej stå för det........
" Garantin gick ut i Maj och BMW betalar inget........ Ruskigt dålig goodwill hantering hos BMW."

Detta ska du få genom avgasreningslagen. BMW är enligt lag skyldiga att kostnadsfritt reparera allt som påverkar avgasreningen så länge bilen är yngre än 5 år och har gått mindre än 8000 mil: Länk
El
93
ElWeeman
Mercedes E300DE -20

Bmw I3 -18

Bmw 650i Cab -08
Tack!

Får kolla detta!
Ro
95
Rodjak
520d -14
Fick ett svar av verkstaden att min årgång inte var drabbad,kan det verkligen stämma -14 lci, inget som är gjort på tidigare service
Jo
112
JohanNilsson
520D xDrive F11-17
Ja egr problemen gäller väl främst B47 motorn, Rodjak. Det sitter N47 i din. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.