|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Har äntligen fått glädjen av att ta ut en ny firmabil. Det kommer til att bli en F31 320TDI touring X-drive sport automat. Så mycket har jeg klart för mig. Så slänger vi på denna "Next 100 Year Edition" packen också som inkluderar lite smaskens som navi business. MEN den stora utmaningen kom när jag började kika på M Sport packetet. Her finns det ett packet som heter "Model M Sport" til 41.200 NOK. Denne var redan avkryssad. Så ser jag i BMW byggaren att det finns ett packet som heter "Edition M Sport" till 65.200 NOK. Dvs det skiljer 24.000 NOK. Jeg klarade inte att lista helt ut av vad som skiljer dessa 2 bortsett från att "Edition M Sport" inkluderar skinn. Jag frågade en BMW sälajre idag, och han var heller inte helt säker då skinn kostar under 17.000 NOK extra. Nån här som känner till detta? Utöver detta har jag sett för mig följande extrautrustning: PDC framme 2.200 kr Drag 8.600 kr Remote Services 900 kr Variabel sportstyrning 2.800 kr Extra 12v uttag 250 kr Stolvärme bak 4.150 kr HiFi högtalare 4.350 kr Navi Professional 7.700 kr Apple Carplay 3.350 kr High-gloss shadowline 2.800 kr Har jag glömt nåt viktigt?? På förhand tack:-) Mvh Hosse | |
|
Sportstolar är ett "måste" i mina ögon, främst pga. att standardstolarna är usla ur komfortsynpunkt - de ger inget stöd för låren! Sportstolar borde ingå i M-paketet...men dubbelkolla! Hifi-högtalare eller "bättre" är också ett rejält kliv uppåt från standardsystemet som är rätt skralt ljudmässigt. Har du provat att "bygga" din bil på BMW:s hemsida (finns bland annat i Sverige, troligen Norge med) där ser man vad de olika paketen och tillvalen innebär, samtidigt som man får priset. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar! Men är det inte skumt att det finns 2 M paket med lite olika namn och stor prisskillnad? Mvh Hosse |
|
|
Har du kollat på BMW:s hemsida där du "bygger" bilen? Där borde du se vad respektive paket innehåller! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Rattvärme hade jag inte velat vara utan. Ganska billigt tillval också (1900kr i Sverige). | |
|
@johan B: Jepp, och ser bara att skinn skiljer.. @kristoffer L: yes, enig. Det följer med på 100 års paketet😊 Mvh Hosse |
|
| Den ena M-sport ligger under lines och verkar innehålla läderklädsel och utökat instrumentkluster utöver M-sport paketet. Möjligt att man får något mera som jag inte kunde diffa som hastigast. Nu är det ju möjligt att ta den superhäftiga orange-lacken, den får du inte missa. | |
| Skippa PDC fram. Parkeringsensorerna aktiveras först efter att du lagt i backen vilket gör PDC fram meningslöst. De aktiveras således inte när du kör in i en parkeringsficka. Jag hade hellre lagt pengarna på avbländbara backspeglar. | |
|
@Chris87: man måste aktivera den manuellt genom ett tryck på knappen Länk Själv så skulle jag inte kunna tänka leva utan PDC fram, saknade det hela tiden när jag körde F31:an, nu på F11 så är get guld värt. /P-O |
|
|
Tack för tips! Funderar på att lägga på HUD och adaptiv farthållare.. måste ta bort nåt då. Nabo proff och Apple CarPlay är ju inte kris. På den stereon som följer med, kan jag streama musik via bluetooth der? Handsfree är väl standard? Mvh Hosse |
|
| Gissar att edition M sport inkluderar andra större fälgar, andra instegslistet och kontrastsöm i stolarna. Så är det på min e91 lci Edition M Sport | |
| Tips: kör på HK ljudet! Mkt bättre än hifi! | |
|
Mina upplevelser: -Backkamera/surround view använder jag mer än vad jag trodde. -Side view används ett par gånger i veckan i "dold" utfart men skulle klarat mig utan. -Comfort access mycket bekvämt (även om det ökar risken för stöld). -Rattvärme är gött på vintern. -Aut avbländbar speglar skulle jag också klarat mig utan. -Infällbara speglar använder jag sällan. -Aktiva farthållaren trodde jag att jag skulle använda mycket mer än vad jag gör, kommer inte riktigt överens. Kanske bra vid kö-körning. -Variabla sportstyrningen är bra men nästan för direktstyrd, vid små korrigeringar där man inte är tillräckligt mjuk så blir det ryckigt. -Head up gör att man slipper flacka med blicken så mycket men överlever nog utan. -Elstolar med minne är skönt, blir tokig att ställa in stolen exakt som jag vill ha den efter frugan kört. -Navi, tjaa... Skönt att ha inbyggd men är inte imponerad. |
|
|
Klart du ska ha PDC fram, vid i stort sett all fickparkering så börjar man ju med att backa så det är såklart en stor fördel att ha PDC fram. Den är ju alltid aktiv när den behövs, dvs vid fickparkering. Vid vanlig parkering på en vanlig parkeringsplats så behövs den ju sällan. |
|
|
Tack för inspel! Är redan 100.000 NOK över vad jag egentligen kunde bränna av pengar:-) Ingen som känner till detta med Bluetooth streaming av musik och handsfree? Är detta standard utrustning? Mvh Hosse |
|
|
Hittade det i prislistan! 6NH Bluetooth Business (ink USB, Bluetooth handsfree og Bluetooth audio streaming) Den står som "S" på alla 3 seriemodeller. Dvs den ska vara standard:-) Mvh Hosse |
|
|
Tagit bort en del nu och skickat in listan till leasingbolaget. Håller tummarna:-) Beklagar alla norska ord här under.. 100 years edition: Navi business DAB+ PDC bak Ryggekamera Cruisecontroll (ikke adaptive) Lyspakke Adaptive LED kjørelys Oppvarmet ratt Aut avbl speil Regnsensor LED tåkelys Model M Sport: Sportsseter M-pakke utvendig 18 tommer hjul (vil bytte til de litt mørkere 0 kr) Hexagon interiørlister M-sportsratt SPORT+ modus Takrails i sort PDC bak Ekstra: Safirsort metallic 0 kr PDC foran 2.200 kr Hengefeste 8.600 kr Remote Services 900 kr Variabel sportstyring 2.800 kr Ekstra 12v uttak 250 kr Setevarme bak 4.150 kr HiFi høyttalerpakke 4.350 kr High-gloss shadowline 2.800 kr Skinn Dakota Black/contrast stitching Black/Blue 14.100 kr Interiørlister aluminium hexagon – black high gloss Bortfall modell emblem bak og sider 0 kr Adaptiv fartsholder stop n go 12.200 kr Navi professional 7.700 kr Mvh Hosse |
|
| Blev inte riktigt klok på vad du skrev men ja - musikstreaming går sedan ettvparnår tillbaka även på den enklare bluetooth (business). Den avancerade blutoothen ingår ihop med stora Navin - en annars helt meningslös option som i princip omfattar en snaps-in adaptor... | |
| Kanske för sent nu men rekommenderar verkligen Adaptiva ledlysen sjukt skönt | |
|
@cykeltjuv: det är med:-) Mvh Hosse |
|
|
Fortsätter att babla i denna tråden här:-) Ser ut som om jag bara kan ha svart skinn (Dakota) nu när jag har M sport och sport stolar. Svar eller blå söm. Stämmer det? Jag får heller inget val om färginslag på dörrarna. Måste jag har beige skinn för att få beige inslag i dörrarna? Ser på bilder i katalogen att några dörrar är svarta, med beige skinn i mitten. Tycker det såg snyggt ut. Mvh Hosse |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.